Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Trafin avoindata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #25 : Heinäkuu 03, 2017, 13:45:37 »

Niin no sinähän voi ilmoittaa käyttötarkoitukseksi ihan minkä tahansa itse haluat ilmoittaa, mutta tärkeintä olisi tietää, oliko tiedon käytölle asetettu jotain rajoituksia?

Sanatarkka lainaus on:

Lainaus
yksikkönumerot sekä kaluston omistaja ovat julkista tietoa, jota kuitenkin voi rajoittaa laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) sekä henkilötietolaki (523/1999)

Se on sitten tietysti eri asia, miten tieto voi olla julkista, mutta sitä voi rajoittaa jotkin seikat. Tiedon pitäisi joko olla julkista tai sitten ei ollenkaan, tuollaista välimuotoa ei pitäisi olla olemassa.

Se ratkeaa sillä, että kysyt viranomaiselta suoraan kirjeessä eksplisiittisesti, saako tietoa jatkokäyttää tai julkaista.
Sen saat sekä tehdä (pitääkin tehdä) ja se pakottaa viranomaisen ilmaisemaan kantansa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #26 : Heinäkuu 03, 2017, 13:46:20 »

Kuulemma kaluston numerot voisi saada Trafista asiakirjapyynnön avulla. Mutta vain maksua vastaan, mikä on kyllä aika selkeästi ristiriidassa julkisuuslain kanssa...

Jouluna hinta olisi ollut n. 200 euroa. Ei tuo nyt sinällään ole riistiriidassa, sillä jos kyseessä ei ole suoraan julkinen asiakirja, jonka voisi luovuttaa, vaan tiedot pitäisi poimia erikseen rekisteristä, niin siitä saa laskuttaa viranomaiselle aiheutuvien kulujen mukaisen summan (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, 34 §). Minua kuitenkin pyydettiin perustelemaan aineiston käyttötarkoitus, mikä ei ole hengen mukaista.

Toisaalta tuossa lain pykälässä sanotaan, että

"Edellä 1 momentin 1–4 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa tiedon esille hakemisesta aiheutuneita kustannuksia vastaava maksu peritään kuitenkin silloin, kun on pyydetty asiakirjaa, joka ei 13 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ole yksilöitävissä ja löydettävissä viranomaisen tämän lain mukaisesti pitämästä asiakirjarekisteristä siinä käytettävän asiakirjaluokittelun eikä asiakirjan tunnisteen avulla taikka sähköisesti ylläpidetystä rekisteristä sen hakutoimintojen avulla."

On vaikea kuvitella, etteikö kaiken kaluston numeroita saisi ulos rekisteristä sen hakutoimintojen avulla, vaan niitä pitäisi lähteä käsin poimimaan sieltä.

Toisaalta mene ja tiedä miten tuo lainkohta virastossa ymmärretään... Ehkä satunnaista rekisteristä saatavaa tietoa ei lasketa "asiakirjaksi" ennen kuin se tieto on haettu rekisteristä?
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #27 : Heinäkuu 03, 2017, 14:02:58 »

Kuulemma kaluston numerot voisi saada Trafista asiakirjapyynnön avulla. Mutta vain maksua vastaan, mikä on kyllä aika selkeästi ristiriidassa julkisuuslain kanssa...

Jouluna hinta olisi ollut n. 200 euroa. Ei tuo nyt sinällään ole riistiriidassa, sillä jos kyseessä ei ole suoraan julkinen asiakirja, jonka voisi luovuttaa, vaan tiedot pitäisi poimia erikseen rekisteristä, niin siitä saa laskuttaa viranomaiselle aiheutuvien kulujen mukaisen summan (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, 34 §). Minua kuitenkin pyydettiin perustelemaan aineiston käyttötarkoitus, mikä ei ole hengen mukaista.

Toisaalta tuossa lain pykälässä sanotaan, että

"Edellä 1 momentin 1–4 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa tiedon esille hakemisesta aiheutuneita kustannuksia vastaava maksu peritään kuitenkin silloin, kun on pyydetty asiakirjaa, joka ei 13 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ole yksilöitävissä ja löydettävissä viranomaisen tämän lain mukaisesti pitämästä asiakirjarekisteristä siinä käytettävän asiakirjaluokittelun eikä asiakirjan tunnisteen avulla taikka sähköisesti ylläpidetystä rekisteristä sen hakutoimintojen avulla."

On vaikea kuvitella, etteikö kaiken kaluston numeroita saisi ulos rekisteristä sen hakutoimintojen avulla, vaan niitä pitäisi lähteä käsin poimimaan sieltä.

Toisaalta mene ja tiedä miten tuo lainkohta virastossa ymmärretään... Ehkä satunnaista rekisteristä saatavaa tietoa ei lasketa "asiakirjaksi" ennen kuin se tieto on haettu rekisteristä?

Kaikkiin noihin kysymyksiin nähdäkseni vastaa parhaiten se suora kysymys asianomaiselle viranomaiselle.

Heillä on valvollisuus vastata yleisön kysymyksiin heidän hallinnon- ja toimenalansa asioista ja myös perustella se vastaus.

tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #28 : Heinäkuu 03, 2017, 15:14:00 »

Se ratkeaa sillä, että kysyt viranomaiselta suoraan kirjeessä eksplisiittisesti, saako tietoa jatkokäyttää tai julkaista.

Minulla ei ole tällä hetkellä henkilökohtaista intressiä tai tarvetta noille tiedoille. Avoimen datan käyttöehtojen puitteissa olisin tuonut kalustotiedot helposti selattavaan ja haettavaan muotoon Juliaan viime jouluna, mutta hanke on jäissä vajaan tietosisällön vuoksi toistaiseksi. Mikäli tietosisältö jonain päivänä laajenee, niin otan asian uudelleen kehityslistalle. Trafin kanssa en enää ajatellut tästä asioida, koska kehityspyynnön olen sinne jo jättänyt.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #29 : Heinäkuu 03, 2017, 18:09:12 »

Se ratkeaa sillä, että kysyt viranomaiselta suoraan kirjeessä eksplisiittisesti, saako tietoa jatkokäyttää tai julkaista.

Minulla ei ole tällä hetkellä henkilökohtaista intressiä tai tarvetta noille tiedoille. Avoimen datan käyttöehtojen puitteissa olisin tuonut kalustotiedot helposti selattavaan ja haettavaan muotoon Juliaan viime jouluna, mutta hanke on jäissä vajaan tietosisällön vuoksi toistaiseksi. Mikäli tietosisältö jonain päivänä laajenee, niin otan asian uudelleen kehityslistalle. Trafin kanssa en enää ajatellut tästä asioida, koska kehityspyynnön olen sinne jo jättänyt.

Niin minä sanoin tämän ihan yleisessä mielessä.

Suurin osa tämän alan harrastajista on pikaisen käsitykseni mukaan persoonallisuudeltaan arkoja edes asiassa kyselemään mitään, mikä on aivan turhaa.


tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #30 : Heinäkuu 03, 2017, 21:09:47 »

Valmistuspäivästä sen verran, että joissain tapauksissa tuo arvo on rekisteröintipäivä tai esimerkiksi peruskorjauksen tai muutostyön seurauksena tullut uusi päivämäärä.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #31 : Heinäkuu 03, 2017, 21:13:31 »

Teemuhan voisi Juliaan laittaa sellaisen ominaisuuden jossa olisi avoimesta datasta saatavat junan kokoonpanotiedot yksiköittäin ja siihen voisi sitten lisätä vaikka veturin tai muun yksikön numeron kuka tahansa kirjautunut käyttäjä. Olisiko vielä mahdollista tuo toteuttaa siten, että jos joku vaikka ilmoittaa yksikölle jonkin väärän numeron ja kaksi muuta jonkin toisen, niin järjestelmä korjaisi sitten itseään?

En todellakaan tiedä miten hankalaa tuo on toteuttaa käytännössä, mutta idean asteellahan tuo saattais toimia.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #32 : Elokuu 15, 2017, 08:08:10 »

Tällä foorumilla jankkaaminen ei edistä asiaa millään tavoin. Katsotaan kuitenkin, reagoiko Trafi palautteeseeni tästä aiheesta. On joka tapauksessa mainio juttu että rautatiekalustoekisteristä on julkaistu avointa dataa!

Tänään Trafin lakimies vastasi palautteeseeni seuraavasti:

Harkitsemme rautateillä liikkuvan kaluston avoimen datan aineiston laajentamista seuraavan päivityksen yhteydessä.

Rautateiden liikkuvan kaluston dataa päivitetään ilmeisesti kahdesti vuodessa, eli seuraava päivitys tapahtuisi vuodenvaihteen tietämillä.

Vastaushan on sama jonka Teemu on jo saanut aiemmin, mutta sopii toivoa että Trafi ymmärtäisi datan käytettävyyden parantamismahdollisuudet.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #33 : Elokuu 17, 2017, 09:04:39 »

Nopeasti katsomalla tuolla vaikuttaisi roikkuvan jonkin verran todellisuudessa jo romutettua kalustoa. CEmt-vaunuja on liikaa, jostain syystä jo kauan sitten poistunutta vanhinta sarjaa näkyy listalla useita yksilöitä, vaikka jäljellä on vain yksi (Haapamäen 24040). Samoin lastenvaunuja (ELht) on jäljellä vain yksi. Einut, Einyt ja Eitat ovat jo poistuneet.

Pienvetureista sarjoja Tka3, Tka5 ja Tka6 löytyy epäilyttävän paljon.

Kaksikerrosvaunuilla näyttäisi olevan lähes systemaattisesti valmistumispäivänä se päivä, jolloin vaunu on saanut EVN-numeron, ei alkuperäinen valmistumispäivä ellei kyse ole aivan uusimmista vaunuista, jotka ovat saaneet heti valmistuessaan EVN-numeron.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #34 : Lokakuu 06, 2017, 15:32:25 »


Avoin data versio 1.3 on julkaistu

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #35 : Lokakuu 06, 2017, 20:36:42 »

Avoin data versio 1.3 on julkaistu

Ei ole kalustoyksikkönumeroita vieläkään, joten jatketaan odottelua...
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #36 : Lokakuu 11, 2017, 09:24:47 »

Avoin data versio 1.3 on julkaistu

Ei ole kalustoyksikkönumeroita vieläkään, joten jatketaan odottelua...

Versio 1.4 tuli ja toi numerot tullessaan. Pyrin tuomaan nämä Juliaan selattavaksi vielä tällä viikolla ja varmasti tästä on iloa kaikille muillekin hyödyntäjille. Kiitokset Trafille tästä arvokkaasta lisästä!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #37 : Lokakuu 11, 2017, 10:33:07 »

Avoin data versio 1.3 on julkaistu

Ei ole kalustoyksikkönumeroita vieläkään, joten jatketaan odottelua...

Versio 1.4 tuli ja toi numerot tullessaan. Pyrin tuomaan nämä Juliaan selattavaksi vielä tällä viikolla ja varmasti tästä on iloa kaikille muillekin hyödyntäjille. Kiitokset Trafille tästä arvokkaasta lisästä!

kas kun oli nopeet versio välit !

Mihin kohtaan juliaa ne tulevat ?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #38 : Lokakuu 11, 2017, 19:23:33 »

kas kun oli nopeet versio välit !
Kenties palaute saavutti viimein oikeat tahot...

Mihin kohtaan juliaa ne tulevat ?

Täällä https://julia.dy.fi/rollingstock on nyt ensimmäinen versio. Kehitys jatkuu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #39 : Lokakuu 11, 2017, 19:29:27 »


Hienolta näyttää !
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 892


« Vastaus #40 : Lokakuu 11, 2017, 21:30:42 »

Hyvä lisä Juliaan.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #41 : Lokakuu 12, 2017, 10:24:52 »


"Suomen rataverkolle rekisteröityjen kalustoyksiköiden rekisteröinti- ja teknisiä tietoja Trafin ylläpitämästä kalustorekisteristä."

laais- ja laaiis-vaunuja ei siis ole, kun eivät ole Suomessa rekisteröityjä ?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #42 : Lokakuu 12, 2017, 10:45:50 »

Ja siellä on listoilla myös kalustoyksiköitä, joita ei ole ollut vuosiin fyysisesti olemassa.  Iskee silmää
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #43 : Tammikuu 20, 2018, 19:48:35 »

Voisko joku antaa linkin mistä näkee Hki junien lähtö/saapumisraiteet? Tietokone levisi ja samalla katosi linkki.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #44 : Tammikuu 20, 2018, 20:16:28 »

Trafilla ei ole asiaan mitään annettavaa, mutta täällä vanha keskustelu:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=10583.0
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #45 : Tammikuu 20, 2018, 20:24:31 »

Voisko joku antaa linkin mistä näkee Hki junien lähtö/saapumisraiteet? Tietokone levisi ja samalla katosi linkki.

Ja jos haluaa lähitulevaisuuden niin vaikka https://www.junat.net/fi/helsinki
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #46 : Tammikuu 20, 2018, 22:44:59 »

Toisaalta tältä sivustolta: http://vaunut.org/kulkutiedot#sHKI
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #47 : Tammikuu 21, 2018, 10:26:02 »


uusi versio 1.5 julkaistu 18.1.2018

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #48 : Tammikuu 21, 2018, 15:02:29 »


uusi versio 1.5 julkaistu 18.1.2018

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data

Versioon 1.4 verrattuna nämä 107 kalustoyksikköä on poistettu rekisteristä:

BEe 019001
BSoek 0197208-2
XG 032311-3
XOe 070004-7
Hkba 126583-4
Hkba 126619-6
Hkba 126629-5
Hkba 126630-3
Hkba 126702-0
Hkba 126847-3
Hkba 126913-3
Hkba 126956-2
Hkba 127018-0
Hkba 128215-1
Hkb 133958-9
Hkb 134044-7
Hkb 135428-1
Hkb 135493-5
Hkb 136485-0
Hkb 136492-6
Hkb 136573-3
Kbp 138354-6
Elo-t 140009-2
Elo-t 140039-9
Elo-t 140044-9
Sti 15383-3
Za 180004-4
Uac 193020-5
Uac 193021-3
Uac 193022-1
Uac 193023-9
Uac 193033-8
Uac 193040-3
Zac 194002-2
Zac 194003-0
Zac 194004-8
Zac 194005-5
Zac 194007-1
Zac 194009-7
Zac 194010-5
Soek 198369-1
Soek 198391-5
Svs 199965-5
Sg-t 201103-9
Sg-t 201105-4
Tka7 202
Shmmn-t 209003-3
Shmmn-t 209010-8
Shmmn-t 209030-6
Shmmn-t 209035-5
Sp 212112-7
Sp 212362-8
Fh 3339-9
Fh 3346-4
Fh 3350-6
Hbi 39285-2
Hbi 39330-6
Hbi 39626-7
Simn 400018-8
Simn 400076-6
Tad 42011-7
Sim 43999-2
Gbln 463154-5
Gbln 463155-2
Gbln 463857-3
Gbln 464016-5
Shmmn 71724-9
Shmmn 71731-4
Shmmn 71786-8
Shmmn 71789-2
Oa 72023-5
Oa 72025-0
Oa 72027-6
Oa 72036-7
Oa 72044-1
Oa 72059-9
Oa 72066-4
Obrk 73105-9
Ome 76576-8
Ome 76591-7
Ome 76593-3
Ome 76599-0
Ome 76607-1
Ome 76964-6
Ome 76968-7
Eao 81004-4
Zcks 82107325145-5
Zcks 82107325149-7
Sgmmns-w 83104508118-7
Ttk1 90109221821-2
Lv 902122-1
BHpy 980024-4
BHpy 980026-9
BHpy 980028-5
BHpy 980036-8
BHpy 980054-1
BHpy 980063-2
BHpy 980068-1
BHpy 980100-2
BHpy 980108-5
BHpy 980138-2
BHpy 980140-8
BHpy 980148-1
BHpy 980152-3
BHpy 980179-6
KOEV59 999059-9
KOEV59 999059-9
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #49 : Helmikuu 03, 2018, 14:39:56 »


uusi versio 1.5 julkaistu 18.1.2018

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data

Aineisto päivitetty Juliaan. Sieltä voi nyt myös selata kaikkia kaluston ominaisuustietoja.
https://julia.dy.fi/rollingstock
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Trafin avoindata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina