Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Virtain veturitalli ja mekaaninen asetinlaite  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« : Elokuu 03, 2017, 21:11:03 »

Kysymys 1: Virtain aseman veturitalli

Eljas Pölhön vuonna 1968 tekemässä Virtain ratapihan periaatekaaviossa (kts. liitetiedosto) on nähtävissä Haapamäen puoleisessa ratapihan päässä naperolta lähtevästä osuuskaupan sivuraiteesta erkaneva lyhyt pistoraide rakennuksen sisään. Voisiko tämä olla resiina/rata-autovaja tai pieni veturitalli? Ehkä Virtojen “oma veturi” eli Tka3 297 piti majaansa siellä?

Voisiko joku vahvistaa tai kumota tämän arvelun? Tai vielä parempaa: Olisiko jollakin valokuvaa Virtain veturitallista?


Kysymys 2: Virtain aseman mekaaninen asetinlaite

Heikki Kellomäki arvelee loistavassa kirjassaan "Rautatie tuli - ja meni" (kolmas laajennettu painos 2016), että mekaaninen asetinlaite asennettiin Virroille 1950-luvun lopulla (s. 85, kuva 76). Onko jollakin tästä ajankohdasta tarkempaa tietoa? Tai vielä parempaa: Onko jollakin Virtain aseman vaihde- ja opastinturvalaitospiirrosta?




* Virrat_Vir_474+350.png (32.41 kilotavua, 1526x2388 - tarkasteltu 323 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2017, 14:28:09 »

Eljas Pölhön tekemästä Tka2/Tka3-tiedostosta:

Tka3 297 luovutettiin VR:lle 5.9.1970 ja sijoituspaikka oli 9.11.1970 Virrat. Veturi hylättiin 11.7.1994 (ja päätyi lopulta Haapamäen Museoveturiyhdistykselle?).

Jos Eljaksen piirros Virtain aseman ratapihasta on vuodelta 1968 ja Tka3 297 saapui sinne vasta vuonna 1970 niin veturitalli/vaja on alun perin tehty jotakin muuta varten.

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2017, 17:35:06 »

Olen matkustanut junalla Virtain ohi vain kerran, 7.5.1968, ja kaavio on siltä ajalta. Tietysti juuri sen matkan matkakertomus ei ole mapissa paikallaan, joten en voi tarkastaa näkyikö Virroilla mitään kulkinetta. Mahdollisuudet ovat kyllä huonot, koska matkustin junalla H491, joka oli Virroilla hyvin aikaisin aamulla, joskus viiden huitteissa ollen reilun puolisen tuntia myöhässä ja jos siellä oli ovellinen vaja, niin varmaan oli ovet kiinni.

Virroille oli ollut sijoitettuna moottoriresiina Tre Rto 17.6.1957 lähtien, ensimmäisenä Tre Rto-61. Toinen mahdollisuus voisi olla Kisko-Kalle, mutta Virrat ei ole mukana tunnetuissa sijaintipaikoissa ja kolmantena ratakuorma-auto Tka Rto.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Virtain veturitalli ja mekaaninen asetinlaite  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina