Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Metallihäkkyrää kiskotaan yön pimeydessä pitkin Helsingin raitioteitä.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« : Maaliskuu 14, 2017, 20:04:31 »

Helsingin Sanomat/ Julkaistu:  14.3.2017

Lähes 35-metristä metallihäkkyrää kiskotaan yön pimeydessä pitkin Helsingin raitioteitä – valmistautumista Raide-Jokeriin.

Helsingin raitioteillä alkoi maanantain ja tiistain välisenä yönä erikoinen projekti: 34,5 metriä pitkä metallihäkkyrä hinataan lähiviikkojen aikana koko raitiotieverkon läpi. Matkaa tulee kokonaisuudessaan pitkälti päälle sata kilometriä, kun rakennelman kanssa kolutaan kaikki varikkoalueetkin.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005126538.html
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2017, 08:26:25 »

Jutusta ei mitenkään käynyt ilmi, miksi kokonaan omalla radallaan liikkuvan raidejokerin pitää selvitä nykyisestä Helsingin ratikkaverkostosta. Juuri tällaisten asioiden selvittäminen ja esille tuominen olisi ammattitaitoisen toimittajan työtä.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2017, 09:52:14 »

Jutusta ei mitenkään käynyt ilmi, miksi kokonaan omalla radallaan liikkuvan raidejokerin pitää selvitä nykyisestä Helsingin ratikkaverkostosta. Juuri tällaisten asioiden selvittäminen ja esille tuominen olisi ammattitaitoisen toimittajan työtä.
Jutun 2. kappale.
Lainaus käyttäjältä: HS
Kyseessä on testi, jolla Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) valmistautuu siihen, että Raide-Jokerin prototyyppivaunu saapuu koeajoon kantakaupungin rataverkkoon vuonna 2019. Raide–Jokeri-linjalle tulossa olevien vaunujen mittojen mukaan tehtyä kehikkoa siirtelemällä HKL selvittää, miten oikea vaunu mahtuu kulkemaan Helsingin mutkikkailla raitioteillä.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2017, 20:56:03 »

Jutusta ei mitenkään käynyt ilmi, miksi kokonaan omalla radallaan liikkuvan raidejokerin pitää selvitä nykyisestä Helsingin ratikkaverkostosta. Juuri tällaisten asioiden selvittäminen ja esille tuominen olisi ammattitaitoisen toimittajan työtä.
Jutun 2. kappale.
Lainaus käyttäjältä: HS
Kyseessä on testi, jolla Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) valmistautuu siihen, että Raide-Jokerin prototyyppivaunu saapuu koeajoon kantakaupungin rataverkkoon vuonna 2019. Raide–Jokeri-linjalle tulossa olevien vaunujen mittojen mukaan tehtyä kehikkoa siirtelemällä HKL selvittää, miten oikea vaunu mahtuu kulkemaan Helsingin mutkikkailla raitioteillä.

Niin? Miten tämä antaa vastauksen siihen kysymykseen, miksi omalla raiteistollaan kulkevaksi tarkoitetun kulkupelin pitää selvitä Helsingin muulla raiteistolla?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2017, 21:43:28 »

Jutusta ei mitenkään käynyt ilmi, miksi kokonaan omalla radallaan liikkuvan raidejokerin pitää selvitä nykyisestä Helsingin ratikkaverkostosta. Juuri tällaisten asioiden selvittäminen ja esille tuominen olisi ammattitaitoisen toimittajan työtä.
Jutun 2. kappale.
Lainaus käyttäjältä: HS
Kyseessä on testi, jolla Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) valmistautuu siihen, että Raide-Jokerin prototyyppivaunu saapuu koeajoon kantakaupungin rataverkkoon vuonna 2019. Raide–Jokeri-linjalle tulossa olevien vaunujen mittojen mukaan tehtyä kehikkoa siirtelemällä HKL selvittää, miten oikea vaunu mahtuu kulkemaan Helsingin mutkikkailla raitioteillä.

Niin? Miten tämä antaa vastauksen siihen kysymykseen, miksi omalla raiteistollaan kulkevaksi tarkoitetun kulkupelin pitää selvitä Helsingin muulla raiteistolla?

Jotta voidaan aloittaa vuonna 2019 koeajot, eikä tarvitse pelätä junan jäävän jumiin johonkin.

Ja tarkemmin http://raidejokeri.info/?p=1183 lukiessa vaikuttaa siltä, että Jokerit eivät aja pelkästään omalla raiteistollaan.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2017, 00:03:55 »

Tulevaisuuden raidejokerin rata kai voisi olla Tampereen tapaan 1435mm raideleveydellä, mutta äkkiseltään pähkäilemällä silloin menetettäisiin synergiaedut mm. huoltojen osalta. Jokerilinjan ratikka lienee helpompi ajaa metristä raideleveyttä varikolle kuin rakentaa sille omat 1435mm hallit.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2017, 06:43:19 »

Normaali (1435) tai leveä (1524) raideleveys ei olisi mielekäs, koska yhteensopivuus Helsingin raitioverkon kanssa halutaan pitää. Vaikka Jokerille omat säilytyshallit tulevatkin, suuremmat huollot ja korjaukset on tarkoitus tehdä nykyisten raitiovaunujen korjaamolla. Ja toisaalta tarjoutuuhan tässä mahdollisuus ulottaa säteittäisiä kaupunkiraitiotielinjoja Jokerille asti niin, että nämä jatkekut linjat voisivat kulkea pienen matkan Jokerinkin kiskoilla.

Kun kerran on tarkoitus hankkia Jokeri-vaunuja vastaavaa kalustoa Laajasalonkin linjoille, pitää keskustankin (ainakin tietyillä) osuuksilla selviytyä Jokeri-kokoisella kalustolla. Ei ole mitenkään kaukaa haettua, että häkkyrävaunulla ajetaan koko nykyinen verkko läpi. Ja ensimmäisen Jokeri-vaunun koeajojen alkaessa varsinaista Jokeri-rataa ei valmiina kovin paljon liene olemassa edes näiden koeajojen tarpeisiin.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2017, 08:13:00 »

Jutusta ei mitenkään käynyt ilmi, miksi kokonaan omalla radallaan liikkuvan raidejokerin pitää selvitä nykyisestä Helsingin ratikkaverkostosta. Juuri tällaisten asioiden selvittäminen ja esille tuominen olisi ammattitaitoisen toimittajan työtä.
Jutun 2. kappale.
Lainaus käyttäjältä: HS
Kyseessä on testi, jolla Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) valmistautuu siihen, että Raide-Jokerin prototyyppivaunu saapuu koeajoon kantakaupungin rataverkkoon vuonna 2019. Raide–Jokeri-linjalle tulossa olevien vaunujen mittojen mukaan tehtyä kehikkoa siirtelemällä HKL selvittää, miten oikea vaunu mahtuu kulkemaan Helsingin mutkikkailla raitioteillä.

Niin? Miten tämä antaa vastauksen siihen kysymykseen, miksi omalla raiteistollaan kulkevaksi tarkoitetun kulkupelin pitää selvitä Helsingin muulla raiteistolla?

Jotta voidaan aloittaa vuonna 2019 koeajot, eikä tarvitse pelätä junan jäävän jumiin johonkin.

Ja tarkemmin http://raidejokeri.info/?p=1183 lukiessa vaikuttaa siltä, että Jokerit eivät aja pelkästään omalla raiteistollaan.

Jos on tarkoitus käyttää jokerijunia johonkin muuhun tarkoitukseen kuin ne hankitaan, sitä suuremmalla syyllä toimittajakkeen olisi ollut aiheellista esittää pari kysymystä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2017, 12:45:19 »

Jokeri 0 on tässä tärkeä asia huomioida. Jo nykyinen ratikkaverkko yltää muutamassa paikassa (10:n ja 1:n päättärit) lähelle Jokeri 1:tä, eli lyhyitä matkoja verkon yhteiskäyttöä voidaan tarvita jo siellä. Mutta, kun Jokeri 0 joskus saadaan raiteille, se leikkaa kaikkia Helsingin raitiolinjoja pätkälinja 5:tä lukuun ottamatta: Sörnäisissä, Pasilassa, Nordenskiöldinkadulla, Mannerheimintiellä ja Pikku-Huopalahdessa. Viimeistään siinä vaiheessa on hyödyllistä, että rataverkot ovat jotakuinkin yhteensopivat.

Sitä en ihan niele, että raitiovaunujen isommat huollot olisi järkevää tehdä Koskelassa. Silloin nimittäin menetetään mahdollisuus tehdä Jokeri-vaunuista kantakaupungin vaunuja leveämpiä. Jokeri-vaunuille on joka tapauksessa pakko tehdä oma varikkonsa, jolloin tuo varikko voitaisiin tehdä niin, että siellä voidaan tehdä kaikkien vaunujen isommat huollot - myös kantakaupungin raitiovaunujen.

Sinänsähän se, että koeajot tehdään kapealla kalustolla, ei tarkoita, etteivätkö lopulliset vaunut voisi olla 20 cm koeajovaunua leveämpiä ja kulkea vain Jokerin omalla radalla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2017, 16:16:33 »


Sitä en ihan niele, että raitiovaunujen isommat huollot olisi järkevää tehdä Koskelassa. Silloin nimittäin menetetään mahdollisuus tehdä Jokeri-vaunuista kantakaupungin vaunuja leveämpiä.
Voihan ne tehdä leveämmiksi sillä tavalla, että ne olisivat pysäkin korkeudella 2,30m leveitä, mutta penkkien tasolta 2,65m leveitä. Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Metallihäkkyrää kiskotaan yön pimeydessä pitkin Helsingin raitioteitä.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina