Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ahlström Oy:n veturit Varkaudessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« : Syyskuu 12, 2014, 22:32:53 »

Veturiluettelo, laadittu 1.8.1974 - eli kaipaa korjauksia ja täydennyksiä

No    pyörästö     valmistaja    valm.nro    valm. vuosi     tullut    hylätty     huomautus

1      0.4.2T        Tampella       295           1918              u.         1963
2      0.4.2T        Tampella       303           1920              u.         1963        "Messupässi"
3      0.4.0WT     Krauss          3717          1898              1920                     1)
4      0.4.0WT     Smoschewer  655           1919              1920     1963
5      0.4.0F        Borsig           10891       1920              u.          1963        "Piiputon pässi"
6      0.4.2T        O&K             10832        1924              u.          1963
7      2.6.2T        Baldwin        16471        1899              ?           1960         2)
8      2.6.2T        Baldwin        16472        1899              ?           1960         2),   "Ruusa"
9      0.4.2F        Hanomag      10594        1928              1936                     3)
10       C dh        Valmet         563            1960              u.                          move 51h
11       C dh        Valmet         564            1960              u.                          move 51h
12       C dh        Valmet         664            1967              u.                          move 66

edellä mainituista 1 - 6 ovat kapearaiteisia , raideleveys 750 mm  7 - 12 ovat leveäraiteisia
1) Tuli Ahlströmin Hollon sahalta , ja myytiin Jämsänkoskelle
2) Balwinit olivat alun perin Haminan yksityisrautatien vetureita. Haminan rata vetureineen joutui VR:lle vuoden 1916 alussa, ja veturit saivat numerot 74 ja 75 , sarjamerkiksi tuli E1. VR hylkäsi veturit 1926 , ja myi 74:sen samana vuonna Ahlströmille. Toisen veturin VR myi vuonna 1935 Ahlströmin Karhula Oy:lle. Minä vuosina ne tulivat Varkauteen?
3) Hanomagin höyrysäiliöveturi tuli Pölläkkälän sahalta Vuoksen rannalta. Se oli satamapäivystäjänä ainakin kesällä 1975.
Nykyään sen löytää veturimuseosta Toijalassa. Miten muuten sen akselijärjestys pitäisi merkitä, kun juoksuakseli on kiinteä, ja siinä on samankokoinen pyörä kuin vetoakseleilla?

Vuonna 1963 Tuli Pihlavan sahalta kolme kapearaideveturia lautatarhan ajoihin:

1       B dm       Valmet         ?             1950               move 4         hylätty 1974     4)
2       B dm       Valmet         ?             1950               move 4               "    1974     4)
3       B dm       Valmet         8             1951               move 4               "    1974

Kaikki kolme myytiin aluksi romuksi Hämeenlinnaan, mutta sittemmin kaksi niistä on yksityisesti kunnostettu.
4) Joku valmistusnumeroista 2 - 5
Valmetin tehdasnumerointi ei ole aivan tavallinen: Aluksi joka mallilla oli oma numerosarja, eli move 4 numero 8 , sittemmin esim 664 = neljäs move 66 !

Ahlströmillä oli siis vetureita muillakin tehtaillaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2014, 00:58:54 kirjoittanut Reino Kalliomäki » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2014, 22:44:15 »

Tieto, että veturi 8 olisi myyty 1935 esiintyy VR:n 75-vuotishistoriikissa ja Suomen Veturit osa 1:ssä. Se on kuitenkin väärä ja siinä on 10 vuoden virhe. Kumpikin veturi varastoitiin Lahteen, josta ne 1926 myytiin A. Ahlström Oy:lle Karhulaan, mutta toinen siirrettiin heti tai piakkoin Varkauteen. Sota-aikana VR vuokrasi toista veturia Varkauden tehtailta ja käytti sitä mm. Pieksämäellä päivystäjänä ja sitten vuokrasi sitä edelleen Vuoksenniska Oy:lle. Ennen palauttamistaan VR korjautti veturin Kuopion konepajallaan.

Tarkennus:
E1 75 myyty Karhula Oy:lle 23.12.1925 rh:n kirj. 3444/9846.

"Veturi on parhaillaan korjattavana ja määrätään säilytettäväksi tämän jälkeen Lahden tallissa eikä sitä saa käyttää liikenteessä ennen luovutusta Karhula Oy:lle." rh:n kirj. 3444/9847.
Määrätty poistettavaksi kirjoista 23.12.1925 rh:n kirj. 3444/9848
Kauppa peruttu myöhemmin.

28.1.1926 veturit 74 ja 75 myyty A. Ahlström Oy:lle hintaan 150 000 mk/kpl. rh:n kirj. 159/839
Veturit on poistettu samalla kalustoluettelosta ja määrätty säilytettäväksi Lahden tallissa, kunnes ostaja voi ottaa veturit vastaan elokuussa 1926.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2014, 18:02:28 »

Teoria:

A. Ahlstromin toimesta kapearaiteisia Valmet Move 4 hankittiin
1949 Pihlava   2 kpl [tehdas nrot 5  (?) ja 6 (?)], 5 ja 6 -> Olkkolan saha
1950 Varkaus  2 kpi [tehdas nrot 8 ja 12 (?)]. 8 -> Yks. om, 12 -> Museorautatieyhdistys
1951 Pihlava   2 kpl  [tehdas nrot 13 (?) ja 14 (?)],

Move 1:siä hankittiin Varkauteen [Nro 47 (?)].

Lähde: Resiina 3/89
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2014, 19:34:04 »

Yritetään täydentää Reinon listaa, vaikka ei siinä minusta ollut merkittäviä puutteita.
1 tuli joulukuussa 1918 uutena
2 tuli heinäkuussa 1920 uutena
3 tuli n. 1920 Hollon sahalta (eli sama tieto kuin Reiunolla). Siirrettiin 1927 Jämsänkoskelle.
4 tuli n. 1920
5 tuli n. 1920
6 oli jossain vaiheessa Konnunsuolla. Mahdollisesti joko ennen tuloaan Varkauteen tai 1955 jälkeen.
Höyryveturit otettiin pois ajosta 1955 (Tehtaan vastaus Tapani Kilpisen kirjalliseen kyselyyn, veturit jäivät sen jälkeen varalle noin 10 vuodeksi ennen kuin ne romutettiin. Vastauksesta ei käynyt yksiselitteisesti ilmi käytettiinkö vetureita varallaoloaikanaan.

7 ja 8 vastasin jo eilen.

9 Oli alkujaan Pölläkkälän sahalla. Sieltä se siirrettiin Karhulaan ja Karhulasta Varkauteen. Minun tiedoissani vasta 1940 eli muutama vuosi myöhemmin kuin Rainon listalla. Pyörästö on ihan oikein merkitty, jos veyirin takapää oli juoksuakselin päällä. Jossain kirjoissa juoksuakselin pää on merkitty etupääksi.

10 tuli joulukuussa 1960
11 tuli elokuussa 1962 uutena. Sen valmistusvuosi on 1962.
12 tuli marraskuussa 1967

Kapearaidedieselit:
1 on tehdasnumero 4, valmistunut toukokuussa 1950. Siirretty 1963 Pihlavan sahalta
2 on tehdasnumero 12, valmistunut toukokuussa 1951. Siirretty 1965 Pihlavan sahalta.
3 on tehdasnumero 3 tai 8. Siirretty 1965 Pihlavan sahalta.

Tämä jättää auki mitkä veturit korvasivat höyryt 1955. Niiden joukossa ehkä yksi Move1. Veturit 1-3 myytiin roluliikkeelle 1975. Sieltä Vesa Venho ja Börje Sällström pelastivat kaksi, minun käsittääkseni valmistusnumerot 4 ja 12.

Edit:
Silla aikaa kun kaivoin tietoja on Pekka laittanut teorian kapearaidedieseleistä. Koska se poikkeaa jonkun verran omista merkinnöistäni, niin laitan kanssa Pihlavan veturit tähän:

Move 4 valmistusnumero:
3 (1950) Pihlavan Saha --
4 (7.5.1950) Pihlavan saha -- 1963 Varkaus 1
6 (8.7.1950) VR Rro 20 -- Olkkolan saha -- MFH
8 (1951) Pihlavan saha --
12 (5.1951) Pihlavan saha -- 1965 Varkaus 2

Näistä joko 3 tai 8 tuli 1965 Varkaus 3 ja toisen kohtalo on tuntematon.
Olkkolan sahalla oli kaksi Move4-veturia, joista toinen 6 (yllä) ja toinen oli joko 2 tai 5 (kumpikin uutena VR:n radanrakennusosastolle numeroinaan Rro 18 ja Rro 21.

Edit2- Korjasin yhden rivin kun se oli hypännyt jutun loppuun.

tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2014, 08:56:24 »


3      0.4.0WT     Krauss          3717          1898              1920                     1)
---
1) Tuli Ahlströmin Hollon sahalta , ja myytiin Jämsänkoskelle
Eikö myyty Äänekoski-Suolahti Rautatielle?
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2014, 16:41:03 »

Hollon sahan veturi oli kovin kevyt. Kattilarekisteri antaa tulipinnaksi 8.47 m2. Lohjan selluloosan Hanomag, joka myös meni Jämsänkoskelle oli 26-neliöinen. Rekisterin mukaan veturin katsasti viimeiseksi Yhtyneet Paperitehtaat Oy, Jämsänkoski, ja se hylättiin vuonna 1936
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2014, 21:13:55 »

Sodan jälkeen luovutettiin kannakselta tuodut veturit. Koskiko tämä myös talvisotaa? Pölläkkälän sahalta tuodun Hanomag-höyrysäiliöveturin tulo Varkauteen oli muistitiedon mukaan "ennen sotaa" ja liikennetarpeeseen vedoten v. 1972 veturiosaston työnjohtaja sanoi "1936".
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #7 : Kesäkuu 24, 2015, 01:09:40 »

Vaatimatonta lisätietoa löydettyäni erään muistivihon: Move 4 nro 2 laatta "No 12, 1.5.51 , matkamittari 727,5 km", eli mittari on varmaan ainakin kerran mennyt ympäri, mikäli on toiminut kunnolla.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2016, 22:07:21 »

Haastattelutieto Pihlavasta, pantu muistiin 28.12.1975,  kaksi tuntemattomaksi jäänyttä muistelijaa:
Toinen kertoi tulleensa (töihin) 1932, jolloin hevosveto, aina moveihin asti. Höyryveturista ei lainkaan muistikuvaa "pässinä".  1956-60 vietiin  3 movea Varkauteen.
Vielä mielenkiintoinen lisä, vaikka ei koskekaan Varkautta: Leveäraidemoottoriveturi ajoi lastit suoraan Mäntyluotoon. Käytäntö lopetettu 60-luvulla. Veturinkuljettaja yhä töissä trukin kuljettajana, Veikko Karlsson.(en koskaan seurannut vihjettä)
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1149


« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2016, 09:31:20 »

Näissä kuvissa on ilmeisesti alkujaan Haminan radalle hankittu Baldwin. Onnettomuuskuvassa päivämääräksi on kirjattu 29.4.1936. Kuvalähde: Varkauden museo. Veturissa on näköjään ollut käytössä kaksi eri piipputyyppiä. Alemmassa kuvassa hyttiä on pidennetty.


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2016, 12:27:06 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ahlström Oy:n veturit Varkaudessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina