Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Asemarakennusten väri 1917  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jan Björklund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Tammikuu 30, 2017, 17:31:07 »

Hei! Olen uusi näillä palstoilla. Mulla on tällainen Suomen juhlavuoden projekti tekeillä. Nimitäin  pienoisrata Kokkolan asema-alueesta viimevuosisadan alusta eli itseisyysjuhlavuoden kunniaksi sata vuotta sitten. Suunnittelu on jo käynnis ja asemarakennus harjakorkeudessa. Kaipaisin kuitenkin tietojaniin kuin esim oliko kaikki asemat svr'n kuirunkeltaisia 1917?  Olisi myös tärkeää saada piirrustuksia sen aikaisesta vaunukalustosta. Olen tietoinen että Mallimestareilla on  aunuja mutta oma diorama tulee N skaalaan.
tallennettu

Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2017, 22:52:28 »

Ohessa Museoviraston ohjeet ja kartoitus asemarakennusten värityksestä eri aikoina.

http://www.nba.fi/fi/File/2505/rautatierakennukset-varitysohjeet.pdf

Ohessa H0-mittakaavassa meininkiä sadan vuoden takaa. Tuon ajan tyypillinen vaunu oli kaksiakselinen avosiltainen vaunu. Niistä on tulossa yhdeksän erilaista mallia H0:ssa tämän vuoden aikana. Koska mallien tuotanto on pitkälti tietokoneavusteista, voidaan suuremman mittakaavan malleista tuottaa helposti malleja pienempäänkin mittaavaan — näin on tehty jo monen mallin osalta. 1900-luvun alun vaunutyyppien osaltakin tätä mahdollisuutta on jo ehditty tarjota N-harrastajille yhdistyksen sivuilla — vain pari on ollut kiinnostunut, eli määrällisesti liian pieni porukka. Rakennussarjoja saadaan suomalaisista vaunuista kyllä valmistettua parissa kolmessa kuukaudessa, mikäli joku haluaa niitä tilata riittävän määrän.

Ek- ja Dk-vaunuista ynnä aika monesta kaksiakselisesta N-skaalan vaunusta on jo olemassa sarjat — tosin aikakausi ei ihan natsaa siihen, mitä olet rakentamassa. Kyseiset mallit ilmaantuivat liikenteeseen vasta 1920-luvun lopulla. Samalle aikakaudelle osuvat N-skaalassa jo tuotetut puukoristen telivaunujen sarjat.

Jos ryhdyt rakentamaan malleja itse, niin piirustuksia on saatavilla hyvät valikoimat Suomen Rautatiemuseosta.



tallennettu
Jan Björklund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2017, 01:15:47 »

Kiitoksia! Apu oli suuri aseman värin suhteen .  Vaikuttaisi niin kuin Kokkolan asema olisi tänäpäivänä täsmälleen saman värinen kuin aikoinaan rakennettaessa. Beige punaruskeilla korostuksilla. Vaunuissa kyselin piirustuksia Iirolta.
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Asemarakennusten väri 1917  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina