Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Eil-junat myöhässä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« : Lokakuu 01, 2009, 19:16:35 »

Tänään H221, H223 ja H225 (ainakin) saapuivat H:gin laitureille vasta lähtöajan jälkeen, ja lähtivät siis noin 5-10 minuuttia myöhässä. Helsingin monitoreissa luki H233:n kohdalla seuraavaa: "16:14 -> 16:19; Riihimäki; Huom! Seuraava pysähdys: Kyrölä." Ottiko siis juna todella aikataulun kiinni jättämällä Pasilassa pysähdyksen pois? Itse en päässyt tarkistamaan asiaa Pasilaan.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2009, 08:42:45 »

Samaa ihmettelin minäkin Helsingissä, mutta tieto oli väärä. Juna pysähtyi Pasilassa kuten pitikin.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2009, 10:39:56 »

Ajatuksena kai on, ettei tätä Eil-junaa ole tarkoitettu pelkkään Helsingin ja Pasilan väliseen matkaan. Juniin tosin harvemmin sovelletaan bussiliikenteen käytäntöä, jossa kulkuneuvo pysähtyy vain joko matkustajien ottamista tai jättämistä varten.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2009, 12:28:18 »

Pieni sivujuonne: itäisen yhdysliikenteen junat pysähtyvät Suomen puolella vain matkustajien ottamista tai jättämistä varten. Tolstoin osalta sen ymmärtää hyvin kun junassa on vain makuupaikkoja, mutta Pietarin junien kohdalla ei. Euroopassa yleisen käytännön mukaan kansainvälisissäkin junissa voi matkustaa myös yhden maan sisäisiä osuuksia. Schengenian ulkorajan *alittavat* junat Englannin kanaalissa taitavat muodostaa myös poikkeuksen.

Helsingin ja Pasilan välisesssä liikenteessä on myös rajoituksia, jotka on saatu aikaan tariffipolitiikalla kun välille myydään vain YTV-tariffien mukaisia lippuja, jotka eivät kelpaa kaukoliikenteen P-, IC-, IC2- eivätkä Pendolinojunissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2009, 13:26:32 »

Niin, tietääkö kukaan, millä sitä on perusteltu, että venäjänjunilla ei saa matkustaa Suomen sisällä? Noin saataisiin Vainikkalaan junayhteys lähes nollakustannuksin. Muualta Venäjälle kulkevissa junissa kuitenkin saa jäädä pois aiemminkin ja Venäjällä taas voi ajaa suomenjunilla Venäjän sisäisiä matkoja.

Makuuvaunut ovat huono tekosyy, koska Lahdessa, Kouvolassa ja Vainikkalassa ollaan niin aikaisin ja Venäjän puolella taas vaunuissa kuitenkin kolistellaan ihan aamuyöstäkin. (Vai eikö voi ostaa lippua esim. välille Lahti-Bologoe?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2009, 21:53:04 »

Niin, tietääkö kukaan, millä sitä on perusteltu, että venäjänjunilla ei saa matkustaa Suomen sisällä? Noin saataisiin Vainikkalaan junayhteys lähes nollakustannuksin. Muualta Venäjälle kulkevissa junissa kuitenkin saa jäädä pois aiemminkin ja Venäjällä taas voi ajaa suomenjunilla Venäjän sisäisiä matkoja.

Makuuvaunut ovat huono tekosyy, koska Lahdessa, Kouvolassa ja Vainikkalassa ollaan niin aikaisin ja Venäjän puolella taas vaunuissa kuitenkin kolistellaan ihan aamuyöstäkin. (Vai eikö voi ostaa lippua esim. välille Lahti-Bologoe?

Miten makuuvaunut ovat huono tekosyy? Seisomapaikkojako myytäisiin?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2009, 22:20:06 »

Miten makuuvaunut ovat huono tekosyy? Seisomapaikkojako myytäisiin?

Olisi se jo sen perusteella huono tekosyy, että Sibeliuksessakaan ei saa Suomen sisäisiä matkoja matkustaa, vaikka siinä ei makuuvaunuja olekaan.

Todellinen syy löytyykin sitten jostain sopimuspykälistä tai jostain. Ehkä. En ole sopimuspykälien ammattilainen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2009, 22:37:38 »

Niin, tietääkö kukaan, millä sitä on perusteltu, että venäjänjunilla ei saa matkustaa Suomen sisällä? Noin saataisiin Vainikkalaan junayhteys lähes nollakustannuksin. Muualta Venäjälle kulkevissa junissa kuitenkin saa jäädä pois aiemminkin ja Venäjällä taas voi ajaa suomenjunilla Venäjän sisäisiä matkoja.

Makuuvaunut ovat huono tekosyy, koska Lahdessa, Kouvolassa ja Vainikkalassa ollaan niin aikaisin ja Venäjän puolella taas vaunuissa kuitenkin kolistellaan ihan aamuyöstäkin. (Vai eikö voi ostaa lippua esim. välille Lahti-Bologoe?

Miten makuuvaunut ovat huono tekosyy? Seisomapaikkojako myytäisiin?

Joko myydään epätäysiin makuuvaunuihin paikkoja, joilla ei ole tarkoitus nukkua tai liitetään junaan yksi istumavaunu. Tai jos ilmenee hirveä matkustajaryntäys, niin kaksi. Tai kolme. Tai miten vain.

Kyllähän makuuvaunussakin voi istua. Itse on tullut usein noin matkustettuakin pitkin Venäjänmaata. Eikä ole yhtään mahdottomalta tuntunut. Muut ovat matkalla Moskova-Arkangeli, minä hyppään kyytiin Jaroslavlissa ja poistun Vologdassa. Enkä ole välissä nukkunut. Niin kuin ei kukaan muukaan, kun keskellä päivää kuljetaan.
Ainoa ongelmahan makuuvanujen välipysähdyksissä on, että matkustajien jäädessä pois he saattavat teoriassa pitää meteliä.
Ja tätä ei ilmeisesti kuitenkaan Tolstoissa nähdä ongelmaksi, kun junan käyttäytyminen Venäjän puolella on aivan samanlaista kuin millä tahansa Venäjän kamaralla kulkevalla matkustajajunalla.

Repinissä ja Sibeliuksessa sitten taas ei niitä makuuvaunuja edes ole...

Jonkinlainen sopimuskiekura kai tässä siis on takana, mutta kenen toiveesta se kiekura siellä oikein on ja miksi se on sinne tahdottu? Voiko olla, että kyse on jostain neuvostoaikaisesta jutusta, jolle ei ole enää mitään perustetta jäljellä? Voisi hyvin kuvitella, ettei SZhD:n tahdottu hoitavan Suomen sisäistä liikennettä aikanaan...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2009, 14:19:35 »

Toisaalta tulee muistaa se, että Rantaradan pikureissa oli vuoteen 1990 säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin yksi neuvostoliittolainen vaunu. Kyseisessä vaunussa ei saanut matkustaa Suomen sisäisessä liikenteessä, samassa junassa tietysti sai. Näin ollen kyse tuskin on koko junaa koskevasta sopimuksesta, joka rajoittaisi matkustamisen ainoastaan kansainväliseen liikenteeseen. Asemakuulutuksissakin muuten sanotaan "Junassa on vain kansainvälisiä vaunuja", joka rajoittaa kyseisissä vaunuissa matkustamisen vain rajan ylittävään liikenteeseen.

Summa summarum: jos Sibbeen/Repiniin/Tolstoihin liitetään suomalainen tilausvaunu välille Hki-Vna, mikään ei kaiketi estä siinä matkustamista ilman rajanylitysaikeita.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #9 : Lokakuu 04, 2009, 14:57:38 »

Repinissä ja Sibeliuksessa sitten taas ei niitä makuuvaunuja edes ole...

Eikös Repinissä kuitenkin ole? (Mistä syystä mainitsin aiemmin vain Sibeliuksen)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #10 : Lokakuu 04, 2009, 15:33:07 »

.....
Summa summarum: jos Sibbeen/Repiniin/Tolstoihin liitetään suomalainen tilausvaunu välille Hki-Vna, mikään ei kaiketi estä siinä matkustamista ilman rajanylitysaikeita.
Ennen muinoin, 60-luvulla siis, Moskovan pikajunissa P9 ja P10 oli Kouvolan ja Vainikkalan välillä yksi suomalainen vaunu. Helsingin ja Kouvolan välissä Moskovan vaunut kulkivat muutamaa poikkeusaikaa lukuunottamatta liitettynä suomalaisiin juniin (P1, P2, P10, P75), joten ainakin samassa junassa sai matkustaa Helsingistä Vainikkalaan ja takaisin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 04, 2009, 17:10:29 »

Ennen muinoin, 60-luvulla siis, Moskovan pikajunissa P9 ja P10 oli Kouvolan ja Vainikkalan välillä yksi suomalainen vaunu.
Jep. Ja juna pysähtyi tarvittaessa (x-pysähdys) vuodesta riippuen joko Raipossa tai Simolassa.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2009, 23:09:08 »

Mitä asiaan vaikuttaa rajatarkastuksen tekeminen Kouvolan ja Vainikkalan välillä?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #13 : Lokakuu 05, 2009, 22:38:47 »

Mitä asiaan vaikuttaa rajatarkastuksen tekeminen Kouvolan ja Vainikkalan välillä?
Tuolloin ennenvanhaan ne kaksi viranomaistahoa, jotka vuoronperään ja erikseen tekivät ja muuten edelleenkin tekevät matkustajien, pakaasin sekä vaadittavien matkadokumenttien tarkastuksen (Suomen Rajavartiolaitos sekä Tulli), he tekivät tarkastukset aikoinaan vain Vainikkalan asemalla junan seistessä. Tarkastusten tekeminen oli "asetusten mukaan" mahdotonta liikkuvassa junassa. Junan kulkiessa Vainikkalan ja Kouvolan välillä se oli siis jo tarkastettu ja vain kolmas viranomainen eli Valtionrautateitten konduktööri tarkasti liput. Juna, vaunut ja matkustajat oli jo kaikki selvitetty, eikä ollut olemassa mitään teknisiä ristiriitaisuuksia minkään käytännön mukaan.

Olen itse kerran matkustanut SZD:n "kovassa" makuuvaunussa 1970-luvun alkupuolella Vainikkalasta Kouvolaan ilman sen kummempia protokollia. Oli vain sellainen tilanne, että muita junia (Dm4 eli Dm7) ei kulkenut tuntikausiin viedäkseen "jo kaikennähneen" väsyneen rautatiematkailijan pois paikkakunnalta Kouvolaan, ja niinpä kysyin VR:n kondarilta josko pääsisi saapuneella Leningradin-junalla Vainikkalasta pois Kouvolaan, jossa voisin vaihtaa VR Suomi-vaunuihin. Kipparille se sopi hyvin, ja hän haki minulle junasta tyhjän hytin, jossa saatoin ottaa lyhyet ettonet. Sitten jaksoi taas Kouvolassa jatkaa harrastamista!

Oikeaoppisesti haluttaessa matkustaa SZD:n vaunussa, olisi pitänyt olla SZD:n matkalippu välille Vainikkala-Kouvola, mutta kun ei ollut siihen extempore-hätään käytettävissä Intouristin toimistoa (Etelä-Espalla Hesassa oli lähin). VR:n matkalippu ei tietenkään faktisesti kelvannut sellaisenaan SZD:n matkustajavaunuun, mutta SZD:n olisi käynyt. Näinhän on Keski-Euroopassakin makuuvaunuliikenteessä ollut: kenen vaunulla matkustat, sille rautatielle maksun maksat.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Eil-junat myöhässä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina