Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Teppo Niemi - Marraskuu 12, 2013, 09:01:48



Otsikko: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 12, 2013, 09:01:48
Jo toinen tavarajunien yhteentörmäys Saksassa Etelä-brandenburgisessa Hosenassa 16 kk sisään.
http://www.morgenpost.de/brandenburg-aktuell/article121784991/Lokfuehrer-bei-Zugunglueck-in-Brandenburg-verletzt.html


Otsikko: Vs: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 05, 2014, 12:57:49
Jo toinen tavarajunien yhteentörmäys Saksassa Etelä-brandenburgisessa Hosenassa 16 kk sisään.
http://www.morgenpost.de/brandenburg-aktuell/article121784991/Lokfuehrer-bei-Zugunglueck-in-Brandenburg-verletzt.html
Ja nyt tuosta ensimmäisestä, eli 26.7.2012 klo 20.20 tapahtuneesta kahden tavarajunan törmäyksestä on julkaistu tutkintaraportti:
http://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/8541FBEF-C105-4799-BF6C-5BCCE4FC082C/FinalDownload/DownloadId-CE0CE1681FF58C80041C03D52D8B78B8/8541FBEF-C105-4799-BF6C-5BCCE4FC082C/SharedDocs/Publikationen/EUB/DE/Untersuchungsberichte/2012/055_Hosena.pdf?__blob=publicationFile&v=4



Otsikko: Vs: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 05, 2014, 17:27:26
Toi linkkisi tuotti vain virheilmoituksen. Toimisiko tällainen vähän lyhyempi paremmin?
http://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Publikationen/EUB/DE/Untersuchungsberichte/2012/055_Hosena.pdf?__blob=publicationFile&v=4 .


Otsikko: Vs: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 05, 2014, 18:04:39
Ja tuosta selostuksestapa sitten ilmenikin, mikä mättää Hosenassa. Aiemman onnettomuuden yhteydessä mätti ilmeisesti se, että ITL-yhtiön veturinkuljettaja ei ollut tehnyt jarrujenkoettelua.
Tältä vaikuttaa siksi, että 560-metrisen junan jarrujenkoettelun vaatima 3300 metrin kävely olisi vaatinut 8-10 km/h kävelynopeutta eikä kuljettaja ainakaan sano hoitaneensa jarrujenkoettelua sepelillä hölkäten (Ihmisen tyypillinen kävelynopeus on karkeasti puolet tuosta). Lisäksi veturin ja ensimmäisen vaunun välinen jarrujohdon hana oli ainakin onnettomuuden jälkeen suljettuna. Siitä, onko jarrujohdon hanan kääntynyt vasta suistumisen yhteydessä vai oliko se alunperinkin unohdettu kääntää, ei voitu saada täyttä varmuutta. Kyseisestä hanasta on kuva selostuksen sivulla 27 ja oikeastaan koko selostuksen sisällön voisi tiivistää kyseiseen kuvaan... Mun silmäni eivät kyllä näe tuossa hanassa jälkiä siitä, että siihen olisi iskeytynyt jotain kivistä tai teräksistä. Mutta, ehkäpä välissä on sattunut olemaan vaikkapa jokin raiteilla hyppinyt pupu tai orava, joka on toiminut pehmusteena ja jonka jäljet ovat sitten ilmavirran vaikutuksesta siivoutuneet täydellisesti pois. Tai joku naakka on käynyt korjailemassa maalipintaa.

Jälkimmäisessä onnettomuudessa kylkeen ajanut juna taas oli DB:n.

Hosenassa siis mättää se, että se on risteysasema.


Otsikko: Vs: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Uwe Geuder - Marraskuu 12, 2014, 03:47:09
Aiemman onnettomuuden yhteydessä mätti ilmeisesti se, että ITL-yhtiön veturinkuljettaja ei ollut tehnyt jarrujenkoettelua.
Tältä vaikuttaa siksi, että 560-metrisen junan jarrujenkoettelun vaatima 3300 metrin kävely olisi vaatinut 8-10 km/h kävelynopeutta eikä kuljettaja ainakaan sano hoitaneensa jarrujenkoettelua sepelillä hölkäten (Ihmisen tyypillinen kävelynopeus on karkeasti puolet tuosta).

Kyllä ilmeisesti hän on tehnyt jonkinlaista jarrujenkoettelua. Koska hän on ilmoittanut liikenteenohjajalle ennen matkan alkua, että hänellä on ongelmia jarrujen kanssa. Junan häntäpäässä joitakin jarruja olivat sen mukaan jumittuneet eikä niitä saatu löysättyä. Mutta vaikka ongelmia on löydetty, koko operaatio oli valmis nopeammin kuin normaaliolosuhteessa. Saa kai tehdä johtopäätöksen, että hän ei ole tehnyt 3 kierrosta niin kuin olisi pitänyt, mutta tehnyt jonkinlaista "omaa pikaratkaisua".

Hän on kieltäytynyt kertomasta koko tapahtumasta.
 
Lisäksi veturin ja ensimmäisen vaunun välinen jarrujohdon hana oli ainakin onnettomuuden jälkeen suljettuna. Siitä, onko jarrujohdon hanan kääntynyt vasta suistumisen yhteydessä vai oliko se alunperinkin unohdettu kääntää, ei voitu saada täyttä varmuutta.

Itse asiassa tekstissaä sanotaan että sekä veturin että ensimmäisen vaunun hanat olivat molemmat suljettuina. Kuva oli tosiaan vain yksi. Että molemmat hanat olisivat mennyt ajon aikana tai yhteentörmäyksessä kiinni kuulostaa kyllä vielä epätodennäköisemmältä.

En ymmärrä tarpeeksi junajarruista, että voisin yhdistellä mitä "jarrut jumissa" -havainto jarrujenkoettulun aikana ja "hanat kiinni" voivat sopia samaan kuvaan. Olivatko hanat koko ajan kiinni? Ja koska jarrujenkoettelu on tehty jollakin pikakaavalla hän on lähtenyt matkaan ilman että hän olisi löytänyt ongelman syytä? Vai onko hän mahdollisesti sulkenut hanat "väliaikaisesti" saadakseen jarrut löystymään ja sen jälkeen unohtanut avata ne uudestaan???


Otsikko: Vs: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Marraskuu 27, 2014, 13:57:24
Hosenassa on otettu tiistaina (25.11) käyttöön uusi tietokoneasetinlaite, joten eiköhän tuo vähän paranna asioita. Toivotaan ettemme näe enää lisää junaonnetomuuksia Hosenan suunnalta.

Eurailpress.de (http://www.eurailpress.de/news/infrastruktur/single-view/news/neubau-elektronisches-stellwerk-in-hosenabrandenburg-geht-in-betrieb.html)


Otsikko: Vs: Mikä mättää Hosenassa
Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 26, 2018, 14:25:41
Jo toinen tavarajunien yhteentörmäys Saksassa Etelä-brandenburgisessa Hosenassa 16 kk sisään.
http://www.morgenpost.de/brandenburg-aktuell/article121784991/Lokfuehrer-bei-Zugunglueck-in-Brandenburg-verletzt.html
Ja tuosta 11.11.2013 tapahtuneesta onnettomuudesta on nyt julkaistu tutkintaselostus: https://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Downloads/EUB/Untersuchungsberichte/2013/098_Hosena.pdf?