Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Luvaton käyttö  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« : Syyskuu 09, 2012, 22:58:42 »

Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2012, 23:09:32 »

Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.

Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2917


« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2012, 23:22:39 »

Useita eri kalustotyyppejä on historian aikana ulkopuoliset yrittäneet saada liikkeelle. Ymmärtääkseni kukaan ei ole onneksi vielä onnistunut moisessa.
tallennettu
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2012, 23:41:29 »

22.07.1972 eräs henkilö onnistui saamaan HKR 5:n liikkeelle mutta ei tiennyt että miten kyseinen veturi pysäytetään josta oli seurauksena törmäys Jr11:sta. Tämä tapahtui Forssan ratapihalla. Sekä HKR5 ja Jr 11 on yhä käytössä jokioisten museorautatiellä. Jr11:n eli jarruvaunusta vaurioitui Forssan pään ovi joka tuolloin korvattiin umpiseinällä, kyseinen ovi on palautettu myöhemmin takaisin museorautatien toimesta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2012, 00:35:54 kirjoittanut Jyrki Längman » tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2012, 09:28:16 »

Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.

Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.

http://yle.fi/uutiset/varkaat_yrittivat_vieda_veturin_kemissa/5403374 ainakin.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2012, 10:17:27 »

Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.

Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.

Iltasanomat (12/8-2006) muistaa, että joku ajeli Jyväskylässä 130 metriä, kunnes rautatiematka tyssäsi raiteensulkuun. Muistelisin, että siellä olisi ollut vastaavia tapauksia parikin. En nyt kuitenkaan löydä googlesta vahvistusta kuin tuohon yhteen keissiin.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2466


« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2012, 16:27:14 »

11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2012, 18:34:49 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #7 : Syyskuu 10, 2012, 20:03:09 »

Tarinat kertoo kuljettajaoppilaaksi esittäytyneestä harrastajasta, joka lähti jonkun veturin päälle ja taisi onnistua ajamaan aika kauas... Sillä hetkellä ei vaan tainnut olla kuljettajakurssia.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #8 : Syyskuu 10, 2012, 20:17:22 »

Tarinat kertoo kuljettajaoppilaaksi esittäytyneestä harrastajasta, joka lähti jonkun veturin päälle ja taisi onnistua ajamaan aika kauas... Sillä hetkellä ei vaan tainnut olla kuljettajakurssia.

"Ei kortill' ajeta."
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2596


« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2012, 20:23:48 »

11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2466


« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2012, 21:04:39 »

11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?
Siis veturi karkasi yksin. En tiedä mitään muuta kuin mitä kopioin Kontiomäen tallin tapahtumapäiväkirjasta.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2012, 21:31:48 »

11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?
Siis veturi karkasi yksin. En tiedä mitään muuta kuin mitä kopioin Kontiomäen tallin tapahtumapäiväkirjasta.

Vr11-vetureiden pakosallemenemisistä on juttua kuvan 47200 yhteydessä. Suora lainaus vek evp. A. Laajalahden kommentista: "Muutama Dv11 karkasi omille teilleen,tehonsäätökampi siirtyi huomaamatta pois jarru asennosta päämoottorin rynkytyksessä tyhjäkäynnillä,vuotavat jarrusylinterit ja ryömintämomentti huolehti lopusta.Kahvitauko voi päättyä ikävään ilmoitukseen:Tais olla teidän veturi joka menee yksin tuolla linjalla."

Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön, joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2917


« Vastaus #12 : Syyskuu 10, 2012, 21:50:49 »

Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön, joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.

En suosittele sellaiselle, joka pitää realistisesta tarinankerronnasta... Hymyilee
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2012, 23:03:19 »

Luvattomia käyttöönottoja on näemmä tapahtunut melko montakin, mutta kaappauksia vain yksi. Hiekkaharjussa virolainen mies kaappasi 18.7.1998 Riihimäelle matkalla olleen H-junan vetämällä hätäjarrusta, jolloin juna pysähtyi hieman Hiekkaharjun aseman pohjoispuolelle. Kaappari linnoittautui ohjaamoon kuljettajan jäädessä ulkopuolelle ja vaati päästä junalla Pohjois-Norjaan. Poliisi pakotti kaapparin ulos kyynelkaasupanoksella, joka ammuttiin sivulasin läpi ohjaamoon. Kaapattu yksikkö oli muistaakseni Sm2 6100+6300. Mm. Korson asemalla kuulutettiin junaliikenteen olevan poikki Tikkurilan ja Keravan välillä ja syyksi tekninen vika. Hymyilee
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2012, 06:20:04 »

"tekninen vika".. Tätä olen monesti kummastellut kun miksi kuulutuksissa pitää vääristellä asioita monesti kun on ongelmia. No jonkinsortin maantapa kai kun esiintyy mm. julkisessa hallinnossa laajalti Virnistää
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #15 : Syyskuu 11, 2012, 06:30:11 »

Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön, joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.
Tässä on kuvaus alkuperäisistä tositapahtumista:  http://en.wikipedia.org/wiki/CSX_8888_incident

Hollywoodin tapaan kertomusta on dramatisoitu, mutta yllättävän paljon yhtäläisyyksiä siinä on!
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2012, 01:27:34 »

Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Luvaton käyttö  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina