Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hyvästi vanhat Lidingön vaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Kesäkuu 17, 2013, 12:12:13 »

     Eilen sunnuntaina 16. kesäkuuta pidettiin Lidingön saarella Tukholman pohjoispuolella epävirallinen jäähyväistilaisuus Lidingöbana:lle nykyisessä muodossaan. Torstai 20. on viimeinen liikennöintipäivä;sen jälkeen koko rautatie pannaan täysremonttiin jonka lasketaan kestävän noin puolitoista vuotta.
     AGAn varikkoasemalle oli pystytetty suuri teltta, josta sai virvokkeita; paikalla esiintyi myös (tunnistamaton) puhallinorkesteri. Radalla liikennöi vanhin säilynyt Lidingön vaunu, # 5 puukorinen, neliakselinen ASEAn tuote vuodelta 1914. Myös vaki-kalustossa riitti matkustajia, ja linjan varrella paparazzeja. Oli mielekiintoista havaita, että useimmat meistä olivat ns. senioreja.
     Päivän yleisilmettä voisi kutsua haikean surumielinen. Välillä paistoi aurinko, välillä päälle nousi rankkasade ja ukkonen jyrähteli.
     Kuulemani mukaan kaikki tätä kirjoittaessani viimeisiä päiviään liikennöivät vaunut menevät romuksi. Uudet on tilattu... yksityiskohtaiset tiedot puuttuvat. Vaunuja on kuitenkin säilynyt tuo mainittu Vitonen joka kesäisin liikennöi Malmköpingin museoraitiotiellä, sekä kaksi näitä 1940-luvun lopun metallikorisia. Yksi seisoo näytteillä Raitiotiemuseossa (Spårvägsmuseet) Tukhomassa, toinen liikennöi joskus Tukholman ainoalla kantakaupungin raitiotielinjalla 7. Sillä näkee sekä nykyaikaisia nivelvaunuja, että veteraani-kalustoa.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Heinäkuu 16, 2013, 20:16:10 »

Ruotsin asioista edes himpun vertaa kiinnostuneet lienevät huomioineen pikku uutisen Tukholman sisäsaaristossa liikennöivän LIDINGÖBANAN viime kohtaloista. Luonteeltaan raitiotien, mutta kuitenkin ihan viime aikoihin rautatieksi luokitellun joka yhdistää noin 9 kilometrin linjallaan Lidingön saarikaupungin, Kuningaskunnan pääkaupunki Tukholmaan.
     Rautatie on nyt täysremontissa jonka lasketaan kestävän vuodenvaihteeseen 2014/15 saakka. Jona aikana liikenne korvataan busseilla. Tietää tänään ilmestynyt paikallislehti "Mitt i Lidingö"(vapaana käännöksenä):
     "Liikenteen loputtua nyt Juhannusta vasten, kuljetettiin kaikki radan vanhat vaunut kuorma-autokyydillä Vendelsön teollisuusalueelle (suur-Tukholmassa) romutettaviksi.
     Toista oli kun Pohjoisen Lidingöbanan liikenne lopetettiin kesällä 1971. Silloin ylimääräisiä vaunuja hävitettiin polttamalla radan pohjoisen pääteaseman Kirkkolahden (Kyrkviken) raiteella. Vaunut valeltiin diesel-polttonesteellä ja sytytettin palamaan. Vain metalliosat jäivät jäljelle. Perästä tulivat suomalaiset metallimiehet ja polttoleikkasivat pilleineen kaiken palasiksi."
     Että toimenpide osoittautui hätiköidyksi saatiin pian kokea kun Eteläisen radan (Södra Lidingöbana) korjaushalli tuhoutui tulipalossa ja useampia vaunuja sen mukana. Seuraus: vaunupula.
      Jatkoa seuraa....   
     
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #2 : Heinäkuu 16, 2013, 23:07:47 »

"Liikenteen loputtua nyt Juhannusta vasten, kuljetettiin kaikki radan vanhat vaunut kuorma-autokyydillä Vendelsön teollisuusalueelle (suur-Tukholmassa) romutettaviksi.

Siis yhtäkään vaunua ei museoitu vai onko niitä ajossa vielä esim. keskustan museoraitiotielinjalla?
tallennettu

Käy myös täällä!
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2013, 10:00:49 »

"Liikenteen loputtua nyt Juhannusta vasten, kuljetettiin kaikki radan vanhat vaunut kuorma-autokyydillä Vendelsön teollisuusalueelle (suur-Tukholmassa) romutettaviksi.

Siis yhtäkään vaunua ei museoitu vai onko niitä ajossa vielä esim. keskustan museoraitiotielinjalla?
Ainakin yksi Lidingöradan vaunu on ollut museokäytössä jo vuosia, mutta voi olla että liikennettä tähän asti hoitaneista vaunuista yksikään ei säilynyt.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #4 : Heinäkuu 17, 2013, 14:25:55 »

Malmköpingin museoraitiotiellä liikennöi # 5, puukorinen ASEAN valmiste vuodelta 1914.  Yksi näitä vielä äsken palvelleita metallikorisia 1940-luvun lopulla rakennettuja on Tukholmassa ja olenpa joskus nähnyt sen kolistelevan kantakaupungin ainoalla linjalla nr. 7 - tämä vaunu pelastettiin "varmempaan talteen" jo vuosia sitten. Linjalla ajetaan vanhoja vaunuja uusien keralla, kesäkuukausina. Vaunun numeroa en muista mutta se on alkuperäisen värinen "kardinalrött" kansan suussa snusbrun = nuuskanruskea. Sisustus on pääpiirteissään alkuperäinen.
     Saamieni tietojen mukaan näistä juhannukseen saakka liikennöineistä vaunuista ei yhtäkään olisi säästetty jälkipolville. Vähän oudoltahan se tuntuu. Vaunujen romuarvo lienee olematon, varsinkin kun ottaa huomioon mitä romutustyö nykyään maksaa. Kaikkine ympäristö- ym vaatimuksinen. Eipä niitä enää ole lupa noin vain palamaan panna, ja sen perästä kerätä kaikki metalli talteen...
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2013, 21:11:21 »

Lidingön rautatien remontti on täydessä käynnissä... ketä se nyt Suomessa kiinnostaakin heinäkuulla 2013. Raskaat maansiirtokoneet ovat työssä mm tuhoamassa vanhoja AGAn vaunuhalleja.
     En tiedä onko täällä tiiliskiviviä myydä kappaleittain kuten Tampereella. Kysykää itse...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hyvästi vanhat Lidingön vaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina