Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Rautatiekalustoa kuvakokoelmat.fi-palvelussa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« : Helmikuu 02, 2017, 20:16:12 »

Museoviraston kuvakokoelmat.fi-palvelussa on runsaasti mielenkiintoisia rautatiekaluston kuvia. Toisin kuin esimerkiksi SA-kuvat ja Finna-arkiston kuvat, Museoviraston kuvat eivät ole vapaasti muiden hyödynnettävissä esimerkiksi vaunut.orgin kuvagalleriaa silmälläpitäen. Museoviraston kuvia voi kuitenkin selata ja katsella mainitun nettisivun kautta esimerkiksi hakusanoilla rautatie tai rautatiekalusto. Useimmat kuvista ovat suurikokoisia ja todella hyvälaatuisia.

Alla muutamia mielenkiintoisempia poimintoja kuvakokoelmat.fi-palvelusta rautatiekaluston näkökulmasta:

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19570625_9
Keisarin juna Simolassa vuonna 1885. Näkyvissä A-sarjan vaunujen lisäksi mm. katon reunalla kulkeva signaalinaru.


https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19890421_1808
Leveäraiteisia tavaravaunuja (mm. Ga 6205) kuljettava kapearaiteinen lavettivaunujuna Töölön sokeritehtaalla 1900-luvun alkupuolella

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19900208_641
Karjaan ratapihaa ja kaksiakselisia matkustajavaunuja vuonna 1909

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_3065
Vanhoja tavaravaunuja (XG, Gt, H) Helsingin Länsisatamassa vuonna 1931. Keskimmäisessä avovaunussa on puiset jarrulossit, vasemmanpuoleisessa umpi-virkatarvevaunussa korin sisäpuolelle rakennettu avosilta.

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_26399
Eläintarhan ajot käynnissä vuonna 1936, katsomo rakennettu I-sarjan vaunujen päälle.

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_16135
Junaonnettomuus Linnunlaulun kohdalla Helsingissä vuonna 1936. Kaatuneena Ek 985.

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_16136
Samaisen onnettomuuden jälkien korjaus käynnissä, Vr3:n vetämässä korjausjunassa T-sarjan työläisvaunusta muutettu virkatarvevaunu.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2017, 10:11:54 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2017, 20:48:56 »

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_9590
Shellin säiliövaunu (Gmz 15702) vuonna 1933

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19731119_6055
https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19920224_563
Kansainvälisen ravintolavaunun (R-sarja) sisätiloja

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/JOKALS22A_16
Ydinjätejuna Loviisan asemalla odottamassa lastausta vuonna 1981.

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/JOKAKAL3B_3575
Pieniä rautatien höyrynostureita, valmistajaksi merkitty Ruona Oy, Raahe, 1933.

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_35131
https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_35129
Erikoisia Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaat Oy:n säiliövaunuja (Gcl-sarja?) Lappeenrannassa
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2017, 07:37:43 »

Kuvateksti joka kertoo vanhoista vaunuista kapearaidevaunujen päällä Pasilan Knp:llä on väärä.
Vaunut ovat Töölön sokeritehtaalla ja sen 1 m raideleveyksisen radan vaunujen päällä.
Ajoitus saattaa selvitä Töölön sokeritehtaan aineistoista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2017, 17:48:50 »

Liikaa piippuja ollakseen sokeritehtaalta. Olin paikalla kun tehtaan piippu kaadettiin.
Minun ei pitäsi olla täällä, koska olen pyytänyt poistamaan tunnukseni, mutta taitaa olla liian vaikeaa?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2017, 20:15:06 »

Liikaa piippuja ollakseen sokeritehtaalta. Olin paikalla kun tehtaan piippu kaadettiin.
Minun ei pitäsi olla täällä, koska olen pyytänyt poistamaan tunnukseni, mutta taitaa olla liian vaikeaa?
Oletkohan ollut 1900-luvun alussa laskemassa Sokeritehtaan piippujen lukumäärää?
Töölöstä kuva on jokatapauksessa.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2017, 21:08:19 »

Viittaan Resiinassa 2/1984 (s.17-19) olleeseen Tuomo Scheringin laadukkaaseen kirjoitukseen "Töölön sokeritehtaan rata".
Kuvat käytettäviksi siinä  luovutti Suomen Sokeri.  Yhtenä näistä on mainittu kuva, josta annettiin seuraavat tiedot:

"Ison piipun" luona lavettijuna matkalla verstaaseen. Lavetilla no:1 on Ga-vaunu 6205.
Tunnistamattomilla laveteilla vaunut Ga 7439 ja H 63 395 (kuva ehkä vuodelta 1913).

Kirjoituksessa on muitakin hienoja kuvia, mm. Krauss ja lavettijuna sekä kuvia tehtaasta.

Vorgissa Töölön radan alku näkyy yhdessä Töölön ratapihan kuvassa, joka on otettu Kansallismuseon tornista. Ehkä löytyy muutakin (en ole tutkinut).
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2017, 21:53:04 »

Tässä pari kuvaa Töölööstä: http://www.vaunut.org/kuva/108472?kv2=1934&paik=Helsinki+asema
ja http://www.vaunut.org/kuva/98877?kv2=1938&paik=Helsinki+asema  .
Karttoja Sokeritehtaan radasta löytyy Vorgissa kaksikin, mutta niissä on virhettä: 1000 mm:n raide on saatu sujuvasti yhtymään 1524 mm raiteeseen.  1000 mm:n ratalinjan yleismuoto on muuten oikeansuuntainen.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2017, 01:24:19 »

Hämmentävän paljon on piippuja, kuvakulma suurentaa niitä. Taitavat olla vain torvia. Näkyväthän piiput Erkin linkittämässä ja Jyrkin lisääämässä hienossa kuvassa   http://vaunut.org/kuva/98877?t=t%25C3%25B6%25C3%25B6l%25C3%25B6
Vaikeiden aikojen takia sokeria säännösteltiin vuosina 1916 - 21 (liite 1 ). Tehdas ajautui osaksi Suomen Sokeri Oy:tä , joka uudisti tehdasta 1920-luvulla. Kirja "Finska Socker Aktiebolaget 1918 - 1968" (Frenckell, 1968) kirjoittaa "... jalostaminen käytettävissä olevilla koneiilla ei tahtonut sujua... (1919). Käsitin niin , että piippujen määrä väheni uudistustöissä. Kuljetuskin tuli kalliiksi: Raakasokeri lastattiin satamassa VR:n vaunuihin, jotka sitten tuotiin Töölön tavara-asemalla oleville yhtiön siirtokuormauslaitureille, hinattiin kapearaidevaunuille , ja vietiin tehtaalle. Lastaus-, ja purkutyö tehtiin käsin. Veturit jaksoivat viedä 4 vaunua. Ratahenkilökuntaan kuului kuljettaja, lämmittäjä, konduktööri sekä vaihdemies. Siis vain yksi veturi oli ajossa kerrallaan.
Olen nähnyt valokopiot valmistajankuvista. Veturit ovat lähes identtiset.  1908 toimitetun toomi näyttää hiukan ryhdikkäämmältä, ehkä paksummalta, ja puskimet ovat erilaiset. Kuvittelen näkeväni hienossa tehdaskuvassa "Pellen". Joka tapauksessa kattila kiiltelee uuden lailla. Vieressä on halkopino.
Kirjan sivulta 44 on huonompi kuva. Mielestäni veturi on "Kalle", eli vanhempi. Nyt ilman halkopiippua. Onko ryhdytty polttamaan hiiliä? Veturi on juuri tulossa raakasokerimakasiinien väliin, jolloin taustalla oleva piippu on saippuatehtaan. Liitän vielä kartan, johon kuvat voi paikantaa. Kierrekoristeinen savupiippu on tehdasalueen luoteisnurkalla.


* säännöstelykortteja-k.jpg (241.51 kilotavua, 1023x700 - tarkasteltu 262 kertaa.)

* Tölö-socker-1-k.jpg (194.64 kilotavua, 1203x508 - tarkasteltu 624 kertaa.)

* Töölön-sokerin-kartta-k.jpg (541.21 kilotavua, 2000x2901 - tarkasteltu 343 kertaa.)
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2019, 20:47:07 »

Daniel Nyblin näkyy ikuistaneen Porvoossa 1893 pari kiintoisaa pylväiden ulkopuolisilla laidoilla ja kahdeksalla pylväsparilla varustettua avovaunua. Sivulaidoissa on litteraksi merkitty HbK. Etenkin kuvaajaa lähempi vaunu vaikuttaa melko vastikään maalatulta.

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK7878_60
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Rautatiekalustoa kuvakokoelmat.fi-palvelussa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina