Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä digitoinnista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« : Maaliskuu 08, 2022, 14:34:11 »


Mulle tuli haltuun appiukon peruilta lähes 100 kappaletta 16mm kaitafilmipurkkia (a 3min) eli liikkuvaa kuvaa on noin 5 tuntia. Sain ostettua yhdeltä liikkeensä lopettaneen valokuvaliikkeen omistajalta 16mm siirtovehkeen. Koko nimi on Elmo TransVideo color CCD 16mm film-to video converter TRV-16. Laite skannaa mustavalko/värifilmiä ja siinä on optinen ja magneettinen äänipää. Tätä varten ostin Magix videosaver ohjelman, sillä pystyy mm. korjaamaan manuaalisesti/automaattisesti filmissä olevia väri/valotus ym. muita virheitä, lisätä tehosteita, musiikkia ja välitekstejä. Laite siis tuottaa aivan samanlaista analogista singnaalia kuin videonauhuri. Voin digitoida tällä vehkeellä 16mm filmejä Vorgin väelle ”asevelihintaan”

Hankin myös Reflecta (8mm/8mm super) digitaalisen filmiskannerin. Näitä saa Suomesta Reaxon Oy:tä, hinta on 420 egeä, itse ostin vehkeen torista hintaan 240 egeä. Eli jos on paljon 8mm digitoitavaa, niin kannattaa ostaa ko. vehje ja digitoida omat filmit ja myydä laite puoleen hintaan sitten eteenpäin. Voin myös digitoida Vorgin porukoille filmejä ”asevelihintaan”. Laite siirtää filmin suoraan ns. kuva kerrallaan SSD muistikortille, joten tietokonetta ei tarvita. Sitten vielä yksi juttu, eli löytyykö joltain 8mm tai 8mm super filmi, jotta saisin vähän testata skanneria. Skannaan sen ja lähetän sitten filmin ja skannin takaisin. R-aihe olisi tietenkin piste iin päälle.   YV:tä voi laittaa.

Ostoslistalla oli myös diaskanneri, Ostin torista kuvassa näkyvän digitnow digiskannerin, hinta oli 30 egeä. Vastaavia löytyy monia eri merkkejä, hinnat uutena ovat halvimmillaan 150 egen molemmin puolin. Kuvassa laitteen lukuaukossa on normi dian syöttökehys? johon mahtuu 4 diaa kerrallaan. Mutta mitä materiaalia laitetaan kuvassa näkyviin 2 muuhun syöttökehykseen??. Laiteessa on myös tasoskanneri mutta hakusessa on se että mikä funktio on noilla ”suorakulmilla”? Laite siirtää skannit suoraan SSD muistikortille, joten tietokonetta ei tarvita.

Toinen kysymys on se että minulla on myös suuri määrä 60mmx60mm (kuvassa alhaalla) filmi negatiiveja, onko kyseessä joku ”muinainen” diastandardi?, josta vain kehys puuttuu, reunassa on pieni marginaali sitä varten. Olen yrittänyt hankkia tietoa, siitä miten nämä saisi digitoitua. En ole löytänyt minkäänlaista vastausta asiaan. Jos näitä skannaa tasoskannerilla, niin pitääkö skannerissa olla valotuskannen alla ja dian takana taustavalo? Skannereiden teknisissä tiedoissa kerrotaan joskus että laitteella voi skannata kalvoja ja dia kuvia. Eli mikä on tuo mystinen ”kalvo”, ei ainakaan piirtoheitinkalvo?. Netissä on käyty keskustelua siitä että ns. lasinegatiiveja ei kannata skannata tasoskannerilla, valotuslampun lämpö voi kuulemma vahingoittaa negatiivia, tähän en oikein usko. Suositeltava tapa on keskustelun mukaan kuvata ne digikameralla, mitenkä tämä oikein onnistuu, samahan voi onnistua myös noiden 60X60 juttujen kanssa?. Eli osaako joku kertoa vastauksen tähän propleemaan?

Ps. kuvissa päiväys on väärä ja dioissa näkyy olevan myös R-aihetta, ainakin Savonlinnan seudulta.


* 16mm digi.JPG (2216.64 kilotavua, 3456x3456 - tarkasteltu 61 kertaa.)

* 8mm digi.JPG (2386.09 kilotavua, 3456x3456 - tarkasteltu 67 kertaa.)

* dia digi.JPG (2480.44 kilotavua, 3456x3456 - tarkasteltu 69 kertaa.)
tallennettu

Skiffari 40
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2469


« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2022, 15:27:31 »

Negatiivien ja diakuvien skannaus onnistuu tasoskannerilla, joissa on ominaisuus tätä varten, eli valolähde myös kannessa. 6x6 ja 6x9 negatiivit ja diakuvat ovat laadullisisti ihan toista luokkaa kuin "tavallinen" 24x36 koko. Voi johtua siitä, ko kokoa käyttävät kamerat olivat usein tyyriimpiä. Harmina oli, että 6x6 kuvia sai yhdelle rullalle tyypillisesti vain 12 kuvaa ja sitten rullan vaihto. Töissä kun jouduin skannaamaan lähes päivittäin sekä junakuvia omalle työpaikalle että lentokonekuvia parille sen alan lehdelle, niin tein sellaisen huomion, että professional filmin kuvan laatu oli aivan eri maailmasta kuin "tavallisen" filmin. Yleensä lentokoneharrastajat käyttivät professional laatua ja junaharrastajat tavallista. Onneksi digikuvaus on poistanut skannailut lähes kokonaan.

Minun diaskannerini kopioi vain kinofilmikokoa, joten suuremmat negatiivit ja diat kopioin tasoskannerilla (Epson Perfection V700 Photo), jonka mukana tuli filmi- ja diasovittimet 24x36, 60x60, 60x90, A5 ja parille isommalle koolle. Vastaava nykyinen taitaa olla Epson V850 Pro. Varmaan vastaavia on muitakin merkkejä. Epsonin hinta huitelee 900€:n tienoilla, joten ihan satunnaista skannailua varten sitä ei kannattane hankkia.

VHS nauhoja olen digitoinut Plexgearin sovittimella, mutta 8/Super 8 filmejä vain digikuvaamalla helmiäiskankaalle heijastettua kuvaa. Kummatkaan tavat eivät kyllä vastaa nykyistä DVD tai Blu-Ray tasoa, mutta eipä se alkuperäinenkään kuvanlaatu ole mitää huippua.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2022, 20:33:28 »


Kun nyt katselin hieman tarkemmin noita 60x60 filmejä, niin ne taitavat olla ns. negatiivejä, eli vaalea on tummaa ja päinvastoin. Miten näistä saa skannattua säädyllisiä kuvia?, voiko sen kääntää skannerissa oikeinpäin eli positiiviksi?. Tietenkin vain jos skannerissa on ko. ominaisuus. Vai voiko käännön tehdä tietokoneessa jollain ohjelmalla, millä?   
tallennettu

Skiffari 40
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2469


« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2022, 00:34:15 »

Skanneri kääntää negatiivin positiiviksi ja saman voi niin halutessaan myös tehdä tietokoneella (samoin voi positiivin kääntää negatiiviksi, mutta se on tietysti aika harvinainen tarve). Negatiivista skannaamalla saa useimmiten paremman tuloksen kuin skannaamalla kehitetystä valokuvasta.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2022, 01:31:31 »


Kiitos tiedoista Eljas. Ei sulla löydy mulle jotain 8mm filminpätkää testitarkoituksiin. Jos sun tarvii digitoida jotain 8mm filkkoja, niin voin lainata sulle kuvan mukaisen vehkeen tai digitoida ne täällä Vuosaaressa. Olet nyt ilmeisesti jäänyt eläkkeelle ja muuttanut takaisin Suomeen?, minne päin?. 

Vieläkin kyrsii se kun sinulle ei suotu mahdollisuutta laittaa R-museon asioita määrätyiltä osin kuntoon, olisko projekti ollut noin 4/5 vuotinen?. Olisit varmaan myös integroinut museon arkistoon oman arkistosi tulevien sukupolvien ihmeteltäväksi, mitä materiaalille tulee nyt tapahtumaan?. Nyt vaikuttaa siltä että henkilökunta siellä pääjohtajaa myöten viettää enemmän erinäisiä pidempiä "lomia"/virkavakaita säännöllisen epäsäännöllisesti.
tallennettu

Skiffari 40
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2469


« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2022, 10:10:11 »

Laita Jouni minulle yksityisviestinä osoitteesi, niin yritän järjestää sinulle jonkun filminpätkän. Siskonpoika innostui pari vuotta sitten kaitafilmaamisesta ja lyhytelokuvien teosta niillä sekä harrastus- että ammatillisessa mielessä. Itselläni on enää kaksi projektoria, muttei mitään niillä näytettävää.

Jäin eläkkeelle nelisen vuotta sitten ja tässä kuussa tulee kaksi vuotta siitä kun muutin Haukivuorelle. Leppoisten eläkepäivien sijaan minut valittiin Haukivuoren aluejohtokuntaan ja nyt sen varapuheenjohtajana kädet on täynnä tekemistä alueen elinvoiman säilyttämiseksi. Jukka Ahtiainen on samassa aluejohtokunnassa loma-asukkaiden edustajana ja Jari Ahokas Haukivuoren asemalta on varajäsenenä. Siis rautatieharrastus on voimakkaasti edustettuna.

Akaan kaupunki osti EFiti-vaunun ja muuntaa sen työ- ja tutkimussaliksi ja kokoelmahuoneeksi. Muutostöiden valmistuttua vaunu on oleellinen osa Toijalan veturimuseota ja siihen sijoitetaan ainakin minun Suomi- ja Venäjäkokoelmani, Jukka Nurmisen (+) Venäjäkokoelma, joka on minulla sekä Tapani Kilpisen (+) VR kokoelmasta se osa, joka on minulla. Muutaman muun kokoelman liittämisestä on alustavasti keskusteltu.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä digitoinnista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina