Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: zige - Heinäkuu 02, 2013, 19:08:16



Otsikko: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: zige - Heinäkuu 02, 2013, 19:08:16
Aamulehti

Jyväskylän ratapiha-alueella oli tiistaina puoliltapäivin vaaratilanne. Siirtoajossa ollut veturiyhdistelmä joutui Tampereen suunnasta tulleen tavarajunan käyttämälle raiteelle, kun siirtokuljetuksen kuljettaja ajoi epähuomiossa päin punaista rataopastinta.

Hiljaa ajaneiden junien veturinkuljettajat havaitsivat vaaran ja jarruttivat. Junat pysähtyivät noin 150 metrin päähän toisistaan.

Veturiyhdistelmä ajoi noin 35 kilometrin tuntivauhtia ja tavarajuna noin 25 km/h.

Junissa ei kuljettajien lisäksi ollut muita henkilöitä.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194823796936/artikkeli/tormays+lahella+junat+jaivat+150+metrin+paahan+toisistaan.html


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Harri Junttila - Heinäkuu 02, 2013, 21:08:28
Hyvä ettei pahemmin käynyt, kyllä olisi taas nimeltä mainitsematon kalustonvastaava kironnut jos olisi mennyt taas lisää koneita solmuun :)


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Jussi Pehkonen - Heinäkuu 02, 2013, 22:52:22
Varmasti Romuksi yhtiön turvallisuusvastaavien pitäisi katsoa peliin.


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Aki Leppänen - Heinäkuu 02, 2013, 23:22:53
Varmasti Romuksi yhtiön turvallisuusvastaavien pitäisi katsoa peliin.

"kuljettaja ajoi epähuomiossa päin punaista rataopastinta."

Tai sitten kuljettajan opastinta.


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Harri Junttila - Heinäkuu 02, 2013, 23:50:51
Varmasti Romuksi yhtiön turvallisuusvastaavien pitäisi katsoa peliin.

"kuljettaja ajoi epähuomiossa päin punaista rataopastinta."

Tai sitten kuljettajan opastinta.
Virheitä voi sattua kenelle tahansa vaikka kuinka olisi tarkkana, myös inhimilliset tekijät voivat astua kuvioon esim. kuljettajan väsymys tai vaikka aurinko häikäissyt yms.


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Teemu Salonen - Heinäkuu 03, 2013, 01:21:23
Ratapiha-alueet on siis yleisesti edelleenkin ilman kulunvalvontaa?


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Aki Leppänen - Heinäkuu 03, 2013, 07:07:44
Varmasti Romuksi yhtiön turvallisuusvastaavien pitäisi katsoa peliin.

"kuljettaja ajoi epähuomiossa päin punaista rataopastinta."

Tai sitten kuljettajan opastinta.
Virheitä voi sattua kenelle tahansa vaikka kuinka olisi tarkkana, myös inhimilliset tekijät voivat astua kuvioon esim. kuljettajan väsymys tai vaikka aurinko häikäissyt yms.

Juu näin on, aina kun ihminen on puikoissa. Meinasin sen inhimillisen näkökulman virheeseen eilen lisätä viestiinikin, mutta jätimpä sit.


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Topi Pikkarainen - Heinäkuu 03, 2013, 08:29:17
Tampereellapa ne jäävät päivittäin metrin-parin päähän toisistaan, joskus ei väliä löydy sitten yhtään. ;D


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 03, 2013, 09:40:48
Ratapiha-alueet on siis yleisesti edelleenkin ilman kulunvalvontaa?
Vaihtotyöliikenteessä ei kulunvalvonta ole päällä.


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Topi Lajunen - Heinäkuu 03, 2013, 11:38:38
Vaihtotyöliikenteessä ei kulunvalvonta ole päällä.

Tarkennus: vaihtotyöliikenteessä ei kulunvalvonnan ole pakko olla päällä. Se kuitenkin voi olla päällä vaihtotyötilassa, mutta silloin se ei valvo muuta kuin suurinta sallittua nopeutta 35 km/h. Ei esimerkiksi opastimien ohituksia.

Lisäksi, yksittäisten raideopastimien (ilman junakulkutien päätekohtamerkkiä) kohdalla ei tapaa olla baliiseja, sillä ko. opastimia ei käytetä junaliikennöinnin ohjaamiseen.

Monet ratapihat ovat myös kokonaan rajattu JKV-alueen ulkopuolelle, pääkaupunkikeskisesti tähyilemällä lähimmät vilkkaat ei-JKV-alueet ovat sellaiset hiljaisehkot paikat kuten Helsingin päärautatieaseman laiturialue ja Ilmalan ratapiha.


Otsikko: Vs: Törmäys lähellä: junat jäivät 150 metrin päähän toisistaan
Kirjoitti: Jouni Nousiainen - Heinäkuu 06, 2013, 17:53:43
Toivon mukaan väsymys / auringon häikäisy eivät ole syitä. Ne ovat mielestäni molemmat SEIS opasteita.