Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sipilän hallitus on purkamassa rautateiden henkilöliikenteen monopolia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6 | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #25 : Elokuu 13, 2017, 22:49:48 »

50/50 on ihan hyvä ajatus. Mutta mikä se yksityistämisen varsinainen hyöty on, jos rautatieliikenne kuitenkin kustannetaan puoliksi verovaroilla?
Alempi rasite veronmaksajille, kun useampi kuin yksi saa tehdä tarjouksen millä liikenne hoidetaan. Ruotsissa SJ aluksi hävisi useimmat tarjouskilpailut, mutta sittemmin se on ollut tasaista. Jos yksin saa määrätä hinnan, niin siinä ei tarvitse miettiä kustannuksia, tehokkuutta tai palvelua.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #26 : Elokuu 13, 2017, 22:58:58 »

Mutta mikä se yksityistämisen varsinainen hyöty on, jos rautatieliikenne kuitenkin kustannetaan puoliksi verovaroilla?

Minkä yksityistämisen?

STT kertoi 9.8.2017 näin: "Mitään ei yksityistetä – rautatiet avautuvat vaiheittain kilpailulle vuoteen 2026 mennessä"
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #27 : Elokuu 13, 2017, 23:10:57 »

50/50 on ihan hyvä ajatus. Mutta mikä se yksityistämisen varsinainen hyöty on, jos rautatieliikenne kuitenkin kustannetaan puoliksi verovaroilla?
Alempi rasite veronmaksajille, kun useampi kuin yksi saa tehdä tarjouksen millä liikenne hoidetaan. Ruotsissa SJ aluksi hävisi useimmat tarjouskilpailut, mutta sittemmin se on ollut tasaista. Jos yksin saa määrätä hinnan, niin siinä ei tarvitse miettiä kustannuksia, tehokkuutta tai palvelua.

Niin, eli käytännössä siirretään verovaroja yksityisille yrityksille. Miten tässä Bernerin mallissa mikään tarve palvelun parantamiseseksi tai hinnan laskemiseksi toteutuu. Tulos revitään kermankuorintalinjoilta, ja joudutaan ajamaan kannattamatonta liikennettä siinä sivussa, mihin hintaan mitäkin sitten ajetaan, huh.

Lähtökohtaisesti nykyinen hallitus ei tule tekemään ainoatakaan päätöstä josta tavallinen kuluttaja tulee hyötymään ja tyhmä on se joka muuta kuvittelee. Berner ja Sipilä eivät tule jatkamaan politiikassa hallituskauden loputtua, kunhan vaan saavat omat kepulitavoitteensa päätökseen niin muu on yhdentekevää.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #28 : Elokuu 13, 2017, 23:26:05 »

50/50 on ihan hyvä ajatus. Mutta mikä se yksityistämisen varsinainen hyöty on, jos rautatieliikenne kuitenkin kustannetaan puoliksi verovaroilla?
Alempi rasite veronmaksajille, kun useampi kuin yksi saa tehdä tarjouksen millä liikenne hoidetaan. Ruotsissa SJ aluksi hävisi useimmat tarjouskilpailut, mutta sittemmin se on ollut tasaista. Jos yksin saa määrätä hinnan, niin siinä ei tarvitse miettiä kustannuksia, tehokkuutta tai palvelua.

Niin, eli käytännössä siirretään verovaroja yksityisille yrityksille. Miten tässä Bernerin mallissa mikään tarve palvelun parantamiseseksi tai hinnan laskemiseksi toteutuu. Tulos revitään kermankuorintalinjoilta, ja joudutaan ajamaan kannattamatonta liikennettä siinä sivussa, mihin hintaan mitäkin sitten ajetaan, huh.

Lähtökohtaisesti nykyinen hallitus ei tule tekemään ainoatakaan päätöstä josta tavallinen kuluttaja tulee hyötymään ja tyhmä on se joka muuta kuvittelee. Berner ja Sipilä eivät tule jatkamaan politiikassa hallituskauden loputtua, kunhan vaan saavat omat kepulitavoitteensa päätökseen niin muu on yhdentekevää.
Täysin päinvastoin. Yksityinen yritys säästää veronmaksajien kukkaroa, jos se onnistuu tekemään halvemman tarjouksen kuin valtion omistama osakeyhtiö.

Se mikä tuntuu hullulta ja poliittiselta höpötykseltä on koplaaminen huonosti tuottavien ja hyvin tuottavien reittien kesken. Se on niin tyhmä ajatus, ettei sitä voi käytännössä kukaan ajatella tosissaan edes Suomessa. Vaikka joku reitti tuottaisi 0 euroa viikossa, niin joku tarjoaa millä sen voi ajaa. Halvin tarjous voittaa ja se tuo tarjoajalle voittoa. Jos joku linja on kannattava ilman kilpailutusta, niin pitää olla tosi tyhmä, jos sen kilpailuttaa. Antaa firmojen kisata keskenään. Katsokaa mitä naapurissa on tapahtunut. Surkeita sivuratoja yhä liikennöidään henkilöjunilla. Tosin valtio on ajatuksessa mukana ja hyväksyy pysäkeiksi aika vaatimattomat muutaman metrin mittaiset puulaiturit.

Olisitte Suomessa kopioineet Ruotsin systeemin, niin ei ainakaan menisi metsään.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #29 : Elokuu 13, 2017, 23:40:21 »

Mutta mikä se yksityistämisen varsinainen hyöty on, jos rautatieliikenne kuitenkin kustannetaan puoliksi verovaroilla?

Minkä yksityistämisen?

STT kertoi 9.8.2017 näin: "Mitään ei yksityistetä – rautatiet avautuvat vaiheittain kilpailulle vuoteen 2026 mennessä"
Ruotsissa kaikki paikallisliikenne lopetettiin valtion toimesta jo 1980-luvulla eli "yksityistettiin". Paikallisjunaliikenne jatkui, koska yksityisille annettiin lupa jatkaa sitä. "Yksityinen" käsittää tässä myös maakunnat, jotka ottivat asukkaidensa edun huomioon ja luvan saatuaan alkoivat kehittää lähiliikennettä omien tarpeidensa mukaan. Ruotsissa maakunnat ovat eri asemassa Suomeen verrattuna, koska niillä on omia verotuloja. Tyypillinen palkansaaja Ruotsissa maksaa 20% veroa kotikunnalleen ja 10% maakunnalle, jossa asuu. Yksityishenkilö maksaa valtion veroja vain, jos on "suurituloinen", eli tällä hetkellä ansaitsee vähennysten jälkeen noin 50 000 euroa vuodessa eli reilut 4000 euroa kuukaudessa.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #30 : Elokuu 13, 2017, 23:46:08 »

No Ruotsissa kaikki on toisin, siellä kehitetään ja valmistetaan jopa huippuluokan hävittäjäkoneita. Eihän siinä oikein mitään järkeä ole, mutta kansantalous tykkää hyvää, tai ainakin näyttää hyvältä.

Aika sama tilanne on ehkä Suomessa rautatieliikenteen osalta nykyään, aivan vähän vaan on eroa näillä asioilla. Rautatieliikenne nyt ei vaan vaadi aivan niin paljon verovaroja/tuotettu näennäinen hyöty kansantaloudelle. Siis ehkä, mutta ja jos.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #31 : Elokuu 14, 2017, 06:37:43 »


Kiitos, tämä oli mielenkiintoinen lisätietopukettipaketti!
Siinä on kuitenkin jotain outoja kirjauksia. Puhutaan, että ostoliikennemäärärahojen käyttö on kasvanut kilpailun avaamisen jälkeen (v. 2010). Seudullista ostoliikennettähän on kilpailutettu jo 1990-luvulta lähtien. Jos ostoliikennemäärärahojen käyttö on kasvanut vuoden 2010 jälkeen, se voi johtua poliittisesta tahdosta käyttää liikenteeseen enemmän rahaa tai siitä, että saadut tarjoukset ovat aikaisempaa kalliimpia. Jos rataverkolle pääsyä on yleisesti avattu alkaen jo vuodesta 2009, miten se vaikuttaa seudulliseen ostoliikenteeseen?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #32 : Elokuu 14, 2017, 09:31:17 »


Mielenkiintoista että tämä asia nyt vasta nousi mediaan, kun päätökset on jo tehty.

Eduskuntaan tämä asia tuli 2013, ja linkin kautta voi seurata asian käsittelyä vuosien 2013-2016 aikana:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/U_8+2013.aspx

Löytyy mm. asiantuntijoiden lausunnot sisältäen FR:n ja VR:n näkemykset
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #33 : Elokuu 14, 2017, 13:19:32 »

Olen samaa mieltä veturimiesmiestenliiton kanssa. Fenniarail on ostanut ja vuokrannut kaluston ja laajentaa toimintaansa tarpeen mukaan. Mikä helvetin velvollisuus VR:llä on toimia kalustopankkina. Jos kilpailemaan lähtee niin tehkööt sen ostamallansa tai vuokraamalla kalustonsa. Tässä veturimiestenliitto toimii oikein. Näppäimistö tempuilee taas vaihteeksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2017, 14:12:17 kirjoittanut Mikko Mäntymäki » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #34 : Elokuu 14, 2017, 13:50:18 »

Olen samaa mieltä veturiemiestenliiton kanssa. Fenniarail on ostanut ja vuokrannut kaluston ja laajentaa toimintaansa tarpeen mukaan. Mikä helvetin velvollisuus VR:llä on toimia kalustopankkina. Jos kilpailemaan lähtee niin tehkööt sen ostamallansa tai vuokraamalla kalustonsa. Tässä veturimiestenliitto toimii oikein.

Muistaakseni VR Oyj sai aikoinaan lahjakirjalla koko silloisen kalustonsa. Toisin sanoen, sen ovat kustantaneet Suomalaiset veronmaksajat. Vuosia aiemmin, raideliikenteen vapautumisen uhatessa, VR toimi pikaisesti ja ilkeän itsepäisesti samaisen kaluston romutusten osalla. Tarvittiin useampikin huomautus valtionhallinnon taholta, ennen kuin VR suostui keskeyttämään romutukset. Kyllä nykyinen VR:n kalusto tulee valtaosin saada kalustohallintayhtiön alaisuuteen, sillä tuo kalusto ei oikeastaan ole VR:n varoin hankittua. Kalustonhallintayhtiö on eräänlainen tae siitä, että todelliset mahdollisuudet omaava operaattori saa niin halutessaan käyttöönsä sitä kalustoa, jonka veronmaksajat ovat nykyiselle VR:lle kustantaneet. Nythän näin ei ole.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #35 : Elokuu 14, 2017, 14:28:22 »

Muistaakseni VR Oyj sai aikoinaan lahjakirjalla koko silloisen kalustonsa. Toisin sanoen, sen ovat kustantaneet Suomalaiset veronmaksajat. Vuosia aiemmin, raideliikenteen vapautumisen uhatessa, VR toimi pikaisesti ja ilkeän itsepäisesti samaisen kaluston romutusten osalla. Tarvittiin useampikin huomautus valtionhallinnon taholta, ennen kuin VR suostui keskeyttämään romutukset. Kyllä nykyinen VR:n kalusto tulee valtaosin saada kalustohallintayhtiön alaisuuteen, sillä tuo kalusto ei oikeastaan ole VR:n varoin hankittua. Kalustonhallintayhtiö on eräänlainen tae siitä, että todelliset mahdollisuudet omaava operaattori saa niin halutessaan käyttöönsä sitä kalustoa, jonka veronmaksajat ovat nykyiselle VR:lle kustantaneet. Nythän näin ei ole.
Mikään "neljäs rautatiepaketti" ei pakota missään maassa kansallisia rautatieyhtiöitä luopumaan koko tuotantokoneistostaan.

Vanhempi kalusto jota VR ei käytä, voidaan hyvinkin luovuttaa, mutta uudempi jonka se on itse osaamisellaan hankkinut ja maksanut, sen pitäisi saada pitää.

Ei rautatieliikenne ole mikään päiväkoti jossa kaikki junaradan osat ovat yhteisiä.

Jos Suomeen tulee vakavahenkisiä rautatieoperaattoreita kilpailemaan, ne hankkii kyllä omaa osaamistaan hyödyntäen kalustonsa itse. Jos operaattorin päätehtävä on kilpailla VR ulos niin se ei ole vakavahenkinen operaattori.

t. Rainer

tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #36 : Elokuu 14, 2017, 15:13:43 »

Miten mahtaisi HSL-alueen raideliikenne toimia, jos lähtökohtaisesti jokaisella liikennöitsijällä pitäisi olla liikennöintiin tarvittava määrä Flirttejä? Oletetaan, että liikenteen hoitamista varten tarvitaan 100 kappaletta Flirttejä ja kolme yhtiötä olisi kiinnostunut liikennöinnistä. Tarvittaisiin siis 300 kappaletta Flirttejä, joista 200 kappaletta seisoisi tyhjän panttina jokaisen kilpailutuskauden aikana. Hirveää kansantaloudellista tuhlausta, joiden kulut siirtyisivät lippujen hintoihin.

Onneksi HSL on ajatellut kaukokatseisesti ja kalusto on hankittu JKOY:n omaisuudeksi. Nyt HSL:n kilpailutukseen voi osallistua mikä tahansa liikennöitsijä, joilla on ammattitaitoisia kuskeja, kun kilpailuttaja tarjoaa kaluston. Tällä tavalla saadaan kilpailutukseen mukaan mahdollisimman paljon operaattoreita ja kaluston käyttöaste pysyy korkealla.

Sama logiikkaa pätee muuhunkin rautatiekilpailuun. Kaluston käyttöaste pysyy korkealla, kun kalustopankista sitä voidaan tarvittaessa vuokrata. Kalustopankki saa vuokraamisesta tuloja uusia investointeja varten ja kaluston käyttöaste säilyy korkealla. Rautatiekuljetuspalveluiden tarjonta lisääntyy, kun kaluston hankinta ei ole kynnyskysymys eikä myöskään se, että oman kaluston investointikulu jäisi käteen, jos seuraavalla kierroksella ei voittaisikaan kisaa. Asetelma ei tietenkään estä operaattoreita myös hankkimasta omaa kalustoa, jos se strategisesti tuntuu hyvältä. Veikkaan, että osa operaattoreista hankkii osan kalustoa itse ja loput kalustopankista. Eikös näin ole Ruotsissa — SJ ei itse omista kalustoa, vaan on puhdas operaattori.

Valtion kannalta mitään ei menetetä, kun valtio siirtää omistustaan toisesta valtiollisesta yhtiöstä toiseen valtiolliseen yhtiöön. Kysehän ei ole yksityistämisestä vaan yhtiöittämisestä — itse asiassa jo yhtiöitetyn VR:n pilkkomisesta.

Varsinkin julkisen ostoliikenteen osalta maksimoidaan julkisten varojen käytöstä saatavat hyödyt, kun päästään kilpailuttamaan julkisen sektorin tuottamia liikennepalveluita. Luulisi tämän kiinnostavan jokaista kansalaista.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1683


« Vastaus #37 : Elokuu 14, 2017, 15:47:30 »

Olen samaa mieltä veturimiesmiestenliiton kanssa. Fenniarail on ostanut ja vuokrannut kaluston ja laajentaa toimintaansa tarpeen mukaan. Mikä helvetin velvollisuus VR:llä on toimia kalustopankkina. Jos kilpailemaan lähtee niin tehkööt sen ostamallansa tai vuokraamalla kalustonsa. Tässä veturimiestenliitto toimii oikein. Näppäimistö tempuilee taas vaihteeksi.

Mutta omistajalla on intressi saada kalusto tehokkaaseen käyttöön. Osakeyhtiö on siitä kelpo yhteisö, että se tekee niinkuin omistaja katsoo parhaakseen.

Tilanne olisi toinen, jos VR olisi yhtiöittämisen sijasta säätiöity vuonna 1995. Silloin sen omaisuusmassa olisi VR:n omaa tarkoitusta palveleva.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #38 : Elokuu 14, 2017, 15:57:22 »

Jahas! Peli näyttää kovenevan. Muutama muu "perinteinen" liitto on ilmoittanut tukitoimista, ellei Hallitus peru suunnitelmia kilpailun avaamiselle myös rautateiden henkilöliikenteessä. Onnekas veikkaukseni on, että mikäli nuo tukitoimet johtavat laajempiin lakkoihin, viennin seisahtumisen johdosta myös kituva talouskasvumme tyrehtyy. Toivottavasti liitot ymmärtävät mahdollisten toimiensa seuraukset... VR:n henkilöliikenne ei ole oikea syy nitkauttaa koko maan taloutta. Entistä enemmän alkaa valitettavasti näyttämään maallikosta siltä, kuinka pian alkavassa veturinkuljettajien lakkoilussa on enemmän kiinni yhden ammattikunnan huomattavista eduista, kuin huoli koko rautatiejärjestelmämme tulevaisuudesta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1683


« Vastaus #39 : Elokuu 14, 2017, 15:59:48 »

Vanhempi kalusto jota VR ei käytä, voidaan hyvinkin luovuttaa, mutta uudempi jonka se on itse osaamisellaan hankkinut ja maksanut, sen pitäisi saada pitää.

Mutku VR ei omista läheskään kaikkea kalustoaan vaan ne ovat leasingilla eli vuokravaunuja.

Esimerkiksi kaikki Edot ja Erdt ovat leasingvaunuja, jotka omistaa SEB Leasing Oy. https://www.nib.int/news_publications/1321/nib_rahoittaa_uusien_vaunujen_hankintaa_vr_lle

Tarkoittaa sitä, että jos VR menettäisi jonkin reitin, seisoisivat vaunut ratapihoilla, mutta VR maksaisi edelleen kuukausivuokraa SEB:lle.

Nyt siis vastustetaan ruotsalaisen pankkijätti SEB:n omistaman leasingkaluston kuukausimaksujen siirtämistä jonkin muun operaattorin laskulle.   Pusu
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1683


« Vastaus #40 : Elokuu 14, 2017, 16:07:44 »

Jahas! Peli näyttää kovenevan. Muutama muu "perinteinen" liitto on ilmoittanut tukitoimista, ellei Hallitus peru suunnitelmia kilpailun avaamiselle myös rautateiden henkilöliikenteessä. Onnekas veikkaukseni on, että mikäli nuo tukitoimet johtavat laajempiin lakkoihin, viennin seisahtumisen johdosta myös kituva talouskasvumme tyrehtyy. Toivottavasti liitot ymmärtävät mahdollisten toimiensa seuraukset... VR:n henkilöliikenne ei ole oikea syy nitkauttaa koko maan taloutta. Entistä enemmän alkaa valitettavasti näyttämään maallikosta siltä, kuinka pian alkavassa veturinkuljettajien lakkoilussa on enemmän kiinni yhden ammattikunnan huomattavista eduista, kuin huoli koko rautatiejärjestelmämme tulevaisuudesta.

Mielenkiintoista, että postimiesten unioni PAU on kovasti lähdössä tukitoimiin.

Mites veljesliitot tukivat postimiehiä, kun joutuivat ruohonleikkaajiksi?  Huh Ei niin mitenkään..
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #41 : Elokuu 14, 2017, 16:10:12 »

Tarkoittaa sitä, että jos VR menettäisi jonkin reitin, seisoisivat vaunut ratapihoilla, mutta VR maksaisi edelleen kuukausivuokraa SEB:lle.

Niin tarkoittaisi. Siksi kalustoa ei kannata omistaa kilpailutilanteessa, vaan sitä kannattaa vuokrata sen mukaan voittaako tarjouskilpailun vai ei. Kalustopankkijärjestelyssä kalusto on siihen liittyvät sitoumukset siirtyvät todennäköisesti kalustoyhtiölle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1683


« Vastaus #42 : Elokuu 14, 2017, 16:15:02 »

Ääneen lausumaton veturimiesten tavoite taitaa olla alan oman lonka-sopimuksen saaminen eli siirtyvät vanhoina työntekijöinä kilpailutuksen mukana firmasta toiseen.

Näin sovittiin hsl-alueen bussikuskien osalta.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #43 : Elokuu 14, 2017, 19:29:49 »

Jahas! Peli näyttää kovenevan. Muutama muu "perinteinen" liitto on ilmoittanut tukitoimista, ellei Hallitus peru suunnitelmia kilpailun avaamiselle myös rautateiden henkilöliikenteessä. Onnekas veikkaukseni on, että mikäli nuo tukitoimet johtavat laajempiin lakkoihin, viennin seisahtumisen johdosta myös kituva talouskasvumme tyrehtyy. Toivottavasti liitot ymmärtävät mahdollisten toimiensa seuraukset... VR:n henkilöliikenne ei ole oikea syy nitkauttaa koko maan taloutta. Entistä enemmän alkaa valitettavasti näyttämään maallikosta siltä, kuinka pian alkavassa veturinkuljettajien lakkoilussa on enemmän kiinni yhden ammattikunnan huomattavista eduista, kuin huoli koko rautatiejärjestelmämme tulevaisuudesta.

Vaihdoin laivamatkoja kun on huonot kokemukset pääkaupunkiseudulle tulemisesta omalla autolla. Kun ei pariin päivään junalla pääse.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #44 : Elokuu 14, 2017, 19:50:26 »

Aina jaksaa ihmetyttää tuo peruste että VR oy on saanut kalustonsa valtiolta "ilmaiseksi" ja siksi sen kepulointi olisi jotenkin oikeutetumpaa. Miten valtion olisi oikein pitänyt toimia? Valtio olisi toki voinut pitää kaluston itsellään ja myydä sen eniten tarjoavalle ja pääomittaa omistamaansa yhtiötä kylmästi rahalla jolla yhtiö olisi voinut ostaa kalustonsa omistajaltaan. Jotenkin tuon kaltainen toiminta olisi vaikuttanut erittäin typerältä.

Osakeyhtiölainkin mukaan menettely on täysin hyväksyttävissä oleva.
"Jos merkintähinta maksetaan rahan sijasta kokonaan tai osittain muulla omaisuudella (apporttiomaisuus), omaisuudella on luovutushetkellä oltava vähintään maksua vastaava taloudellinen arvo yhtiölle. Sitoumus työn tai palvelun suorittamiseen ei voi olla apporttiomaisuutta.

Merkintähinnan maksamisesta apporttiomaisuudella on määrättävä perustamissopimuksessa. Perustamissopimuksessa on lisäksi oltava selvitys, jossa yksilöidään apporttiomaisuus ja sillä suoritettava maksu sekä selvitetään omaisuuden arvostamiseen vaikuttavat seikat ja omaisuuden arvostamisessa noudatettavat menetelmät. Jos tämän momentin säännöksiä ei ole noudatettu, merkitsijällä on velvollisuus näyttää, että omaisuudella oli maksua vastaava taloudellinen arvo yhtiölle. Puuttuva määrä on maksettava yhtiölle rahassa.

Jos merkintähinta maksetaan rahassa edellytyksin, että yhtiö hankkii vastiketta vastaan omaisuutta, hankintaan sovelletaan vastaavasti, mitä maksusta apporttiomaisuudella säädetään."
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #45 : Elokuu 14, 2017, 20:28:08 »

Aina jaksaa ihmetyttää tuo peruste että VR oy on saanut kalustonsa valtiolta "ilmaiseksi" ja siksi sen kepulointi olisi jotenkin oikeutetumpaa. Miten valtion olisi oikein pitänyt toimia? Valtio olisi toki voinut pitää kaluston itsellään ja myydä sen eniten tarjoavalle ja pääomittaa omistamaansa yhtiötä kylmästi rahalla jolla yhtiö olisi voinut ostaa kalustonsa omistajaltaan. Jotenkin tuon kaltainen toiminta olisi vaikuttanut erittäin typerältä.
......
Näin toimittiin muualla Euroopassa, kun valtiollinen virastorautatie muutettiin osakeyhtiöksi. Osakeyhtiö osti tai vuokrasi kaluston valtiolta (veronmaksajilta), mikäli tämä oli rahoittanut alkuperäisen hankinnan. Näin rautatieosakeyhtiöt eivät saaneet kilpailuetua siitä, että kaluston hankintaan ei tarvinnut käyttää rahaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #46 : Elokuu 14, 2017, 20:35:21 »


Onneksi HSL on ajatellut kaukokatseisesti ja kalusto on hankittu JKOY:n omaisuudeksi. Nyt HSL:n kilpailutukseen voi osallistua mikä tahansa liikennöitsijä, joilla on ammattitaitoisia kuskeja, kun kilpailuttaja tarjoaa kaluston. Tällä tavalla saadaan kilpailutukseen mukaan mahdollisimman paljon operaattoreita ja kaluston käyttöaste pysyy korkealla.

Sama logiikkaa pätee muuhunkin rautatiekilpailuun. Kaluston käyttöaste pysyy korkealla, kun kalustopankista sitä voidaan tarvittaessa vuokrata. Kalustopankki saa vuokraamisesta tuloja uusia investointeja varten ja kaluston käyttöaste säilyy korkealla. Rautatiekuljetuspalveluiden tarjonta lisääntyy, kun kaluston hankinta ei ole kynnyskysymys eikä myöskään se, että oman kaluston investointikulu jäisi käteen, jos seuraavalla kierroksella ei voittaisikaan kisaa. Asetelma ei tietenkään estä operaattoreita myös hankkimasta omaa kalustoa, jos se strategisesti tuntuu hyvältä. Veikkaan, että osa operaattoreista hankkii osan kalustoa itse ja loput kalustopankista. Eikös näin ole Ruotsissa — SJ ei itse omista kalustoa, vaan on puhdas operaattori.

Valtion kannalta mitään ei menetetä, kun valtio siirtää omistustaan toisesta valtiollisesta yhtiöstä toiseen valtiolliseen yhtiöön. Kysehän ei ole yksityistämisestä vaan yhtiöittämisestä — itse asiassa jo yhtiöitetyn VR:n pilkkomisesta.

Varsinkin julkisen ostoliikenteen osalta maksimoidaan julkisten varojen käytöstä saatavat hyödyt, kun päästään kilpailuttamaan julkisen sektorin tuottamia liikennepalveluita. Luulisi tämän kiinnostavan jokaista kansalaista.

JKOY:n ja hallituksen ehdottaman valtion kalustoyhtiön erot ovat:

- HSL:llä on yksinoikeus pk-seudun joukkoliikenteeseen. Se ei kilpaile kenenkään kanssa. VR tai muu kaukojunaoperaattori kilpailee sekä muiden junayhtiöiden että bussi-  ja lentoliikenteen jkanssa.
- Kun JKOY perustettiin, tiedettiin että sen junilla ajaisi joskus jokin muu operaattori kuin VR.
- Mahdollinen operaattori saa junat pitkäaikaiseen käyttöön. HSL kuitebnkin määrää missä niillä ajetaan ja milloin.
- VR on vähemmistöosakas JKOY:ssä mikä tarkoittaa sitä että VR:n osaamista on käytetty junien hankinnpoissa, ja käytetään niiden kunnossapidossa. Ei toki niin että niitä olisi pakko huoltaa VR:llä. Miten se tulevaisuudessa on jos VR ei enää saa omistaa kalustoa mnissään muodossa, voi olla että JKOY siirtyy kokonaan HSL:n omistukseen
- HSL:n tarkoitus ei ole lisätä junaliikennettä polkemalla hintoja ja kilpailemalla halpabussien kanssa vaan matkustaminen on yhtä kallista kuin HSL:n bussi-, metro ja raitiovaunuliikenteessä. N puolet liikennöinnin kustannuksista tulee lipputuloista ja n puolet veronmaksajilta. Tällaisessa tapauksessa kalustoyhtiö on ainoa jörkevä ratkaisu, koska liikenne on niin raskaasti tappiollista muutenkin, mutta veronmaskajat hyväksyvät sen, koska lähsekään kaikilla ei ole vaihtoehtoa kulkea autolla eli joukkoliikenteen osuus paljon korkeampi kun valtakunnallisessa liikenteessä. Tilanne muyistuttaa siis enemmän ns harvaan liikennöistyjen rataosien tappiollista ostoliikennettä vaika volyymit ovat suuremmat
- Valtakunnallisessa kaukojunaliikenteessä valtion kalustopankki merkitsee sitä että operaattorit kilpailevat matkalippujen hinnoilla markkinaoisuuksista ja lypsävät itselleen edullisia kalustovuokria koska eivät pärjäisi muuten. Valtiolle koko toiminta muuttuisi tappiolliseksi verrattuna siihen että VR saisi pitää edes kalleimmat lippulaivajunansa itsellään ja käyttää sitä osaamista joka sillä on kannattavan ja silti kilpailukykyisen liikenteen tarjoamiseksi





tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #47 : Elokuu 14, 2017, 20:41:05 »

Vanhempi kalusto jota VR ei käytä, voidaan hyvinkin luovuttaa, mutta uudempi jonka se on itse osaamisellaan hankkinut ja maksanut, sen pitäisi saada pitää.

Mutku VR ei omista läheskään kaikkea kalustoaan vaan ne ovat leasingilla eli vuokravaunuja.

Esimerkiksi kaikki Edot ja Erdt ovat leasingvaunuja, jotka omistaa SEB Leasing Oy. https://www.nib.int/news_publications/1321/nib_rahoittaa_uusien_vaunujen_hankintaa_vr_lle

Tarkoittaa sitä, että jos VR menettäisi jonkin reitin, seisoisivat vaunut ratapihoilla, mutta VR maksaisi edelleen kuukausivuokraa SEB:lle.

Nyt siis vastustetaan ruotsalaisen pankkijätti SEB:n omistaman leasingkaluston kuukausimaksujen siirtämistä jonkin muun operaattorin laskulle.   Pusu


Tähän on helppo ratkaisu. SEB leasingin vaunut vain kilpailutukseen, paristakymmenestä Edosta ja Erdtstä ja siniharmaista ja 1-kerros-ic vaunuista saa jo muutaman junan aikaiseksi.  Hymyilee leveästi



tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #48 : Elokuu 14, 2017, 20:42:41 »

Aina jaksaa ihmetyttää tuo peruste että VR oy on saanut kalustonsa valtiolta "ilmaiseksi" ja siksi sen kepulointi olisi jotenkin oikeutetumpaa. Miten valtion olisi oikein pitänyt toimia? Valtio olisi toki voinut pitää kaluston itsellään ja myydä sen eniten tarjoavalle ja pääomittaa omistamaansa yhtiötä kylmästi rahalla jolla yhtiö olisi voinut ostaa kalustonsa omistajaltaan. Jotenkin tuon kaltainen toiminta olisi vaikuttanut erittäin typerältä.
......
Näin toimittiin muualla Euroopassa, kun valtiollinen virastorautatie muutettiin osakeyhtiöksi. Osakeyhtiö osti tai vuokrasi kaluston valtiolta (veronmaksajilta), mikäli tämä oli rahoittanut alkuperäisen hankinnan. Näin rautatieosakeyhtiöt eivät saaneet kilpailuetua siitä, että kaluston hankintaan ei tarvinnut käyttää rahaa.

Et varmaan ymmärtänyt erästä pointtia, eli kuka olisi VR:n yhtiöittämisen aikaan maksanut kalustosta oikeastaan mitään. Olisihan tästä kalustosta toki voitu pistää pystyyn tarjouskierros, siinä ei varmaan olisi ollut muita osallistujia kuin VR oy ja muutama isohko romuliike. Valtio olisi voinut ladata perustamaansa osakeyhtiöön rahaa sen verran, että sillä olisi ollut varaa ostaa kyseinen kalusto. Tai oikeastaan muita vaihtoehtoja ei olisi edes ollut, jos siis koko liikenteen alasajoa ei lasketa vaihtoehdoksi.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #49 : Elokuu 14, 2017, 20:54:52 »

- VR on vähemmistöosakas JKOY:ssä mikä tarkoittaa sitä että VR:n osaamista on käytetty junien hankinnoissa
Eipä ole.
Flirtti-hankinnan suunnitteli HKL. JKOY:n osoitehan on tunnetusti Toisella Linjalla, HKL:n yksi huone. Jos VR olisi ollut mukana, niin olisi saatu taas jotain mandolino-tyyppistä valmiiksi epäkuranttia kalustoa ja vain VR:lle räätälöitynä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sipilän hallitus on purkamassa rautateiden henkilöliikenteen monopolia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina