Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Marraskuu 05, 2013, 21:17:11



Otsikko: Kuvia JI- ja JII-vetureista?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Marraskuu 05, 2013, 21:17:11
Tampellan valmistamista JI- ja JII-vetureista ei ole olemassa kovin montaa kuvaa (onneksi on sentään piirustus). Onko harrastajien arkistoissa kuvia kyseisestä veturista? Aiheesta on tekeillä pienoismalli, jonka suunnittelua varten tarvittaisiin kuvia, jotta ei oltaisi pelkästään piirustusten varassa.


Otsikko: Vs: Kuvia JI- ja JII-vetureista?
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Marraskuu 05, 2013, 22:07:06
Löytyisikö Vapriikista apuja?
http://www.tampere.fi/vapriikki/yhteystiedot.html#Kuva-arkisto


Otsikko: Vs: Kuvia JI- ja JII-vetureista?
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Marraskuu 18, 2013, 17:55:51
Auttaako, jos lisään JI (olle itse asiassa vain J ) on 0-6-2T veturi joka rakennettiin Hyvinkää-Karkkila Rautatielle numerolla 1. (TK 124/1907) Ollaksemme tarkkoja asiakas oli Hyvinkää-Pyhärvi Rautatie. Veturi seikkaili myöhemmin Virossa Aegviidun sotilasrautatiellä, ei ollut EVR:n kalustoa.

J (alaideksi II ) veturieta tehtiin Hj.Linderille Hyvinkää--Pyhäjärvi rautatielle numerolla 2 (TK 133/1908) ja Disen Wook Co, Wiborg nro 1 (TK 267/1916) ja Metsähallitus 3 (TK 316/1923), tämä uudella tyyppimerkillä Db32
(D=0-6-2T, b=750 mm ja 32= tulipinta 32 m2)

J ja JII eroa on JII:n suurempi sylinterin halkaisija sekä pituus J (6440mm) ja JII (6150 mm).
Työpaino J (17t) ja JII (17.5 t), Vesitila J (1.8 m3) ja J11 (2,2 m3) polttoainetila J ( 1,4m3) ja JII ( 2 m3)

Oikeastaan mielenkiintoista, ettei näitä tietoja ole vielä julkaistu. Teen Resiina 1/2014 varten yhteenvedon Tampellan kapearaiteisten mitoista ja vaikka sita seuraavaan listan yksityisille valmistetuista vetureista. Nämä tiedot ovat kiertäneen 1960-luvulla Veturien Ystävien kokouksissa. Listat saivat Tampellasta Mikko Alameri ja Erkki Nuutio. Toivottavasti näille riittää tilaa lehdessä.