Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 6-akselisia Vectroneita ÖBB:lle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« : Tammikuu 17, 2017, 17:03:03 »

http://www.railjournal.com/index.php/locomotives/obb-selects-siemens-for-electric-locomotive-order.html?channel=528
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2017, 19:15:49 »

Kyllä. Erinomainen valinta ÖBB:ltä, ja tietysti sangen mielenkiintoinen kehityskulku laajemmassa mittakaavassa. Sarjojen 1016, 1116 ja 1216 Taurus-vetureita ÖBB:llä on ennestään 382 kpl, ja 70-200 veturin uudishankinnan myötä ÖBB:llä tulee olemaan parhaassa tapauksessa lähemmäs 600 Siemens-sähköveturia riveissään. Tämä on sangen hämmentävää kun tilannetta vertaa Siemensin omaan kotimaahan Saksaan, jossa modernimmista sähköveturisarjoista vain 152, 182 ja 189, kaikkiaan alle 300 veturia, on Siemensin koneita.

Kuusiakselinen Vectron lienee lähinnä suurennettu versio perus-Vectronista. Voisi kuvitella, että jotain sukulaisuutta voisi olla myös Tanskan kuusiakseliseen EG-sarjaan, niinikään Siemensin tekoa vuosilta 1999-2000.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2017, 20:08:10 »

Kunnioitettava määrä tehoa myös dieseleissä:
Lainaus
50 Last Mile locomotives equipped with a 1.8MW diesel engine, and 50 six-axle Last Mile locomotives, which will be fitted with a 5MW diesel engine
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2017, 20:25:47 »

http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/oebb-selects-siemens-to-supply-200-locomotives.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2017, 21:09:42 »


No nyt selkis tuo dieselteho...  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2017, 12:24:40 »

Huh, idän vetureista toivotaan, että ne toimisivat Itävallassa muuallakin kuin osuudella Hegyeshalom-Wien. Kaikkea sitä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2017, 22:03:59 »

Täytyy muistaa, että Unkarin valtionrautatiet MAV möi tavaraliikennepuolensa joitakin vuosia sitten ÖBB:lle, joka siten on tavaraliikenteen ylivoimainen markkinajohtaja Unkarissa. Vaikka idän veturit muodollisesti rekisteröitäisiin Itävaltaan, on toki selvää että käytännössä ne liikkuisivat ennen muuta Unkarissa.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2017, 21:16:13 »

Tänään kaupat on vahvistettu, valitusajan kuluttua umpeen.  Ohessa Railjournalin ja Railcolorin linkit.

http://www.railjournal.com/index.php/locomotives/obb-and-lokroll-order-siemens-vectrons.html?channel=528
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=9632&action=dview

Näiden uutisten perusteella sitova tilaus koskee ainoastaan 30 veturia, raamisopimus olisi kaikkiaan 200 veturista (nyt tilattavat mukaan luettuna). Kuusiakselisista vetureista ei puhuta yhtään mitään.

Näin ollen hankinta olisi joiltakin osin sangen erilainen kuin tarjouskilpailun alkaessa odotettiin. Yksi tulkinta voisi olla, että alan teollisuuden kiinnostus tarjota mittatilaustuotteita on rajallinen, ainakin niin kauan kuin asiakas odottaa vetureilta sellaista hintatasoa, johon viime vuosikymmeninä on totuttu. ÖBB on viime vuosikymmeninä ollut Siemensille poikkeuksellisen uskollinen asiakas, joten kiintoisaa se on, että edes heille ei nyt olisi kuusiakselisia Vectroneita tulossa.

Toisaalta asian voi myös nähdä toisin päin: Itävallassa on ollut viime vuosina jonkinmoinen julkinen salaisuus, että sarjan 1144 (ex. 1044) tyristoriveturit vuosilta 1978-1995 ovat käyneet ylläpidon ja varaosien saatavuuden kannalta varsinaisiksi painajaisiksi, ja ÖBB:n kalustopuolella on ollut näkemys, että vetureiden ennenaikainen korvaaminen moderneilla asynkronimoottorivetureilla olisi perusteltua. Sarjaa 1144 on kirjoilla 209 veturia, joten vaikka Vectronit eivät korvaisi niitä suoraan, raamisopimuksen koko voisi olla perusteltavissa tätäkin taustaa vasten.

Mikään ei tietenkään ole mahdotonta, ja harrastajan näkökulmasta uusi kuusiakselinen veturisarja olisi todella kiinnostava lisä Euroopan rautateille. Railjournalin ja Railcolorin (+ lukuisten saksankielisten lähteiden valossa) tulkinta on minusta kuitenkin yksiselitteinen, että hankinnan piirissä olisi vain neliakselisia vetureita.

Onko jollakin tämän keskustelun lukijalla mahdollisuus vahvistaa tai kumota tämä johtopäätös?
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2017, 22:10:00 »

http://www.siemens.com/press/en/pressrelease/?press=/en/pressrelease/2017/mobility/pr2017010152moen.htm&content[]=MO
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2017, 23:27:21 »

Kiitos. Tuosta virallisesta lehdistötiedotteesta hahmottuu nyt, että vetureita tehdään kolmea versiota: perusversio 15 kV sähköistykselle (100 kpl), versio useammalle sähköistysjärjestelmälle  (50 kpl, mukaan luettuna ensimmäinen 30 veturin erä) ja Last Mile -dieselillä varustettu versio (50 kpl) vähän VR-Vectronin tapaan. Mutta akseleiden määrästä en löytänyt mainintaa nytkään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 6-akselisia Vectroneita ÖBB:lle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina