Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Hr11/KCik kunnostusprojekti  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« : Huhtikuu 09, 2017, 16:24:41 »


Tässä vielä yksi (jatko) idea liittyen Hr11/KCik kunnostusprojektiin. Jos tämä ei mitään annakaan, niin ei se otatkaan. Eli ideaehdotus on seuraavanlainen. Laitetaan tänne keskustelun puolelle saman tien aihe nimeltä ”Hr11/KCik pelastusprojekti”. Tässä aloituksessa käytäisiin asioita läpi, niin kuin olen kommentointipuolella esittänyt.

 http://vaunut.org/kuva/15520   

”Vaihtoehtojahan ovat mm. joukkorahoitus, perinteinen rahankeräys ja tuotemyynti. Eikö joukkorahoituksessa ”rahoittaja” odota jotain vastinetta sijoittamalleen rahalle =osinkoa??. Minusta yksinkertaisin ja selkein olisi tuo tuotemyynti, se kun ei tarvitse mitään lupia. Se voisi mennä seuraavasti. Näiltä sivuilta olisi linkki ”Hr 11/KCik” projekti sivuille, jossa ensin kerrottaisiin tämän kaluston historia mm. VR:n ensimmäinen dieselveturi (runsain kuvin) ja lopuksi kaluston nykytilanne. Lopuksi käytäisiin läpi sen mahdollinen korjaussuunnitelma ylimalkaisesti. Facebook:ssa olisi myös oma sivu kunnostusprojektille”

Mutta asian ydin olisi tässä vaiheessa vasta se, että kysyttäisiin näitä sivuja lukevilta (vieraat ja jäsenet) alustavasti heidän halujaan tukea taloudellisesti tätä projektia. Samalla voitaisiin kysyä myös halukkaita ottamaan osaa itse kunnostusprojektiin.

Voisiko olla jopa niin, että tämä keskustelu olisi avoin kaikille, eli siihen voisi ottaa (anonyymisti) osaa ilman tunnuksien luomista ja kirjaantumista sivuille. Lopuksi olisi kysely jossa ”nappuloita” klikkaamalla tämä halukkuus ilmaistaan anonyymisti. ”Olen valmis tukemaan kunnostusprojektia” ”nappula 20 eur” ”nappula 40 eur” ”nappula 80 eur”. Olen myös valmis osallistumaan itse kunnostustöihin ”nappula”.

2 kuukauden jälkeen sitten katsottaisiin mikä on lopputulos, eli laskettaisiin rahat ja "henkilökunta". Jos tulos on kovinkin positiivinen, niin eikun hommiin. Voin omalta kohdaltani sanoa, että minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta suuremmin tukea muita kunnostusprojekteja (pl. porkkana+ Sm1/2) kuin Hr11. Höyryjä, dieseleitä ja lättiä (museojunilla tuntuu olevan muutenkin ns. ahtautta radoilla mm. viimekesän sekoilut) on minusta pienen maan tarpeiksi riittävästi, sama koskee myös vaunukalustoa, tietyin poikkeuksin. Voin kuvitella, että samanmielisiä 60-luvun nuoria on tässä maassa runsaasti. Eli Porkkana ja Hr11 liitevaunun kera Stadin rautatieasemalle lähivuosien aikana. Eli yksi kaunis juhannuspäivä otettaisiin yhteiskuva Steissiltä jossa laiturit olisivat täynnä 50/60-luvun kalustoa, niin vaunuja kuin vetureita. Olisiko 1969 sopiva vuosi?, saataisiin myös Sm1 mukaan kuvaan. Katos pitäisi kyllä retusoida pois?.

Jos homma lähtee liikkeelle, niin jokaisella on myös ystäviä, kavereita ja sukulaisia joilta varmaan irtoaa tukea projektiin. Myös sellaiset joilla on yrityskontakteja (mm. minulla) voisivat hankkia sitä kautta tukea projektille, rahan tai tarvikkeiden muodossa. Muuta minulla ei ole enää sanottavaa tästä aiheesta, toivottavasti myös ylläpidosta joku lukee tämän?.

Toinen juttu. Nyt pitäisi myös alkaa panostamaan siihen että, kun lähiaikoina alkaa esim. Sm ½ ym. ym. kaluston romutus, niin niistä valittaisiin pikaisesti sälytettävät yksilöt (liikenteeseen ja varaosiksi), ja järjestettäisiin niille kunnon säilytysolosuhteet.

Muutenhan käy samanlaisesti kuin Hr11:ta kanssa, eli vielä syntymättömät rautatieharrastajat käyvät tulevaisuudessa (2030 luvulla?) samanlaista keskustelua kuin nyt käydään Hr11 tiimoilta.
Pitkä keskustelu aiheessa. http://vaunut.org/kuva/15520     
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2017, 19:12:06 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Huhtikuu 09, 2017, 17:59:46 »

Tällaisena sivuhuomautuksena todettakoon, että tämä olisi jo toinen kysely kävijöiden halusta tukea Hr11:n kunnostusta tällä sivustolla.

Sm1-kaluston osalta valinta on osunut yksikön 6001-6201 kohdalle.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 09, 2017, 18:30:53 »

Sm1 6001 säilytyws eteneekin yhtä hyvin kuin Hr11.
Se ei silti estä yksityisiä projekteja jos vaan kiinnostusta johonkin muuhun yksikköön löytyy..
noh meni yli aiheen jo. Jounille tsemppiä, nyt on 11:sta hetki toimia Hr11 eteen tai muuten se on paalissa..
tallennettu
Antti Häyhänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2017, 09:13:48 »

Minusta täysin kannatettava hanke ja nyt varsinkin kun konepajakin ollaan lopettamassa on selvää, että jotain tulee veturille ja muulle konepajan alueella olevalle kalustolle tapahtumaan. Helpoin, vaivattomin ja halvin tapa siivota kaikki epämääräinen tavara on myydä (ostaa) se kierrätysfirmoille ja vähän epäilen että kaiken kurantin tavaran talteenoton jälkeen näin tässäkin alasajossa tulee käymään.

Kunnostusprojektissa pitäisi varmaankin alkuun selvittää veturin omistussuhteet, omistajan myötämielisyys kunnostusprojektille sekä myös veturin kunto. Toiseksi pitäisi päättää mitä projektilta halutaan ja sitten arvioida toteutuskelpoisuus. Näiden jälkeen olisi sitten se varsinainen pikku juttu, eli projektin läpivienti.

Itse näkisin tässä yllä mainitun nollavaihtoehdon (aika hoitaa) lisäksi kasvavassa haasteellisuusjärjestyksessä seuraavat vaihtoehdot:

1) Veturin säilöntä jonnekin taivasalle tai säänsuojaan
2) Veturin jatkotuhoutumisen estäminen
3) Veturin ulkoinen kunnostaminen
4) Veturin hinauskuntoon kunnostaminen
5) Veturin käyttökuntoon kunnostaminen
6) Veturin käyttöönotto

Oman kokemuksen mukaan koneen kunnostuskohteen koon kasvaessa resurssien tarve ja projektin haastavuus kasvaa eksponentiaalisesti isommaksi. Polkupyörän voi vielä kunnostaa vaikkapa kerrostaloasunnossa mutta isommissa kohteissa pienetkin liikkeet vievät jo selvää rahaa vaikka kaiken tekisikin itse. Parin henkilöauton tekohengittämisessä on ollut itselle jo riittävästi töitä eikä projektit silti ole siinä laajuudessaan toteutuneet mitä on itse kuvitellut, työmäärä on niin helppoa aliarvioida. Kaikille raskaamman kaluston kunnostajille täytyy kyllä nostaa hattua!
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2017, 08:29:24 »

Tällaisena sivuhuomautuksena todettakoon, että tämä olisi jo toinen kysely kävijöiden halusta tukea Hr11:n kunnostusta tällä sivustolla.
- http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5638.0.html
- http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1410.0.html
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2017, 06:44:00 »

http://www.nba.fi/fi/ajankohtaista/tiedotearkisto?Article=6361

Tiedoksi, oliskohan Hr11 omistajalla mahdollisuuksia tehdä avustuspyyntö...edes laitteen tuhoutumisen estämiseen, eli varastointiin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2017, 07:05:02 »

Entäpä jos omistajaa ei asia voi vähempää kiinnostaa?
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2017, 07:19:26 »

Entäpä jos omistajaa ei asia voi vähempää kiinnostaa?

Siksi tuon omistajasanan tuohon kirjoitin. Omistaja saa tehdä omaisuudellaan käytännössä mitä vaan...ellei ole lailla suojeltu kohde...
tallennettu
Niko Rolamo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #8 : Maaliskuu 23, 2023, 09:45:50 »

Liekö tämäkin projekti kuopalla ellei kuopattu, johan tässä on yksi viisivuotissuunnitelma ehditty edellisen viestin jälkeen nähdä   Huh

Muttamutta asiaan. Liityin vastikään jäseneksi palattuani pitkän tauon jälkeen (pienois)rautatieharrastuksen pariin. Tässä yhteydessä muistin tätä HR11-keissiä aikanaan (15 vuotta sitten??) ihmetelleeni Hyvinkään lentokentällä aikaa viettäessä. Muistan ihmetelleeni veturin aikaintakaista ilmettä ja myöhemmin selvitin (ilmeisesti juurikin tältä sivustolta) yksilön tarinaa vähän tarkemmin. Sittemmin asia hautautui monen muun tapaan muistin romukoppaan ja jäi sinne pölyttymään yli vuosikymmeneksi. Nyt kuitenkin pohdin seuraavaa:

Olin ajatellut käydä katsomassa lähiviikkoina, missä kunnossa veturi vielä on (vai onko se muuttunut talven lumikuorman myötä ruskeaksi pölyksi raiteille  Järkyttynyt), mutta ajatus lähti vähän laukalle. Tiedustelisinkin siksi itseäni viisaammilta sitä, onko veturi edelleen Rautatiemuseosäätiön omistuksessa ja keneen kannattaisi olla yhteydessä, jos haluaisi tutkia yksilön kuntoa tarkemmin? Mulla on harrastepuolen kokemusta peltitöistä, erityisesti autojen entisöinnin osalta, joten saattaisin pystyä arvioimaan rakenteiden kuntoa alustavalla tasolla. Toki jos lupa tarkempaan katselmukseen heltiää, voisi samaan vauhtiin tulla muitakin kiinnostuneita mukaan.

Ymmärtääkseni tässä oli korirakenne helmoja lukuun ottamatta terästä (kuvien perusteella on ruosterotta päässyt pesiytymään erityisesti korin yläosaan).Pelti ei varmaan ollut galvanoitua tuohon maailmanaikaan vaan taisi olla sinkkokromaatti (tms) maalit käytössä. Telit taisivat olla alumiinia, ellen nyt vallan puhu läpiä päähäni... Joku tietäjistä varmaan oikaisee  Virnistää

T. Niko

tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2023, 19:42:17 »

Rautatiemuseolla Iiro Niemi varmaankin tietää asiasta parhaiten joten s.postia siihen suuntaan. Osoite löytyy museon sivulta, henkilökunta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2023, 22:16:14 »

KCik lienee vakaasti Haapamäellä? Omistajaa ei luultavasti voisi vähempää kiinnostaa.

Se on valitettavasti myös vaunu, josta en löytänyt minkäänlaista materiaalia Transtechin piirustusarkistosta, kun sitä pääsin tutkimaan noin 15 vuotta sitten. Mahdollinen kunnostus tulee olemaan erittäin haastavaa dokumentaation puutteen takia.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2023, 08:46:07 »

Junat lehdessä on ollut artikkeli näistä kiitojunavaunuista. Sieltä löytynee kuvia. Jos ei ole sinulle saatavissa, lähetä osoite viesti vorgin kautta. Mieluiten vastaan emaililla.  On myös toinen tapa joka on parempi. Lähetä viesti Tapio Keräselle vorgin kautta. Hän tuntee asian hyvin.
tallennettu
Niko Rolamo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #12 : Huhtikuu 16, 2023, 22:52:05 »

Nuo netissä olevat KCik-kuvat on tullut koluttua läpi ja noissa vaikuttaisi olevan alumiinikorin lisäksi puulattia ja jonkin verran teräsrakenteita alustassa. Rakenne vaikuttaisi olevan lentokonetekniikasta tuttu niitattu alumiinipelti. Sisustassa taitaa olla paljon puuverhoiluja, jotka lienevät tässä kohtaa jo aika lailla kosteusvaurioiden pilaamat.

Jos piirustuksia ei ole saatavilla, ainoa vaihtoehto entisöinnille taitaa olla pikkutarkka dokumentointi, hallittu sisärakenteiden purku ja korvaavien osien valmistus. Aika paljon käsityötä. Alumiini kestää säätä suhteellisen hyvin, mutta kyllä sekin ennen pitkään syöpyy pilalle. Rakenteellisesti olisin eniten huolissani paikoista, joissa alumiini- ja teräsosat on kiinnitetty toisiinsa. Näissä lienee tapahtunut eniten materiaalikatoa. Teräsrakenteiden korjaus on mahdollista hitsaamalla, mutta niitattu, ohut alumiinipelti lienee korjattavissa vain liian pahasti vaurioituneet paneelit vaihtamalla. Joka tapauksessa aika paljon hartiapankkia tuo varmaan vaatisi.

Jos jollakulla on tuoreempaa käsitystä vaunun kunnosta niin toki kiinnostaisi tietää, ylläoleva on silkkaa spekulaatiota omasta ajan ja entropian aiheuttamien metallivaurioiden korjauskokemukseen perustuen.

Mitä HR11:een tulee, olen saanut sen katselmoinnille alustavaa vihreää valoa, mutta katsotaan nyt prosessi läpi asti ennen kuin pidätetään hengitystä  Virnistää.

T. Niko
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Hr11/KCik kunnostusprojekti  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina