Otsikko: Metsäteollisuuden laajennus- ja muutosinvestointien vaikutus rautatieliikenteese Kirjoitti: Hannu Siitari - Toukokuu 07, 2015, 07:15:43 Metsäteollisuuden laajennus- ja muutosinvestointien vaikutus rautatieliikenteeseen vuodesta 2015 alkaen
Ehdottaisin, että ryhdymme tähän ketjuun keräämään tietoja metsäteollisuuden laajennus- ja muutosinvestoinneista ja niiden vaikutuksista rautatieliikenteeseen, jotta jokaisesta ei tarvitse aloittaa uutta aihetta. Kokonaiset suuret uusinvestoinnit, Äänekoski, Kuopio ja mahdolliset muut pysykööt tietenkin omissa ketjuissaan. Ensimmäinen uutinen tulee tässä: Kotkamills ryhtyy Kotkan tehtaallaan valmistamaan uutta taive- ja suojakerroskartonkia nykyisellä paperikone 2:lla. Paperikoneella ajetaan aikakauslehtipaperia vielä noin vuoden verran eli kesään 2016 asti ja tuotanto on pyöreästi 200 000 tonnia vuodessa. Sen jälkeen kone seisoo muutostöiden takia kolme kuukautta ja tekee sen jälkeen kartonkia 400 000 tonnia vuodessa. Tuotannon kasvu lisää Kotkan tehtaan raaka-ainetarvetta ja kuljetuksia. Tehdas tarvitsee nykyistä enemmän sekä raakapuuta että valkaistua sellua. Kuljetuksissa pyritään käyttämään mahdollisimman paljon junia, mutta autokuljetuksetkin lisääntyvät. Sopimukset 70 miljoonan euron arvoisista laitetoimituksista on allekirjoitettu 20.4.2015 ja asiasta kertoi Kouvolan Sanomat 21.4.2015. Otsikko: Vs: Metsäteollisuuden laajennus- ja muutosinvestointien vaikutus rautatieliikenteese Kirjoitti: Roland Sivonen - Toukokuu 07, 2015, 20:31:42 Mahdollinen sopimus Fennia Railille?
Otsikko: Vs: Metsäteollisuuden laajennus- ja muutosinvestointien vaikutus rautatieliikenteese Kirjoitti: Hannu Siitari - Toukokuu 28, 2015, 06:02:01 Stora Enson Anjalankosken tehtaat käsittävät Anjalan paperitehtaan, joka on perustettu vuonna 1938 ja Inkeroisten kartonkitehtaan, jonka juuret ulottuvat vuoteen 1872. Tehtaiden yhteenlaskettu vuosikapasiteetti on 715 000 tonnia paperia ja kartonkia. Tuotannosta yli 90 prosenttia menee vientiin.
Tehtaat käyttävät 1,4 miljoona kuutiometriä kuusipuuta vuodessa. Siitä 1,1 miljoona kuutiometriä on kuitupuuta ja loput sahoilta peräisin olevaa haketta. Puolet tuosta määrästä tuodaan puutavararekoilla Etelä-Suomesta. Toinen puoli tuodaan junakuljetuksin Etelä-Suomesta ja Itä-Suomesta. Ennen kevään kelirikkokauden alkua tehtaan puukentät ajetaan mahdollisimman täyteen raakapuuta. Lisäksi alkukesästä otetaan käyttöön 50 000 kuutiometrin kokoinen lumivarasto, siis lumeen säilötty raakapuuvarasto. Täysi puukenttä riittää tehtaan kahden viikon käyttötarpeeseen. Tehtaalla ei ole käynnissä laajennus- tai muutosinvestointeja, mutta laitan tiedot tähän ketjuun, kun ne ovat helposti saatavilla. Tehtaan tuotantomääristä ja raaka-ainekuljetusten logistisista ratkaisuista kirjoittivat Kouvolan Sanomat 22.5.2015 ja kaupunkilehti Pohjois-Kymenlaakso 6.5.2015. Syynä artikkeleihin olivat tehtaiden avoimet ovet eli opastetut tutustumiskierrokset, jotka pidettiin 21.5.2015. Vertailun vuoksi: UPM:n Kymin sellutehtaalla ensi syksynä käyttöön otettava laajennus lisää kuitupuun käyttöä lähes miljoona kuutiometriä vuodessa. Otsikko: Vs: Metsäteollisuuden laajennus- ja muutosinvestointien vaikutus rautatieliikenteese Kirjoitti: JSL - Toukokuu 28, 2015, 19:07:38 Mitenköhän uusi liikenneministeri Berner suhtautuu rataremontteihin ja tuleeko rahaa Savonlinnan siltoihin?
|