Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Pekka Siiskonen - Marraskuu 21, 2012, 12:23:35



Otsikko: Ajojohtoportaalit Kauniasten aseman laiturialueella
Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Marraskuu 21, 2012, 12:23:35
Mua on aina kummastuttanut Kauniaisten aseman laiturialueen portaalit: Eikö kahdella tavallisella ajojohtopylväällä (joista toisessa kääntöorret kummallakin puolella) olisi hoitanut koko homman paljon kevyemmin?

pekka


Otsikko: Vs: Ajojohtoportaalit Kauniasten aseman laiturialueella
Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 21, 2012, 13:29:51
Ensimmäiset sähköratarakenteet tulivat juuri Kauniaisten ja Leppävaaran liikennepaikoille.  Samanlaista rakennetta on käytetty myös Leppävaarassa http://www.vaunut.org/kuva/44789 http://www.vaunut.org/kuva/10877 ja myös Pitäjänmäellä http://www.vaunut.org/kuva/53845. Sen sijaan Espoo oli toteutettu puupylväin. Liekö vielä sähköistysrakenteiden teon ja suunnittelun opiskelua?


Otsikko: Vs: Ajojohtoportaalit Kauniasten aseman laiturialueella
Kirjoitti: Harri Junttila - Marraskuu 21, 2012, 17:11:56
Toki portaaleihin saadaan sitten helposti esim. valaisimia ja valvontakameroita yms. muuta oheismateriaalia, joten portaalit eivät aina ole pelkästään ajolankoja varten.


Otsikko: Vs: Ajojohtoportaalit Kauniasten aseman laiturialueella
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Marraskuu 27, 2012, 14:12:03
Ratapihojen sähköistäminen on tosiaan vuosikymmenten varrella muuttanut muotoaan varsin vähän. Aikaisemmin melkeinpä järjestään kaikille isommille ratapihoille rakennettiin sähköistettävien raiteiden ylittävät isot portaalit. Tilanne muuttui käytännössä vasta Pohjois-Suomen jatkosähköistysprojektin myötä 2000-luvun alussa, jolloin käyttöön otettiin myös parin raiteen yli yltäviä isoja yksipolvisia ns. hirsipuuportaaleja. http://vaunut.org/kuva/37203