Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Oskari Kvist - Marraskuu 10, 2012, 00:13:01



Otsikko: UIC tutkii raideleveyden vaihtolaitteiden kehittämistä
Kirjoitti: Oskari Kvist - Marraskuu 10, 2012, 00:13:01
http://www.uic.org/spip.php?article2927&lang=en

Lainaus
The aim of the “Automatic Gauge Changeover Systems” project is to establish requirements for gauge changeover systems, while taking into account the most up-to-date technology and the importance of interoperability, in order to guarantee optimum use in specific parts of Europe. These requirements shall serve towards developing a joint solution for the three existing track gauges (Spanish broad gauge, Russian broad gauge and UIC standard gauge) which is viable for both passenger and freight transport. To this end, cooperation between UIC and OSJD is essential.

The project results are to consist of technical requirements for gauge changeover systems that act as a basis for the development of compatible systems which fulfil the requirements of the different transport types.

In addition to the technical requirements for gauge changeover systems, the results will include cost-effectiveness reports (based on a cost-benefit analysis), which take into consideration the volume of traffic, the type of transport and the operational processes at system interfaces, as well as factoring in market interests and synergy effects.

Tällä voi olla vaikutusta Suomenkin rautatieliikenteeseen, sillä jos 1435<->1520 mm raideleveyden vaihdolle keksitään vielä nykyistä parempia, kustannustehokkaampia ja yksinkertaisempia teknisiä ratkaisuja sekä infraan että liikkuvaan kalustoon, niin on todennäköistä että Suomen "raide-eristyneisyys" muusta Euroopasta vähenee ja suora kansainvälinen rautatieliikenne Haaparannan kautta lisääntyy merkittävissä määrin. Ei se neljä milliä enää niin mahdoton rako ole.


Otsikko: Vs: UIC tutkii raideleveyden vaihtolaitteiden kehittämistä
Kirjoitti: Ossi Rosten - Marraskuu 10, 2012, 04:17:33
4mm hukkuu toleransseihin, niinkiun toverin kaluston ajattamisessa Suomen radoilla j a meitin(sibbe) ajattamisessa heitin radoilansa, ei ollut tuon vuoksu huurikaan extra rarjotteita. Lapsuudesta muistan jotta radassa(Pori-Mäntyluoto) sai olla lähes parikymmentä millliä heittoa ennen kuin (eli ei eikinä) rajotetttiin liikennetttä. Ja samaa 80km/h ajoivat "puskurittomat höyryveturinaikaiset vaunut" meidän ohi...