Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Ilari Eskelinen - Kesäkuu 04, 2014, 10:01:17



Otsikko: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Ilari Eskelinen - Kesäkuu 04, 2014, 10:01:17
http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-group-on-kaynnistanyt-matkustajavaunujen-hankinnan--040620141017/


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 04, 2014, 10:28:38
Eikös nuokin kannattaisi ostaa Transtechiltä?


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Kesäkuu 04, 2014, 10:38:36
Eiköhän sitä voida pitää aika varmana että vaunut tulee Transtechiltä.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 04, 2014, 10:44:09
Matkustajavaunuhankinta Hilmassa:
http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-009632/

Paljonkohan makuuvaunuja hankitaan Kolarin liikenteeseen? Kevätkauden sesonkijunat jäänee pois tällä vuosikymmenellä (ei järkeä ostaa makuuvaunuja seisotukseen)?


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 04, 2014, 10:52:38
Eiköhän sitä voida pitää aika varmana että vaunut tulee Transtechiltä.
Kiva :)


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Roope Prusila - Kesäkuu 04, 2014, 12:33:24
2 kerrosvaunuja kun ovat niin numerot alkaa varmaan 288, 289... jne


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 04, 2014, 15:17:34
Eiköhän sitä voida pitää aika varmana että vaunut tulee Transtechiltä.

Tällä kertaa kilpailutuksen säännöt kuitenkin mahdollistavat osallistumisen ainakin Stadlerille ja Alstomille, vähintäänkin 200 km/h kaksikerrosvaunujen valmistusmäärien osalta. Stadlerin referenssinä toiminevat 7 kpl kuusivaunuisia WestBahnille toimitettua kaksikerrossähkömoottorijnaa sekä JKOY:n Flirtit, Alstomin kohdalla sekä TGV Duplex -junien välivaunut sekä Ruotsin X40-sarja. Bombardierilta ei tule ainakaan mieleen mitään vaatimukset täyttävää kalustoa.

En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Mikko Nyman - Kesäkuu 04, 2014, 15:24:59
Olisikohan tarjouspyynnön ehdoissa pakkaskestävyyden ynnä muiden vaatimusten lisäksi maininta myös siitä, että tarjoukset tulee tehdä selevällä Kainuun murteella?


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 04, 2014, 15:28:18
Olisikohan tarjouspyynnön ehdoissa pakkaskestävyyden ynnä muiden vaatimusten lisäksi maininta myös siitä, että tarjoukset tulee tehdä selevällä Kainuun murteella?

Tuostahan ton voi kurkata:
http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-009632/


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Kesäkuu 04, 2014, 16:48:04
En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
Kai tästä maailmasta nyt muutama firma löytyy jotka jo tekee vaunuja ettei tarvitse erikseen sellaista tuotantoa aloittaa?


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Roope Prusila - Kesäkuu 04, 2014, 19:03:13
En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
Kai tästä maailmasta nyt muutama firma löytyy jotka jo tekee vaunuja ettei tarvitse erikseen sellaista tuotantoa aloittaa?
;D


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Eemeli Mäenpää - Kesäkuu 04, 2014, 21:52:15
Hehheh ;D. Mietin tässä uusia litteroita :
 EFd : 2. luokan konduktööriosastollinen IC2-vaunu, eli siis alakerrassa osasto ja yläkerrassa matkustamo
 CEd : Edb-vaunusta muutettu, yläkerran penkit 2+1
 Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
 Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilf

Numerot:
 EFd : 288xx
 CEd : 282xx
 Edl : 30001-40
 Edlf : 30040-8

Numerot ja lukumäärät ovat omia keksimiäni, kuten myös vaunumallit joten älkää ottako pahasti tätä. ;D

Muuten kun teräskorivaunut häipyvät niin muutetaanko pikajunat InterCityiksi tai taajamajuniksi? Ja myös tulevatko IC:t takaisin reitille esim. Helsinki-Vaasa? Sen tiedän että taajamajunat muutetaan x-kalustolla (JEE!) kuljettaviksi.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 04, 2014, 22:02:33
En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
Kai tästä maailmasta nyt muutama firma löytyy jotka jo tekee vaunuja ettei tarvitse erikseen sellaista tuotantoa aloittaa?

Transtech on tasan tarkkaan ainoa. Siis kun vaatimuksena on, että vuosina 2000-2013 pitää olla valmistanut 30 kappaletta Sn >199 km/h kaksikerrosvaunuja tai 5 kpl yli 4-vaunuisia kaksikerrosmoottorijunia, joiden Sn on 200 km/h tai enemmän ja vaunuilla pitää olla näiltä vuosilta takanaan viisi miljoonaa kilometriä. Bombardierin 200 km/h kaksikerrosvaunut ovat liian tuore kehitelmä. Ja sitten on vielä se vaatimus, että valmistajalla on oltava kalustoaan käytössä Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Alaskassa, USA:ssa tai Norjassa.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 05, 2014, 09:53:46

Transtech on tasan tarkkaan ainoa. Siis kun vaatimuksena on, että vuosina 2000-2013 pitää olla valmistanut 30 kappaletta Sn >199 km/h kaksikerrosvaunuja tai 5 kpl yli 4-vaunuisia kaksikerrosmoottorijunia, joiden Sn on 200 km/h tai enemmän ja vaunuilla pitää olla näiltä vuosilta takanaan viisi miljoonaa kilometriä. Bombardierin 200 km/h kaksikerrosvaunut ovat liian tuore kehitelmä. Ja sitten on vielä se vaatimus, että valmistajalla on oltava kalustoaan käytössä Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Alaskassa, USA:ssa tai Norjassa.
Enstäs Alstom? 43 kpl 2-3-vaunuista kaksikerrosmoottorivaunua Ruotsiin vuoden 2001 jälkeen, sn200. Koska 43 on enemmän kuin 10, jos moottorijunassa on alle viisi vaunua, niin se riittänee (Tuukka hyppäsi tämän kohdan yli).


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Marko Manninen - Kesäkuu 05, 2014, 12:17:51
Onhan tämä päivän selvä uusi tilaus Kainuuseen, mutta haittaako se jotakin. Ei VR näissä nyt kuitenkaan täysillä vedä kotio päin. Tilattiinhan sähköiset veturit Saksasta ja melkoisella varmuudella dieselitkin tulevat sieltä. Sähkövetureiden hankinta oli ilmoitettu niin, että suomalaisilla ei edes ollut mahdollisuutta siihen.

Nyt kysymys kuuluukin mitä VR tilaa: Ed, Eds, Edfs, Edb, Edm, Edo tai ERd vaunuja. Itse epäilen Ed, Edfs ja Edm vaunujen olevan etusijalla.

Eds vaunuja tuskin tulee lisää ja epäilen näiden vaunujen vaihtavan litteraa tulevaisuudessa. Miten olisi muuten sama vaunu, mutta alakerta olisi muutettu matkatavaroille. Käyttö oli pohjoisen yöjunissa ja pitkän matkan IC-junissa, joissa olisi enemmän käyttöä "rahdille".

Onkohan VR:llä kiinnostusta CEd vaunuhin tulevaisuudessa. "ykkösistä" siirryttiin ahtaampiin buniness malleihin. Olisiko näille tarvetta Suomessa? Edb vaunut muutettaisiin takaisin Ed sarjaan.

Kaikesta huolimatta kova rakennemuutos on tulossa. Siniset taajamajunat korvataan vanhalla IC kalustolla, mutta niiden ravintola vaunut tuskin siirtyy niihin. Siniset pikajunat ja Vanhemmat IC vaunut korvataan pitkiltä matkoilta uudella kaksikerroskalustolla. Yöjuna liikenteen siniset makuuvaunujen tilalle tulee uudet kaksikerroksiset, mutta korvaako niissä käytettävät siniset ravintola- ja matkustajavaunut vanha IC kalusto.

Eil sarjan vaunuihin tämä tilaus rypäs tuskin vaikuttaa ja lähijuna liikenne on kuitenkin se ensimmäinen mikä varmaan tulevaisuudessa tullaan kilpailuttamaan. Siihen tuskin kannattaa laittaa suurempia rahoja ennen kuin tiedetään mitä tuleman pitää.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 05, 2014, 12:48:44
Onko jossain ollut tietoa/arviota, koska viimeiset siniset poistuisivat? Toki tilanne saattaa elää, mutta muistan jossain nähneeni maininnan.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 05, 2014, 12:59:34
Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilf
Ehkä tässä kohdalla järki puhuu ja jo nyt vajaakäytössä olevia vaunusarjoja ei korvata uusilla kaksikerroksisilla vaunuilla, joilla ajettaisiin vuorokauden aikana kaksi lähtöä - yksi aamuruuhkassa ja toinen iltaruuhkassa paluusuuntaan.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 05, 2014, 13:12:07
Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilfisin reitille esim. Helsinki-Vaasa?
Ehkä tässä kohdalla järki puhuu ja jo nyt vajaakäytössä olevia vaunusarjoja ei korvata uusilla kaksikerroksisilla vaunuilla, joilla ajettaisiin vuorokauden aikana kaksi lähtöä - yksi aamuruuhkassa ja toinen iltaruuhkassa paluusuuntaan.

Vanhaa IC-kalustoa riittää sinisten korvaajiksi. Ikäähän niilläkin alkaa olemaan 30 vuotta.

Sitähän VR tavoittelee, että kaukoliikenteessä kulkee vain kaksikerroksisia junia.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 05, 2014, 16:43:59
Leikkasin vähän huolimattomasti tekstiä tuossa lainauksessani. Ajatus oli siis se, että tuskin nyt sentään Eil-kaluston korvaajiksi hankitaan uusia kaksikerrosvaunuja seisomaan tyhjän panttina suurimman osan päivää. Sama ongelma kuin Kolarin sesonkijunien kanssa - eikö nyt kannattaisi jatkaa vanhan kaluston käyttöä ja tarjota palvelua? Uusia kaksikerrosvaunuja ei ole juuri järkeä hankkia sesonkijunia varten seisomaan varikolla 9 kk vuodesta.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 05, 2014, 16:57:42
Sama ongelma kuin Kolarin sesonkijunien kanssa - eikö nyt kannattaisi jatkaa vanhan kaluston käyttöä ja tarjota palvelua? Uusia kaksikerrosvaunuja ei ole juuri järkeä hankkia sesonkijunia varten seisomaan varikolla 9 kk vuodesta.

Sittenhän on hyvä syy lakkauttaa kannattamaton Kolarin liikenne.  :-X


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Kesäkuu 05, 2014, 17:22:38
Sellaisen huhun olen kuullut että IC2-junat poistuvat syksyn aikataulukauden vaihteessa. Saa nähdä minkälaisia muutoksia tulee IC-junien peruskokoonpanoon.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Kesäkuu 05, 2014, 18:19:35
Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 05, 2014, 19:15:23

Transtech on tasan tarkkaan ainoa. Siis kun vaatimuksena on, että vuosina 2000-2013 pitää olla valmistanut 30 kappaletta Sn >199 km/h kaksikerrosvaunuja tai 5 kpl yli 4-vaunuisia kaksikerrosmoottorijunia, joiden Sn on 200 km/h tai enemmän ja vaunuilla pitää olla näiltä vuosilta takanaan viisi miljoonaa kilometriä. Bombardierin 200 km/h kaksikerrosvaunut ovat liian tuore kehitelmä. Ja sitten on vielä se vaatimus, että valmistajalla on oltava kalustoaan käytössä Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Alaskassa, USA:ssa tai Norjassa.
Enstäs Alstom? 43 kpl 2-3-vaunuista kaksikerrosmoottorivaunua Ruotsiin vuoden 2001 jälkeen, sn200. Koska 43 on enemmän kuin 10, jos moottorijunassa on alle viisi vaunua, niin se riittänee (Tuukka hyppäsi tämän kohdan yli).

Vastaukseni oli reaktio viestiin, jossa arveltiin olevan muitakin soveltuvia vaunuvalmistajia. Ja se viesti taas oli reaktio aiemmin kirjoittamaani viestiin, jossa mainitsin Stadlerin ja Alstomin, ja sanoin, että ne tuskin haluavat yhtäkkiä ruveta vaunuvalmistajiksi, kun eivät sellaisia aikaisemmin ole olleet. Ja se todella on niin, että vaunuvalmistajista ei löydy koko maailmasta muita soveltuvia firmoja kuin Transtech. Jos Stadler tai Alstom haluaisi laajentaa toimintaansa moottorijuna-/veturivalmistuksesta vaunuvalmistajaksi, ne olisivat varmasti jo osallistuneet soveltuvaan kilpailutukseen jossain muualla.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Markku Blomgren - Kesäkuu 05, 2014, 19:23:58
Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.


Jos ihan pieni korjaus sallitaan, niin vuoteen 2019 mennessä olisi tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä, kaiketi sitä mukaan kun uusia vaunuja alkaa tulemaan. Näinköhän seniori vaunu Rbkt kerkiää saavuttamaan 50v kunnioitettavan iän?  ;D


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Eemeli Mäenpää - Kesäkuu 05, 2014, 22:03:52
Mahdetaankohan yhtään Rkbt-vaunua museoida? Jos, niin sitten aika kuluu nopeasti ja vaunu onkin jo 70 vuotta vanha.

Mitkä vaunut mahdetaan museoida? Eip? Ein? EFiti? Noh siinä on mietittävää. Ja sitten joskus ajamme tällaista romutuskeskustelua n. 15 vuoden päästä niin kyseessä on x-sarjan romutus/museointi. Tuolloin on vuosi 2029.

Joskus sitä miettii että nämä nyt tilattavat vaunut saattavat 30 vuoden päästä olla Myllyojalla (jos selkaista on enää) paalattavana. Tämänkin hetkisellä vanhimmalla IC2-vaunulla, 28001, on periaatteessa 14 vuotta aikaa täysi-ikäisyyteen joka meinaa 30 vuoden ikää. 30 vuoden ikä on ikä jolloin on parempi rakentaa uusi kuin saneerata vanha. Kun vaunu 28001 on 30 vuotta vanha niin almanakassa on menossa vuosi 2028. Se vaunu saatetaan varata Rautatiemuseolle aivan kuin Sm1 6x01. Eli sitä ajettaisiin liikenteessä siihen asti kunnes kissan päivät koittavat ja vaunu pääsee vihdoin lepäämään hurujen ja sinisten sekä puuvaunujen kanssa.

Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.

Tuossa on koko lainaus:

Siniset päivävaunut poistettaneen vakinaisesta liikenteestä 2019 alkuun mennessä.
Resiinan 2/2014 Tasoristeys-palsta


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 05, 2014, 22:08:16
Jos Stadler tai Alstom haluaisi laajentaa toimintaansa moottorijuna-/veturivalmistuksesta vaunuvalmistajaksi, ne olisivat varmasti jo osallistuneet soveltuvaan kilpailutukseen jossain muualla.
Häh? Onhan Alstom rakentanut jopa leveäraiteisia matkustajavaunuja 2000-luvulla. Alstom-LHB:n leveäraiteisia vaunuja on kotimaan lisäksi valmistettu Intiassa jo yli 1700 vaunua ja määrä lisääntyy noin 400:lla vuosittain.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Ari Palin - Kesäkuu 05, 2014, 22:54:50
Sellaisen huhun olen kuullut että IC2-junat poistuvat syksyn aikataulukauden vaihteessa. Saa nähdä minkälaisia muutoksia tulee IC-junien peruskokoonpanoon.

Milloin syksyn aikataulukausi vaihtuu? Nyt 16.6. voimaantulevat aikataulut ovat voimassa 10.8. asti. Poistuisivatko IC2-junat 11.8. alkaen? Toisen kerran syyskaudella aikataulukausi vaihtunee joko 26.10., kun kesäaika päättyy, tai joulukuussa, minne asti säännöllisen liikenteen kulkupäivät näkyvät.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Ari Palin - Kesäkuu 05, 2014, 22:59:03
Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilf
Ehkä tässä kohdalla järki puhuu ja jo nyt vajaakäytössä olevia vaunusarjoja ei korvata uusilla kaksikerroksisilla vaunuilla, joilla ajettaisiin vuorokauden aikana kaksi lähtöä - yksi aamuruuhkassa ja toinen iltaruuhkassa paluusuuntaan.

Eil-sarjalla lienee vielä runsaasti käyttövuosia juuri vähäisen käytön vuoksi. Kun uuden kaluston aika aikanaan tulee, kannattanee tosiaan hankkia tilalle normaalia Sm-lähiliikennekalustoa (lieneekö Sm7 jo nähnyt päivänvalon tuolloin), jota voi käyttää myös ruuhka-aikojen ulkopuolella.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Olli Aalto - Kesäkuu 06, 2014, 01:07:04
Mahdetaankohan yhtään Rkbt-vaunua museoida? Jos, niin sitten aika kuluu nopeasti ja vaunu onkin jo 70 vuotta vanha.

Mitkä vaunut mahdetaan museoida? Eip? Ein? EFiti? Noh siinä on mietittävää. Ja sitten joskus ajamme tällaista romutuskeskustelua n. 15 vuoden päästä niin kyseessä on x-sarjan romutus/museointi. Tuolloin on vuosi 2029.

Joskus sitä miettii että nämä nyt tilattavat vaunut saattavat 30 vuoden päästä olla Myllyojalla (jos selkaista on enää) paalattavana. Tämänkin hetkisellä vanhimmalla IC2-vaunulla, 28001, on periaatteessa 14 vuotta aikaa täysi-ikäisyyteen joka meinaa 30 vuoden ikää. 30 vuoden ikä on ikä jolloin on parempi rakentaa uusi kuin saneerata vanha. Kun vaunu 28001 on 30 vuotta vanha niin almanakassa on menossa vuosi 2028. Se vaunu saatetaan varata Rautatiemuseolle aivan kuin Sm1 6x01. Eli sitä ajettaisiin liikenteessä siihen asti kunnes kissan päivät koittavat ja vaunu pääsee vihdoin lepäämään hurujen ja sinisten sekä puuvaunujen kanssa.

Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.

Tuossa on koko lainaus:

Siniset päivävaunut poistettaneen vakinaisesta liikenteestä 2019 alkuun mennessä.
Resiinan 2/2014 Tasoristeys-palsta
Kinuamiasi sarjoja ei museoida automaattisesti. Siihen tarvitaan jälleen kerran resursseja, jotka eivät monessa paikassa tahdo riittää edes nykyisen museokaluston ylläpitoon.

Plootut on poistettu käytöstä hieman yli 30 vuotiaina, ei aina heti tasakymmenen tullessa täyteen. IC-vaunuissa on käytetty eristeenä kivivillaa, joka on paljon plootuissa käytettyä lasivillaa immuunimpi kosteudelle ja homeelle. Kori on lisäksi alumiinia, joten runko ei syövy eikä katto ala vuotaa niin helposti. Ikkunoiden vedenpitävyyskin on varmasti plootuja paremmalla tolalla. Siksi IC-kalustolla on toiveita saavuttaa pidempi käyttöikä.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Kesäkuu 06, 2014, 17:04:00
Sellaisen huhun olen kuullut että IC2-junat poistuvat syksyn aikataulukauden vaihteessa. Saa nähdä minkälaisia muutoksia tulee IC-junien peruskokoonpanoon.

 Poistuisivatko IC2-junat 11.8. alkaen?

Olettaisin näin


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Kesäkuu 06, 2014, 18:02:18
Korjataan kommenttia eli siniset vaunut poistuvat, vuoden 2019 alkuun mennessä. Resiina 2/2014 tasoristeys palstan, uutinen.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Ari Palin - Kesäkuu 06, 2014, 21:48:16
Sellaisen huhun olen kuullut että IC2-junat poistuvat syksyn aikataulukauden vaihteessa. Saa nähdä minkälaisia muutoksia tulee IC-junien peruskokoonpanoon.

 Poistuisivatko IC2-junat 11.8. alkaen?

Olettaisin näin

Matkahaku antaa edelleen syksyksikin IC2-yhteyksiä.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: zige - Kesäkuu 07, 2014, 00:07:35
Sellaisen huhun olen kuullut että IC2-junat poistuvat syksyn aikataulukauden vaihteessa. Saa nähdä minkälaisia muutoksia tulee IC-junien peruskokoonpanoon.

 Poistuisivatko IC2-junat 11.8. alkaen?

Olettaisin näin

Matkahaku antaa edelleen syksyksikin IC2-yhteyksiä.

Ei sillä oo väliä mitä se antaa, paikkoja ei voi valita joten junatyyppi voi olla mitä tahansa :) Itse en kyllä
 millään usko että IC2-junat loppuisivat vielä syksyllä, tai jos loppuvat niin sitten ei vain erota mistään onko kärrymyynti vai ravinteli.


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Juhana Nordlund - Maaliskuu 13, 2015, 12:04:00
Hankinta etenee: http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-tilaa-lisaa-uusia-matkustajavaunuja-transtechilta-130320151130/


Otsikko: Vs: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa
Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 13, 2015, 12:22:35
Mielenkiintoinen juttu jälleen kerran tämä "tarjouskilpailu". Mitä kirjoitinkaan vorgiin aiemmin:
http://vaunut.org/kuva/98809 ja esimerkiksi tässä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7227.msg52735.html#msg52735

Vuonna 2009 kirjoitin näin:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,394.msg2122.html#msg2122

Profeetaksi mua ei sovi nimittää, selvännäkijäviitan sen sijaan uskallan ottaa harteilleni. Saman jakkupuvun voivat lisäksi pukea päälleen kaikki Hartwall Areenan aitiossa numero 334 käyneet henkilöt.