Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Turistit eivät löydä Helsinki-Vantaan lentoasemalta junalipun ostopaikkaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Heinäkuu 23, 2015, 13:55:59 »

YLEn uutisen mukaan toistaiseksi ainoa lipunmyyntiautomaatti on suljettujen ovien takana, vasta lokakuussa avautuvalla aseman osalla. Matkustajien pitäisi osata hakeutua lipunmyyntivaunuun tai hankkia lippunsa ennen junaan nousemista automaatista Terminaali 2:n edestä (bussi 615:n pysäkiltä). Toinen vaihtoehto lipunostoon on lentoaseman R-kioski.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2015, 17:07:29 »

Joo, vähän ihmeellinen juttu että ei ole itse asemalle sijoitettu junamaattia. Meiltäkin tuli eilen Lentoaseman asemalla lapsiperhe kyselemään että voiko junasta ostaa liput...
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #2 : Heinäkuu 23, 2015, 17:31:24 »

Uutisessa asia on mainittu hieman harhaanjohtavasti, koska kyllä ne kaksi VR:n lipunmyyntiautomaattia sijaitsevat jo käytössä olevalla laiturialueella sen terminaalin puoleisessa päässä. Opasteissa olisi kyllä parantamisen varaa, eikä pahitteeksi olisi sijoittaa edes yhtä käteisellä toimivaa HSL:n automaattia joko laiturin toiseen päähän tai sitten maanpinnan tasolle eteläisen sisäänkäynnin yhteyteen.

Jotkut tosin ovat sitä mieltä, ettei HSL:n kannata enää asentaa vanhanmallisia automaatteja ennen lähitulevaisuudessa tulevaa lippujärjestelmän uudistusta mihinkään uusiin paikkoihin. Vaikea kuitenkaan uskoa, että yhden (1) automaatin saaminen tärkeään liikenteen solmukohtaan ennen lokakuuta voisi olla täysin mahdoton urakka noin älyttömästä syystä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 23, 2015, 18:31:30 »

Au(Tomaatti mikä tomaatti). Pitäsi palkata yksi ihan elävä ihminen pieneen kioskiin myymään lippuja ja opastamaan.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2015, 19:33:30 »

Uutisessa asia on mainittu hieman harhaanjohtavasti, koska kyllä ne kaksi VR:n lipunmyyntiautomaattia sijaitsevat jo käytössä olevalla laiturialueella sen terminaalin puoleisessa päässä. Opasteissa olisi kyllä parantamisen varaa, eikä pahitteeksi olisi sijoittaa edes yhtä käteisellä toimivaa HSL:n automaattia joko laiturin toiseen päähän tai sitten maanpinnan tasolle eteläisen sisäänkäynnin yhteyteen.

Jotkut tosin ovat sitä mieltä, ettei HSL:n kannata enää asentaa vanhanmallisia automaatteja ennen lähitulevaisuudessa tulevaa lippujärjestelmän uudistusta mihinkään uusiin paikkoihin. Vaikea kuitenkaan uskoa, että yhden (1) automaatin saaminen tärkeään liikenteen solmukohtaan ennen lokakuuta voisi olla täysin mahdoton urakka noin älyttömästä syystä.

Yksi on oikeastaan vaikeampi hankittava kuin vaikkapa kymmenen, koska kyseessä on käytännössä nollasta aloitettava tilaus.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #5 : Heinäkuu 23, 2015, 20:42:24 »

Uutisessa asia on mainittu hieman harhaanjohtavasti, koska kyllä ne kaksi VR:n lipunmyyntiautomaattia sijaitsevat jo käytössä olevalla laiturialueella sen terminaalin puoleisessa päässä. Opasteissa olisi kyllä parantamisen varaa, eikä pahitteeksi olisi sijoittaa edes yhtä käteisellä toimivaa HSL:n automaattia joko laiturin toiseen päähän tai sitten maanpinnan tasolle eteläisen sisäänkäynnin yhteyteen.

Jotkut tosin ovat sitä mieltä, ettei HSL:n kannata enää asentaa vanhanmallisia automaatteja ennen lähitulevaisuudessa tulevaa lippujärjestelmän uudistusta mihinkään uusiin paikkoihin. Vaikea kuitenkaan uskoa, että yhden (1) automaatin saaminen tärkeään liikenteen solmukohtaan ennen lokakuuta voisi olla täysin mahdoton urakka noin älyttömästä syystä.

Yksi on oikeastaan vaikeampi hankittava kuin vaikkapa kymmenen, koska kyseessä on käytännössä nollasta aloitettava tilaus.

Voi olla, mutta ei luulisi myöskään olevan täydellinen mahdottomuus siirtää yhtä jo valmiiksi olemassaolevaa aparaattia esimerkiksi joltain metroasemalta (jossa automaatteja on useampia) tuonne Tietotien sisäänkäynnin tuntumaan.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #6 : Heinäkuu 23, 2015, 20:48:29 »

Pysähdyin viime maanantaina Helsingin rautatieaseman pitkien raiteiden alkupäähän yhden jäätelön syönnin ajaksi ja sinäkin lyhyenä aikana ehti tapahtua seuraavaa: Kolme rinkkaselkäistä henkilöä oli ostamassa matkalippuja HSL:n automaatista. Naaman väänteistä näki, että he olivat ostoksilla ensimmäistä kertaa. Liput kädessä he kävelivät lähimmälle laiturille, jonka toiselta raiteelta oli lähdössä juna Tampereelle. Kun HSL:n lipulla ei voi matkustaa Tampereen junalla, niin kävelin perässä ja kysyin, että ovatko he menossa lentoasemalle. Kun vastaus oli myönteinen, niin opastin heidät raiteille 1-3, josta junat Tikkurilan kautta lentoasemalle tuohon aikaan päivästä lähtevät. Tätä ennen he olivat löytäneet laiturin infokaapista paikallisjunien lähtöajat ja että tässä on arkipäivä, tässä lauantai ja tässä sunnuntai.

Tästä tuleekin mieleen muutama kysymys: Onkohan HSL:n automaattiin lisätty tarra, joka kertoo, että Helsingin lentoasema ei sijaitse Helsingissä, jolloin on ostettava seutulippu? Onkohan raiteille 1-3 opastavan kyltin viereen laitettu lisäkyltti ”junat lentoasemalle Tikkurilan kautta” ja kun tämä on vain osatotuus, niin sen alle poikkeustaulu, jossa kerrotaan, että mitkä junat lähtevät muilta raiteilta. Minkälainen opastesuunnitelma on laadittu Helsingin asemaa varten koskien tätä kehäradan avaamista? Muissa pääkaupungeissa asemat ovat suurelta osin läpiajettavia, jolloin lentokenttäjunat lähtevät yhdeltä ja samalta raiteelta, mutta Helsingissä ainakin teoriassa miltä hyvänsä raiteelta. Tämä vaatii tarkkaa opastusta. Kulkiessaan ihminen suuntaa aina eteenpäin. Niinpä hän menee lähimmälle laiturille etsimään tietoa lentokenttäjunista. Ei hän käännä päätä 180 astetta, josta suunnasta tiedot olisi löydettävissä. Loogisesti nämä infotaulut ovat väärässä paikassa, valitettavasti. Lisäksi marjanmyyntiteltan korkea katto estää näkyvyyttä tietystä suunnasta katsottaessa.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #7 : Heinäkuu 24, 2015, 06:37:20 »

Au(Tomaatti mikä tomaatti). Pitäsi palkata yksi ihan elävä ihminen pieneen kioskiin myymään lippuja ja opastamaan.

Älähän nyt, Markku, ihan mahdottomia ehdota. Yhden ökypalkkaisen kioskimyyjättären palkkaaminen kaataa VR-yhtymän talouden aivan samantien.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2015, 08:21:12 »

Uutisessa asia on mainittu hieman harhaanjohtavasti, koska kyllä ne kaksi VR:n lipunmyyntiautomaattia sijaitsevat jo käytössä olevalla laiturialueella sen terminaalin puoleisessa päässä. Opasteissa olisi kyllä parantamisen varaa, eikä pahitteeksi olisi sijoittaa edes yhtä käteisellä toimivaa HSL:n automaattia joko laiturin toiseen päähän tai sitten maanpinnan tasolle eteläisen sisäänkäynnin yhteyteen.

Jotkut tosin ovat sitä mieltä, ettei HSL:n kannata enää asentaa vanhanmallisia automaatteja ennen lähitulevaisuudessa tulevaa lippujärjestelmän uudistusta mihinkään uusiin paikkoihin. Vaikea kuitenkaan uskoa, että yhden (1) automaatin saaminen tärkeään liikenteen solmukohtaan ennen lokakuuta voisi olla täysin mahdoton urakka noin älyttömästä syystä.

Yksi on oikeastaan vaikeampi hankittava kuin vaikkapa kymmenen, koska kyseessä on käytännössä nollasta aloitettava tilaus.

Voi olla, mutta ei luulisi myöskään olevan täydellinen mahdottomuus siirtää yhtä jo valmiiksi olemassaolevaa aparaattia esimerkiksi joltain metroasemalta (jossa automaatteja on useampia) tuonne Tietotien sisäänkäynnin tuntumaan.

Itse asiassa juuri tuollaista on HSL harrastanutkin. Aina kun jossain on tarvittu automaatti, se on siirretty sinne jostain muualta. Alkaa olla jo vähän sellainen tilanne, että kaikki tehtävissä oleva automaattikannibalisointi on jo tehty. Ja on tavallaan järkevää, että mistään, missä automaatille on tarvetta, ei automaattia oteta pois kolmeksi kuukaudeksi. Siis /tavallaan/ järkevää. Tietysti fiksua olisi laittaa vaikka tavallinen parkkilippuautomaatti sinne näiksi kolmeksi kuukaudeksi.
Maksu vain tasarahalla 5€ (tai mitä seutu nykyään maksaakaan) ja parkkilippuun teksti "HSL Seutu / HST Region kellonaika päivämäärä"
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #9 : Heinäkuu 24, 2015, 14:15:55 »

Ekoina päivinä ainakin oli Tietotien sisäänkäynnillä ihan VR:n henkilökuntaa (konnareita) myymässä lippuja. En tiedä miten tilanne nyt on, mutta siellä pitäisi vieläkin olla.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #10 : Heinäkuu 24, 2015, 22:38:44 »

Tekee mieli sanoa, että vain Suomessa eletään tsaarinaikaista palvelukulttuuria. Ensin käytetään satoja ja taas satoja miljoonia uuteen rataan, mutta kun pitäisi satsata pennosia informaatioon, niin se on liikaa. Varmasti olisi löytynyt kylttimaalari ja "kokematon" matkustaja, jotka yhdessä vaikka 3000+3000 €:n kertakorvausta vastaan olisivat hoitaneet homman kotiin kummassakin päässä. Sitten joku porukka olisi varmaan 100 €:n tuntikorvausta vastaan huolehtinut, että lippujen myynti toimii kummassakin päässä aina kun rata on auki. Ainakin siihen asti, kun kulkureitit ovat yhtä valmiit kuin itse rata.

Lipunmyyjät olisivat vielä palvelun ilosta voineet jakaa paikallisbussien/raitiovaunujen karttoja (tai saada korvaus matkailuviranomaisilta). Tosin niiden hyöty oli kyseenalaista, kun käväisin Helsingissä. Ratikat kulkivat poikkeusreittejä ja infoa oli minimaalisesti pysäkillä, jos ihmettelijöiden takaa huomasi kurkkia. Ei kuitenkaan kaikkien reittien poikkeuksia, vaan vain sen pysäkin. Tuli monta yllätysreittiä minullekkin ja usein ainoa tieto oli kuljettajan ilmoitus juuri ennen poikkeusreitille siirtymistä. Onneksi osaan Suomea. Miksi ihmeessä Helsingissä on niin pienet aikataulunäytöt pysäkeillä ja usein vielä väärällä puolen (pitää tunkea katoksen alle nähdäkseen onko jotain tulossa).

Luin jostain, että bussivuoroja vähennettiin, jotta radalle saataisiin pakkokäyttöä. Mutta Finnairin bussit ovat silti nopeampia, koska ne vievät terminaalin ovelle ja pitkät kävelyt jäävät pois.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #11 : Heinäkuu 25, 2015, 00:33:24 »

Tässähän on nyt alunperinkin tapahtunut perustavaa laatua oleva virhe. Missään vaiheessa ei kukaan ole ollut rakentamassa junarataa lentokentälle. Alusta asti on rakennettu ratayhteyttä joka yhdistää vantaan läntiset ja itäiset osat. Siihen väliin nyt sattuu osumaan toi lentokenttä joten oli aika fiksua, ainakin mun mielestä rakentaa asema myös sinne. Voi ristus mikä kakkamyrsky olis syntyny jos lentokentän asema olis jätetty rakentamatta...

Ja koska lentokentän asema on vielä keskeneräinen. On siitä ihan turha repiä otsikoita tai arvostella ylipäätään millään tavalla. Katellaan sitte kun asema on valmis. Arvostellaan sitte.

Oikeen fiksu jos radanrakentaja olis ollu, ni se olis venyttäny radan avaamisen vaikka tonne lokakuulle. Sillon olis jo uutisissakin ollu niin paljon muuta "klikattavaa" ettei ketään olis edes kiinnostanu koko radan avaaminen.
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #12 : Heinäkuu 25, 2015, 10:00:02 »

Oikeen fiksu jos radanrakentaja olis ollu, ni se olis venyttäny radan avaamisen vaikka tonne lokakuulle. Sillon olis jo uutisissakin ollu niin paljon muuta "klikattavaa" ettei ketään olis edes kiinnostanu koko radan avaaminen.

Tätä rataa on tehty jo vuosi ylimääräistä glykolin vuoksi. Rata haluttiin nopeasti valmiiksi ja tässä tulos: Lentokentän aseman terminaaliin tulevan sisäänkäynnin rakennustyöt jatkuvat pitkälle syksyyn. Eikä se radanrakentaja sitä päätä milloin se rata tulee valmiiksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 25, 2015, 10:13:55 »

Tätä rataa on tehty jo vuosi ylimääräistä glykolin vuoksi. Rata haluttiin nopeasti valmiiksi ja tässä tulos: Lentokentän aseman terminaaliin tulevan sisäänkäynnin rakennustyöt jatkuvat pitkälle syksyyn. Eikä se radanrakentaja sitä päätä milloin se rata tulee valmiiksi.

Glykolin vuoksi?
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #14 : Heinäkuu 25, 2015, 10:26:01 »

Tätä rataa on tehty jo vuosi ylimääräistä glykolin vuoksi. Rata haluttiin nopeasti valmiiksi ja tässä tulos: Lentokentän aseman terminaaliin tulevan sisäänkäynnin rakennustyöt jatkuvat pitkälle syksyyn. Eikä se radanrakentaja sitä päätä milloin se rata tulee valmiiksi.

Glykolin vuoksi?

Mm. täältä löytyy lisätietoa: http://yle.fi/uutiset/keharata_viivastyy_ainakin_puolella_vuodella/6284209
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Heinäkuu 25, 2015, 12:29:39 »

Tätä rataa on tehty jo vuosi ylimääräistä glykolin vuoksi. Rata haluttiin nopeasti valmiiksi ja tässä tulos: Lentokentän aseman terminaaliin tulevan sisäänkäynnin rakennustyöt jatkuvat pitkälle syksyyn. Eikä se radanrakentaja sitä päätä milloin se rata tulee valmiiksi.

Glykolin vuoksi?

Mm. täältä löytyy lisätietoa: http://yle.fi/uutiset/keharata_viivastyy_ainakin_puolella_vuodella/6284209

Aijaa, kiitos linkistä.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #16 : Elokuu 01, 2015, 01:47:03 »

Au(Tomaatti mikä tomaatti). Pitäsi palkata yksi ihan elävä ihminen pieneen kioskiin myymään lippuja ja opastamaan.

Nähtävästi nyt kuukauden ihmettelyn jälkeen HSL:llekin juolahti mieleen näinkin omaperäinen ja vaikeasti keksittävä vaihtoehto.

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/305575-ratkaisu-lentoaseman-lippusotkuun-myyjat-rahastamaan-turisteja
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #17 : Elokuu 02, 2015, 07:34:03 »

Au(Tomaatti mikä tomaatti). Pitäsi palkata yksi ihan elävä ihminen pieneen kioskiin myymään lippuja ja opastamaan.

Nähtävästi nyt kuukauden ihmettelyn jälkeen HSL:llekin juolahti mieleen näinkin omaperäinen ja vaikeasti keksittävä vaihtoehto.

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/305575-ratkaisu-lentoaseman-lippusotkuun-myyjat-rahastamaan-turisteja
e
No HSL monesti tottunut olemaan vaan asioita vastaan , ei kehittämään niitä.
Espoo rahoittaa kehä1 Keilaniemen tunneloinnin ja samalla katoaa 2 valoristeyksiä, niin liittyen HSL:ään , he valitti että joukkoliikenteen kilpailukyky huonontuu ja yksityisautoilu hyötyy. HSL kovapäinen , aika hyvä suoritus toi 1 kk heiltä sanoisin. Nyt joutuu tekee sitä kuuluisaa asiakaspalvelua

.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2017, 00:19:38 »

Nyt automaatti löytyy helposti. Kello neljän aikaan lentoaseman terminaalien välisen käytävän jokaisella lippuautomaatilla on parinkymmenen henkilön jono. Asemalaiturilla melkein sama juttu. Turisti hätäilee paniikissa outojen laitteiden ja vyöhykkeiden kanssa. Eikä ulkomaan kortti kelpaa. Takaa kuuluu  kovin kohteliaita kommenteja. Muuan hämäläinen ei ehdi omineen samaan junaan. Juna tulee. Pakaasien kanssa lähimmästä ovesta sisään. Muutamat pelastaa ystävällisesti käyttäytyvä junailija viittoessaan oikeasta ovesta sisään.
Vain tulopuolen automaatilla ei ole asiakkaita. Siinä ei lue kissankokoisin kirjaimin: ”Viisas ei jonota”.  Hätääntynyt taas ei saa pieniä ohjeita luettua asemalaiturilla. Sielläkin voisi olla tarra:  ” Jos Helsinkiin haluat mennä nyt , niin valitse…”
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2017, 08:16:49 kirjoittanut Reino Kalliomäki » tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 88


« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2017, 17:23:34 »

Kaikki tämä hankaluus käyttöliittymien kanssa on jotenkin niin suomalaista... Kävin hiljattain ensi kertaa Pariisissa messumatkan takia. Ostin keskustassa rautatieaseman automaatista lähiliikennelipun päästäkseni messupaikalle. Ilokseni automaatissa oli myös englanninkielinen tekstitys, vaikka englanti ei Ranskassa mitenkään kovin suurta suosiota nauti. Asia jota en vielä tässä vaiheessa tiennyt, oli tekemäni väärä vyöhykevalinta. Asia selvisi minulle junassa katsellessani reittikarttaa ja samalla hieman huolestuin, kuinka selviän asemalta ulos, sillä lippu pitää työntää lukijaan, jotta portti avautuisi myös asemilla poistuttaessa. Mutta mitä olivat ranskalaiset tehneet: aseman kaikki ulosmenoportit oli jätetty avoimiksi. Arvelen, että he tiesivät vanhasta kokemuksesta, että iso osa messuturisteista ei onnistu valitsemaan oikeaa vyöhykettä. Palatessani messualueelta asemalle jokaisen lippuautomaatin luona oli virkailija neuvomassa lipun ostossa. Jonoja ei päässyt syntymään. Asiat voi saada sujumaan, tai sitten ei.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2017, 01:42:31 »

Nyt automaatti löytyy helposti. Kello neljän aikaan lentoaseman terminaalien välisen käytävän jokaisella lippuautomaatilla on parinkymmenen henkilön jono. Asemalaiturilla melkein sama juttu.

4 viikkoa sitten tulin lentoasemalta ja kaikki alakerran automaatit epäkunnossa. (Minulla oli lippu, mutta monella muulla ei)

Jos Helsinkiin haluat mennä nyt , niin valitse…”

Kyllä, semmoinen lappu siellä löytyy, muistaakseni 3:lla kielellä. Lukee myös, että lippuja voi ostaa junasta, mutta vain käteisellä.

Jotkut ruotsalaiset kysyvät minulta ja luin heille ääneen, että lippuja voi ostaa junasta, mutta vain käteisellä. En muista ruotsiksi vain englanniksi, mutta yhteinen kieli oli.

Kun rahastaja tuli he, kysyivät uudestaan, että voiko maksaa kortilla. Olipa tyhmä olo, kun hän vastasi, että onnistuu. En tiedä miksi laiturilla on väärät ohjeet. Muualla lukee, ettei Visa Electron käy junassa, mutta siellä lukee, että vain käteinen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Turistit eivät löydä Helsinki-Vantaan lentoasemalta junalipun ostopaikkaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina