Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Tapani Havia - Tammikuu 01, 2015, 11:07:32



Otsikko: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Tapani Havia - Tammikuu 01, 2015, 11:07:32
Z-Juna ajoi ohi Tikkurilan http://www.metro.fi/uutiset/a1387809009725 (http://www.metro.fi/uutiset/a1387809009725)

Tekstissä uutta kielen käyttöä, kuljettamoita.


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 01, 2015, 11:57:39
Junaohjaaja siirtyi matkustajatilavuuksien kautta kuljettamoon  ;D


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 01, 2015, 12:27:22
Junaohjaaja siirtyi matkustajatilavuuksien kautta kuljettamoon  ;D

Mikäli kaikki menee putkeen, myös Stadin ja Espoon metrossa aletaan siirtyä kuljettamottomaan liikennöintiin vuonna... Odotas... No, siihen siirrytään sitten, kun muutama pieni tekninen niksi on saatu klaarattua...  ;)


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 01, 2015, 12:49:42
Junaohjaaja siirtyi matkustajatilavuuksien kautta kuljettamoon  ;D

Mikäli kaikki menee putkeen, myös Stadin ja Espoon metrossa aletaan siirtyä kuljettamottomaan liikennöintiin vuonna... Odotas... No, siihen siirrytään sitten, kun muutama pieni tekninen niksi on saatu klaarattua...  ;)

Lopultahan kaikki meni onnellisesti tuon päätöksen suhteen. Nyt on tehty virallinen päätös siitä, ettei automaattimetroa tule.


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 01, 2015, 13:17:28
Lopultahan kaikki meni onnellisesti tuon päätöksen suhteen. Nyt on tehty virallinen päätös siitä, ettei automaattimetroa tule.

Asia ei aivan näin ole. Yle tietää kertoa asiasta tähän tapaan: "Automaattimetroon on tarkoitus siirtyä vuonna 2021, jolloin laituriovet saadaan käyttöön ja vanhat metrojunat poistuvat liikenteestä."

Lähde: http://yle.fi/uutiset/hkl_on_irtisanonut_automaattimetron_sopimuksen_siemensin_kanssa/7697482


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 01, 2015, 20:24:46
Median kirjoittelussa jotain poikkeuksia lukuunottamatta on ollut pitkään sellainen sävy, että automatisointi olisi jotenkin automaattisesti(!) tulossa ja sen tulo olisi jotenkin itsestään selvää ja kysymys olisikin vain siitä, milloin se lopulta tulee. Kuitenkin, tuossa tuo "on tarkoitus" tarkoittanee yksittäisen haastatellun mielipidettä ja ounasteluja. Mitään päätöksiä tai ilmeisesti edes esityksiä ei mistään uudesta automatisointiprojektista ole.

Automatisointiprojekti on siis tällä hetkellä yhtä pitkällä kuin se oli vaikkapa vuonna 1990. Ja hyvä niin.


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 01, 2015, 21:20:14
Automatisointiprojekti on siis tällä hetkellä yhtä pitkällä kuin se oli vaikkapa vuonna 1990. Ja hyvä niin.

Nuijanpoksautus pöytään tälle kappaleelle - täsmälleen näin. Automaattimetrosta on puhuttu Joukkoliikennefoorumin puolella paljon, joten innokkaat voivat lukea juttua esimerkiksi tästä (http://jlf.fi/f13/14-automaattinen-metro/). Sen verran kuitenkin kommentoin asiaan liittyen, että miten ihmeessä esimerkiksi Z-junan tapauksessa junan (tai metron) peräyttäminen olisi automaattiajossa onnistunut? Vepsäläissepit sun muut ovat kaiketi sitä mieltä, että automaatti ei aja koskaan asemien ohi, sillä se toimii niin automaattisesti ettei sitä kukaan ymmärrä. Sen sijaan jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja funtsitaan, notta miten automillamagia toimisi poikkeustilanteissa loogisesti, ollaankin mielenkiintoisen kysymyksen alkulähteillä.


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 01, 2015, 23:51:12
Pietarissakin kaikki linjat ovat kuljettajaohjattuja, mutta vihreä linja 3 on varustettu laituriovilla muistaakseni lähes kaikilla asemilla. Siellä aina joskus sattuu niin, että juna pysähtyy hiukan ohi laituriovien ja peruuttaa muitta mutkitta hiukan takaisinpäin päästäkseen ovien kohdalle. Laituriovet sulkeutuvat tappajamaisella rämähdyksellä. :)


Otsikko: Vs: Z-Juna ohi Tikkurilan
Kirjoitti: Ari Palin - Tammikuu 03, 2015, 19:49:31
Automatisointiprojekti on siis tällä hetkellä yhtä pitkällä kuin se oli vaikkapa vuonna 1990. Ja hyvä niin.

Nuijanpoksautus pöytään tälle kappaleelle - täsmälleen näin. Automaattimetrosta on puhuttu Joukkoliikennefoorumin puolella paljon, joten innokkaat voivat lukea juttua esimerkiksi tästä (http://jlf.fi/f13/14-automaattinen-metro/). Sen verran kuitenkin kommentoin asiaan liittyen, että miten ihmeessä esimerkiksi Z-junan tapauksessa junan (tai metron) peräyttäminen olisi automaattiajossa onnistunut? Vepsäläissepit sun muut ovat kaiketi sitä mieltä, että automaatti ei aja koskaan asemien ohi, sillä se toimii niin automaattisesti ettei sitä kukaan ymmärrä. Sen sijaan jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja funtsitaan, notta miten automillamagia toimisi poikkeustilanteissa loogisesti, ollaankin mielenkiintoisen kysymyksen alkulähteillä.

Jos kaupunkiradat (Keravalle, Leppävaaraan, Lentoasemalle) automatisoitaisiin, aseman ohiajo automaatilla voisi tapahtua ainakin niin, että jollekin I-junavuorolle asetettaisiin vahingossa K-junan ohjelma. Silloin se ajaisi ohjelmalta saamansa ohjeen mukaan ohi niistä asemista, joilla K-juna ei pysähdy. Liikenteenohjauksesta sitten riippuisi, milloin tämä huomattaisiin. Kenties joku matkustaja ehtisi ottaa hätäpuhelimella yhteyttä ja ilmoittaa tilanteesta.

Automaattiajossa voisi tapahtua sellainenkin virhe, että jokin arkipyhä jäisi tallentamatta kokonaisuutta pyörittävään ohjelmaan, jolloin kaikki junat kulkisivat arkiaikataulun mukaan ja arkikokoonpanoilla, vaikka olisi tarkoitus ajaa pyhäaikatauluin.