Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Kehysriihesssä päätettyjä liikennehankkeita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #75 : Huhtikuu 11, 2016, 21:09:02 »

Minkä hel-.... takia Suomessa ei edes joskus tehdä sellaisia päätöksiä, jossa olisi jotain järkeä? Ruotsissa SJ (paikallinen VR) lopetti junia niin paljon kuin kehtasi. Muutos tuli, kun maakunnat saivat vastata alueestaan.  Maakunnat verottaa. Minä en maksa yhtään veroa valtiolle, vain kunnalle ja maakunnalle. Se on suomalainen ongelma, jos valtio vie rahat. Asukkaat määräävät täällä paljonko veroista saa käyttää paikallisen paikallisliikenteen tukemiseen. Se on yleensä noin 50 % lipun hinnasta. Se jättää vähän voittoa kaikille. Suomalaistyyliset bonukset on kielletty.

Tämä malli on hyvä, ja itse kannatan. Alueet tietää mikä nillle parasta. Maakuntahallinto Suomeen myös siten että on verotusoikeus. Helsinkivetoinen valtionverotus ei toimi enää
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 42


« Vastaus #76 : Huhtikuu 13, 2016, 18:59:05 »

Maakunnat verottaa. Minä en maksa yhtään veroa valtiolle

Alla olevat tiedot poimin teoksesta "Skatter i Sverige. Skattestatistisk årsbok 2015". 1 Ruotsin kruunu = n. 11 senttiä (1 euro = n. 9,30 kruunua)

Kunnallisveroa (kommunalskatt) maksettiin kunnille ja maakäräjille (landsting) tasaverona keskimäärin n. 32 % (ääripäät 29,19 - 34,70 %), josta maakäräjien osuus oli keskimäärin 11,35 %-yksikköä (ääripäät 10,18 - 12,10 %-yksikköä).

Valtiolle maksettiin tuloveroa 20 % n. 430 000 kruunua ylittävästä tulosta ja 25 % tulon osasta, joka ylitti n. 616 000 kruunua.

Lisäksi maksettiin valtiolle muita veroja (alv, valmisteverot polttoaineista, alkoholista ja tupakasta yms. yms.) ihan niin kuin täälläkin.

Ja lopuksi: valtion budjetista (n. 887 mrd kruunua) maksettiin kunnille ja maakäräjille erilaisina valtionapuina yli 10 % (n. 90 mrd kruunua). Suurin osa tuli valtion varoista, mutta myös varakkaammat kunnat ja maakäräjät osallistuivat tähän maksamalla tulontasausmaksua (inkomstutjämningsavgift),

Eli näin se hyvinvointivaltio toimii Ruotsissakin: paremmin toimeentulevat asukkaat/seudut tukevat taloudellisesti heikompia. Jakovaraa vaan taitaa olla paremmin kuin täällä.



tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #77 : Huhtikuu 13, 2016, 22:36:44 »

kiskobusseja on yhteensäkin vain 16, ja VR tarvitsee itse osaa, joten ei noilla laitteilla pitkälle päästä, ehkä alkuun.

Välin, jonka matka-aika on tunti operoimiseen tarvitaan tunnin vuorovälillä kolme junaa. Silloin 16 ei ole vähän vaan paljon. Ei se ole mikään peruste pistää kalustoa pataan tai toissijaiseen käyttöön vuokraamisen sijaan, että kalustoa on vain vähän.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Kehysriihesssä päätettyjä liikennehankkeita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina