Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Timo Järvi - Marraskuu 30, 2015, 11:05:25



Otsikko: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Timo Järvi - Marraskuu 30, 2015, 11:05:25
VR:n asiakaslähtöinen palvelu paranee taas: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1448850040902.html

"Lippuja myydään jatkossa Helsingissä, Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Lahdessa, Tampereella, Tikkurilassa, Turussa ja Oulussa.

VR:n oma lipunmyyntipiste lopettaa toimintansa ensi vuoden alkupuolella 13 asemalla. Nämä ovat Hämeenlinna, Joensuu, Karjaa, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Pasila, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki ja Vaasa. Asemien lipunmyyntipisteet suljetaan 10. tammikuuta mennessä. Lisäksi Kemijärven lipunmyyntipiste suljetaan ensi vuoden aikana."


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Mikko Herpman - Marraskuu 30, 2015, 11:15:45
Tämähän on suurelta osin ihmisten ihan itseaiheuttama ilmiö. On se vaan niin helppoa ostaa lippu netistä tavalla tai toisella. Ei tarvitse vaivautua asemalle lipputiskille. Itse tuli moista harrastettua niin usein kuin suinkin..


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Timo Järvi - Marraskuu 30, 2015, 11:22:16
Se on toinen asia, paljonko kehityksessä vaikuttaa "ohjautuvuus" eli ensin lipunmyyntipisteiden aukioloajat muutetaan sellaisiksi, että ne eivät palvele asiakkaita. Tästä seuraa se, että lipun asemalta ostavien matkustajien määrä vähenee. Kyseessä on samanlainen kikkailu kun VR:n tapa lopettaa ensin kulkemisen kannalta kriittisiä vuoroja, jonka jälkeen liikenne- ja matkustajamäärät näivettyvät, jonka jälkeen palvelu voidaan lopettaa "kannattamattomana" kokonaan.

Itsellä on jäänyt muutama kerta lippu asemalta ostamatta juuri siksi, että lipunmyynti aukeaa vasta hetkeä ennen junien lähtöä, jolloin yksi tai kaksi myyjää ei kykene palvelemaan potentiaalisia lippujen ostajia ajoissa. Näin on käynyt juurikin viikonloppuisin.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Marraskuu 30, 2015, 11:35:10
Asiakaslähtöisyyshän tarkoittaa ainakin minun kielikorvieni mukaan juuri sitä että palvelu lähtee asiakkaasta eli asiakas palvelee itse itseään.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 30, 2015, 12:17:38
Se on toinen asia, paljonko kehityksessä vaikuttaa "ohjautuvuus" eli ensin lipunmyyntipisteiden aukioloajat muutetaan sellaisiksi, että ne eivät palvele asiakkaita. Tästä seuraa se, että lipun asemalta ostavien matkustajien määrä vähenee. Kyseessä on samanlainen kikkailu kun VR:n tapa lopettaa ensin kulkemisen kannalta kriittisiä vuoroja, jonka jälkeen liikenne- ja matkustajamäärät näivettyvät, jonka jälkeen palvelu voidaan lopettaa "kannattamattomana" kokonaan.

Onko VR sitten näin tehnyt esim. Kouvolassa tai Pasilassa? Itse olen ainakin Kuopiossa ostellut lippuja ihan lungisti, ilman mitään aukioloaikaongelmia.

Lainaus
Itsellä on jäänyt muutama kerta lippu asemalta ostamatta juuri siksi, että lipunmyynti aukeaa vasta hetkeä ennen junien lähtöä, jolloin yksi tai kaksi myyjää ei kykene palvelemaan potentiaalisia lippujen ostajia ajoissa. Näin on käynyt juurikin viikonloppuisin.

Tässä tilanteessahan junamyynnin lisämaksua ei veloiteta, eli saat (sun kuuluu saada) lipun junasta samaan hintaan kuin asemalta. Eli vältät jonottamisen!


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Marraskuu 30, 2015, 13:10:18
Kuljen usein Pasilan aseman läpi ja kyllä siellä näkyy aina asiakkaita olevan lippumyymälässä.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: MNa - Marraskuu 30, 2015, 14:46:01
Toteutuu jälleen viime aikojen puheet ns. leikkauksista jotka kohdistetaan vähäosaisiimpiin. Vaikka Vr:llä on vielä toistaiseksi? edulliset eläkeläishinnat, simputetaan niitä jotka eivät omista ja hallitse viimeisintä tekniikkaa. Itse osaan vielä ostaa lipun automaatista, mutta esim. kotikunnassani Lempäälässä on asemalla vain yksi automaatti sateen ja tuulen armoilla ja niin matala, että pitää keskipituisenkin nöyrtyä tihruilemaan huonosti suunniteltua käyttöliittymää kyyryssä. Lisäksi masiinassa on käytännössä kaksi eri konetta: Ensin valitaan lippu kosketusnäytöllä ja sitten pitää mennä "pankkiautomaatille" maksamaan.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Jarmo Pyytövaara - Marraskuu 30, 2015, 14:55:03
Näin toimii ja on esimerkkinä muille, vastuullinen valtion leikki-yhtiö VR. Henkilöstöstä ja ”asiakkaista” viis – ne pihalle siis. Onneksi VR:n hallituksessa ja hallintoneuvostossa on ”meidän mies”: https://www.youtube.com/watch?v=SP_cQaEBjn8  ;D


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Vesa Höijer - Marraskuu 30, 2015, 19:04:40
Lippuja voitaisiin myydä Siwoissa ja R-kioskeissa. Ei lipunmyynti työllistä asemilla kuten ennen, koska on lippuautomaatit ja internet.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Marraskuu 30, 2015, 19:11:56
On tämä kyllä hurjaa. Nyt pitää Riihimäelläkin ostaa lippu jostain muualta, kuin lipputoimistosta. Eipä siinä, kyllähän vieressä on R-kioski ja lippuautomaatteja, joista kyllä yksittäisen lipun ostaa. Mutta entäpä kaiken maailman erikoisliput, kausiliput jne? Ainakin vaatii asiakkaalta tarkempaa tietämystä mitä lippua ostaa, koska ikävä kyllä en usko, että R-kioskin myyjällä on yhtä hyvä tieto myytävistä lipuista kuin lippukassalla.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Marraskuu 30, 2015, 19:22:20
On tämä kyllä hurjaa. Nyt pitää Riihimäelläkin ostaa lippu jostain muualta, kuin lipputoimistosta. Eipä siinä, kyllähän vieressä on R-kioski ja lippuautomaatteja, joista kyllä yksittäisen lipun ostaa. Mutta entäpä kaiken maailman erikoisliput, kausiliput jne? Ainakin vaatii asiakkaalta tarkempaa tietämystä mitä lippua ostaa, koska ikävä kyllä en usko, että R-kioskin myyjällä on yhtä hyvä tieto myytävistä lipuista kuin lippukassalla.
Puhumattakaan siitä että netitön ja pankkikortiton ja pankkitunnukseton (sellaisia on edelleen) joutuu tekemään erikseen matkan pilettejä myyvään kioskiin.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Vesa Höijer - Marraskuu 30, 2015, 20:22:34
Lippujahan myydään jo R-kioskeissa. En tuota tiennytkään.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kaukoliikenteen_lippujen_osto_ja_maksu#



Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 30, 2015, 22:29:32
Ruotsissa taisi olla jäljellä enää Tukholma, Malmö ja Göteborg. Siellä tällainen massiivinen suurtenkin kaupunkien lipunmyyntien sulkeminen tapahtui jo 31.3.2014, jolloin jäi jäljelle kolmen yllämainitun lisäksi vielä Sundsvall ja Arlanda. 12.12.2015 alkaen ei myöskään junissa myydä enää lippuja laisinkaan. Tätä taidettiin kokeilla jo kerran aikaisemminkin, mutta silloin muutos jouduttiin perumaan ja lipunmyynti junissa jatkui. Nyt yritetään toisen kerran.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Kimmo Säteri - Joulukuu 01, 2015, 05:51:11
Ruotsissa taisi olla jäljellä enää Tukholma, Malmö ja Göteborg. Siellä tällainen massiivinen suurtenkin kaupunkien lipunmyyntien sulkeminen tapahtui jo 31.3.2014, jolloin jäi jäljelle kolmen yllämainitun lisäksi vielä Sundsvall ja Arlanda. 12.12.2015 alkaen ei myöskään junissa myydä enää lippuja laisinkaan. Tätä taidettiin kokeilla jo kerran aikaisemminkin, mutta silloin muutos jouduttiin perumaan ja lipunmyynti junissa jatkui. Nyt yritetään toisen kerran.
Tämä onkin mielenkiintoista, kun matkustaa Interrail -lipulla. InterRail -matkustamiseen kuuluu kai joku tietty spontaanius, mutta mistäpä saat lisämaksulliseen junaan paikkalipun? Myykö Ruotsissa konduktööri pelkkiä paikkalippuja?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Timo Salminen - Joulukuu 01, 2015, 07:41:28
Ruotsissa taisi olla jäljellä enää Tukholma, Malmö ja Göteborg.

Onko Göteborgissakaan? Olen kuvitellut, että enää vain Tukholma ja Malmö.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 01, 2015, 07:44:54
Tämä onkin mielenkiintoista, kun matkustaa Interrail -lipulla. InterRail -matkustamiseen kuuluu kai joku tietty spontaanius, mutta mistäpä saat lisämaksulliseen junaan paikkalipun? Myykö Ruotsissa konduktööri pelkkiä paikkalippuja?

Netissä sj.se. Reittihaussa pitää valita "Interrail/Eurail" kohdasta Kundkort. Toinen kätevä paikka on http://www.acprail.com/


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 01, 2015, 08:51:40
Toteutuu jälleen viime aikojen puheet ns. leikkauksista jotka kohdistetaan vähäosaisiimpiin. Vaikka Vr:llä on vielä toistaiseksi? edulliset eläkeläishinnat, simputetaan niitä jotka eivät omista ja hallitse viimeisintä tekniikkaa.

Junastahan saa lipun käteisellä ja vieläpä henkilökohtaisena palveluna. Miten siinä ketään kyykytetään?

Vähäosaiset tuskin matkustvat autonsa kanssa yöjunalla Lappiin. Hinnoittelu pitää huolen siitä, että se ei ole vähäosaisten huvia.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Joulukuu 01, 2015, 11:50:49
Junastahan saa lipun käteisellä ja vieläpä henkilökohtaisena palveluna. Miten siinä ketään kyykytetään?

Junasta ostettuun lippuun ei ole ainakaan aikaisemmin sisältynyt istumapaikkaa. Nykyiset konduktöörin myyntilaitteetko senkin jo osaavat antaa? Jos eivät osaa niin onhan junasta ostettu seisomapaikka silloin huomattavasti heikompaa palvelua, kuin asemalta ostettu saman hintainen tai halvempi istumapaikka.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 01, 2015, 12:00:53
Junastahan saa lipun käteisellä ja vieläpä henkilökohtaisena palveluna. Miten siinä ketään kyykytetään?

Junasta ostettuun lippuun ei ole ainakaan aikaisemmin sisältynyt istumapaikkaa. Nykyiset konduktöörin myyntilaitteetko senkin jo osaavat antaa? Jos eivät osaa niin onhan junasta ostettu seisomapaikka silloin huomattavasti heikompaa palvelua, kuin asemalta ostettu saman hintainen tai halvempi istumapaikka.

Konduktööri opastanee matkustavaisen kiintiöpaikoille, joille ei myydä paikkalippuja. Kokemukseni mukaan ne ovat erittäin hyvä valinta matkustajille.

Sellainenkin vaihtoehto täytyy muistaa, että matkustaja voi hankkia pankkikortin. Ei tarvitse enää jonottaa pankin tiskilläkään.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 01, 2015, 12:11:11
Junastahan saa lipun käteisellä ja vieläpä henkilökohtaisena palveluna. Miten siinä ketään kyykytetään?

Junasta ostettuun lippuun ei ole ainakaan aikaisemmin sisältynyt istumapaikkaa. Nykyiset konduktöörin myyntilaitteetko senkin jo osaavat antaa? Jos eivät osaa niin onhan junasta ostettu seisomapaikka silloin huomattavasti heikompaa palvelua, kuin asemalta ostettu saman hintainen tai halvempi istumapaikka.

Konduktööri opastanee matkustavaisen kiintiöpaikoille, joille ei myydä paikkalippuja. Kokemukseni mukaan ne ovat erittäin hyvä valinta matkustajille.

Onko niitä kiintiöpaikkoja enää? Netistä ei ole aikoihin löytynyt listoja niistä. Junissa ylipäänsä ei kuulemma enää ole viimeisten parannusten (junien lyhentämisten) jälkeen ollut kaikille maksaville asiakkaille tilaa istua.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 01, 2015, 12:33:39
Junastahan saa lipun käteisellä ja vieläpä henkilökohtaisena palveluna. Miten siinä ketään kyykytetään?

Junasta ostettuun lippuun ei ole ainakaan aikaisemmin sisältynyt istumapaikkaa. Nykyiset konduktöörin myyntilaitteetko senkin jo osaavat antaa? Jos eivät osaa niin onhan junasta ostettu seisomapaikka silloin huomattavasti heikompaa palvelua, kuin asemalta ostettu saman hintainen tai halvempi istumapaikka.

Konduktööri opastanee matkustavaisen kiintiöpaikoille, joille ei myydä paikkalippuja. Kokemukseni mukaan ne ovat erittäin hyvä valinta matkustajille.

Onko niitä kiintiöpaikkoja enää? Netistä ei ole aikoihin löytynyt listoja niistä.

Oli niitä ainakin vielä vuosi sitten.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 01, 2015, 12:53:44
Junastahan saa lipun käteisellä ja vieläpä henkilökohtaisena palveluna. Miten siinä ketään kyykytetään?

Junasta ostettuun lippuun ei ole ainakaan aikaisemmin sisältynyt istumapaikkaa. Nykyiset konduktöörin myyntilaitteetko senkin jo osaavat antaa? Jos eivät osaa niin onhan junasta ostettu seisomapaikka silloin huomattavasti heikompaa palvelua, kuin asemalta ostettu saman hintainen tai halvempi istumapaikka.

Konduktööri opastanee matkustavaisen kiintiöpaikoille, joille ei myydä paikkalippuja. Kokemukseni mukaan ne ovat erittäin hyvä valinta matkustajille.

Onko niitä kiintiöpaikkoja enää? Netistä ei ole aikoihin löytynyt listoja niistä. Junissa ylipäänsä ei kuulemma enää ole viimeisten parannusten (junien lyhentämisten) jälkeen ollut kaikille maksaville asiakkaille tilaa istua.


On niitä. Käytän useamman kerran viikossa, vaikka en kuukausilipulla matkustakaan.

Sivun alalaidasta löytyy rataosittain jaoteltuna: https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kausilippu_kauko


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Joulukuu 01, 2015, 14:06:24
Konduktööri opastanee matkustavaisen kiintiöpaikoille, joille ei myydä paikkalippuja. Kokemukseni mukaan ne ovat erittäin hyvä valinta matkustajille.

Junasta lippua ostettaessa konduktööri ei ole minua opastanut koskaan kiintiöpaikalle. Jonkun kerran olen kiintiöpaikkaa kysynytkin ja vastauksena on ollut selittelyä, mistä päin junaa järjestelmä yleensä myy paikat viimeisenä. Tästä olen tehnyt johtopäätöksen, ettei kiintiöpaikkoja ole käytännöllisesti katsoen olemassakaan. Ehkä joku yhden tai kahden käden sormilla laskettava määrä voi olla sitä varten, ettei iltapäivälehdissä tarvitsisi mainostaa, miten vanhuksia ja raskaana olevia naisia seisotetaan junassa.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Joulukuu 01, 2015, 14:22:06
Ruotsissa taisi olla jäljellä enää Tukholma, Malmö ja Göteborg.
Onko Göteborgissakaan? Olen kuvitellut, että enää vain Tukholma ja Malmö.
Tässä (http://nyhetsrum.sj.se/nyheter/2015/10/biljett-innan-avgang-med-sj-tag.html) uutinen lipunmyynnin loppumisesta junissa lokakuulta. Siinä mainitaan vielä Tukholma, Malmö ja Göteborg lippuja myyvinä asemina.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Joulukuu 01, 2015, 14:27:16
On tämä kyllä hurjaa. Nyt pitää Riihimäelläkin ostaa lippu jostain muualta, kuin lipputoimistosta. Eipä siinä, kyllähän vieressä on R-kioski ja lippuautomaatteja, joista kyllä yksittäisen lipun ostaa. Mutta entäpä kaiken maailman erikoisliput, kausiliput jne? Ainakin vaatii asiakkaalta tarkempaa tietämystä mitä lippua ostaa, koska ikävä kyllä en usko, että R-kioskin myyjällä on yhtä hyvä tieto myytävistä lipuista kuin lippukassalla.
Jokohan laivamatkaan liittyvän alennusjunalipun saa ostettua verkosta tai automaatista? Huhtikuussa 2013, kun ei vielä varmasti saanut, jouduin ratkaisemaan ongelman siten, että äitini osti liput Jyväskylästä, jossa lipunmyynti oli auki. Tulivathan ne sieltä sähköpostiin sitä mukaa kuin lipunmyyjä niitä teki. :)


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 01, 2015, 16:58:52
Ruotsissa taisi olla jäljellä enää Tukholma, Malmö ja Göteborg. Siellä tällainen massiivinen suurtenkin kaupunkien lipunmyyntien sulkeminen tapahtui jo 31.3.2014, jolloin jäi jäljelle kolmen yllämainitun lisäksi vielä Sundsvall ja Arlanda. 12.12.2015 alkaen ei myöskään junissa myydä enää lippuja laisinkaan. Tätä taidettiin kokeilla jo kerran aikaisemminkin, mutta silloin muutos jouduttiin perumaan ja lipunmyynti junissa jatkui. Nyt yritetään toisen kerran.
Suuri puute lipunmyynnin loppumisessa ainakin Norrköpingissä on poikkeustilanteissa oleva neuvonantajan puute. Tiedotuksia tulee ruotsiksi, mutta vieraskielisiä joutuvat muut matkustajat opastamaan. Malmön lipunmyynnissä on tänä syksynä ollut niin vilkasta, että ovella on ollut porttivahdit laskemassa sisään vain sitä mukaa kuin joku tulee ulos ja jonon vierellä on kulkenut vapaahtoisia opastajia (SJ+volunteer -lappu). Nyt on pari viikkoa ollut vähän normaalimpaa.

Skånetrafikenilla on Malmössä enemmän omia lipunmyyntipisteitä kuin SJ:llä koko maassa. Lisäksi poikkeustilanteissa Skånetrafiken saa hetkessä 3-6 opasta/neuvonantajaa asemahalliin.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: MNa - Joulukuu 01, 2015, 19:04:28
Onkohan maailma parantunut paljonkin automaattien ja "älykännyköiden" aikaan?
Tätä kyselee entinen "nuori vihainen mies" jota vanhat eivät ymmärtäneet. Nyt olen vanha kärttyinen äijä jota kukaan ei ymmärrä. En sen puoleen ymmärrä minäkään enää juuri mitään.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 02, 2015, 11:14:26
En tiedä sopiiko tämä tähän ketjuun, mutta oli miten oli, kyseessä on mielestäni erittäin hyvin kiteytetty mielipidekirjoitus tämän päivän Iltalehdestä. Mitäs raati tuumaa asiasta?
--


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Ville Mäki-Tuuri - Joulukuu 02, 2015, 14:40:23
Mitäs raati tuumaa asiasta?
--

En juuri enempää voisi olla samaa mieltä.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Joulukuu 02, 2015, 15:05:28
Samoin.

Seuraava vaihe on meillä varmaankin se että lipunmyynti junissa lopetetaan - tällä kertaa meillä varmasti seurataan Ruotsin mallia.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 02, 2015, 15:10:38
Mitäs raati tuumaa asiasta?
--

En juuri enempää voisi olla samaa mieltä.

Mä olen sitä mieltä, että erittäin hyvä idea, mutta vaatisi laajan paradigmamuutoksen Suomen politiikassa (tai oikeastaan koko EU:n, nyt kun koko tämän tekstin kirjoitin...), eikä tiedossani ole tuolle paradigmamuutokselle erityisen isoja tarpeita VR:n ja Postin ulkopuolelta - vaikka se siis vaikuttaisi melkeinpä kaikkeen muuhunkin toimintaan Suomessa.
Kun otetaan huomioon EU:n sisäisen pitkän matkan raideliikenteen tila, jossa jäsenvaltioiden rajoja ylittävät yhteydet ovat heikot ja huonosti yhdistetty muuhun verkkoon, huomataan, että jos monopoli halutaan tehdä, se tulisi tehdä koko EU:n laajuiseksi. Muuten joudutaan vain ojasta allikkoon.

Vähän puhujasta riippuu, että katsooko tuollaisen monopolin heikentävän jäsenvaltioiden itsenäisyyttä liiaksi, mutta käytännössä pidän tuollaisen toteuttamista periaatteellisesta järkevyydestään huolimatta niin vaivalloiselta lähteä puskemaan läpi, että koen järkevämmäksi EU:n nykyisen linjan, jossa minkä tahansa valtion kansallinen rautatieyritys voi toimia minkä tahansa valtion alueella. Kun tähän on lähdetty, koen järkeväksi että toiminta sallitaan myös muille kuin kansallisille rautatieyrityksille. Suomen kannaltahan ei ole relevanttia, onko täällä toimiva ruotsalainen toimija kansallinen SJ vai yksityinen Veolia - Suomen yhteiskunnasta toimijana siinä ei ole kyse kummassakaan tapauksessa.

Eli, mä sanoisin, että ensisijaisesti kannattaisin EU:n laajuista liikelaitosmuotoista rautatiemonopolia, toissijaisesti rautatieliikenteen mahdollisimman laajaa vapauttamista, rajoitettuna vain niiltä osin kuin syrjäseutujen tuetun liikenteen, eli kilpailutusten, järjestäminen vaatii. Suomalainen rautatiemonopoli tuottaisi pitkällä tähtäimellä enemmän haittaa kuin hyötyä, koska kansallisten rautatiemonopolien joukko yhtenäisesti toimivan yksittäisten toimijoiden kokonaisuuden sijaan pirstoo rautatieverkkoa tarpeettomasti pieniin osiin.

Nykyisellään esim. Tukholma-Barcelona näyttäisi vaativan viisi vaihtoa, vaikka matkaa on vain parituhatta kilometriä. Tämä on kestämätön tilanne ja sille on tehtävä jotain. Ja tämä tilanne johtuu nimenomaisesti kansallisista monopoleista, kuten on nähtävissä esim. Liettuan ja Latvian välisessä sekä Ranskan ja Italian välisessä liikenteessä. Kummassakin valtioparissa on kansalliset monopolit käytössä molemmissa maissa, eivätkä ne ole kykeneväisiä sujuvan liikenteen toteuttamiseen välillään.

Kansallinen liikelaitosmuotoinen monopoli olisi siis nykytilannetta parempi tilanne, mutta käytännössä on muita ratkaisuja, jotka ovat parempia ja jotka vieläpä ovat jo toteutuksessakin! Muutosta tarvitaan, mutta miksi muuttaa vain kolmanneksi parhaaseen suuntaan, jos parhaaseenkin on pääsy?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Joulukuu 03, 2015, 10:29:56
Yle tänään:
http://yle.fi/uutiset/miksi_vr_lakkauttaa_lipunmyyntipisteen_suuresta_pasilasta_mutta_ei_pienesta_jarvenpaasta/8497057


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Joulukuu 03, 2015, 14:12:13
Yle tänään:

http://yle.fi/uutiset/lapin_liitto_matkailijat_tarvitsevat_vrn_lippumyymalaa/8500460


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Joulukuu 03, 2015, 17:36:56
Viimeksi kun lipunmyynnistä karsittiin, lopetettiin Riihimäeltä viikonloppuaukioloajat ja viikollakin sulkemisajaksi muutettiin 17.00.

Voitte varmaan ajatella, kuinka tuo palvelee työmatkailijoita. Itse kävin aina viikonloppuisin uusimassa kausilippuni kun ei tarvinnut kiirehtiä. Nyt on ollut kauhea kiire ehtiä IC55:lla Riihimäelle ennen kuin lipunmyynti menee kiinni. No miksi en ole ostanut lippuani esim. Helsingistä tai internetistä? Juurikin siksi, että olen pitänyt siitä, että kotikaupungissa on palveluita. Offtopicikkina todettakoon, että palvelut täältä on koko ajan häviämässä.

Riihimäen tapauksessa en sinällään usko, että vieressä oleva R-kioski on ollut järin suuri syy lipunmyynnin vähenemiseen, vaan pidän tuota aukioloaikojen muuttamista suurempana syynä. Todettakoon vielä, että koskaan ei ole yksin tarvinnut lipunmyynnissä olla asiakkaana.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Vesa Höijer - Joulukuu 03, 2015, 18:27:36
Sama kai mistä lipun ostaa tai pakettinsa hakee. Postipalveluja tarjoavat nykyään myös Siwat, ja niiden sekä S-marketeissa olevien Postin automaattien vuoksi lähipalveluja ei oikeastaan ole menetetty. Junalipun ostokaan ei välttämättä tarvitse erillistä junalippujen myymälää, kunhan niitä joku lähipalveluna myy.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Joulukuu 03, 2015, 18:48:55
Sama kai mistä lipun ostaa tai pakettinsa hakee. Postipalveluja tarjoavat nykyään myös Siwat, ja niiden sekä S-marketeissa olevien Postin automaattien vuoksi lähipalveluja ei oikeastaan ole menetetty. Junalipun ostokaan ei välttämättä tarvitse erillistä junalippujen myymälää, kunhan niitä joku lähipalveluna myy.

Sinänsä olet ihan oikeassa.

Ongelma näissä on yleensä siinä, että Siwoista tai muistakaan ei saa sitä samaa sisältöä kuin oikeasta konttorista. Sitä tuossa aikaisemmin sanoinkin, että jos R-kioskilta ei saa erikois ynnä muita lippuja saati samaa tietämystä mitä oikeasta lipputoimistosta, niin palvelutaso on huonontunut.

Lähipalvelua itsessään ei ole menetettu, mutta sen sisältö laskee kaiken aikaa. Aina on voinut luottaa siihen, että kun lipputoimistosta hakee lipun, siellä on asiantuntemusta paikalla. Saadaanko R-kioskille sama asiantuntemus edes siksi aikaa varmistettua, kun lipputoimisto olisi ollut auki? Äkkiä tulee R-kioskin myyjälle hyvin paljon hallittavaa tietoa lisää muiden kaikkien lisäksi.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 03, 2015, 18:55:14
Saadaanko R-kioskille sama asiantuntemus edes siksi aikaa varmistettua, kun lipputoimisto olisi ollut auki? Äkkiä tulee R-kioskin myyjälle hyvin paljon hallittavaa tietoa lisää muiden kaikkien lisäksi.

Tämän on nähnyt jo vuosikaudet, kun osa Ärrän myyttäjäristä sählää pelkästään matkakorttien latausten kanssa. Toinen ongelma tulee olemaan se, ettei R-Kioskilta (ainakaan vielä) saa kaikkia VR:n lippuvalikoiman tuotteita. Hankalaa? On kyllä.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 03, 2015, 19:06:41
Ruotsin kokemusten mukaan sanoisin, että on ihan järkyttävää mitä kaikkea niiltä (oletettavasti huonopalkkaisilta) tytöiltä vaaditaan kioskimyynnissä. Vuoron perään joku haluaa hotdogin, postipakettinsa, lähettää jotakin ulkomaille, ostaa bussilippua, ostaa junalippua ilman, että tietää aikoja tai mikä olisi edullisin juna, karamellin, salaattikulhosta lounaan, pari lehteä, kahvin ja pullan, ladata älykortin, ostaa makkaran kaikilla mausteilla jne jne. Samalla tietysti kysytään jonottajan mielenmalttia kun kestää ja kestää. Huono kehityssuunta minun mielestäni.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: MNa - Joulukuu 03, 2015, 19:23:23
Juuri niin!
Suomessa passitkin haetaan R-kioskilta. Reilu vuosi sitten olin siinä tarkoituksessa liikkeelä.
Jonkin ns. turvatekijän johdosta Passin sisältävää kaappia ei saanut auki kuin viiveellä. Siinä odotellessni kävi tiskillä muutamakin asiakas erilaisine toiveineen. Siinä pti lämmittää evästä mikrossa ja ladata prepaidia. Todella mielenkiintoista. Toisaalta ihan hyvä, että on edes joku paikka josta saa palvelua, mutta voi myyjäparkaa!


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Joulukuu 03, 2015, 19:28:16
Tarkoitus tosiaan ei ole vähätellä R-kioskin myyjiä. Luulisi, että ainakaan heiltä ei työt tule loppumaan, päinvastoin.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Joulukuu 03, 2015, 20:26:47
Lienee laskettu, että myynnin ulkoistamisesta on niin suuri taloudellinen hyöty, ettei haittaa, jos muutama vaativa asiakas menetetään. Nykyihminenhän on tottunut huonoon palveluun ja valmis kaikenlaisiin laatupuutteisiin.

Postin osalta palvelut ovat ainakin määrällisesti parantuneet sitä mukaa kun niitä on siirretty asiamiehille, esimerkiksi aukioloajat ja toimipisteverkosto ovat oleellisesti laajemmat.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Toni Hartonen - Joulukuu 03, 2015, 21:21:08
Saadaanko R-kioskille sama asiantuntemus edes siksi aikaa varmistettua, kun lipputoimisto olisi ollut auki? Äkkiä tulee R-kioskin myyjälle hyvin paljon hallittavaa tietoa lisää muiden kaikkien lisäksi.

Tämän on nähnyt jo vuosikaudet, kun osa Ärrän myyttäjäristä sählää pelkästään matkakorttien latausten kanssa. Toinen ongelma tulee olemaan se, ettei R-Kioskilta (ainakaan vielä) saa kaikkia VR:n lippuvalikoiman tuotteita. Hankalaa? On kyllä.
Onneks on oma auto, ei tartte vielä maksaa lisähintaa käteismaksuista kassalle vs junalipun maksaminen Konnarille.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Joulukuu 04, 2015, 17:06:08
Tänään tuli sopivasti 20 euron alennuskuponki mikä ei käy netissä. Ainoastaan asiakaspalvelussa ja lipputoimistossa.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: MNa - Joulukuu 04, 2015, 17:50:54
Tuli tässä mieleen ketjun aiempien kommenttien innoittamana yksi esimerkki: Juna pohjoisen suuntaan lähti Hämeenlinnasta 10.36 raiteelta 3. Lipunmyynti aukeni 10.30. Arvatkaa olisinko jäänyt odottamaan kun lipunmyyjä alkaa käynnistellä päätteitään?
Tämäkin ongelma ratkesi helposti: Lipunmyynti lopetetaan kokonaan.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Joulukuu 04, 2015, 19:29:39
Eikös vr muuta lippuja yksinkertaisempaan, selkeämpään ja halvempaan suuntaan. Tällöin lipunostossa ei enää tarvitse asiantuntemusta, vaan se hoituu yhtä helposti kuin hotdogin ostaminen. Ei ole montaa asiaa minkä kioskimyyjän tarvitsee tietää, mistä-mihin, päivä, kellonaika, alennustodistus. Siinäpä ne lyhyesti, ei ole rakettitiedettä. Lisäksi moni käyttää automaatteja tai nettiä, koska saa valita itse paikat. Ei lipunosto ole mitenkään monimutkaista. Toki joku voi saada suklaapatukan ostamisestakin hyvin monimutkaisen tapahtuman, joka kestää ja kestää.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Joulukuu 05, 2015, 13:34:50
En suoraan sanoen näe mitään järkeä siinä että lipunmyynti junissa lopetettaisiin kuten Ruotsissa. Onko siinä sivussa tarkoitus poistaa junista myös konduktöörit ja rahastajat jotka käsittääkseni pystyvät myymään koneillaan muutakin kuin vyöhykelippuja? Jos junamiehitys poistuu  niin junilla ei enää uskalla matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella - vai onko tarkoitus palkata turvamiehiä samoista firmoista kuin esimerkiksi kauppahallit palkkaavat? Samalla palkallahan saanee rahastajankin lipunmyyntikoneineen.

Suomen rautatiehenkilöliikenteessä kaivattaisiin nyt Kekkosen aikaa jolloin oikea käsi vielä tiesi mitä vasen jalka teki. Nythän kaikki kintut ovat   täysin epätahdissa elleivät ole halvaantuneet.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Toni Hartonen - Joulukuu 05, 2015, 20:18:16
En suoraan sanoen näe mitään järkeä siinä että lipunmyynti junissa lopetettaisiin kuten Ruotsissa. Onko siinä sivussa tarkoitus poistaa junista myös konduktöörit ja rahastajat jotka käsittääkseni pystyvät myymään koneillaan muutakin kuin vyöhykelippuja? Jos junamiehitys poistuu  niin junilla ei enää uskalla matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella - vai onko tarkoitus palkata turvamiehiä samoista firmoista kuin esimerkiksi kauppahallit palkkaavat? Samalla palkallahan saanee rahastajankin lipunmyyntikoneineen.

Suomen rautatiehenkilöliikenteessä kaivattaisiin nyt Kekkosen aikaa jolloin oikea käsi vielä tiesi mitä vasen jalka teki. Nythän kaikki kintut ovat   täysin epätahdissa elleivät ole halvaantuneet.
Tämähän on täysin tietysti monopoli VR:n käsissä mitä tekee. Olettaen että tietävät kuinka lippuja myydään ja se että kuinka paljon tulee kustannuksia lipunmyynnistä. Tosiaan uutinen käsittelli VR:n omien myyntipisteiden karsimista, junissa myydään lippuja entiseen tyyliin. Muutaman euron lisämaksu henkilökohtaisesta palvelusta mun mielestä ok. Samalla tavalla vois laittaa palvelumaksun lipputiskeillekin jos näin halutaan.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Joulukuu 05, 2015, 21:27:08
Kokeillaanpa vertausta: jonakin kauniina päivänä Kansallisteatteri päättää lopettaa oman lipunmyyntinsä koska se aiheuttaa liikaa kustannuksia. Sen jälkeen se pitää huolen siitä että kaikki mahdollinen tieto tulevista näytöksistä täytyy hakea netistä ja liput on ostettava R-kioskin reippaalta neitoselta joka ei tiedä tulevista näytöksistä yhtään enempää kuin toiveikas lipunostaja. Toimisikohan tällainen?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Sakari Kestinen - Tammikuu 04, 2016, 05:51:27

Suuri puute lipunmyynnin loppumisessa ainakin Norrköpingissä on poikkeustilanteissa oleva neuvonantajan puute. Tiedotuksia tulee ruotsiksi, mutta vieraskielisiä joutuvat muut matkustajat opastamaan. Malmön lipunmyynnissä on tänä syksynä ollut niin vilkasta, että ovella on ollut porttivahdit laskemassa sisään vain sitä mukaa kuin joku tulee ulos ja jonon vierellä on kulkenut vapaahtoisia opastajia (SJ+volunteer -lappu). Nyt on pari viikkoa ollut vähän normaalimpaa.

Skånetrafikenilla on Malmössä enemmän omia lipunmyyntipisteitä kuin SJ:llä koko maassa. Lisäksi poikkeustilanteissa Skånetrafiken saa hetkessä 3-6 opasta/neuvonantajaa asemahalliin.

Juuri tämä on se ongelma. Ehkä 90 % matkustajista ei tarvitse 90 % matkoillaan VR:n palveluneuvojaa mihinkään, mutta annas olla kun junaliikenne sattuu olemaan totaalisen sekaisin tai vaihtoyhteys ei odottanutkaan vaan jätti vieraalle paikkakunnalle kuin nallin kalliolle.

Ei olisi kauhean kiva vaikkapa turkulaisena seistä Toijalassa ihmettelemässä, miten pääsee Hämeenlinnaan, kun juna olikin myöhässä eikä illan viimeinen S 94 odottanutkaan. Aiemmin asemalla oli aina joku VR:n edustaja paikalla, joten korvaava kyyti tai majoitus onnistui. Olen onnekas, että ainoa tällainen insidentti, joka on omalle kohdalle osunut tapahtui Pasilan asemalla, josta pääsi vielä lähiliikennejunalla päärautatieasemalle, jossa oli portinvartijoina VR Lähiliikenteen henkilökuntaa ja eräs avulias konnari hommasikin minulle taksikortin, jolla pääsin Tampereelle (minulle olisi käynyt myös uusi lippu seuraavalle päivälle ja hotelliyö, joka olisi maksanut VR:lle noin satasen, taksimatka maksoi VR:lle jotain 300 €).

Tavanomaisempi keissi toki lienee se, että ihan vain tarvitsee tietää erilaisista palveluista, jatkoyhteyksistä tai miten täältä asemalta pääsee kaupungille. VR:n lipunmyynneissä ei ole enää pitkiin aikoihin ollut lipunmyyjiä, heidän rintaneulassaan lukee palveluneuvoja. Yhtenä ratkaisuna voisi olla palveluneuvojien hajauttaminen tärkeimmille asemille niin, että asemahalleissa tönöttää palveluneuvoja keskellä infopistettä, joka vastailee matkustajien kysymyksiin ja tarvittaessa auttaa lippujen myynnissä, ensisijaisesti lippuautomaatin käyttöä opettaen ja toissijaisesti lippuja infotiskin koneelta printaten, jos on pätevä syy (esim. ei mahdollisuutta maksaa kortilla vaan vain käteistä tai jos automaatista ei saa sellaista lipettiä, jota asiakas pyytää).

Toinen vaihtoehto etenkin matkakeskuksissa ja keskusliikenneasemilla on se, että junalippuja myy Matkahuolto. Ei ole mitään järkeä siinä, että juna- ja bussiliput saa eri tiskeiltä.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Tammikuu 04, 2016, 13:36:19
Juuri noin.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 04, 2016, 14:18:39
Jos rautatiet keksittäisiin nyt, ei varmasti perustettaisi yhtään lipunmyyntipistettä - ei edes harkittaisi. Eivät mahdolliset kilpailijatkaan tule ylläpitämään mitään lipputoimistoja. Ne ovat rautatien ensimmäisen vuosisadan aikainen rakenne, joka oli välttämätön niissä olosuhteissa, muttei nyt. Sikäli on aivan ymmärrettävää, että lipunmyynnistä nyt hankkiudutaan eroon.

Kun suuri yleisö huutaa rautateiltä (ja myös muulta joukkoliikenteeltä) halpaa, halvempaa ja vielä halvempaa, ei sitä voida tarjota, jos ei karsita kaikki mahdollinen ei-välttämätön pois. Eiköhän ole ihan laskettavissa ja laskettukin, ettei lipputoimisto-organisaation pyörittäminen tuota lisää rahaa yhtä paljon kuin kuluttaa. Kuten edellä on mainittu, henkilökohtaista palvelua voi jatkuvasti väheneville halukkaille tarjota ulkoistamalla sitä kioskeille ja vaikka matkahuollolle. Jos joku haluaa palvelua kasvotusten, nykyään voi tavata lääkärinkin kuvayhteydellä.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Tammikuu 04, 2016, 19:30:53
Samaa mieltä edellisen kanssa. Melko uusavuton pitää olla, jos ei osaa ostaa junalippua edes R-Kioskilta, joka on sentään yksi maan kattavimmista palveluketjuista.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Tammikuu 04, 2016, 19:37:50
Itse näen tämän asian niin päin, että kyse ei ole uusavuttomuudesta vaan palvelutason mahdollisesta heikentämisestä.

Esimerkkinä nyt edelleen tuo VR:n lahjakortti (mikä sinänsä on positiivinen ja mukava), jota ei voi käyttää kuin puhelimitse tai lipunmyyntiasemalla. Miksi lahjakorttia ei voi käyttää esim. verkkokaupassa (kuten monessa muussa verkkokaupassa voi) tai R-kioskilla?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Tammikuu 09, 2016, 02:01:06
Samaa mieltä edellisen kanssa. Melko uusavuton pitää olla, jos ei osaa ostaa junalippua edes R-Kioskilta, joka on sentään yksi maan kattavimmista palveluketjuista.

Ei tarvitse olla avuton, riittää että on autoton ja yleiskunnoton.

Uusin uutinen kertoo että Kuopion asemalla olevan kahvilan pitäjä myisi mielellään myös lippuja mutta VR ei ole siihen valmis.

http://yle.fi/uutiset/vr_sulki_lipunmyyntipisteensa_kolmellatoista_paikkakunnalla/8580083

Kysyn koska en tiedä: kuinka monella asemalla on pankkikortilla ruokittava lipunmyyntikone?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Toni Hartonen - Tammikuu 09, 2016, 06:11:09
Samaa mieltä edellisen kanssa. Melko uusavuton pitää olla, jos ei osaa ostaa junalippua edes R-Kioskilta, joka on sentään yksi maan kattavimmista palveluketjuista.

Ei tarvitse olla avuton, riittää että on autoton ja yleiskunnoton.

Uusin uutinen kertoo että Kuopion asemalla olevan kahvilan pitäjä myisi mielellään myös lippuja mutta VR ei ole siihen valmis.

http://yle.fi/uutiset/vr_sulki_lipunmyyntipisteensa_kolmellatoista_paikkakunnalla/8580083

Kysyn koska en tiedä: kuinka monella asemalla on pankkikortilla ruokittava lipunmyyntikone?
Valtionhallinto siis Vr kovin jäykkä tälläisille ehdotuksille. Sääli kun kahvilayrittäjä näkee että lipunmyynti olisi lisäarvo hänen bisneksessään . Win to win tilanne jota Vr ei näe.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Juhani Suntioinen - Tammikuu 09, 2016, 08:40:03
Mikä on nyt itäisin lipunmyyntipiste. Tuntuu siltä, että Savontien ja sen itäpuolella olevat on suljettu.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Tammikuu 09, 2016, 10:21:03
Väkisin tulee taas mieleen Joensuun 200 miljoonan "matkakeskus" jota suunnitellaan. Mihin sellaista tarvitaan jos lähes kaikki liikenne loppuu eikä ole edes lipunmyyntiä? Nykyinen Matkahuolto on aseman vieressä ja riittää täysin. Eikö sinne voi siirtää VR:n lipunmyyntiä?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Tammikuu 09, 2016, 17:47:51
Mikä on nyt itäisin lipunmyyntipiste. Tuntuu siltä, että Savontien ja sen itäpuolella olevat on suljettu.

Veikkaan Ilomantsin R-kioskia, avoinna 88 tuntia viikossa.

Junamatkat alkaa harvemmin yllätyksellisesti, joten miksi ihmeessä se lippu pitäisi päästä ostamaan 15 minuuttia ennen junan lähtöä tai käymällä pari viikkoa etukäteen asemalla ostamassa lippu - kun sen saman voi tehdä lähimmällä Ärrällä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Joistain erityislipuista ei kannata tehdä numeroa, niille löytyy kyllä keinonsa. Päälinjaukset päätetään kaikissa asioista sen mukaan, miten valtaosa palvelun käyttäjistä asiansa haluaa hoitaa.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Mikko Miettinen - Tammikuu 09, 2016, 21:10:20
Mikä on nyt itäisin lipunmyyntipiste. Tuntuu siltä, että Savontien ja sen itäpuolella olevat on suljettu.

Veikkaan Ilomantsin R-kioskia, avoinna 88 tuntia viikossa.

Entäs itäisin VR:n ylläpitämä lipunmyyntipiste?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 09, 2016, 21:19:25
Mikä on nyt itäisin lipunmyyntipiste. Tuntuu siltä, että Savontien ja sen itäpuolella olevat on suljettu.

Veikkaan Ilomantsin R-kioskia, avoinna 88 tuntia viikossa.

Entäs itäisin VR:n ylläpitämä lipunmyyntipiste?
Jyväskylä?


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Toni Hartonen - Tammikuu 09, 2016, 21:47:33
Väkisin tulee taas mieleen Joensuun 200 miljoonan "matkakeskus" jota suunnitellaan. Mihin sellaista tarvitaan jos lähes kaikki liikenne loppuu eikä ole edes lipunmyyntiä? Nykyinen Matkahuolto on aseman vieressä ja riittää täysin. Eikö sinne voi siirtää VR:n lipunmyyntiä?
Toi matkakeskus idea ok, samaan vois kaavoittaa kauppakeskuksen etc. R-kioski on hyvä palvelukonsepti kun ei myydä pelkkiä lippuja, ns perinteinen lipunmyynti on senvrt kustannustehotonta.
Näkisin että rautatieasemille olisi hyvä kaavoittaa liiketilojoa ja asuntoja. Kysyntää olisi myös pienemmillä paikkakunnilla. Se että onko Vr:n omaa lipunmyyntiä on tois-sijainen asia.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Teppo Niemi - Tammikuu 11, 2016, 17:04:39
Ruotsin kokemusten mukaan sanoisin, että on ihan järkyttävää mitä kaikkea niiltä (oletettavasti huonopalkkaisilta) tytöiltä vaaditaan kioskimyynnissä. Vuoron perään joku haluaa hotdogin, postipakettinsa, lähettää jotakin ulkomaille, ostaa bussilippua, ostaa junalippua ilman, että tietää aikoja tai mikä olisi edullisin juna, karamellin, salaattikulhosta lounaan, pari lehteä, kahvin ja pullan, ladata älykortin, ostaa makkaran kaikilla mausteilla jne jne. Samalla tietysti kysytään jonottajan mielenmalttia kun kestää ja kestää. Huono kehityssuunta minun mielestäni.

Ja tuosta R:n rajoitetusta valikoimasta (esim. ettei voi ostaa makuupaikkoja) kerrotaan Oy Yleisradon Yle Uutiset - Rovaniemi uutisessa: http://yle.fi/uutiset/r-kioskilta_paasee_junaan_muttei_peiton_alle/8585962


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Panu Breilin - Tammikuu 11, 2016, 17:11:10
Entäs itäisin VR:n ylläpitämä lipunmyyntipiste?

Tällä hetkellä itäisin on Kemijärvi, sen jälkeen Jyväskylä, Lahti ja Oulu.


Otsikko: Vs: VR karsii taas omia lipunmyyntipisteitään
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Tammikuu 14, 2016, 13:19:49
Rikka rokkaan:

http://yle.fi/uutiset/vr_ei_ole_myynyt_tarjouslippuja_vahaliikenteisille_junavuoroille__vauhdittaako_lakkautuksia/8594100?ref=leiki-uup