Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ilomantsin rata jälleen uhattuna - selvitys valmistuu loppusyksystä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« : Heinäkuu 04, 2017, 11:25:19 »

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/147660-ilomantsin-rata-jalleen-uhattuna-selvitys-valmistuu-loppusyksysta:

" Liikennevirasto tekee parhaillaan selvitystä vähäliikenteisten rataosien tulevaisuudesta. Loppusyksystä valmistuvassa, kaikkiaan 17 rataosaa koskevassa selvityksessä on mukana myös Ilomantsin rata.

Ylijohtaja Jarmo Koistisen mukaan kyse on normaalista selvityksestä rataosien kustannuksista ja hyödyistä suhteessa käyttöön. Mahdolliset lakkautusesitykset tehdään erikseen.

Koistinen ei pidä mahdottomana, että Särkivaaran tasoristeykseen jo viime syksyksi luvattujen turvalaitteiden asentamisen viivästyminen olisi yhteydessä selvitykseen.

- Asentamisesta ja rahoista vastaa meidän kunnossapitopuolemme. Meiltä ei ole annettu ohjetta lykätä turvapuomien asentamista, hän vakuuttaa.

Lyhyellä aikavälillä kaksi kolaria, joista toinen vaati kuolonuhrin, aiheuttaneeseen lyhyen näkymäalueen risteykseen tehtiin viime kesänä turvapuomien vaatimat sähkötyöt, mutta sen jälkeen asiassa ei ole tapahtunut mitään."
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Elokuu 06, 2017, 13:20:24 »

Millaisen kustannuksen yhdet turvapuomit aiheuttaisivat? Entä junan vauhdin hidastaminen tässä kohden esim. 10 kilometriin tunnissa tasoristeykseen tultaessa (josta voisi kiihdyttää sen jälkeen)?

Onkohan myös niin että kustannussyistä puutavara kannattaa ajaa tehtaalle / radan varteen Joensuuhun mieluummin rekoilla kuin junilla? Rajan takana näyttää olevan lisää valtavan suuria metsiä, ehkäpä tulevaa puutavaraa rajan takaa hyödyttämään suomalaisia ja venäläisiä, varsinkin sitten kun EU:n rajoitukset metsien hyötykäytöstä piakkoin tulevat voimaan. Tuolloin voisi olla Ilomantsissa taas vilskettä.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2017, 18:10:07 »

Äsken tuli taas ajettua tuosta "vaarallisesta" tasoristeyksestä. Kun idiootin pää ei käänny, niin näkemä saa olla vaikka miljoona kilometriä eikä turvallisuus parane silti lainkaan. Jos katsoo sivuilleen ja ajaa tarpeeksi hiljaa, niin ehtii siinä näkemään ihan tarpeeksi, jopa sinne takaviistoon suuntaan.
Itse asiassa kokeilin 40 km/h pysähtymättä (niin ei saisi tehdä), mutta silti ehtii nähdä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2017, 23:12:00 »

Ok, eli kyseessä on maanteiden ja rautateiden klassikko, jossa kohtuuhyvän näkyvyyden risteys on päätynyt jostain syystä kolarirysäksi. Maanteillä rakennettiin ennen eritasoliittymä, nyt usein kiertoliittymä. Mitenkähän tuohon kohtaan saisi tehtyä kustannustehokkaan kiertoliittymän junille ja autoille? Iskee silmää Toki juna kolmion takaa liikkeelle lähtiessä tukkisi liittymän varsin pitkäksi ajaksi...olisikohan tuo ollenkaan suotavaa... 

Äsken tuli taas ajettua tuosta "vaarallisesta" tasoristeyksestä. Kun idiootin pää ei käänny, niin näkemä saa olla vaikka miljoona kilometriä eikä turvallisuus parane silti lainkaan. Jos katsoo sivuilleen ja ajaa tarpeeksi hiljaa, niin ehtii siinä näkemään ihan tarpeeksi, jopa sinne takaviistoon suuntaan.
Itse asiassa kokeilin 40 km/h pysähtymättä (niin ei saisi tehdä), mutta silti ehtii nähdä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2017, 09:22:25 »

Millaisen kustannuksen yhdet turvapuomit aiheuttaisivat? Entä junan vauhdin hidastaminen tässä kohden esim. 10 kilometriin tunnissa tasoristeykseen tultaessa (josta voisi kiihdyttää sen jälkeen)?


Pari betoniporsasta niin että auto joutuu pujottelemaan niiden välistä tasoristeykseen n. 10 km/h voisi ainakin rajoittaa pahimpia "lappusilmäisiä" kaasujalkoja. Hymyilee
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2017, 09:30:37 »

Valitettavasti koko maailman rahat eivät riitä suojelemaan ihmisiä heidän omalta tyhmyydeltään...
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2018, 11:11:17 »

Ilomantsin radan tulevaisuudella taas positiivista. Aikaisempi oli siis listautuminen työryhmäselvityksessä peruskorjattavien joukkoon ensimmäisenä.

Vapo on valinnut Ilomantsin aktiivihiiltä tuottavan tehtaan perustamispaikaksi. Perusteena mm. olemassaoleva rautatieyhteys.

https://yle.fi/uutiset/3-10564520
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Joulukuu 20, 2018, 17:11:06 »

Ilomantsin radan tulevaisuudella taas positiivista. Aikaisempi oli siis listautuminen työryhmäselvityksessä peruskorjattavien joukkoon ensimmäisenä.

Vapo on valinnut Ilomantsin aktiivihiiltä tuottavan tehtaan perustamispaikaksi. Perusteena mm. olemassaoleva rautatieyhteys.

https://yle.fi/uutiset/3-10564520

Tuosta, jos koko tuotanto käyttää rautatieyhteyttä, saadaan noin yksi junapari kuukaudessa lisää radalle.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2018, 17:53:27 »

Ilomantsin radan tulevaisuudella taas positiivista. Aikaisempi oli siis listautuminen työryhmäselvityksessä peruskorjattavien joukkoon ensimmäisenä.

Vapo on valinnut Ilomantsin aktiivihiiltä tuottavan tehtaan perustamispaikaksi. Perusteena mm. olemassaoleva rautatieyhteys.

https://yle.fi/uutiset/3-10564520

Tuosta, jos koko tuotanto käyttää rautatieyhteyttä, saadaan noin yksi junapari kuukaudessa lisää radalle.

Luin päivällä jutun ja hämmästelin tuota tonnimäärää. "Oliko tuo todellakin se Vapo:n tehdas, jonka annettiin ymmärtää jokunen aika sitten vaikuttavan radan kohtaloon?".

Löysin pikagooglauksella ainakin Karjalaisesta 19.1.2017 viittausta tähän. Muistelen lukeneeni kyllä laajemmasta lähteestä.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/128316
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ilomantsin rata jälleen uhattuna - selvitys valmistuu loppusyksystä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina