Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kanadalaisia vetureita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2463


« : Huhtikuu 25, 2022, 17:37:04 »

Canadian National U-2, n:o 6100-6189 ja 6200-6264
Oheisissa kuvissa on veturisarjan U-2 pitkän valmistuskauden 1927-1944 syntyneet erot hyvin esillä. N:o 6100 on pääsarjan ensimmäinen veturi ja 6249 on viimeisestä alasarjasta.

Silmiinpistävimmät erot ovat uudemmassa veturissa olevat Boxpok-pyörät, hiekka- ja höyrykuvun sijainti yhteisen suojan alla (kuten esim. Ukko-Pekassa, Ristossa ja Trumannissa) sekä savunnostolevyt (Kanadassa Wing Smoke Lifter tai 'Elephant ear'). Myös kaikki 6100-sarjan veturit saivat savunnostolevyt 1936-41, mutta ne poistettiin kaikista vetureista 1949-1953. Elescon esilämmittimen pönttö oli vain vetureissa numeroon 6234 asti.

Vetureiden päämitat pysyivät samoina koko valmistuskauden ajan ja olivat
- sylinterit 648x762 mm (25 1/2x30")
- kattilan työpaine 17,50 atm (250psi)
- vetopyörän halkaisija 1855 mm (73")
- paino vaihteli 173-183 tonnin välillä (ilman tenderiä, metric tons)
- kaikki olivat hiililämmitteisiä ja pysyivät maan itäosissa preerioille saakka (maan länsipäässä ajettiin öljyllä).

Veturit olivat amerikkalaisiksi keveitä ja siten niitä voitiin käyttää lähes kaikkialla ja kaikentyyppisissä junissa. Pääratojen nopeimpia junia varten oli sitten sarjat K-5 ja U-4. Veturit 6153, 6167, 6200, 6213 ja 6218 on museoitu.

Alla on lueteltu numerot alasarjoittain, valmistaja ja käyttöaika (höyryvetureiden säännöllinen käyttö päättyi 1960 ja sen jälkeen vain muutamia yksilöitä on käytetty harrastus- yms ajeluilla):
U-2-a  6100-6119 CLC 1927-1961
U-2-b  6120-6139 Montreal 1927-1961
U-2-c  6140-6159 Montreal 1929-1961
U-2-d  6160-6164 Montreal 1936-1961
U-2-e  6165-6179 Montreal 1940-1967
U-2-f  6180-6189 CLC 1940-1961
U-2-g 6200-6234 Montreal 1942/43-1973
U-2-h 6235-6264 Montreal 1943/44-1961

- Huolimatta takatelin muodosta, vain vetureissa 6100, 6101, 6105-6114 ja 6165-6179 oli boosteri.
- Lähes kaikissa oli stokerina Standard Stoker Companyn joko BK- tai HT-malli
- Veturissa 6184 kokeiltiin Dominion Engineering lautasventtiileitä (poppet valve) 11.1949-2.1952.


* CNR 6100.jpg (851.35 kilotavua, 1958x849 - tarkasteltu 59 kertaa.)

* CNR 6249.jpg (827.25 kilotavua, 2238x729 - tarkasteltu 57 kertaa.)

* CNR U2g - 1943.png (393.8 kilotavua, 3062x1174 - tarkasteltu 37 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2022, 18:28:03 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kanadalaisia vetureita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina