Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sipilän hallitus on purkamassa rautateiden henkilöliikenteen monopolia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #125 : Elokuu 20, 2017, 13:07:22 »

En nyt olisi niin huolestunut kansallisomaisuuden tuhoamisesta. Vandaalit ehtivät kyllä tuhota VR:ltä ylimääräiseksi jääneen kaluston ennen kilpailuttamisia, joten kalustopankin tehtäväksi jäänee romutuspäätöksien kirjoittaminen ja uuden hankkiminen.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #126 : Elokuu 25, 2017, 19:04:53 »

Yle saannut  käsiinsä Liikenneministeriön salaisiksi luokitellun konsulttiyhtön Spring Advisor raportin tästä ministeri Bernerin suunnitelmista hajottaa VR:n monopoli.

https://yle.fi/uutiset/3-9798473

Spring Advisor raportti:

http://data.yle.fi/dokumentit/Uutiset/Spring%20Advisor_selvitys_Rautateiden%20henkil%C3%B6liikenteen%20avaamisen%20taloudelliset%20vaikutukset%20valtio-omistajan%20n%C3%A4k%C3%B6kulmasta_MUSTATTU.pdf
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #127 : Elokuu 25, 2017, 19:54:35 »

Yle saannut  käsiinsä Liikenneministeriön salaisiksi luokitellun konsulttiyhtön Spring Advisor raportin tästä ministeri Bernerin suunnitelmista hajottaa VR:n monopoli.

Joka ei siis enää ollut salainen...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #128 : Elokuu 26, 2017, 09:35:05 »

Ikinä kuullutkaan mistään Spring Advisorista. Sillä näyttää olevan jo monen kuukauden historia takanaan yrityksenä. Mistähän nämä toimijat näihin selvityksiin oikein keksitään?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #129 : Elokuu 26, 2017, 12:13:17 »

Ikinä kuullutkaan mistään Spring Advisorista. Sillä näyttää olevan jo monen kuukauden historia takanaan yrityksenä. Mistähän nämä toimijat näihin selvityksiin oikein keksitään?

Kurkkaapa ko. firman vastuuhenkilöt, niin asia saattaa hieman valottua...  Pyörittää silmiään
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #130 : Elokuu 26, 2017, 15:18:07 »

http://www.ksml.fi/talous/VR-saanee-kovia-kilpailijoita-Ruotsista/1033593
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #131 : Elokuu 26, 2017, 15:32:06 »


Vesan linkkaaman STT:n jutun loppuversio faktabokseineen ja kainalojuttuineen löytyy esimerkiksi tuosta:
--
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3630952/Ruotsin+junaliikenteen+isot+++pojat+tahyavat+Suomen+raiteille
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #132 : Elokuu 26, 2017, 16:23:07 »

Onkohan Spring Advisorin selvityksen kuvituksen lähde tämä kuva: http://vaunut.org/kuva/81534?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #133 : Elokuu 27, 2017, 10:43:39 »

Yllättävän vaisua on kannanotot tähän pilkkomishankkeeseen aikaisempien aikojen kirjoituksiin verrattuna. Ikään kuin porukka olisi hiukan hämmennyksissään...

Noita konsulttiselvityksiä lukiessa tulee käsitys, että ainakin toisen selvityksen mukaan rahaa ei säästyisikään Suomen valtiolta vaan sitä pitäisi laittaa rautatieliikenteen tukemiseen selkeästi enemmän. Näinhän ei pitänyt tapahtua, hanketta on markkinoitu meille veronmaksajille rahallisten säästöjenkin takia. Itselleni herää kysymys, että ainaisessa rahapulassa painivan valtion pitänee sitten tehdä ratkaisuja rahoituksen eteen.

Jos tämä konsulttiselvityksen lopputulema toteutuu, nykypalvelutason säilyttämiseksi pitänee etsiä uutta verotettavaa, korottaa jo olemassa olevaa verotusta tai kohdentaa johonkin muuhun toimintaan tarkoitettuja verotuloja rautatieliikenteen tukemiseen. En ole aivan varma, haluavatko suomalaiset verorasituksen kasvavan rautatieliikennöinnin muutoksen takia. Toinen vaihtoehto olisi säilyttää nykyinen tukirahoituksen taso ja vähentää tuettavia reittejä/vuoroja. Tämä vaihtoehto ei ollut alkuperäinen tarkoitus, ministeriön puolelta (kuten täälläkin keskusteluissa) visioitiin liikennemäärien ja matkustajien kasvavan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #134 : Elokuu 27, 2017, 11:06:04 »

Noita konsulttiselvityksiä lukiessa tulee käsitys, että ainakin toisen selvityksen mukaan rahaa ei säästyisikään Suomen valtiolta vaan sitä pitäisi laittaa rautatieliikenteen tukemiseen selkeästi enemmän.

Muistin virkistämiseksi poiminta Ylen perjantaisen jutun dokkareista:
--


* Spring_Advisor.png (103.43 kilotavua, 1360x849 - tarkasteltu 418 kertaa.)
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #135 : Elokuu 27, 2017, 13:55:55 »

Ihan hyvä juttu Mikko, että muistia virkistetään. jotenkin kai kuvasi liittyy lainaamaasi tekstiin.
Kyseisestä ylen jutusta leike, joka myös liittyy keskustelun aiheeseen.


* kallis lasku.PNG (35.69 kilotavua, 648x294 - tarkasteltu 267 kertaa.)
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #136 : Elokuu 27, 2017, 15:06:56 »

Muistin virkistämiseksi poiminta Ylen perjantaisen jutun dokkareista:

Ihan hyvä juttu Mikko, että muistia virkistetään. jotenkin kai kuvasi liittyy lainaamaasi tekstiin.

En tiedä, miten voisin kreditoida Ylen juttua paremmin kuin linkkaamalla uutiseen suoraan? Seison toki korjattuna, mikäli en osaa noudattaa JSN:n tätä ohjeistusta tai vaikkapa STT:n tyylikirjan tätä kohtaa, jotka molemmat koskevat toisen median tekemän jutun siteerausta.

Tämä meni nyt off-topicikiksi, mutta en pidä siitä, että asioita muotoillaan tarkoituksella mot rumpa...  Vihainen
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #137 : Elokuu 27, 2017, 19:06:21 »

Muistin virkistämiseksi poiminta Ylen perjantaisen jutun dokkareista:

Ihan hyvä juttu Mikko, että muistia virkistetään. jotenkin kai kuvasi liittyy lainaamaasi tekstiin.

En tiedä, miten voisin kreditoida Ylen juttua paremmin kuin linkkaamalla uutiseen suoraan? Seison toki korjattuna, mikäli en osaa noudattaa JSN:n tätä ohjeistusta tai vaikkapa STT:n tyylikirjan tätä kohtaa, jotka molemmat koskevat toisen median tekemän jutun siteerausta

Tämä meni nyt off-topicikiksi, mutta en pidä siitä, että asioita muotoillaan tarkoituksella mot rumpa...  Vihainen
Älä sinäkään lainaa minun tekstejäni enää tämän jälkeen. Päästään molemmat vähemmällä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #138 : Syyskuu 02, 2017, 08:55:37 »

Ikinä kuullutkaan mistään Spring Advisorista. Sillä näyttää olevan jo monen kuukauden historia takanaan yrityksenä. Mistähän nämä toimijat näihin selvityksiin oikein keksitään?

Kurkkaapa ko. firman vastuuhenkilöt, niin asia saattaa hieman valottua...  Pyörittää silmiään

On myönnettävä, että konsulttitoimiston kotisivulla olevan kuvan perusteella pojat näyttävät tosiaan esiintyvän tälläytyneinä riparikonfirmaatio- tai YO-juhla-asusteisiin. Eiköhän heillä pisnissuiteistaan huolimatta siltikin ole tosiasiassa jalat maassa ja tolkkua vaikka muille jakaa. Uskotaan vaan näin.

The Boston Consulting Group (riittävätköhän sen meriitit?) sen sijaan veikkaa, että ehdotetussa mallissa kokonaiskustannukset kasvaisivat kymmenkunta prosenttia nykyisestä synergioiden rikkoutuessa ja että pelkkä kilpailuttaminen ei lisäisi junamatkustamista:
Yleisradio: Bernerin junakilpailutuksesta arvio kansainväliseltä konsulttifirmalta: edessä rajut säästöt tai junalippujen hinnat nousevat. Tässä vielä prujun suora hyperlinkki.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #139 : Syyskuu 02, 2017, 09:51:21 »

huolimatta siltikin ole tosiasiassa jalat maassa ja tolkkua vaikka muille jakaa. Uskotaan vaan näin.

The Boston Consulting Group (riittävätköhän sen meriitit?) sen sijaan veikkaa, että ehdotetussa mallissa kokonaiskustannukset kasvaisivat kymmenkunta prosenttia nykyisestä synergioiden rikkoutuessa ja että pelkkä kilpailuttaminen ei lisäisi junamatkustamista:
Yleisradio: Bernerin junakilpailutuksesta arvio kansainväliseltä konsulttifirmalta: edessä rajut säästöt tai junalippujen hinnat nousevat. Tässä vielä prujun suora hyperlinkki.

Nimenomaan se että ainakin alkuvaiheessa joudutaan pitämään yllä tuplamiehitystä lisää kustannuksia.
Paljon kustannuksia tulee kanssa tietojärjestelmien uusimisesta, VR:n nykyisistä järjestelmistä osalla ei tee pilkkomisen jälkeen yhtään mitään ja uudet perustettavat yhtiöt joutuvat hankkimaan kokonaan uusia järjestelmiä.

Joskus ehkä 10-15 vuoden päästä alkaa uusi malli tuottaa tulosta.

Jos minä saisin päättää niin ennemmin sitoisin paremmin Suomen rataverkon eurooppalaiseen, niin että Helsinki-Tallinna tunnelin työt aloitettaisiin mahdollisimman pian. Suora yhteys mahdollistaisi kilpailun kansainvälisillä markkinoilla puolin ja toisin ja muiden toimijoiden kuin VR:n toimimisen Suomen markkinoilla kynnys madaltuisi, eikä tarvitisisi lähteä mihinkään pilkkomismalliin. Se olisi toimenpide joka synnyttäisi uusliikennettä, eivät mitkään siltarumpuhankkeet.





tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #140 : Syyskuu 02, 2017, 13:33:22 »


Jos minä saisin päättää niin ennemmin sitoisin paremmin Suomen rataverkon eurooppalaiseen, niin että Helsinki-Tallinna tunnelin työt aloitettaisiin mahdollisimman pian. Suora yhteys mahdollistaisi kilpailun kansainvälisillä markkinoilla puolin ja toisin ja muiden toimijoiden kuin VR:n toimimisen Suomen markkinoilla kynnys madaltuisi, eikä tarvitisisi lähteä mihinkään pilkkomismalliin. Se olisi toimenpide joka synnyttäisi uusliikennettä, eivät mitkään siltarumpuhankkeet.

Se, että naapurimaiden välillä on yhteensopivat rautatiejärjestelmät, ei ole luonut kilpailua juuri missään. Saksassa kyllä, mutta siihen se jää. Ja Saksassakin se kilpailu on mahdollistunut pitkälti poliittisten päätösten avulla (länsirajan paikallisliikenne, liikenne Tšekkiin) tai historiallisten syiden (ÖBB NightJet) avustuksella.

tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #141 : Syyskuu 02, 2017, 19:39:53 »

https://yle.fi/uutiset/3-9801521

Lainaus
Omistajaohjauksen tilaamassa selvityksessä on kuitenkin keskitytty arvioimaan VR:n asemaa yhtiönä, kun liikenneministeriön selvitykset katsovat kokonaisuutta. Esimerkiksi Rambollin selvitys on kattavampi kuin Springin selvitys, jonka tekoon on käytetty 2,5 viikkoa.

Springin selvityksen käyttö kilpailun kokonaisuuden arviointiin on ongelmallista selvityksen lähtökohtien ja paikoin puutteiden takia. Ramboll esimerkiksi on avannut perusteet, joilla laskelmiin on päädytty, kun Spring taas ei.

– Springin selvityksessä arvioidaan, että julkisen tuen tarve kasvaa, mutta kansainvälisten esimerkkien valossa se on suhteellisesti vähentynyt. Springissä viitataan rautateiden infran ja liikenteen hoitamisen samalla toimijalla tuovan synergiaetua, mutta ne ovat jo nykyisin eriytettyjä, markkinayksikön johtaja Laura Eiro liikenneministeriöstä kertoo.

Selvityksessä on käsitelty esimerkiksi VR:n arvoa valtio-omistajalle ja arvioitu sen laskevan. Eiro huomauttaa, että eriytettävät yhtiöt ovat edelleen valtion yhtiöitä, eivätkä siten lähde pois valtion omistaja-arvosta. Eiro pitää kuitenkin hyvänä, että vaikutuksia arvioidaan eri näkökulmista.

– Spring olettaa, että junamatkustaminen ei voisi yhtään lisääntyä nykyisellä kapasiteetillä, mutta Rambollilla on arvioitu toisin.

Springin selvityksessä viitataan esimerkiksi, että matkustajamäärien kasvattaminen ruuhka-aikoina, jolloin kysyntää on eniten, ei olisi mahdollista. Syyksi viitataan "Helsingin ratapiha, HKI-Riihimäki, ohituspaikat, kalusto ja kaluston täyttöaste".

Vastaavassa Rambollin selvityksessä taas on laskettu, että kalustoa on tällä hetkellä vapaana ja että sen käyttöä voidaan tehostaa, ja jopa Helsingin ja Riihimäen välisellä osuudella olisi mahdollisuus vähäiselle liikenteen lisäykselle.

Eiro muistuttaa uudistuksen tavoitteena olevan myös liikenteen lisäämisen maakunnissa, joissa rataverkolla on tilaa.

Yksi keskeinen Springin selvityksen ongelma on oletus tuottovaatimuksista. Eiron mukaan Springin laskelmiin vaikuttaa lähtöolettama, jossa tuottovaade nousee kilpailun avautuessa.

– Mutta jos katsoo markkinoita, joissa kilpailu on kunnolla auki kuten Ruotsia ja Iso-Britanniaa, ovat tuottovaateet vähäisempiä mitä VR:llä ovat. Jos katsotaan toteutuneiden tulosten valossa, kilpailluilla markkinoilla toimivilla yrityksillä on vähäisempiä liikevoittoprosentteja kuin monopolimarkkinoilla toimivilla, Eiro kertoo.

Selvitystä kommentoi myös liikenneministeri Anne Berner blogissaan.

"– Rautatiekilpailun avaamisessa on ensisijaisesti kyse muuttuvien yhteiskunnallisten tarpeiden huomioon ottamisesta ja yhteiskunnallisen tuloksen maksimoimisesta, ei yksittäisen valtio-omisteisen yhtiön näkökulmasta"

Nyt esillä olleet selvitykset eivät ole ainoita, joita junakilpailusta on tehty. Vuonna 2010 tehdyssä Liikenneviraston selvityksessä kerrottiin, että VR:n ulkopuoliset asiantuntijat arvioivat tuetussa liikenteessä liikennöintikorvausten laskevan 10–30 prosenttia kilpailuttamisen seurauksena.

Springin ja Rambollin selvityksissä eroja

Ramboll laskee, että kilpailuttaminen tuottaisi valtiolle noin 4 miljoonaa vuodessa. Springin mielestä kilpailuttaminen tulisi valtiolle nykyistä tilannetta kalliimmaksi.

Springin mukaan matkustajat hyötyisivät alentuneista lipunhinnoista vajaat 20 miljoonaa vuodessa. Rambollin mukaan hyöty olisi yli 40 miljoonaa vuodessa.

Spring olettaa, että junamatkustaminen ei voisi yhtään lisääntyä nykyisellä kapasiteetillä, mutta perusteellisempi Rambollin selvitys arvioi toisin.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #142 : Syyskuu 03, 2017, 16:14:36 »

Tässä on muuten se hyvä puoli että seitsemän vuoden päästä voimme tarkastella miten rautatieliikenne on alkanut meillä meidän "erikoisolosuhteissa" kehittyä. Palataan ketjuun myös silloin? Virnistää

Minä puolestani iloitsen jokaisesta uudesta rautatietyöpaikasta ja uudesta operaattorista (oli se yksityinen, maakuntien tai kaupunkien tms. omistama) vaikka VR:n henkilökunta kuinka vastustaisi myös uusien vaihtoehtoisten työpaikkojen syntymistä. Viisasten kerho purkaantuu ja aidosti innovatiivinen ja tehokas toiminta vie eteenpäin. Innovatiivisuuden voimasta monien toimijoiden malleissa ei jostain syystä useinkaan keskustella syynä yksinoikeuksisen purkamiseen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #143 : Syyskuu 03, 2017, 16:19:45 »

Suomessakin on jo suhteellisen toimiva monitoimijamalli käytössä. Avoin kilpailu voisi alkaa siltä osin vaikka huomenna. Vähän keinotekoiselta ja tarpeettomaltakin vaikuttaa tuo kilpailuttamisen (toisaalta eri asia kuin avoin kilpailu) aloitus jonnekin 5-10 vuoden päähän...
tallennettu
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #144 : Syyskuu 08, 2017, 19:07:44 »

Onkohan Spring Advisorin selvityksen kuvituksen lähde tämä kuva: http://vaunut.org/kuva/81534?

Kuva on juuri tuosta kuvasta rajattu ja nyt myös lupa käyttöön julkaisussa on.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sipilän hallitus on purkamassa rautateiden henkilöliikenteen monopolia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina