Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Heikki Kellomäki - Helmikuu 23, 2016, 17:47:11



Otsikko: Autojenkuljetusvaunu mallia 1927
Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Helmikuu 23, 2016, 17:47:11
Rh määräsi 10.2.1927 Pasilan konepajan rakentamaan 20 tonnia kantavan O-vaunun autojen kuljetusta varten Kuopiosta Toivalaan ja päinvastoin, koska ”…kuljetus on nyttemmin kasvanut niin suureksi, ettei yksi vaunu enää riitä…”. Samalla määrättiin käytössä jo ollut O-vaunu 70035 muutettavaksi niin, että vaunusta toiseen voisi ajaa niiden ollessa samassa junassa yhteen kytkettyinä. Todettiin myös, että vaunut voivat olla yksinkin eri junissa. Mitähän kuljetustarvetta näillä palveltiin?


Otsikko: Vs: Autojenkuljetusvaunu mallia 1927
Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 23, 2016, 19:12:17
Mitähän kuljetustarvetta näillä palveltiin?

Kallansilloilla ei silloin ollut kuin rautatiesilta, joten automobiilit piti kuljettaa Kallaveen ylitse junalla.

Edit: Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/58778


Otsikko: Vs: Autojenkuljetusvaunu mallia 1927
Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Helmikuu 24, 2016, 07:44:32
Arvelin itsekin, että näin asian täytyi olla. Olen kuitenkin jostain lukenut, että paikalla on ollut lautta maatieliikennettä varten. Siksi heitin kysymyksen. Wikipediasta (hakusanalla Kallansillat) selviääkin, että rautatiekuljetus korvasi lautan vuosina 1922-1932, eli kunnes maantie valmistui rautatien rinnalle.


Otsikko: Vs: Autojenkuljetusvaunu mallia 1927
Kirjoitti: Marko Nyby - Helmikuu 24, 2016, 15:21:43
Lisätään tähän vielä Matti Grönroosin tiehenkisen blogin katsaus asiaan: http://teilla.blogspot.fi/2014/10/kallan-sillat.html