Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Jukka Nurminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2426


« : Syyskuu 29, 2009, 17:13:17 »

Sain kerrottavakseni surullisen uutisen: Jukka Nurminen kuoli sunnuntai-iltana Meilahden sairaalassa. Siunaus tapahtuu Malmin läntisessä kappelissa 10.10 klo 10.30. Jukka ei ollut mukana Vorgissa, mutta on avustanut Resiina-lehteä sen alkunumeroista alkaen ja oli hyvin tunnettu etenkin vanhempien harrastajien keskuudessa. Jukan suurimmat kiinnostuksen kohteet olivat Hv1-3-sarjojen veturit sekä Venäjän ja Baltian maiden rautatiet. Jukka olikin yksi 5feet-yahoogroupin aktiivisimmista kirjoittajista. Jukalla ja minulla oli kaksi yhteistä kiinnostuksen kohdetta: nopeustaulukot ja veturitehtaiden valmistuslistat. Jälkimmäisiä Jukalla oli maailmanlaajuisestikin ajatellen mittava kokoelma. Nopeustaulukoita Jukka alkoi ottaa jo 50-luvun lopulla ja häneltä olen saanut suuren määrän harvinaisia ajoja mm Pr2- ja Tr2-vetoisista matkustajajunista sekä Hv1-3 pikajunista koko maassa. Mielenkiintoisena detaljina mainittakoon, että joskus 60-luvun alussa Jukka siirtyi käyttämään sekunttikelloa, missä minuutti oli jaettu 100 osaan. Vaikka Jukan sairaus oli pitkään tiedossa, niin loppu tuli kuitenkin shokkina, viimeksi olimme yhteydessä vielä perjantai-iltana.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2009, 20:22:57 »

Kuten Eljas totesikin Jukka oli tunnettu rautatiehistorijoitsija, joka tunsi Etelä-Amerikkaa myöten rautatiehistoriaa. Minulle on jäänyt mieleen ne lukuisat vertailut todella vanhoista ajoista nykyaikaan, joita Jukka kirjoitti 5ft listalla. Jään kaipaamaan Jukan kirjoituksia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Jukka Nurminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina