Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Liimatta - Marraskuu 01, 2013, 00:04:03



Otsikko: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Juha Liimatta - Marraskuu 01, 2013, 00:04:03
Ainakin ke 30.10. oli mahdollista matkustaa Lappeenrannasta Turkuun ilman vaihtoa Pasilassa. IC 2 114 jatkoi Helsingistä Turkuun junana IC 2 965. Konnari kuulutti mahdollisuudesta jatkaa Turun suuntaan ilman Pasilassa vaihtoa. Kyseessä lienee ollut poikkeuksellinen kalustokierto, vai kuinka?


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: zige - Marraskuu 01, 2013, 01:31:46
Ainakin ke 30.10. oli mahdollista matkustaa Lappeenrannasta Turkuun ilman vaihtoa Pasilassa. IC 2 114 jatkoi Helsingistä Turkuun junana IC 2 965. Konnari kuulutti mahdollisuudesta jatkaa Turun suuntaan ilman Pasilassa vaihtoa. Kyseessä lienee ollut poikkeuksellinen kalustokierto, vai kuinka?

114 kääntyy junaksi 965 Helsingissä ihan kierron mukaisesti.


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Juha Liimatta - Marraskuu 01, 2013, 17:53:44
Kiva tietää. Miksi kuitenkin junan "automaattikuulutus" antaa ymmärtää, että Turun suuntaan olisi vaihdettava Pasilassa?  Lienee hauskempaa istua junassa kuin hypätä ulos pakkaseen ja palata samalle paikalle uudestaan tavaroiden kanssa.


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: zige - Marraskuu 04, 2013, 03:44:02
Kiva tietää. Miksi kuitenkin junan "automaattikuulutus" antaa ymmärtää, että Turun suuntaan olisi vaihdettava Pasilassa?  Lienee hauskempaa istua junassa kuin hypätä ulos pakkaseen ja palata samalle paikalle uudestaan tavaroiden kanssa.

Koska ei ne automaattikuulutukset tiedä, mitä ko. junalle Helsingissä tapahtuu jne. Eikä se matkustajakaan samalla paikalle siinä Turun junassa istu, ellei ole ihan täysin samaan vaunuun samalle paikalle varannut lippua siinä seuraavassakin junassa. Lisäksi runkokiertokin voi muuttua, joka on aika jonkin verran yleistä rautateillä.


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 04, 2013, 13:03:53
Nyt viikon verran käytössä olleissa aikatauluissa lienee mahdollista matkustaa Turusta Kouvolaan ja päinvastoin samalla penkillä istuen, tosin matka kulkee Tampereen ja Pieksämäen kautta. Juna 911 kääntyy Pieksämäellä junaksi 706 Kouvolaan ja juna 707 junaksi 934 Turkuun. Lipunmyyntijärjestelmä ei tällaista lippua varmasti myy, ellei keksi asettaa kauttakulkuasemaksi vaikka Jyväskylän. Tällainen lippu lienee harmillisesti kalliimpi kuin suora lippu. :)


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Juha Liimatta - Marraskuu 04, 2013, 22:52:43
Käytännössä kannattaa ostaa lippu LPR - TKU via HKI. Se on tosin 19 senttiä kallimpi kuin suora lippu LPR - TKU. Tällöin on laillisesti junassa koko ajan. Paikan pitäminen samana vaatii vaunujen numeroinnin tietämisen. Onko Hkiin tuleva vaunu 1 Tkuun lähdettäessä viimeinen vaunu, vai miten? :-\


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: zige - Marraskuu 05, 2013, 02:25:04
Käytännössä kannattaa ostaa lippu LPR - TKU via HKI. Se on tosin 19 senttiä kallimpi kuin suora lippu LPR - TKU. Tällöin on laillisesti junassa koko ajan. Paikan pitäminen samana vaatii vaunujen numeroinnin tietämisen. Onko Hkiin tuleva vaunu 1 Tkuun lähdettäessä viimeinen vaunu, vai miten? :-\

Vaununumerointihan ei muutu ollenkaan. Helsingin pää on aina vaunu numero 1. Edo-junissa Edo on aina vaununumero 1.


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 05, 2013, 14:12:39
Käytännössä kannattaa ostaa lippu LPR - TKU via HKI. Se on tosin 19 senttiä kallimpi kuin suora lippu LPR - TKU. Tällöin on laillisesti junassa koko ajan. Paikan pitäminen samana vaatii vaunujen numeroinnin tietämisen. Onko Hkiin tuleva vaunu 1 Tkuun lähdettäessä viimeinen vaunu, vai miten? :-\
Siis mitä? No entäs jos ostaa vain  Pasilan kautta niin voihan silloinkin varata samat paikat ja silti istua niissä päärautatieasemalle asti, ketä se oikeastaan kiinnostaa? Oikeastaan tällaistet yhteydet pitäisi merkitä  varausjärjestelmän suoriksi yhteyksiksi. Suomessa ei kai ole koskaan mitään junia jatkanut Helsingistä mihinkään mutta nyt kun jatkaa niin miksei näy aikatauluissa ja varausjärjestelmissä?

t. Rainer


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: zige - Marraskuu 05, 2013, 14:23:59
Käytännössä kannattaa ostaa lippu LPR - TKU via HKI. Se on tosin 19 senttiä kallimpi kuin suora lippu LPR - TKU. Tällöin on laillisesti junassa koko ajan. Paikan pitäminen samana vaatii vaunujen numeroinnin tietämisen. Onko Hkiin tuleva vaunu 1 Tkuun lähdettäessä viimeinen vaunu, vai miten? :-\
Siis mitä? No entäs jos ostaa vain  Pasilan kautta niin voihan silloinkin varata samat paikat ja silti istua niissä päärautatieasemalle asti, ketä se oikeastaan kiinnostaa? Oikeastaan tällaistet yhteydet pitäisi merkitä  varausjärjestelmän suoriksi yhteyksiksi. Suomessa ei kai ole koskaan mitään junia jatkanut Helsingistä mihinkään mutta nyt kun jatkaa niin miksei näy aikatauluissa ja varausjärjestelmissä?

t. Rainer

Mitäköhän käsitin nyt väärin? Onhan vaikka mitä kaukojunii jatkanut Helsingistä toiseen paikkaan lyhkäsellä (15-20min) käännöllä... Turusta Kouvolaan, Tampereelta Turkuun, Turusta Tampereelle jne...


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Juha Liimatta - Marraskuu 05, 2013, 15:12:27
Olen samaa mieltä Rainerin kanssa. Totta on, ettei kukaan tule kyselemään lippua Pasila - Helsinki - Pasila välillä, mutta kirjoitinkin "laillisesta" junassa olosta. Kyllä kuulutus antaa aivan selvästi ymmärtää, että Turun suuntaan menevien on vaihdettava Pasilassa. Konduktöörin mahdollinen lisäinfo kehottaa ahtaasti tulkittuna liputtomaan matkustamiseen PSL - HKI -PSL välillä. Entä jos tulisi lipun tarkastus tällä osuudella? Kysymys lienee teoreettinen mutta... :-\


Otsikko: Vs: Lappeenranta - Turku
Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 05, 2013, 20:49:37
Helsingissä toiselle reitille kääntyvien junien merkitseminen suoriksi yhteyksiksi Helsingin kautta voisi tuoda lisähaasteita tapauksissa, joissa Helsinkiin saapuva juna on myöhässä. Jos nykytilanteessa esimerkiksi Kouvolasta Helsinkiin saapuva juna on sen verran myöhässä, että se aiheuttaisi myös Turun junan myöhästymisen, on helppo ottaa käyttöön vararunko Turun suunnalle ja estää siten myöhästyminen. Jos yhteys olisi merkitty suoraksi, vararungon käyttöönotto aiheuttaisi matkustajille ylimääräisen vaihdon Pasilassa. Ylimääräinen vaihto toisi helposti ongelmia liikuntarajoitteisille, suomen kieltä osaamattomille ulkomaalaisille ja yksin matkustaville lapsille.