Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jarkko Korhonen - Helmikuu 06, 2015, 10:10:39



Otsikko: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Helmikuu 06, 2015, 10:10:39
Kolmas kerta Porin radalla puoleen vuoteen...

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194958838747/artikkeli/juuri+nyt+junaonnettomuus+hemmilantien+tasoristeyksessa+kokemaella.html


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 06, 2015, 11:02:56
Sydän-Satakunnan artikkelin yhteydessä kuva pelastushenkilökunnan toimista vaurioituneen Sr1:n kimpussa http://www.sydansatakunta.fi/Uutiset/1194958850031/artikkeli/matkustajajuna+tormasi+dumpperiin+tasoristeyksessa+kokemaella.html


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Helmikuu 06, 2015, 11:15:39
Vihervalkoinen veturi ja auringonpaiste.. Tässä taas nähdään miten hyvin valkoinen Sr1 erottuu lumisesta maisemasta.. Onneksi ei pahemmin käynyt, harmillinen tapaus.  :(


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Helmikuu 06, 2015, 12:30:39
Vihervalkoinen veturi ja auringonpaiste.. Tässä taas nähdään miten hyvin valkoinen Sr1 erottuu lumisesta maisemasta..
Luulisi melko massiivisen veturin näkyvän tasoristeystä ylittäessä, oli se sitten viher- tai punavalkoinen.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 06, 2015, 12:58:14
Myös Haapajärvellä juna on töytäissyt autoa, ei loukkaantuneita http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/juna-toytaisi-autoa-haapajarvella-ei-loukkaantuneita/688871/ 


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Helmikuu 06, 2015, 13:08:40
Vihervalkoinen veturi ja auringonpaiste.. Tässä taas nähdään miten hyvin valkoinen Sr1 erottuu lumisesta maisemasta..
Luulisi melko massiivisen veturin näkyvän tasoristeystä ylittäessä, oli se sitten viher- tai punavalkoinen.
On totta että veturin näkee sen koon perusteella mutta totean ettei kirkas keli ole kaikista paras mahdollinen keli, jolloin tällaisia tapauksia saattaa sattua.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 06, 2015, 13:11:25
Sr1 on mennyt lyttyyn. Sen törmäysturvallisuus on erittäin huono.  >:(

Maansiirtokoneen kuljettajillekin luulisi olevan jonkinlaiset näkövaatimukset.   >:(



Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 06, 2015, 13:15:37
On jokseenkin erikoista, että ensin lähdetään etsimään syitä jostain marginaalisesta - ehkä jopa olemattoman pienestä osatekijästä. Herää kysymys, mikähän on taustalla tässä todellisten syiden vähättelyssä?

Kun fakta on kuitenkin se, että junan näkee, jos katsoo radan suuntaan tuleeko sieltä junaa. Jos paistaa aurinko, niin sitten katsoo tarkemmin ja kulkee varoivaisemmin, ei se sen monimutkaisempaa ole. Syy on sataprosenttisesti tasoristeystä varomattomasti ylittäneen dumpperikuskin, joka täysin omalla toiminnallaan katkaisi useiden matkustajien matkan ja lähetti yhden työntekijän sairaalaan.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 06, 2015, 13:23:00
Dumpperikuskin teko lähentelee tahallisuutta siinä, missä Tampereen lähellä joku päivä sitten sattunut ohitusonnettomuus, jossa henkilöautokuski lähti ohittamaan rekkaa onnettomassa näkyvyydessä ja tappoi vastaantulevasta autosta 2-vuotiaan lapsen.



Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Timo Vainio - Helmikuu 06, 2015, 14:47:31
Tampere-Pori-Rauma(lisätty) välillä oli 2011 alussa 88 tasoristeystä, joista 30 varustettu varoituslaitoksella.
Tasoristeysten poisto maksaisi 37 miljoonaa ja puomilaitokset 8,7 miljoonaa, jos hinta 150.000 kpl.
Rataosalta on poistettu 2000-luvulla kymmeniä tasoristeyksiä, eikä poistoihin varmaankaan löydy rahaa.
Rata vaikuttaa vaaralliselta tarveselvityksen mukaan,
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/raportti_2011_tarveselvitys_tampere_web.pdf
Huomiolaite kaikkiin radan vartioimattomiin tasoristeyksiin maksaisi reilun miljoonan,  :)


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Helmikuu 06, 2015, 15:00:04
Tampere-Pori välillä oli 2011 alussa 88 tasoristeystä, joista 30 varustettu varoituslaitoksella.
Ihmettelin, miten luku on noin suuri, mutta siinä onkin myös Kokemäki-Rauma mukana.

Tänä päivänä Tampereen ja Porin välillä on jäljellä 41 ajoneuvoliikenteen tasoristeystä, joista 19:ssä on varoituslaite.

Huomiolaite kaikkiin radan vartioimattomiin tasoristeyksiin maksaisi reilun miljoonan,  :)
Onnettomuuksia on tapahtunut myös siten, että on ajettu puomin läpi tasoristeyksessä jo olevan junan kylkeen tai saapuvan junan alle. Mikään ei sinänsä estä tällaista tapahtumaa myös huomiolaitteella varustetussa tasoristeyksessä.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Timo Vainio - Helmikuu 06, 2015, 15:08:37
Onnettomuuksia on tapahtunut myös siten, että on ajettu puomin läpi tasoristeyksessä jo olevan junan kylkeen tai saapuvan junan alle. Mikään ei sinänsä estä tällaista tapahtumaa myös huomiolaitteella varustetussa tasoristeyksessä.

Aika usein näissä on syynä liian suuri nopeus.
Huomiolaite varustettuna nopeusmittauksella, kameralla ja liiketunnistimella vähentäisi radan ylitystä valon vilkkuessa ja ylinopeutta tasoristeyksessä.
Jos rikkeestä lähtee heti kuva GSM verkon kautta poliisille ja sakkolappu tulee postissa, vähentää se kaahailua.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Helmikuu 06, 2015, 15:15:45
Tässäkin oli tuuria yksinäisellä veturilla olisi ehtinyt kiihdyttämään 500 metrin matkalla 140km/h, junan kanssa n.350 tonnia arviolta vauhtia 80-120km/h. Tässäkin on havaittavissa tunarismia tuon bumpperikuskin osalta, näkemää Poriin päin toistakilometriä ja Kokemäensuuntaan asemalaiturille saakka. Rauman liikenne taisi kulkea seisopasteen ohituksella koska onnettomuusjuna on vielä Kokemäen ratapihalla sisällä mutta ei tukkimassa Kokemäki-Kiukainen väliä.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Roope Prusila - Helmikuu 06, 2015, 15:24:42
13:38 aikaan meni Kalkun ohi Poriin päin pelkkä Dv12. Lienee hinaus tiedossa?


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Toni Lassila - Helmikuu 06, 2015, 15:27:26
Onkohan tulossa ohjaamon vaihto ja muita korjauksia vai romutus sille Sr1 3090:lle (tv-uutisissa näkyi numero)? Keulaa lukuunottamatta aika ehjän näköinen.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 06, 2015, 16:19:28
Luultavasti korjataan, koska edellinenkin samoilla seuduilla autoon törmännyt ja pahasti palanut Sr1 korjattiin. Jokainen veturi tarvitaan liikenteeseen, vaikka joidenkin mielestä niitä riittäisi kalustopankkiin muile vuokrailtavaksi.



Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Roope Prusila - Helmikuu 06, 2015, 16:24:48
Milloinkohan tuo runko hinataan Kokemäeltä pois?


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 06, 2015, 16:51:52
Onnettomuuksia on tapahtunut myös siten, että on ajettu puomin läpi tasoristeyksessä jo olevan junan kylkeen tai saapuvan junan alle. Mikään ei sinänsä estä tällaista tapahtumaa myös huomiolaitteella varustetussa tasoristeyksessä.

Aika usein näissä on syynä liian suuri nopeus.
Huomiolaite varustettuna nopeusmittauksella, kameralla ja liiketunnistimella vähentäisi radan ylitystä valon vilkkuessa ja ylinopeutta tasoristeyksessä.
Jos rikkeestä lähtee heti kuva GSM verkon kautta poliisille ja sakkolappu tulee postissa, vähentää se kaahailua.

Olitko paikalla vai mistä tiedät dumpperikuskin kaahanneen. Moni on ajanut junan eteen mateluvauhtiakin.

Olen kerran todistunut lähes allejääntiä, kun traktori ajaa körötteli peltotieltä Pendolinon eteen. Kaasun runttaus pohjaan pelasti traktorin kolme matkustajaa. Pendo kuski oli jo loikannut pois konttoristaan.

Siinä, kuten kaikissa muissakin sähköratojen tasoristeyksissä sopivassa (=väärässä) kulmassa katsottaessa kokonainen juna voi kadota pylväiden luomaan katveeseen. Siitä katveesta kun tullaan yli, onkin ajopelin keula jo raiteilla. Ei se tietysti alle ajamista hyväksyttäväksi tee, mutta edes jollakin tavalla ymmärrettäväksi.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 06, 2015, 17:24:14

Aika usein näissä on syynä liian suuri nopeus.
/
/
/
Jos rikkeestä lähtee heti kuva GSM verkon kautta poliisille ja sakkolappu tulee postissa, vähentää se kaahailua.

Olitko paikalla vai mistä tiedät dumpperikuskin kaahanneen. Moni on ajanut junan eteen mateluvauhtiakin.


Eihän tässä puhuttu dumpperin nopeudesta mitään  :o


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Helmikuu 06, 2015, 17:25:56
Siinä, kuten kaikissa muissakin sähköratojen tasoristeyksissä sopivassa (=väärässä) kulmassa katsottaessa kokonainen juna voi kadota pylväiden luomaan katveeseen. Siitä katveesta kun tullaan yli, onkin ajopelin keula jo raiteilla. Ei se tietysti alle ajamista hyväksyttäväksi tee, mutta edes jollakin tavalla ymmärrettäväksi.

Kaikille on varmasti sattunut liikenteessä säikähdys "oho, mistä tuo tuohon ilmestyi"- tyyliin sillä tavalla, että mahdollisen kolahduksen sattuessa itse oltaisiin oltu syyllisiä. Sama tilanne on tässä, tuskin kukaan ajaa dumpperia junan eteen tieten tahtoen.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 06, 2015, 17:43:45
Ei tieten tahtoen. Eivät tuliaseonnettomuudetkaan tapahdu tahallisesti. Se vain laukesi.

Tasoristeys on selvästi merkitty. Sitä lähestyessä ei voi olla epäselvää siitä, että siinä on tasoristeys. Ja tuossa paikassa on, kuten jo aiemmin tuli esiin, näkyvyyttä toiseen suuntaan Kokemäen aseman laituriin saakka ja toiseen suuntaan ainakin kolme kilometriä viivasuoraa ja tasaista rataa.

Törkeää huolimattomuutta. Lähentelee tahallisuutta.



Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 06, 2015, 18:00:52
Kyllä sitä maalla ollaan viisaita kun merellä haveri sattuu...


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Helmikuu 06, 2015, 22:12:15
Maalta terveisiä. Kaksi kuvaa. Kuva 1. Onnettomuustasoristeys. Kuva 2. Näkymä Kokemäen asemalaiturin länsipäästä, josta junat lähtevät liikkeelle kohti Poria. (kuvaajan selän takana on vielä n. 500 m suoraa, onnettomuustasoristeys näkyy tuon harmaan laatikon edessä välittömästi). Kuvattu H470 viimeisen vaunun päätyikkunasta. Kuvan tarkoitus ei ole ottaa kantaa mihinkään, kunhan laitoin ne kun tuosta satuin tänään ohi kulkemaan iltapäivällä.



Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Helmikuu 06, 2015, 22:13:40
Saattaa olla, että tässä tapauksessa näkymäalueet ovat riittäviä mutta ei asia niinkään ole, että tasoristeysonnettomuus olisi aina pelkkää ylittäjän tunarointia. Oheisen linkin takana on tutkintaselostus, jossa tasoristyksen näkymäalue oli niin rajoittunut, ettei ajoneuvoyhdistelmä voinut ylittää sitä millään keinolla turvallisesti.

Tutkintaselostus (http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2003/c62003r_tutkintaselostus/c62003r_tutkintaselostus.pdf)

// linkki lyhennetty


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 07, 2015, 11:50:04
Oheisen linkin takana on tutkintaselostus, jossa tasoristyksen näkymäalue oli niin rajoittunut, ettei ajoneuvoyhdistelmä voinut ylittää sitä millään keinolla turvallisesti.

Sellaisessa tapauksessa ajoneuvoyhdistelmä ei saa ylittää tasoristeystä.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Marko Manninen - Helmikuu 07, 2015, 12:49:20
Oheisen linkin takana on tutkintaselostus, jossa tasoristyksen näkymäalue oli niin rajoittunut, ettei ajoneuvoyhdistelmä voinut ylittää sitä millään keinolla turvallisesti.

Sellaisessa tapauksessa ajoneuvoyhdistelmä ei saa ylittää tasoristeystä.
Silloin siinä pitää olla kielto kyseisille kulkuneuvoille. Muuten se on sallittua.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Kai Kilpi - Helmikuu 07, 2015, 13:02:49
Maalta terveisiä. Kaksi kuvaa. Kuva 1. Onnettomuustasoristeys. Kuva 2. Näkymä Kokemäen asemalaiturin länsipäästä, josta junat lähtevät liikkeelle kohti Poria. (kuvaajan selän takana on vielä n. 500 m suoraa, onnettomuustasoristeys näkyy tuon harmaan laatikon edessä välittömästi). Kuvattu H470 viimeisen vaunun päätyikkunasta. Kuvan tarkoitus ei ole ottaa kantaa mihinkään, kunhan laitoin ne kun tuosta satuin tänään ohi kulkemaan iltapäivällä.


Onnettomuuteen en ota kantaa mutta tasoristeyskuvassa 1 näyttää sähköradan painot vaativan säätöä monessakin suhteessa kun painojen ero on noin suuri ja lisäksi ainakin toinen paino on liian alhaalla ottaen huomioon vallitsevan vuodenajan ja lämpötilan...  :P

Sori offtopic  ;)


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Jari Kuusinen - Helmikuu 07, 2015, 15:11:10
Oheisen linkin takana on tutkintaselostus, jossa tasoristyksen näkymäalue oli niin rajoittunut, ettei ajoneuvoyhdistelmä voinut ylittää sitä millään keinolla turvallisesti.

Sellaisessa tapauksessa ajoneuvoyhdistelmä ei saa ylittää tasoristeystä.
Silloin siinä pitää olla kielto kyseisille kulkuneuvoille. Muuten se on sallittua.

Yksi tällainen on siinä tapauksessa Taipaleentien tasoristeys Vaasan radalla. Eli juuri se, missä pendolino 7003 törmäsi viljarekan perävaunuun:
"Liikenneopettaja Mikko Takalan mittaukset Taipaleentien tasoristeyksessä antavat tulokseksi kolme huolestuttavaa lukua: 35, 25 ja 21. Niiden perusteella näyttäisi mahdolliselta, ettei yhdistelmäajoneuvo ehdi ylittää risteystä, vaikka kuljettaja olisi varmistanut reitin."
(Ilkka: Kellotuskokeiden karu viesti 18.11.2013)


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Taavi Ahonen - Helmikuu 09, 2015, 11:50:00
Vaurioitunut Sr1 ohitti juuri Hämeenlinnan kahden Dv12 kanssa. Toinen nokilla ja toinen perässä


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Matti Mustola - Huhtikuu 09, 2015, 18:42:21
Onnettomuudessa vaurioitunut Sr1 3090 on korjattavana Pieksämäen konepajalla. Veturi on saanut uutta peltiä keulaansa, viimeistelytyöt tekee Hyvinkään konepaja.


Otsikko: Vs: Kokemäellä tasoristeysonnettomuus 6.2.2015
Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 27, 2015, 14:08:07
Elokuun loppupuolella on tästä tapauksesta valmistunut Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus: http://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/aloitetuttutkinnattiedotteet/r2015-01tasoristeysonnettomuuskokemaella6.2.2015.html