Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Lähtö ja saapumisraiteet.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 396


« : Elokuu 04, 2017, 02:33:55 »

Meinasi mennä hermot kun mistään ei saa kunnollista luetteloa Hki saapuvista-/lähtöraiteista, tarvittavat tiedot on saapumis-/lähtöraide+klo, junan kirjaintunniste, JNO. Kalustotiedot saa otettua laiturilta.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 222


« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2017, 10:52:33 »

Jos riittää reaaliaikainen tieto, niin yhdistelemällä Julian tietoja junat.net -tietoihin näkee ainakin saman minkä aseman infomonitorista (ts. matkustajajunien informaation lähtö- ja tuloraiteineen).
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 633


« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2017, 11:53:41 »

Jos riittää reaaliaikainen tieto, niin yhdistelemällä Julian tietoja ...

Niin, jos kirjoittaa Julian oikeaan yläkulmaan Hki, pitäisi saada kaikki kaivatut tiedot ulos.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 222


« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2017, 12:05:07 »

Jos riittää reaaliaikainen tieto, niin yhdistelemällä Julian tietoja ...

Niin, jos kirjoittaa Julian oikeaan yläkulmaan Hki, pitäisi saada kaikki kaivatut tiedot ulos.

Mainiota - kiitos tuosta tiedosta! Olen aiemmin käyttänyt aina vain aikatauluhakua... voisiko tuon tiedon raiteiden löytymisestä lisätä etusivun infoon?

Kehittämisidea: voisiko aikatauluhaun antamaan tietoon lisätä raidetiedon (esim. R1 jne.)...
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 633


« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2017, 15:05:03 »

Mainiota - kiitos tuosta tiedosta! Olen aiemmin käyttänyt aina vain aikatauluhakua... voisiko tuon tiedon raiteiden löytymisestä lisätä etusivun infoon?

Siinä aikataulusivulla on vihreä laatikko, joka vinkkaa etsimään seuraavaksi saapuvia junia juurikin pikahaulla tai käyttämään live-näkymää. Raiteista siinä ei tosin mainita. Raidetiedoissa kannattaa huomioida, että ne ovat suunniteltuja raiteita. Matkustajajunilla siis raidejärjestyksien mukaisia, tavarajunilla ihan puhtaasti liikennepaikkojen oletusraiteita. Matkustajajunien operatiivisessa tilanteessa tapahtuvat raidemuutokset eivät vielä tällä hetkellä päivity avoimeen dataan (eivätkä siis Juliaan, junat.net-palveluun tms.). Tähän lienee tulossa parannusta piakkoin.

Kehittämisidea: voisiko aikatauluhaun antamaan tietoon lisätä raidetiedon (esim. R1 jne.)...

Ideoita on ollut tarjota nykyinen tiivis näkymä tai sitten vähän laajempi näkymä esim. operaattori- ja raidetiedolla. Yritän jossain vaiheessa saada käyttöön.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 222


« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2017, 15:08:22 »

Kiitos paljon näistä lisätiedoista!
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 396


« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2017, 19:46:07 »

Kiitos paljon näistä lisätiedoista!

Olen miettinyt että "ampua" kameralla sarja josta tiedot saan. Yksi hyvin 1-5 tähdätty voi olla parempi.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2017, 20:25:45 »

Matkustajajunien operatiivisessa tilanteessa tapahtuvat raidemuutokset eivät vielä tällä hetkellä päivity avoimeen dataan (eivätkä siis Juliaan, junat.net-palveluun tms.). Tähän lienee tulossa parannusta piakkoin.
Mutta junat.dy.fi:ssä näkyy silti matkustajajunien operatiiviset raidemuutokset. Kun esim. eilen IC 68 käytti Tikkurilassa poikkeuksellisesti raidetta kaksi, se näkyy siellä muttei Juliassa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2017, 21:28:52 kirjoittanut Joonas Lindholm » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2022


« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2017, 21:23:16 »

Matkustajajunien operatiivisessa tilanteessa tapahtuvat raidemuutokset eivät vielä tällä hetkellä päivity avoimeen dataan (eivätkä siis Juliaan, junat.net-palveluun tms.). Tähän lienee tulossa parannusta piakkoin.
Mutta junat.dy.fi:ssä näkyy silti matkustajajunien operatiiviset raidemuutokset. Kun esim. eilen IC 68 käytti Tikkurilassa poikkeuksellisesti raidetta kolme, se näkyy siellä muttei Juliassa.

junat.dy.fi näyttää raidetta kaksi...

Juliassa voi tarkastella myös kulkutietoviestejä, tähän tyyliin. Sielläkin ilmoitetaan junan käyttäneen Tikkurilassa raidetta 2 (virallisesti 202).
tallennettu

Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2017, 21:37:16 »

Matkustajajunien operatiivisessa tilanteessa tapahtuvat raidemuutokset eivät vielä tällä hetkellä päivity avoimeen dataan (eivätkä siis Juliaan, junat.net-palveluun tms.). Tähän lienee tulossa parannusta piakkoin.
Mutta junat.dy.fi:ssä näkyy silti matkustajajunien operatiiviset raidemuutokset. Kun esim. eilen IC 68 käytti Tikkurilassa poikkeuksellisesti raidetta kolme, se näkyy siellä muttei Juliassa.

junat.dy.fi näyttää raidetta kaksi...

Juliassa voi tarkastella myös kulkutietoviestejä, tähän tyyliin. Sielläkin ilmoitetaan junan käyttäneen Tikkurilassa raidetta 2 (virallisesti 202).
Niin kakkosta tarkoitin. Raide on korjattu nyt alkuperäiseen viestiin. Kolmosta ei ole tuo juna tainnut käyttää koskaan, mutta raidetta kaksi monta kertaa. Z-juna 9863 käytti samaan aikaan poikkeuksellisesti raidetta kolme, joka oli ennen vuosikaudet Z-junien vakioraide etelään, mutta 19.6. alkaen raide on ollut kaksi.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 633


« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2017, 00:31:37 »

Mutta junat.dy.fi:ssä näkyy silti matkustajajunien operatiiviset raidemuutokset.

Kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun junan keula on sillä raiteella, eli raideosuuden varautuessa. Tuo on Juhanin itse tekemä rikastus alkuperäiseen dataan kulkutietoviestien perusteella.

Tulevaisuudessa tällainen muutostieto on mahdollista saada avoimesta datasta jo ennen junan saapumista laituriin joko kulkutien muodostuessa tai vieläkin aikaisemmin, jos raidemuutos tehdään LIIKE-järjestelmässä ajoissa.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 396


« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2017, 13:58:25 »

Mutta junat.dy.fi:ssä näkyy silti matkustajajunien operatiiviset raidemuutokset.

Kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun junan keula on sillä raiteella, eli raideosuuden varautuessa. Tuo on Juhanin itse tekemä rikastus alkuperäiseen dataan kulkutietoviestien perusteella.

Tulevaisuudessa tällainen muutostieto on mahdollista saada avoimesta datasta jo ennen junan saapumista laituriin joko kulkutien muodostuessa tai vieläkin aikaisemmin, jos raidemuutos tehdään LIIKE-järjestelmässä ajoissa.

Ovatko grafiikassa numeroimattomat siirtoliikennettä? Mikä olisi hyvä tunniste siirtoliikenteelle Ilr-Hki-Ilr? Olisi hyvä tietää miten VR merkitsee nämä kaluston siirrot huoltoajossa? Olen huomannut sen että junatunnus poistuu näytöltä heti kun juna on tullut tuloraiteen sisälle Helsingissä. Hitto 4 alle 7 tunnin yötä alkaa vaatimaan jo veronsa.
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #12 : Elokuu 12, 2017, 22:42:50 »

Ilr-Hki-Ilr on kalustosta riippuen eri tunnuksilla,
W, Veto. Sm-kaluston vaihtotyö
SAA, Saatto, saattaen vaihdettavat matkustajavaunut
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Lähtö ja saapumisraiteet.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina