Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Wanhat 1860-luvun matkustajavaunut ja niiden mitat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #25 : Heinäkuu 16, 2017, 07:09:07 »

.. eikö tuossa kuvassa ole sivuseinässä ovet ja ovien alla portaantapaiset? Perin hankalaahan vaunuun olisi päätyovista nousta Pyörittää silmiään. Vai tarkoitatko, että joskus olisi ollut sivuovet (myös?) aivan päädyissä?

Hyvä juttu, että tulit kysyneeksi. Kysymyksesi ansiosta tulin tutkailleeksi kuvaa aiempaa tarkemmin. Ja kuinka ollakaan, kuva paljasti lisää:

Vaunu on entinen osastovaunu, jossa jokaiseen osastoon oli ovi vaunun pitkällä sivulla.
Kun vaunu muutettiin läpikuljettavaksi, osastojen sivuovet suljettiin  (naulattiin tms. kiinni) ja vaunun päätyihin avattiin ovet. Mutta kuten kuvasta tarkemmin katsoessa käy ilmi, oikeanpuoleisin sivuovi jätettiin käyttöön. Ovessa on kahva, ja oven alla on pieni astuintaso. Mahdollisesti myös vasemmalta lukien toisen osaston ovi on sekin käytössä.  

Vuonna 1903 (1905?) vaunu korjattiin perusteellisesti. Sitä pidennettiin, sivuovet poistettiin ja sivuseinän päähän - pidennysosaan - asennettiin uusi ovi. Rautatiemuseossa on valokuva vaunun tästä vaiheesta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2017, 07:50:04 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #26 : Heinäkuu 17, 2017, 05:43:34 »

Helsinki-Hämeenlinna -radan ensimmäisten vaunujen lämmityksestä eri lähteet kertovat eri tavoin. Oma käsitykseni - ainakin toistaiseksi - on, että lämmitys oli vain ensimmäisen luokan osastoissa. Siten lämmitysluukut olisivat olleet vain näiden osastojen, eli vaunujen keskimmäisten osastojen, sohvien alla. Aivan niinkuin Kaskimiehen s. 78 kuva osoittaa.

Tätä käsitystä tukevat seuraavat kirjoitukset:

"...lämmitystä hankittiin siten, että seinissä olevista luukuista pistettiin vaunuun sohvien alle kuumennetulla hiekalla täytetyt rautalaatikot, mutta ainoastaan I luokan osastoihin. Toisissa luokissa ei ollut mitään lämmitystä."
Suomen valtionrautateiden ensimäiset matkustajavaunut vuosilta 1862-70.
Suomen teollisuuslehti, KONETEOLLISUUS, Rautatienumero, 5:s & 6:s n:o, 17.3.1912, s. 83

"Yksinpä lämmitystäkin I luokassa kiitettiin hyväksi ja eräs kirjoittaja sanomalehdissä esitti sen toivomuksen, että II:ssakin luokassa ruvettaisiin käyttämään samantapaista lämmitystä."
Suomen valtionrautateiden ensimäiset matkustajavaunut vuosilta 1862-70.
Suomen teollisuuslehti, KONETEOLLISUUS, Rautatienumero, 5:s & 6:s n:o, 17.3.1912, s. 84

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2017, 16:51:10 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #27 : Heinäkuu 21, 2017, 16:49:19 »

Mitenkäs minä en tullut aikaisemmin katsoneeksi:
VR:n historiikki 1862-1912 kertoo ensimmäisistä vaunuista näin:

"I klass vagnarna uppvärmdes medels lådor af plåt, hvilka fylldes med het sand eller, som senare blef fallet, med hett vatten. Värmelådorna hade sin plats på golfvet under sofforna och infördes i kupéerna genom särskilda, för ändamålet gjorda rektangulära luckor å vagnens sidoväggar. ...

De första II klass vagnarna saknade alla uppvärmningsinrättningar och det samma var fallet med samtliga III klass vagnar ända till början af 1870-talet.

Historiikki siis on visusti sitä mieltä, että lämmitys oli vain I luokassa. Kirjoittaja tosin kirjoittaa koko ajan vaunuista, vaikka pitäisi kirjoittaa vaununosastoista. Mutta toisaalta: eihän vaunustoon kuulunut ensimmäistäkään I luokan vaunua, joten kyllä kirjoittaja tarkoittaa vaununosastoja. Siispä: lämmitys oli vain ensimmäisen luokan osastoissa.

Oi miten tuo Rautatiemuseon vanha 1:10 malli onkaan johtanut ihmisiä harhaan vuosikymmenien ajan!  
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2017, 18:07:09 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 354


« Vastaus #28 : Heinäkuu 21, 2017, 20:45:08 »

Onko tuo ylläoleva lainaus kappaleesta "LIIKKUVA KALUSTO", kohdan "b. Matkustajavaunut" ensimmäiseltä sivulta? Suomenkielinen teos kertoo tuossa kohdassa (s. 394) lämmityksestä ainoastaan, ja senkin sanomalehtiartikkelia lainaten, "Jokaisessa osastossa oli erityinen lämmityslaitos, kuumalla hiekalla täytetty laatikko". Minulla ei ole ko. kirjaa, ainoastaan kopioita tietyistä sivuista.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 592


« Vastaus #29 : Heinäkuu 21, 2017, 22:45:09 »

Vuoden 1912 historiikki käsittelee vaunujen lämmitystä laajasti suomenkielisessä laitoksessa sivulta 448 alkaen otsikolla "Lämmitys ja ilmanvaihto". Olennaista tämän keskustelun osalta lienee tämä lause: "Ensimmäisissä II luokan vaunuissa ei ollut minkäänlaisia lämmityslaitteita, samoin kaikissa III luokan vaunuissa aina 1870-luvun alkuun saakka". Tosin lause puhuu vaunuista — C-vaunussa on sekä ensimmäisen että toisen luokan osastoja. Tämä tosin menee ehkä jo semantiikan puolelle.

Kaikkia Riihimäen-Pietarin rataa varten tilattuja avosiltaisia vaunuja ei kaikkien luokkien osalta ilmeisesti varustettu lämmityslaitteilla. Minulla on yksi Ringhofferin piirustus Riihimäen-Pietarin-radalle tarkoitetusta C-vaunusta, jossa lämmityslaatikoiden luukut on piirretty vain ensimmäiseen luokkaan. Tosin piirustus voi olla myös pelkkä ehdotus, jota on sittemmin muutettu. Kuvalaattapiirustuksiin on ylipäätään suhtauduttava kriittisesti — niiden suurin hyöty on päämitat ja vaunun perusolemus. Yksityiskohtia ne eivät esitä eikä kuvalaattapiirustuksen perusteella voi edes olettaa, että koko vaunusarja olisi rakennettu piirustuksen mukaisesti.

Riihimäen-Pietarin radan vaunujen lämmityksestä vuoden 1912 historiikki jatkaa seuraavasti: "Näihin aikoihin (siis 1870-luvulla) vähitellen lakattiin käyttämästä lämpölaatikoita, kun nimittäin suurin osa vaunuja, jotka tilattiin Riihimäen-Pietarin rataa varten, varustettiin kamiineilla. Tämä uutuus vaunujen varustamisessa otettiin myös III luokan vaunuissa käytäntöön". Tällä perusteella olisin valmis tulkitsemaan, että alkujaan toisessa ja kolmannessa luokassa ei ollut lämmitystä — olipa kyseessä sitten kokonainen vaunu tai osasto.

Kaikki pienoismalleja rakentaneet tietävät, että pienoismalleihin pitää aina suhtautua historiallisina lähdeaineistoina kriittisesti. Ne sisältävät aina valmistusteknisistä syistä tai tekijästään johtuvia kompromisseja, oikaisuja, vääriä tulkintoja tai peräti harkittuja puutteita — kuka milloinkin ja kuka milläkin kriteerillä asettaa rakennetulle pienoismallille tarkkuustason. Pienoismallin tärkein tehtävä on luoda illuusio tai vaikutelma todellisuudesta — usein yksityiskohtien kustannuksella. Monesti vanhat pienoismallit voivat selventää joitain asioita, jos muitakaan lähteitä ei ole olemassa. Toisaalta historian tutkiminen on myös vallitsevien tulkintojen kyseenalaistamista. Vaunujen lämmitysjärjestelmien osalta tieto on kuitenkin ollut kohtuullisen hyvin hyppysten ulottuvissa helpoimmassa mahdollisessa muodossa — vuoden 1912 historiikissa. Tutkimuksen yksi perusohje kautta aikojen lienee ollut: aloita aina helpoista lähteistä, vaikka se ei aina olisikaan kovin seksikästä Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2017, 22:59:04 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Wanhat 1860-luvun matkustajavaunut ja niiden mitat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina