Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Riihimäen kolmioraide valmis  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Toukokuu 31, 2017, 15:08:01 »

Asiasta lisää YLEn uutisessa .
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2017, 15:46:11 »


koskahan saadaan Tampere - Lahti IC kulkemaan ? tai sitten peräti Pietariin saakka Allegro ?
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2017, 16:34:43 »


koskahan saadaan Tampere - Lahti IC kulkemaan ? tai sitten peräti Pietariin saakka Allegro ?

Niin, nykyäänhän junien tarkoitus ei enää ole kulkea asemien kautta vaan niiden ohi...
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2017, 16:57:39 »


koskahan saadaan Tampere - Lahti IC kulkemaan ? tai sitten peräti Pietariin saakka Allegro ?

Niin, nykyäänhän junien tarkoitus ei enää ole kulkea asemien kautta vaan niiden ohi...

Voihan sinne kolmioraiteen ja Ekokemin raiteen välimaastoon rakennella Riihimäki pohjoinen -seisakkeen Virnistää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2017, 20:34:00 »

Hämeensanomat kertoi tunnelityömaan viivästyneen 6 kk. Ainakin kallioperän heikkous oli viivästyttävänä tekijänä.

Tunnelin urakoinut Kreate rakensi samaan aikaan vt 3:lle Arolammen eritasoliittymän ja tunnelityömaalta louhittu kiviaines sai sijoituspaikakseen liittymän ramppien rakenteet.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2017, 22:14:20 »


koskahan saadaan Tampere - Lahti IC kulkemaan ? tai sitten peräti Pietariin saakka Allegro ?

Veikkaisin, että kestää pitkään... Matkustajat määrät ovat etelä-pohjoissuunnassa pääradalla. Savo ja Karjala painii ihan eri matkustajamäärissä. Pietariin taitaa päteä samat sävelet... Eipä Venäjän junista ainakaan aikanaan niin montaa vaihtajaa ollut pääradan suuntaan/suunnasta, että heille oman junan olisi tarvinnut... Toivoa toki aina sopii ja ehkäpä vielä joskus...
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2017, 22:52:51 »

Eipä Venäjän junista ainakaan aikanaan niin montaa vaihtajaa ollut pääradan suuntaan/suunnasta, että heille oman junan olisi tarvinnut... Toivoa toki aina sopii ja ehkäpä vielä joskus...

Tämä on mielenkiintoinen seikka, jonka yhteydessä on syytä kysyä, miksi näin? Tampereen talousalueella asuu kuitenkin reilu 300.000 ihmistä, joten voisi kuvitella sieltä lohkeavan kylliksi säännöllistä tai vähemmän säännöllistä matkustajavirtaa myös Venäjän suunnan juniin. Miksi näin ei ole tapahtunut? Onko Riihimäen tai Tikkurilan junanvaihto koettu niin hankalaksi, että Venemaalle on matkustettu Tampereen suunnalta jollain muulla kuin junalla? Sen toki tiedän, että Allegro-kampanjat eivät ole houkutelleet muualta kuin Helsingistä lähteviä tai sinne saapuviat matkustajaia, sillä Allegron edullisiin lippuihin ei ole voinut ostaa liityntää muualta Suomesta, mikä on sinänsä varsin pökkeli juttu. Tämän perusteluksi ei mielestäni riitä se, että Allegro-bisnestä pyörittää VR:n sijaan Oy Karelian Trains Ltd, eikä lippuja voi myydä ristiin rastiin kahden eri yrityksen välillä. Tämä ongelma – tarkemmin siis "ongelma" – olisi hyvin helppo ratkaista siten, että Allegro-asiakkailla olisi lipun oston yhteydessä mahdollisuus ostaa VR:n lippu mille tahansa yhteysvälille Suomessa esimerkiksi 20 eurolla. Jotta halpojen lippujen trokaukselta ja muulta mustan pörssin paheelliselta kaupalta voisi välttyä, Allegron kytkylippujen käyttöoikeus koskisi vain sitä henkilöä, jonka nimi löytyy myös Allegron matkalipusta.

Mitäs tamperelaiset ja muut viimeiset pirkkalaiset tällaisesta sanovat?

EDIT: oivalsin vasta viestini kirjoittamisen jälkeen, ettei se liittynyt itse asiassa mitenkään Riihimäen kolmioraiteen valmistumiseen, joten annan sen kunniaksi viestini olla ennallaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2017, 08:13:10 »


Mikä juna siitä kulkee/kulki ensimmäisenä ?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 873


« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2017, 14:43:49 »

Allegron 39 €  hintaisista tarjouslipuista ei taide tulla mitään katetta, voi olla että pakkaselle menee. Lippuja myydään alehintaan siksi että kysyntä on heikkoa EU:n ja Venäjän välisten talouspakotteiden vuoksi.  Vaihtoehtona olisi junavuorojen karsiminen mutta venäläinen osapuoli haluaa luultavasti pitää kiinni nykyisistä vuoroista.

Tietysti Tampere voisi kolmioraiteen valmistumisen takia olla yhden vuoron pääteasema siinä missä Helsinki jos sille olisi tarvetta. Mutta miksi ei samalla Turku? Rantaradalla vois Allegro korvata IC-vuoron niin että myös kotimaan liput kelpaisivat Hki-Turku välillä? Tai mitä jos aamun eka Allegro ajaisi Helsingistä Moskovaan asti ja palaisi myöhään illalla takaisin? Mutta nämä kaikki vaihtoehdot vaatisivat tarkempaa analyysiä ja neuvottelua venäläisten kanssa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2017, 15:11:04 »

Allegron 39 €  hintaisista tarjouslipuista ei taide tulla mitään katetta, voi olla että pakkaselle menee.

Nyt on jo niin mielenkiintoista kauppatiedettä, että kerro toki lisää. Kuinka paljon tällaisen 39 euron lipun sisäänostohinta mahtaa olla, että tuo menee pakkaselle? Ilmeisesti olet laskenut neljänkympin mukaan selvyyden vuoksi.

Jos tätä logiikkaa hieman jatkojalostaa, jokainen junan mukana kulkeva tyhjä jakkara ilmeisesti tuottaa enemmän kuin 39 euron myyty lippu, mikäli ymmärsin oikein.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2017, 20:20:24 »

Allegron 39 €  hintaisista tarjouslipuista ei taide tulla mitään katetta, voi olla että pakkaselle menee. Lippuja myydään alehintaan siksi että kysyntä on heikkoa EU:n ja Venäjän välisten talouspakotteiden vuoksi. 

Eiköhän kyse ole ennemmin ruplan heikosta kurssista ja Venäjän talouden lamasta. Ei Suomeen matkustavat tavalliset venäläiset mistään pakotteista välitä, jos vaan riittäisi ostovoimaista valuuttaa lompsassa.

Täysin sama käyrä Allegron matkustajissa kuin itä- ja kaakkoisrajan ostosmatkalaisissa. Nyt siinä on nähtävissä selvää virkistymistä, joten eiköhän se siitä.

tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2017, 20:35:34 »


Eiköhän kyse ole ennemmin ruplan heikosta kurssista ja Venäjän talouden lamasta. Ei Suomeen matkustavat tavalliset venäläiset mistään pakotteista välitä, jos vaan riittäisi ostovoimaista valuuttaa lompsassa.



Venäjän talous ei ole lamassa, vaan kasvaa. 

http://www.worldbank.org/en/country/russia/publication/rer

Voi muuten verrata Suomen ja Venäjän lukuja vime vuosilta...:

Suomi: http://www.focus-economics.com/countries/finland
Venäjä: http://www.focus-economics.com/countries/russia
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2017, 20:58:07 »


Eiköhän kyse ole ennemmin ruplan heikosta kurssista ja Venäjän talouden lamasta. Ei Suomeen matkustavat tavalliset venäläiset mistään pakotteista välitä, jos vaan riittäisi ostovoimaista valuuttaa lompsassa.



Venäjän talous ei ole lamassa, vaan kasvaa. 

Tartuit sitten yhteen sanaan? Toki se oli virheelliseti ilmaistu, mutta eikö asia muutoin ollut oikein?

Voi muuten verrata Suomen ja Venäjän lukuja vime vuosilta...:

No juu, ihan yhtä hedelmällistä kuin SNTL:n kansantalouden saavutusten -näyttelyn ihasteleminen.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2017, 21:14:23 »


Eiköhän kyse ole ennemmin ruplan heikosta kurssista ja Venäjän talouden lamasta. Ei Suomeen matkustavat tavalliset venäläiset mistään pakotteista välitä, jos vaan riittäisi ostovoimaista valuuttaa lompsassa.



Venäjän talous ei ole lamassa, vaan kasvaa.

Tartuit sitten yhteen sanaan? Toki se oli virheelliseti ilmaistu, mutta eikö asia muutoin ollut oikein?

Voi muuten verrata Suomen ja Venäjän lukuja vime vuosilta...:

No juu, ihan yhtä hedelmällistä kuin SNTL:n kansantalouden saavutusten -näyttelyn ihasteleminen.

Niin Suomenkin hallitus se vain tarttuu siihen yhteen sanaan yhtä lailla.
Oletko huomannut?

Tuo SNTL-heitto ei taida oikein olla ajankohtainen, koska SNTL kupsahti 27 vuotta sitten ... mutta jos kerran muuta argumenttia ei sulla ole tähän hätään.

Ja sitten kun Gorba on ainakin henkisesti kuopattu, niin katsohan ennusteita, erityisesti maiden kauppatase ja velka suhteessa GDP:hen....

Suomi: https://tradingeconomics.com/finland/forecast
Venäjä: https://tradingeconomics.com/russia/forecast
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #14 : Kesäkuu 01, 2017, 21:35:33 »


Eiköhän kyse ole ennemmin ruplan heikosta kurssista ja Venäjän talouden lamasta. Ei Suomeen matkustavat tavalliset venäläiset mistään pakotteista välitä, jos vaan riittäisi ostovoimaista valuuttaa lompsassa.



Venäjän talous ei ole lamassa, vaan kasvaa.

Tartuit sitten yhteen sanaan? Toki se oli virheelliseti ilmaistu, mutta eikö asia muutoin ollut oikein?

Voi muuten verrata Suomen ja Venäjän lukuja vime vuosilta...:

No juu, ihan yhtä hedelmällistä kuin SNTL:n kansantalouden saavutusten -näyttelyn ihasteleminen.

Ja sitten kun Gorba on ainakin henkisesti kuopattu, niin katsohan ennusteita, erityisesti maiden kauppatase ja velka suhteessa GDP:hen....

Venäjän talouden ihastelusta tai vähättelystä voinee perustaa oman ketjunsa (jollekin muulle palstalle).

Siitä kai olemme samaa mieltä, että venäläisten katoon on johtanut se yksinkertainen tosiasia, että heikäläisten ostovoima meni onnettomaksi. Kuten kerroin, kaakonkulmalla ja idässä on selvästi havaittavissa venäläisten paluu.

Kolmioraiteeseen palataksemme matkustan lähes viikoittain Tampere - Joensuu väliä ja omakohtaiset havainnot Riihimäen ja Lahden välisestä liikenteessä ovat vahvasti sen suuntaiset, että kolmion kautta suoraan Lahteen kulkevaa IC-junaa on kyllä vaikea kuvitella kannattavaksi. Venäjänliikenteestä puhumattakaan.

Riihimäen ja Lahden välillä kulkevien pitkämatkalaisten rinnalla kulkee paljon enemmän paikallista väkeä. Ja heitä palvelee nykyisen kaltainen maitolaiturivuoro paljon paremmin kuin IC, luotijunista puhumattakaan. Keskimääräinen pitkämatkalaisten lukumäärä lienee parinkymmenen matkustavaisen luokkaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 873


« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2017, 11:32:36 »


Nyt on jo niin mielenkiintoista kauppatiedettä, että kerro toki lisää. Kuinka paljon tällaisen 39 euron lipun sisäänostohinta mahtaa olla, että tuo menee pakkaselle? Ilmeisesti olet laskenut neljänkympin mukaan selvyyden vuoksi.

Jos tätä logiikkaa hieman jatkojalostaa, jokainen junan mukana kulkeva tyhjä jakkara ilmeisesti tuottaa enemmän kuin 39 euron myyty lippu, mikäli ymmärsin oikein.
Allegron täyttöaste on niin surkea että tarjousliputkaan eivät tee sitä kannattavaa. Syinä on Venäjän ja EU:n väliset ristiriidat, jonka takia liikematkustus jolla pystyisi parantamaan tulosta, on vähentynyt.

Lisäksi suomalaisten matkustusintoa Venäjälle vähentää viisumipakko. Toki venäläisiltäkin vaaditaan viisumi Suomeen mutta heille se on edullisempi ja helpompi hankkia.

EDIT: Ylipäänsä rajan kummallakin puolella eniten rajan ylittävät ne jotka liikkuvat autolla ja ovat aikeissa ostaa jotain naapurimaata.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2017, 12:11:50 kirjoittanut Rainer Silfverberg » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 02, 2017, 13:40:49 »

Lisäksi suomalaisten matkustusintoa Venäjälle vähentää viisumipakko.

Jotain erikoisempaa sentään tarjolla: Allegro vie sinut viisumivapaasti unohtumattomalle jalkapallon Confederations Cup -matkalle. Maanosaliittojen Cup, Confederations Cup, pelataan 17.6.–2.7.2017 Venäjällä.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/confederation-cup-jalkapallo-pietari

Samaa viisumivapautta luvassa 2018 jalkapallon MM -kisojen aikaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 873


« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2017, 14:29:37 »

Joo, mä panin merkille ton, edellyttää kumminkin jonkun kisapassin ostamista, mutta muuten varmaan ihan hyvä diili sellaisille jotka haluavat muutaman päivän ajan reissata Venäjällä omatoimisesti vaikkei otteluita menisi katsomaankaan. Harmi että tieto tuli niin myöhään kun itsellä oni muunlaisia suunnitelmia alkukesäksi.

Ensi vuoden MM-kisojen aikana ryysis tulee olemaan aivan toista luokkaa, hotellit täynnä jne.


tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2017, 15:14:35 »

Ensi vuoden MM-kisojen aikana ryysis tulee olemaan aivan toista luokkaa, hotellit täynnä jne.

Nyt aletaan jo olla maailmanennätystahdissa, mitä ohi itse aiheen rustaukseen tulee. Ei tarvittu kuin muutama viesti siihen, että asia muuttui Riihimäen kolmioraiteen käyttöönotosta Pietarissa pelattavaan fudisturnaukseen. Myönnän itsekin offtopicoineeni tässä ketjussa, joten tämä kommentti koskee siten myös itseäni...  Hymyilee
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2017, 09:09:40 »


ja mediakin pohtii samaa:

https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukset/riihimaella-on-merkitysta-kolmioraide-avaa-mahdollisuuksia-200182097/
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #20 : Kesäkuu 03, 2017, 10:38:01 »

Tässä on aiempaa vorg-keskustelua aiheesta vuodenvaihteelta 2012–2013:

VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=5413.0
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #21 : Kesäkuu 05, 2017, 14:27:25 »


Mikä juna siitä kulkee/kulki ensimmäisenä ?


Selvisiköhän tämä, eli milloin ja mikä oli ensimmäinen juna kolmioraiteella? Pikaisella tarkastuksella uusista lukemattomista viesteistä ei silmään iskenyt.

Kävinpähän eilen ensimmäisen kerran elämässäni Riihimäen keskustassa ja Lahden suuntaan siirtyessäni tuli tuo tunnelikin nähtyä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #22 : Kesäkuu 05, 2017, 14:35:55 »

Kyllä siitä jokunen työjuna ja koejuna on ehtinyt mennä.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2017, 14:36:32 »

Tulevia tavarajunia jotka tätä uutta osuutta käyttävät: http://tinyurl.com/y84josa2

Ensimmäinen liike raiteella lienee ollut jokin ratatyökone Hymyilee Myös Liikenneviraston testiajoja Dv12:lla on raiteella ajettu. Varmaan on Emmakin siitä mennyt, luulisin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #24 : Kesäkuu 05, 2017, 21:58:28 »

Tulevia tavarajunia jotka tätä uutta osuutta käyttävät: http://tinyurl.com/y84josa2

Listaus noilla numeroilla ei kuitenkaan ole kattava, esimerkiksi kun katsoo tuota 20.6. päivää niin siellä on lisäksi myös T3891 Harjavalta-Talvivaara ja 20340 Lauritsala-Tampere jotka kolmioraiodetta näyttäisivät käyttävän. Samoin Kouvola-tampere päiväsekatavara.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Riihimäen kolmioraide valmis  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina