Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Ville Hautamäki - Syyskuu 29, 2016, 09:51:21



Otsikko: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Syyskuu 29, 2016, 09:51:21
Päivän Helsingin Sanomat uutisoi siitä, miten junaliikennettä hoidetaan joulukuun jälkeen. Sopimus ensi vuoden osto- ja velvoiteliikenteestä on tarkoitus allekirjoittaa mahdollisimman pian, eli viimeistään ensi viikon alussa.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1475038311375


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Vesa Höijer - Syyskuu 29, 2016, 16:35:34
http://www.ksml.fi/kotimaa/Tampere-Keuruu-v%c3%a4lille-palautetaan-yksi-p%c3%a4ivitt%c3%a4inen-junavuoro/846521?pwbi=0c8dbb3e271c4eb371c5384711b0c245


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Jouni Halinen - Syyskuu 29, 2016, 20:55:34

VR:lle ensi vuonna yli 200 lisävuoroa viikossa - suunnattu työntekijöille ja opiskelijoille 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092922390556_uu.shtml?ref=juurinyt_desktopb   

"Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Sabina Lindström sanoo, että tällä suunnitelmalla VR:n tappiot velvoiteliikenteestä ovat noin 20 miljoonaa euroa".


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 29, 2016, 21:42:20
Merkittävä parannus... eiku. Ollaan vain lähellä normaalitilaa, muttei oikein siinäkään. Samalla saatiin taas yksi uusi iloinen VR-vihreiden lasien läpi kirjoitettu yltiöpositiivinen lehdistötiedoite, mistä Ilta-Pulun toimittaja voi kirjoittaa, että "VR LISÄÄ VUOROJA - KATSO KUVAT!" (MITKÄ KUVAT??).

Samaan aikaan toisaalla Ministeriössä ihmetellään, että me ollaan hävitty tää peli.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Syyskuu 30, 2016, 07:43:46

VR:lle ensi vuonna yli 200 lisävuoroa viikossa - suunnattu työntekijöille ja opiskelijoille 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092922390556_uu.shtml?ref=juurinyt_desktopb   

"Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Sabina Lindström sanoo, että tällä suunnitelmalla VR:n tappiot velvoiteliikenteestä ovat noin 20 miljoonaa euroa".


Mielenkiintoista, että Porin radalle tulee lisävuoro - siellähän junien määrä on ollut pitkään sama.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Kari Huuva - Syyskuu 30, 2016, 09:28:31

VR:lle ensi vuonna yli 200 lisävuoroa viikossa - suunnattu työntekijöille ja opiskelijoille 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092922390556_uu.shtml?ref=juurinyt_desktopb   

"Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Sabina Lindström sanoo, että tällä suunnitelmalla VR:n tappiot velvoiteliikenteestä ovat noin 20 miljoonaa euroa".


Mielenkiintoista, että Porin radalle tulee lisävuoro - siellähän junien määrä on ollut pitkään sama.



Voisi kuvitella VR:n uutisesta, että tulee aamu kuuden lähtö Tampereelta ja Porista sitten takaisin 12.15.
Illalla myöhäisempää junaa Porista Tampereelle vielä kaipaisi, mutta ehkä sitten joskus.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Syyskuu 30, 2016, 10:24:28
Pitkän tauon jälkeen myös yöjunat alkavat pysähtyä Lapualla ja Kauhavalla, mikä on mielestäni erittäin hyvä juttu  :)


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Esa Leskinen - Syyskuu 30, 2016, 16:09:44
Merkittävä parannus... eiku. Ollaan vain lähellä normaalitilaa, muttei oikein siinäkään. Samalla saatiin taas yksi uusi iloinen VR-vihreiden lasien läpi kirjoitettu yltiöpositiivinen lehdistötiedoite, mistä Ilta-Pulun toimittaja voi kirjoittaa, että "VR LISÄÄ VUOROJA - KATSO KUVAT!" (MITKÄ KUVAT??).

Samaan aikaan toisaalla Ministeriössä ihmetellään, että me ollaan hävitty tää peli.

Vorgissa valitetaan kun VR supistaa junaliikennettä ja vorgissa valitetaan kun VR peruuttaa supistukset. Mikään ei tunnu kelpaavan.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Arto Papunen - Syyskuu 30, 2016, 16:48:14
Ei noita aikataluja vielä mistään näe? Toivottavasti Parkanon Oulun suunnan matkoihin tulisi parannus, että joku Oulun juna pysähtyisi siellä


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 30, 2016, 17:18:19
Vorgissa valitetaan kun VR supistaa junaliikennettä ja vorgissa valitetaan kun VR peruuttaa supistukset. Mikään ei tunnu kelpaavan.

VR ei ole lisäämässä yhtä ainutta junavuoroa. Sen sijaan LVM velvoitti VR:ää liikennöimään jo kertaalleen lakkautettuja junavuoroja yksinoikeuden vastineena.

Kyllä varmasti kaikille kelpaa liikenteen lisäys, mutta se ei edelleenkään ole VR, joka oma-aloitteisesti olisi liikennettä lisäämässä. Näin ollen VR ei mielestäni ole tästä liikenteen lisäämisestä propseja ansainnut, vaan LVM. Asialla on sikäli merkitystä, koska VR:n vähentäessä liikennettä, sitä kritisoidaan syystäkin, mutta jos, ja tässä(kin) tapauksessa kun, VR ei itse kehitä raideliikennettä tai lisää junatarjontaa, ei VR voi silloin ansaita vastikkeetonta sulkaa hattuunsa.

Itse asiassa tästä päästäänkin näppärästi mielenkiintoiseen keskusteluun, ja sen on kuinka ollakaan VR:n omistajaohjaus. Heitän pallon raadille ja kysyn, että mitä mieltä VR:n omistajaohjauksesta olette? Pidetään oo-keskustelu tässä kontekstissa vain VR:ssä, jos vain suinkin.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Esa Leskinen - Syyskuu 30, 2016, 17:40:30
Vorgissa valitetaan kun VR supistaa junaliikennettä ja vorgissa valitetaan kun VR peruuttaa supistukset. Mikään ei tunnu kelpaavan.

VR ei ole lisäämässä yhtä ainutta junavuoroa. Sen sijaan LVM velvoitti VR:ää liikennöimään jo kertaalleen lakkautettuja junavuoroja yksinoikeuden vastineena.

Kyllä varmasti kaikille kelpaa liikenteen lisäys, mutta se ei edelleenkään ole VR, joka oma-aloitteisesti olisi liikennettä lisäämässä. Näin ollen VR ei mielestäni ole tästä liikenteen lisäämisestä propseja ansainnut, vaan LVM. Asialla on sikäli merkitystä, koska VR:n vähentäessä liikennettä, sitä kritisoidaan syystäkin, mutta jos, ja tässä(kin) tapauksessa kun, VR ei itse kehitä raideliikennettä tai lisää junatarjontaa, ei VR voi silloin ansaita vastikkeetonta sulkaa hattuunsa.

Itse asiassa tästä päästäänkin näppärästi mielenkiintoiseen keskusteluun, ja sen on kuinka ollakaan VR:n omistajaohjaus. Heitän pallon raadille ja kysyn, että mitä mieltä VR:n omistajaohjauksesta olette? Pidetään oo-keskustelu tässä kontekstissa vain VR:ssä, jos vain suinkin.

Siis korjataan kommenttia: Vorgissa valitetaan, kun junaliikennettä supistetaan ja vorgissa valitetaan kun supistukset perutaan. Kannattaisi edes hieman iloita, sillä matkustajille on ihan sama kenen hattuun sulka kuuluu.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 30, 2016, 18:43:33
Merkittävä parannus... eiku. Ollaan vain lähellä normaalitilaa, muttei oikein siinäkään. Samalla saatiin taas yksi uusi iloinen VR-vihreiden lasien läpi kirjoitettu yltiöpositiivinen lehdistötiedoite, mistä Ilta-Pulun toimittaja voi kirjoittaa, että "VR LISÄÄ VUOROJA - KATSO KUVAT!" (MITKÄ KUVAT??).

Samaan aikaan toisaalla Ministeriössä ihmetellään, että me ollaan hävitty tää peli.

Vorgissa valitetaan kun VR supistaa junaliikennettä ja vorgissa valitetaan kun VR peruuttaa supistukset. Mikään ei tunnu kelpaavan.

Minä en valittanut mistään mitään.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Lokakuu 02, 2016, 09:29:44
Siis korjataan kommenttia: Vorgissa valitetaan, kun junaliikennettä supistetaan ja vorgissa valitetaan kun supistukset perutaan. Kannattaisi edes hieman iloita, sillä matkustajille on ihan sama kenen hattuun sulka kuuluu.

En minä ainakaan huomannut, että noissa uutisissa olisi kerrottu Jyväskylä-Seinäjoki- tai Seinäjoki-Vaasa-rataosille tulevasta palvelun lisäyksestä, joten oletettavasti niillä supistukset jäävät voimaan. Varkaus-Joensuu-radallakin tarjontaa olisi muutoksen jälkeen selvästi vähemmän, mikä oli lähtötaso ennen supistuksia. Jos palvelua on näiden muutoksien jälkeen leikattu alkuperäisestä vähemmän, kuin ensin näytti mutta leikattu selvästi kuitenkin niin miksi sitä pitäisi hehkuttaa täällä positiivisena asiana?


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 02, 2016, 12:03:52
Ilmeisesti aamujuna klo 6 Jyväskylästä Seinäjoelle säilyy, mutta kuka sillä matkustaa, kun aika on noin varhainen?


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Tuomas Myllylä - Lokakuu 12, 2016, 14:03:05
Päätös ja listat junavuoroista ovat tulla tupsahtaneet LVM:n sivuille:
https://www.lvm.fi/documents/20181/871326/Velvoiteliikennep%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s%20ja%20liite%2011.10.2016.pdf/a301b219-ca61-4f54-9762-53090da4594c


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 12, 2016, 14:10:03
Päätös ja listat junavuoroista ovat tulla tupsahtaneet LVM:n sivuille:
https://www.lvm.fi/documents/20181/871326/Velvoiteliikennep%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s%20ja%20liite%2011.10.2016.pdf/a301b219-ca61-4f54-9762-53090da4594c


Listalla on myös 1300-sarjan junia. Mitähän lienevät?


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Mikko Herpman - Lokakuu 12, 2016, 17:06:50
1300- sarjan junat Lahti-Riihimäki-Lahti tunnin vuorovälein.

Lieneeköhän nyt lisätyt Diesel vuorot maksimit mihin Dm12 kalusto riittää...


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Timo Salminen - Lokakuu 12, 2016, 18:11:43
Tpe - Ri klo 22.37 - 23.45 ja Ri - Tpe klo 0.40 - 1.48. Palvelevat ehkä erilaisista Helsingin ja Tampereen iltariennoista palaavia väliasemalaisia ja joitakin työmatkalaisiakin, mutta kuinka paljon käyttöä lopulta mahtaa olla?


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Marko Nyby - Lokakuu 13, 2016, 07:18:09
Tpe - Ri klo 22.37 - 23.45 ja Ri - Tpe klo 0.40 - 1.48. Palvelevat ehkä erilaisista Helsingin ja Tampereen iltariennoista palaavia väliasemalaisia ja joitakin työmatkalaisiakin, mutta kuinka paljon käyttöä lopulta mahtaa olla?
Kyllä nämä molemmat vaikuttavat selkeiltä parannuksilta: Tpe-Ri -vuoro vastaa esim. Tampereen teatteriesityksissä kävijöiden tarpeisiin palvellen myös väliasemat. Ri:ssä 10 min vaihto. On huomattava, että viimeinen kaukoliikenteen vuoro Tpe:lta lähtee jo 22:02 ja pysähtyy vain Tikkurilassa.

Lisävuoro Ri-Tpe ajaa saman asian, varsinkin koska viimeinen IC Helsingistä lähtee jo 22:06. Tähän vuoroon sopiva lähijuna taas lähtee Hgistä 23:42, Ri:ssä 5 min vaihto.

Kaukoliikenteen vuorot on katsottu to 8.12. aikataulusta, joten ne pienin varauksin.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 13, 2016, 11:10:29
Tpe - Ri klo 22.37 - 23.45 ja Ri - Tpe klo 0.40 - 1.48. Palvelevat ehkä erilaisista Helsingin ja Tampereen iltariennoista palaavia väliasemalaisia ja joitakin työmatkalaisiakin, mutta kuinka paljon käyttöä lopulta mahtaa olla?

Palvelevat nämä vuorot myös rautatieläisiä, jotka noihin aikoihin kulkevat työhön tai kotiin. Vuorot paikkaavat illasta aiemmin karsittuja vuoroja.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Teppo Niemi - Lokakuu 13, 2016, 15:43:09
Tpe - Ri klo 22.37 - 23.45 ja Ri - Tpe klo 0.40 - 1.48. Palvelevat ehkä erilaisista Helsingin ja Tampereen iltariennoista palaavia väliasemalaisia ja joitakin työmatkalaisiakin, mutta kuinka paljon käyttöä lopulta mahtaa olla?
Kyllä nämä molemmat vaikuttavat selkeiltä parannuksilta: Tpe-Ri -vuoro vastaa esim. Tampereen teatteriesityksissä kävijöiden tarpeisiin palvellen myös väliasemat. Ri:ssä 10 min vaihto. On huomattava, että viimeinen kaukoliikenteen vuoro Tpe:lta lähtee jo 22:02 ja pysähtyy vain Tikkurilassa.

Lisävuoro Ri-Tpe ajaa saman asian, varsinkin koska viimeinen IC Helsingistä lähtee jo 22:06. Tähän vuoroon sopiva lähijuna taas lähtee Hgistä 23:42, Ri:ssä 5 min vaihto.

Kaukoliikenteen vuorot on katsottu to 8.12. aikataulusta, joten ne pienin varauksin.
Mitä ihmettä... Eikös VR-yhtymä Oy:stä todettu keväällä, että teatterin on syytä sopeutua VR-yhtymän aikatauluihin esitysaikojensa suhteen, eikä päinvastoin.
Eikä tämä ole ainoa, jossa VR-yhtymä Oyn linjaus on viimeaikoina muuttunut. Ensiksi tulee mieleen matkaketjut. Muutama vuosi sitten VR lopetti Juna-Bussi-liput.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Lokakuu 15, 2016, 16:22:24
Miten Vilpulassa yöpyvän junan kuljettaja on järjestetty ? Henkilökunta sikäläistä vaiko yöpyminen Vilppulassa tai Mäntässä.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 15, 2016, 16:27:25
Miten Vilpulassa yöpyvän junan kuljettaja on järjestetty ? Henkilökunta sikäläistä vaiko yöpyminen Vilppulassa tai Mäntässä.

Taksilla tai tilausajolla Tampereelle ja takaisin lienee halvin ja helpoin järjestely.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 15, 2016, 17:16:22
Miten Vilpulassa yöpyvän junan kuljettaja on järjestetty ? Henkilökunta sikäläistä vaiko yöpyminen Vilppulassa tai Mäntässä.

Yöpyvät Vilppulassa VR:n lepohuoneella. Vilppulassa tosin oli vielä pari vuotta sitten omia kuljettajia.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Mika Hakala - Lokakuu 15, 2016, 21:56:50
Jyväskylä-Seinäjoki palautuu ainakin 2/3:n vuoden takaisesta. Tämäkään ei ole sitten monopolin tai sosialismisen konsernin tuotosta vaikka kaiken maailman K. Rajamäet* väkiviinaetikoissaan koittavat varmaan taas paasata sitä sitten vuonna 2019.

Toivon että Berneri saa tämän todellakin tämän 2024-sopimuksen alasajatteua. Jäisi edes jotain positiivista hänestä mieleen. Menköön sitten mainittu reittikin rehellisenä kilpailukyvyn puutteesta alas, kuin kaupallisuuksia pelleilevä monopolillinen vasemmisto konserni, omistajana valtio.

*K.Rajamäki (sdp) oli huolestunut kilpailun vapautus kysymyksestä viime vaalikaudella. Tämä siten, että (jotain tämän tapaista) "pitäisikö meidän rakentaa ulkomaalaisille korporaatioille rautatietki veronmaksajien varoilla valmiiden ratojemme viereen?"



Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Ismo Brockmann - Lokakuu 16, 2016, 08:52:47
Jyväskylä-Seinäjoki palautuu ainakin 2/3:n vuoden takaisesta.

Siis Jyväskylä-Seinäjoki -välillä junaliikenne jatkuu ennallaan, siinä laajuudessa, johon se supistettiin tämän vuoden maaliskuussa, kun 3 päivittäisestä junaparista vähennettiin 1 pari. Joulukuussa ainoastaan yhden junan aikataulu muuttuu rataosalla merkittävästi, kun juna aikaistuu n. 2 tunnilla eli kulkuaika palautuu suurinpiirtein siksi, mitä se oli ennen maaliskuuta. Tämä liittyy Tampere-Haapamäki-Keuruu tarjonnan palauttamiseen ennalleen, jolloin muodostuu vaihdollinen yhteys mm. Ähtärista ja Alavudelta keskipäivällä Haapamäen kautta Tampereelle.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Ismo Brockmann - Lokakuu 21, 2016, 16:00:31
Ilmeisesti aamujuna klo 6 Jyväskylästä Seinäjoelle säilyy, mutta kuka sillä matkustaa, kun aika on noin varhainen?

Ehkä ei kovinkaan moni Jyväskylästä Seinäjoelle, mutta varmasti joiltain väliasemilta, esim. Alavudelta ja Ähtäristä yhdeksäksi Seinäjoelle (ja sitä kautta myös Helsingin suuntaan) menijöitä riittää ihan mukavasti. Ja vuorolta on sujuvat jatkoyhteydet myös esim. Kokkolaan Ja Ouluun. Näin vuoro on osana toimivaa Jyväskylä-Oulu -yhteyttä, joka tosin on Onnibussin suoria vuoroja hitaampi, mutta vaihtoehto niille, jotka eivät voi tai halua matkustaa bussilla.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Ismo Brockmann - Lokakuu 21, 2016, 16:22:57
En minä ainakaan huomannut, että noissa uutisissa olisi kerrottu Jyväskylä-Seinäjoki- tai Seinäjoki-Vaasa-rataosille tulevasta palvelun lisäyksestä, joten oletettavasti niillä supistukset jäävät voimaan. Varkaus-Joensuu-radallakin tarjontaa olisi muutoksen jälkeen selvästi vähemmän, mikä oli lähtötaso ennen supistuksia. Jos palvelua on näiden muutoksien jälkeen leikattu alkuperäisestä vähemmän, kuin ensin näytti mutta leikattu selvästi kuitenkin niin miksi sitä pitäisi hehkuttaa täällä positiivisena asiana?

Seinäjoki-Vaasa saa 7. junaparin. Seinäjoen ja Jyväskylän samoin kuin Pieksämäen ja Joensuun välejä hoidetaan yhdella junarungolla, mikä on muuttuneessa markkinatilanteessa taloudellisesti mielekäs muutos ja takaa minimipalvelutason. Pieksämäki-Joensuu -välillä on jatkossa 2 junaparia Seinäjoki-Jyväskylä -yhteysvälin tapaan, mikä on alueen kaupunkien toivoma minimipalvelutaso ja kestävä ratkaisu tulevaisuutta ajatellen. Ollaan tyytyväisiä tehdystä korjausliikkeestä, eikä vaadita mahdottomia. Otetaan esimerkki: Enää ei olisi mielekästä ajaa iltajunaa Joensuusta Pieksämäelle, koska jatkoyhteyksiä länteen ja etelään ei enää tuohon aikaan illasta ole  ja samoin taitaa osittain olla Pieksämäen-Joensuun myöhäisillan yhteyden palauttamisen kanssa lännestä tulevan yhteyden puuttumisen takia jatkossa.


Otsikko: Vs: Junaliikenne jatkumassa rataosuuksilla, joilla liikenne uhkasi loppua kokonaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - Marraskuu 05, 2016, 14:18:29
Ilmeisesti aamujuna klo 6 Jyväskylästä Seinäjoelle säilyy, mutta kuka sillä matkustaa, kun aika on noin varhainen?

Ehkä ei kovinkaan moni Jyväskylästä Seinäjoelle, mutta varmasti joiltain väliasemilta, esim. Alavudelta ja Ähtäristä yhdeksäksi Seinäjoelle (ja sitä kautta myös Helsingin suuntaan) menijöitä riittää ihan mukavasti. Ja vuorolta on sujuvat jatkoyhteydet myös esim. Kokkolaan Ja Ouluun. Näin vuoro on osana toimivaa Jyväskylä-Oulu -yhteyttä, joka tosin on Onnibussin suoria vuoroja hitaampi, mutta vaihtoehto niille, jotka eivät voi tai halua matkustaa bussilla.

Itse junalla Haapamäeltä Seinäjoelle matkustaneena voin sanoa, että olin yllättynyt siitä kuinka paljon junassa oli matkustajia sen Haapamäelle tullessa, silmämääräisesti arvioituna reilusti toistakymmentä matkustajaa. Mietiskelin junaa odotellessa olenko junan ainut matkustaja... Mutta Haapamäki-Seinäjoki-väli keräsi matkustajia niin, että Seinäjoella junasta jalkautui arviolta noin viitisenkymmentä matkustajaa. Matkapäiväni oli tiistai jos sillä nyt sitten on mitään merkitystä matkustajamääriä arvioitaessa suhteessa siihen mikä viikonpäivä on kyseessä.