Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Saksa: Uusi suurnopeusjunarata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« : Kesäkuu 18, 2017, 21:52:50 »

Perjantaina 16.06. kulki virallinen avajaisjuna uudella luotijunaradalla Erfurt – Ebensfeld (Bambergin kaupungin lähellä) Rata on viimeinen iso osa luotijunayhteydestä Berliini – München, joka on viimeinen ja isoin niistä rautateiden suurprojekteista, joka käynnistettiin Saksan jälleenyhdistämisen jälkeen yli 25 vuotta sitten (paljon pienempi projekti laajentaa osaa Ebensfeld – Nürnberg neljäraiteiseksi jatkuu vielä muutama vuosi)

Uusi oikorata on 107 km pitkä. Melkein puolet siitä on joku tunneleissa tai silloilla, koska rata kulkee Thüringer Waldin vuoristossa. Rata kulkee jopa 600m merenpinnan yläpuolella, mikä on kuulemma eurooppalainen ennätys luotijunille. Suurin sallittu nopeus on ainakin osittain 300 km/h. Tunneleita on 22 ja siltoja 29. Keskimääräinen kilometrihinta oli 30 milj. Euroa.

Säännöllinen liikenne käynnistyy joulukuussa. Nopeimmat junat tarvitsevat enää alle 4 tuntia Berliinin ja Münchenin välissä. Nykyisin se kestää vielä yli 6 tuntia. (Matkustin viime vuonna vanhalla radalla ja siellä näkee ainakin enempää kuin meluaitoja ja tunneliseiniä)

10 kuvaa löytyy osoitteesta http://www.spiegel.de/fotostrecke/ice-neubaustrecke-in-vier-stunden-von-muenchen-nach-berlin-fotostrecke-148323.html

Koko artikkeli http://www.spiegel.de/reise/aktuell/neue-ice-strecke-erfurt-ebensfeld-a-1152353.html
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2017, 16:02:20 »

Viralliset avajaiset pidettiin perjantaina. Liittokanslerikin matkusti juhlajunalla, tosiaan vain Berlin Hbf ja Berlin Südkreuzin välissä Hymyilee Illalla kävi nolosti ja juhla-ICE:en tuli tekninen vika ja se pysähtyi jonnekin (en tiedä yksityiskohdista). Aikataulunmukainen liikenne alkoi tänään.

Aikakauslehti ”Der Spiegel” julkaisi artikkelin, jossa väitetään, että projekti on kansallistaloudellisesti väärä. Nyt matkustusaika Berliinin ja Münchenin välissä on 4 tuntia, koska poliittisen lehmänkaupan ansiosta rata kiertää Erfurtin kautta. Suoremmalla linjalla matkustusaika olisi voinut olla 3 tuntia. 3 tuntia pidetään maagisena rajana, jossa liikematkustaja vaihtaa lentokoneesta junaan.

Saksan tavalla suurnopeusrata soveltuu myös tavarajunille. Se nostaa rakennuskustannuksia merkittävästi, koska kaltevuusrajat ovat pienempiä. Tarvitaan paljon enemmän kalliita tunneli- ja siltaratkaisuja. Ranskassa rakennetaan halvemmin, sillä hinnalla, että tavaraliikenteellä ei ole asia suurnopeusradoille.  Argumentti on, että liikematkustajille tunti lisää on liikaa, mutta tavarajunille muutama tunti lisää ei ole vielä kriittistä.

Käytännössä tavarajunat voisivat kuitenkin ajaa korkeintaan öisin. Tunnelissa ei tavarajuna saa koskaan tulla ICE-junaa vastaan. Korkeilla nopeuksilla tavaravaunujen peitteet voisivat repeytyä tai avovaunujen lasti niin kuin hiiltä lähteä lentoon. Myös samansuuntaisen liikenteen mahtuminen samaan aikatauluun tuntuu haasteelliselta, kun nopeusero on suuruusluokka 200 km/h.

Kaiken lisäksi rata sijaitsee liian kaukana Keski-Euroopan suurista tavaravirroista.  Radalla on vain ETCS eikä enää saksalaista kansallista kulunvalvontaa. Deutsche Bahnin rahtitytäryhtiöllä ei ole kuulemma vielä ETCS-yhteensopiva kalusto. Luulisin, että se on kuitenkin kansantaloudellisessa mittakaavassa ohimenevä ongelma.

Tunneleista vielä: Rakennusluvat myönnettiin jo 1990-luvalla. Nykyisin kaksiraiteisia tunneleita ei saa Saksassa enää rakentaa turvallisuussyistä. En tiedä, koskeeko se vain suurnopeusratoja vai kakkia rautatietunneleita. Helsingin kehäratatunneli on kai kaksiraiteinen (olen matkustanut muutama kerta, mutta en muista nyt ihan varmasti. Resiina-lehdessä oli artikkeli, mutta missä se nyt on…). Onko Suomessa turvallisuusmääräykset löysempiä vai onko sekin jo ”liian” vanha?
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #2 : Joulukuu 25, 2017, 19:50:38 »

Ohjaamosta nähtynä https://www.youtube.com/watch?v=9wmCJ3QAX2c

En ole ihan varma, mutta luulisin, että se on osuus Bamberg - Erfurt.

300 km/h saavutetaan videon kohdalla 20 min.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2017, 20:14:09 kirjoittanut Uwe Geuder » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Joulukuu 25, 2017, 21:49:36 »

Tässä näyttäisi, että kehäradan tunnelissa on kaksi rööriä: https://www.youtube.com/watch?v=7UvCJBx4wTs&t=28m25s
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #4 : Joulukuu 26, 2017, 15:21:21 »

Kehäradalla on kaksi yksiraiteista tunnelia. Resiina-lehdessä nro. 192 kirjoitettaan, että ne “rakennettiin uusien EU-tunnelidirektiivien mukaisesti”. Tuo väite kuulostaa väärältä, koska uusi EU-tunnelidirektiivi  hyväksyttiin vasta marraskuussa 2014, kun kehärata olisi pitänyt jo valmistua syksyllä 2014. Glykolisotkut eivät kai vaikuttaneet enää pelastuskonseptiin.

Luulisin, että suunnitelmat ovat tehty edellisen vuoden 2008 direktiivin mukaisesti.

En ole lukenut tarkasti millä tavalla nämä direktiivit eroavat toisistaan. Molemmat vaativat ns. “turvallisen alueen” mihin matkustajia voidaan evakuoida, jos tunnelissa sattuu tulipalo. Ilmeisesti kaksi yksiraiteista tunnelia kulkuyhteyksineen on helpoin tapa saada turvallisen alueen (toinen tunneliputki), jos tarpeeksi läheisiä hätäpoistumisteitä ei ole järkevästi rakennettavissa.

Kaksiraiteisia tunneleita eivät ole ainakaan EU-tasolla kiellettyjä. Tulkitsen sen näin, että saisi kyllä edelleenkin rakentaa kaksiraiteisen jopa moniraiteisen tunnelin, mutta jokaisesta raiteesta on oltava kulkutie “turvalliseen alueeseen” esim. pelastustunneliin. Kansalliset rakennusmääräykset saavat kuitenkin olla tiukempia (kalustolle ei saa asettaa tiukempia kansallisia turvamääräyksiä, se olisi ilmeisesti vapaan kilpailun este).

Saksan uuden radan tunneleissa ei taida olla turvallisia alueita. Tunnelit ilmeisesti eivät täytä EU-direktiivien vaatimuksia. Vaativatko Saksan turvallisuusmääräykset todella yksiraiteisia tunneleita vai oliko se vain lehdistön yksinkertaistaminen, kuinka saisi turvallisen alueen järjestetty, sitä en tiedä.   

vuoden 2008 direktiivi http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2008.064.01.0001.01.ENG
vuoden 2014 direktiivi http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2014.356.01.0394.01.ENG
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 890


« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2017, 09:50:46 »


Nuo eivät ole direktiivejä, vaan Komission delegoituja asetuksia, jotka ovat kaikissa jäsenvaltiossa voimassa sellaisenaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Saksa: Uusi suurnopeusjunarata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina