Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ehkäisee junien myöhästymisiä väljentämällä aikatauluja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« : Elokuu 04, 2011, 15:34:41 »

VR lisää juna-aikatauluihin liikkumavaraa parantaakseen junien täsmällisyyttä. VR:n mukaan herkimpiä myöhästelyille ovat olleet rataosuudet Tampere–Jyväskylä–Pieksämäki sekä Helsinki–Turku. Näillä osuuksilla kaukoliikenteen aikataulut muuttuvat eniten. Pendolinojen aikatauluihin lisätään liikkumavaraa kaikkialla Suomessa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135268283116
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2011, 18:30:46 »

Junien aikatauluja uusitaan eri puolilla Suomia, jotta täsmällisyys paranisi. VR:n mukaan kaukoliikenteen aikataulut muuttuvat eniten myöhästelylle herkimmillä rataosilla Tampere–Jyväskylä–Pieksämäki sekä Helsinki–Turku. Tampere–Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalla kulkevien junien matka-aikoja pidennetään keskimäärin kymmenellä minuutilla.
Pendolinojen aikatauluihin lisätään liikkumavaraa kaikkialla Suomessa.

 aamulehti

No, saadaan tällä tempulla ainakin tilastot näyttämään kauniimmilta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2500


« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2011, 19:42:13 »

Mikä tahansa temppu on minusta OK, jos sen jälkeen aikatauluihin voi luottaa. Jos kysymys olisi vain minusta, niin ihan sama miten ne junat kulkee (ajassaan tai niin paljon myöhässä, että saa uuden lipun). Joskus vain on ostettava lippu parillekymmenelle esiintyjälle (mun kakkosduuni) ja silloin aikataulujen pitämättömyys voi koskettaa satoja tai tuhansia faneja.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1440


« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2011, 21:15:21 »

Junien täsmällisyyttä parannetaan uusimalla aikatauluja

VR uusii junien aikatauluja täsmällisyyden parantamiseksi. Muutoksia tehdään sekä kaukoliikenteessä että pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Kaukoliikenteen aikataulut muuttuvat pääosin 31. lokakuuta, lähiliikenteessä jo 15. elokuuta.

Kaukoliikenteessä aikataulut muuttuvat eniten rataosilla Tampere−Jyväskylä−Pieksämäki sekä Helsinki−Turku, jotka ovat herkimpiä myöhästelyille. Myöhästelyt Tampereen ja Pieksämäen välillä heijastuvat nopeasti myös muualle Suomeen.

Pendolinojen aikatauluihin lisätään liikkumavaraa kaikkialla Suomessa, kun Pendolinon kallistusjärjestelmän tuomaa hyötyä ei enää oteta huomioon aikatauluissa. Kallistusjärjestelmä sallii nopeamman ajon myös kaarteissa. Muutoksen tarkoituksena on parantaa junien aikataulussa pysymistä erityisesti talvisin.

Erityishuomiota Tampere−Jyväskylä-juniin

Häiriöalttiilla Tampere−Jyväskylä−Pieksämäki-rataosalla kulkevien junien matka-aikoja kasvatetaan keskimäärin kymmenellä minuutilla 31. lokakuuta alkaen. Joidenkin yksittäisten junien matka-ajat pitenevät enimmillään 15 minuuttia ja toisten taas nopeutuvat joillakin minuuteilla riippuen siitä, kuinka junakohtaamiset saadaan sujuvasti järjestettyä yksiraiteisella rataverkolla.

Helsingin ja Turun välisten kaukojunien aamun aikatauluihin tulee muutoksia jo 15. elokuuta yhtä aikaa lähiliikenteen muutosten kanssa. Muun muassa kahden aamulla Helsingin ja Turun väliä kulkevan Pendolinon matka-aika pitenee 10–15 minuuttia.

Helsingin ratapihan ruuhkaa helpotetaan

Helsingin ahtaan ratapihan ruuhkaa helpotetaan monin eri keinoin sekä lähi- että kaukoliikenteessä. Ongelmat Helsingin ratapihalla heijastuvat nopeasti koko Suomen junaliikenteeseen.

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä aletaan käyttää entistä enemmän junien vakiokokoonpanoja, eli junista ei enää vähennetä vaunuja ruuhka-ajan ulkopuolella. Myös kaukoliikenteen IC2-junien eri vuoroja ajetaan jatkossa enemmän vakiokokoonpanoilla, ja joidenkin junien kääntymisaikoja asemilla pidennetään. Näin vähennetään vaihtotyötä ja vapautetaan tilaa ratapihalle.
Lisäksi raiteidenkäyttöä suunnitellaan uudella tavalla niin, että Helsingin ratapihalla olisi vararaiteita häiriötilanteiden varalta.

Helsingin ja Saunakallion välillä kulkevat G-junat lakkautetaan 15. elokuuta alkaen. Vuoroja on ollut arkipäivisin kuusi molempiin suuntiin. G-junat aloittivat liikennöinnin Kerava−Lahti-oikoradan valmistuttua, mutta niiden matkustajamäärät ovat jääneet alhaisiksi. Junavuorojen lakkauttamisen tarkoituksena on lisätä tilaa Helsingin ratapihalla. Helsingin ja Saunakallion välillä voi edelleen matkustaa H-junilla.

Lähiliikennettä supistetaan joulun välipäivinä ja hiihtolomalla, kun matkustajamäärät ovat huomattavasti tavallista alhaisemmat. Näin vapautetaan kalustoa kunnossapitoa varten.

Tampereelta Helsinkiin pääsee jatkossa aamuisin kahdella Pendolinolla neljän sijaan, mutta paikkatarjonta aamun junissa ei vähene muutoksen myötä.

• Seitsemältä Helsinkiin lähtevä Pendolino tulee Jyväskylästä. Junaan on IC2-junayhteys Pohjanmaan suunnasta.
• Kahdeksalta Helsinkiin lähtevä Pendolino tulee Kokkolasta. Junaan on Jyväskylästä yhteys IC2-junalla.
• Vaihtoehtona on myös matkustaa hitaammilla IC2-junilla suoraan Helsinkiin.

Imatralle nykyisin yhdeksän aikaan lähtevän IC2-junan lähtöaika siirtyy myös myöhäisemmäksi.

Kaukojunien aikatauluihin 15. elokuuta tulevat muutokset näkyvät jo VR:n matkahaussa ja 6. kesäkuuta voimaan tulleessa taskuaikataulukirjassa. Lokakuun lopussa tapahtuvat muutokset näkyvät matkahaussa viimeistään elokuun lopussa. Lähiliikenteen aikataulumuutokset julkaistaan elokuussa.

Aikataulurakenteen uudistamisen ohella VR-konsernissa on käynnissä useita toimenpiteitä junakaluston kunnossapidon ja häiriötilanteiden hoidon parantamiseksi.

http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110621084208.html
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2183


« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2011, 08:16:37 »

VR lisää juna-aikatauluihin liikkumavaraa parantaakseen junien täsmällisyyttä. VR:n mukaan herkimpiä myöhästelyille ovat olleet rataosuudet Tampere–Jyväskylä–Pieksämäki sekä Helsinki–Turku. Näillä osuuksilla kaukoliikenteen aikataulut muuttuvat eniten. Pendolinojen aikatauluihin lisätään liikkumavaraa kaikkialla Suomessa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135268283116

Ainakin painetussa lehdessä (Helsingin Sanomat perjantai 5.8.2011) olevassa kartassa on raideyhteys Helsingin raiteilta 12 (- 19) itäiselle keskiraiteille.

En tosiaankaan ihmettele, jos kyseinen kartta on peräisin VR-yhtymä OY:ltä, että Helsingin asema ruuhkautuu. Liikenne kun suunnitellaan olemattomien raideyhteyksien varaan Hymyilee
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2602


« Vastaus #5 : Elokuu 13, 2011, 18:30:51 »

Helsingin ja Turun välisten kaukojunien aamun aikatauluihin tulee muutoksia jo 15. elokuuta
Onko tämä syynä junanumeroiden muuttumiseen 900- sarjaan?


* 900.PNG (73.61 kilotavua, 703x571 - tarkasteltu 404 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1440


« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2011, 23:33:07 »

Helsingin ja Turun välisten kaukojunien aamun aikatauluihin tulee muutoksia jo 15. elokuuta
Onko tämä syynä junanumeroiden muuttumiseen 900- sarjaan?

Kyllä.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2011, 13:26:53 »

Myöhästymisiltä vältytään kokonaan, jos aikatauluihin kirjoitetaan, että ajat ovat vain ohjeellisia. Huumorin kukka se on paras kukka! Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ehkäisee junien myöhästymisiä väljentämällä aikatauluja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina