Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Uwe Geuder - Kesäkuu 01, 2016, 00:47:29



Otsikko: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: Uwe Geuder - Kesäkuu 01, 2016, 00:47:29
Gotthardin pohjatunneli on 57km pituudellaan maailman pisin rautatietunneli.

Rakentaminen oli paljon vaikeampi kuin esim. Kehäradan tunneli, koska geologiset olosuhteet ovat hyvin vaihtelevia. Suomessa peruskallio yleisesti pitää ihan itsestään, jos räjäytetään siihen tunneli. Alpeissa sen sijaan 2000m syvyydessä voi olla valtava paine, joka puristaa erikoissuunniteltuja tukirakenteitakin monta senttimetriä. Toisessa kohteessa taas tunneliputken ulkopuolella on vain mutavelliä, niin että putki tarvitsee sukellusveneen ominaisuuksia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gotthardin_pohjatunneli

Itse valitsisin kuitenkin junaa, joka kulkee vanhaa vuoristorataa. Toivottavasti niitä on jatkossakin.   


Otsikko: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: Esa Väätäinen - Kesäkuu 01, 2016, 15:38:14
Maailman pisin junatunneli on nyt yli 57 kilometrin pituinen

HS / 1.6.2016 9:29  Päivitetty: 1.6.2016 15:06 

Maailman pisin ja syvin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä Sveitsissä, kun juhlavieraita kuljettanut juna ajoi 57,1 kilometriä pitkän tunnelin läpi.

Uutistoimisto AFP:n mukaan juhlajunan kyydissä oli muun muassa Saksan liittokansleri  Angela Merkel, Ranskan presidentti  François Hollande ja Italian pääministeri  Matteo Renzi.
Matka kesti 20 minuuttia.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1464745104441


Otsikko: Vs: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: Elias Murto - Kesäkuu 02, 2016, 18:07:01
Juuri kun juna-asemaan melkein ehti tottua, tulee junatunneli.  ::)


Otsikko: Vs: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 02, 2016, 18:19:31
Juuri kun juna-asemaan melkein ehti tottua, tulee junatunneli.  ::)

Niin se kieli toimii - säännönmukaisuuksia etsien. Voit olla varma, että ajan myötä suunnilleen kaikki rautatie-alkuisen yhdyssanat muuttuvat juna-alkuisiksi. Johtuu pitkälti siitä, että etenkin tieliikenteessä vastaava on jo vuosikymmeniä ollut arkipäivää ja kielikorva haluaa koko kielen toimivan yhtenäisen järjestelmän mukaan, jos suinkin mahdollista.


Otsikko: Vs: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: SuperSpotter - Kesäkuu 02, 2016, 19:40:12
Liittyy aiheeseen vain epäsuorasti, mutta mainitsenpa samalla, että Ylen tekemässä Gotthardin tunneliuutisessa mainittiin samalla Suomen pisimmän tunnelin olevan Karnaisten maantietunneli(2,25 km), joka on täyttä roskaa, sillä onhan Savion rautatietunnelikin 13 kilometriä pitkä. :)


Otsikko: Vs: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: Matti Grönroos - Kesäkuu 02, 2016, 22:05:50
Liittyy aiheeseen vain epäsuorasti, mutta mainitsenpa samalla, että Ylen tekemässä Gotthardin tunneliuutisessa mainittiin samalla Suomen pisimmän tunnelin olevan Karnaisten maantietunneli(2,25 km), joka on täyttä roskaa, sillä onhan Savion rautatietunnelikin 13 kilometriä pitkä. :)

Suomen pisin tunneli on Päijännetunneli, joka on maailman toiseksi pisin tunneli.

Liikennetunnelien ykkönen on Savion tunneli. Ja nyt sitten alkaa keskustelu määritelmistä. Gotthard Base ei ole maailman pisin kiskoliikennetunneli vaan pari kiinalaista yhtäjaksoista metrotunnelia menee ohitse. Siitä voidaan keskustella, voidaanko Gotthardin kaltaista laitosta verrata metrotunneliin, jossa on useita väliasemia. Kysymys tulee tuota pikaa ajankohtaiseksi, koska länsimetron ykkösvaiheen valmistuttua Matinkylästä Sörnäisiin on runsaat 20 km tunnelia, eli paljon enemmän kuin Savion ja Vuosaaren välillä.


Otsikko: Vs: Maailman pisin junatunneli avattiin virallisesti keskiviikkona iltapäivällä.
Kirjoitti: Toni Hartonen - Kesäkuu 03, 2016, 22:32:24
Liittyy aiheeseen vain epäsuorasti, mutta mainitsenpa samalla, että Ylen tekemässä Gotthardin tunneliuutisessa mainittiin samalla Suomen pisimmän tunnelin olevan Karnaisten maantietunneli(2,25 km), joka on täyttä roskaa, sillä onhan Savion rautatietunnelikin 13 kilometriä pitkä. :)
Karnaisten 2+2 moottoritietunneli käyttöönotetuista on pisin lajissaan Suomessa, Tampereella VT12 tunneli tällähetkellä louhituista pisin, oliko n. 100 metriä pidempi kuin VT1 Karnainen. Päijänne-tunneli taas pisin kalliotunneli n.120km koko maailmassa.