Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Valtion kalustoyhtiö  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« : Elokuu 16, 2017, 11:13:31 »

LVM suunnittelee Valtion omaa rautatiekalustoyhtiötä, johon henkilöliikennekalustoa siirretään VR-Yhtymä Oy:n kalustosta kilpailutustilaneen mukaan. Ensimmäinen kilpailutus on suunniteltu olevan Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutus joka olisi toiminnassa 2021.

Tuo kilpailutus tarkoittaa sitä että Sm2 ja Sm4 kalustot olisivat ensimmäisinä siirtymässä kalustoyhtiöön. Ja LVM on ilmoittanut, että kesken sopimuskauden Sm2 kalustot korvattaisiin uudella kalustolla.

Mutta mitä muuta kalustoa sinne pitäisi siirtää, erityisesti tavarapuolelle ?

« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2017, 15:03:02 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2017, 10:39:08 »

LVM:n muistiosta osa "Kalustoyhtiö" talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle, julkinen osa (Mitähän salainen osa sisältää? )  

5. Perustettava kalustoyhtiö

5.1 Perustettavaan yhtiöön siirtyvä kalusto ja henkilöstö

Poikkeavasta raideleveydestä johtuen Suomen rataverkolle ei ole nykytilanteessa
saatavilla kohtuuhintaista EU:n tyyppihyväksyntä-, turvallisuusja
yhteentoimivuusvaatimukset täyttävää kalustoa. Kaluston tasapuolisen
saatavuuden turvaaminen on kuitenkin välttämätön käytännön edellytys sille,
että rautateiden henkilöliikenne voidaan avata kilpailulle. Tämän vuoksi
perustettaisiin kalustoyhtiö.

Henkilöliikenteen kalusto siirrettäisiin kalustoyhtiöön vaiheittain. Kalusto
siirrettäisiin kilpailun edetessä siinä järjestyksessä, kun kalustoa tarvitaan
kilpailutetun liikenteen harjoittamista varten.

Kalustoyhtiöön siirrettäisiin myös VR:n tavaraliikenteen kalustoa. Tavaraliikenteen
kalustoa siirrettäisiin kalustoyhtiöön tavarakuljetusten häiriintymättä
huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla VR:n kuljetussopimukset.
Lähtökohtana on, ettei asiakkaiden kustannustaso nouse järjestelyn myö-
tä. .

Tavarakuljetukset vapautuivat rautateillä kilpailulle vuoden 2007 alussa.
Kilpailu ei ole kuitenkaan avautunut tyydyttävällä tavalla, ja VR:n lisäksi
muita operaattoreita toimii tavaraliikenteessä toistaiseksi kaksi.
Kalustoyhtiön tehtäviin kuuluisivat esimerkiksi riittävän kaluston määrästä
huolehtiminen, kalustohankinnat, rahoituksen ja vakuutuksien järjestäminen,
vuokraustoiminta sekä huolto-ohjelman laatiminen.

Vuoden 2017 aikana määritellään tarkemmat rajapinnat kalustoyhtiön ja
operaattoreiden välille sekä laaditaan yhtiölle liiketoimintasuunnitelma.
6(15)
Liikenne- ja viestintäministeriö Käyntiosoite Postiosoite Puhelin www.lvm.fi
Eteläesplanadi 16 PL 31 029516001 etunimi.sukunimi@lvm.fi
(kirjaamo) 00023 Valtioneuvosto kirjaamo@lvm.fi
Helsinki

5.2 Vuokraustoiminnan hinnoittelu ja investointitarpeet

Kalustoyhtiön henkilöliikenteen operaattoreilta perimä vuokrataso olisi maltillinen,
ja lähtökohtaisesti sillä katettaisiin vaunu- ja vetokaluston ylläpitoja
pääomakustannukset. Yhtiön tuottovaade määritellään liiketoimintasuunnitelman
kehittymisen myötä. Tavoitteena on, että hinnoittelulla voitaisiin
alentaa markkinoille pääsyn kynnystä ja siten tukea henkilöliikenteen
kilpailun avautumista. Henkilöjunaliikennettä operoivat yhtiöt velvoitettaisiin
vuokraamaan tarvitsemansa kalusto kalustoyhtiöltä, jolloin kalustoyhtiön ei
tarvitsisi sisällyttää vuokrahintoihin riskilisää.

Kalustoyhtiön on varauduttava tarvittaviin uusiin investointeihin kilpailutuksen
etenemisen mukaan. Tämä otettaisiin huomioon yhtiön pääomituksessa.
Järjestelyn lopputuloksena Suomessa toimisi jatkossa kaksi kalustoyhtiötä,
kun HSL:n lähiliikennettä palvelevan Pääkaupunkiseudun Junakalusto
Oy:n rinnalle tulisi edellä kuvattu uusi kalustoyhtiö.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2017, 18:10:25 »


4.10 tilaisuuden materiaalit LMV:n sivulta sisältäen kalustot

https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=247442
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2017, 11:27:55 »

Erittäin mielenkiintoista materiaalia, kiitos linkityksestä Jari!


4.10 tilaisuuden materiaalit LMV:n sivulta sisältäen kalustot

https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=247442
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2017, 11:13:06 »

kommentteja kaivataan, ja yksi on jo saapunutkin, tänne varmaankin kasaantuu paljon lausuntoja:

Lausuntopyyntö kilpailun avaamisesta Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä

https://www.lvm.fi/asiat/2017/-/mahti/asianasiakirjat/74611

tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2017, 13:21:51 »

kommentteja kaivataan, ja yksi on jo saapunutkin, tänne varmaankin kasaantuu paljon lausuntoja:

Lausuntopyyntö kilpailun avaamisesta Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä

https://www.lvm.fi/asiat/2017/-/mahti/asianasiakirjat/74611


Tällainen ketjuhan (klikkaa edellä näkyvää linkkiä) jo on.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2017, 14:15:00 »

Mielenkiintoinen tuo Mäntsälän lausunto: kasvava kunta toivoo aikaistamista ensimmäiselle vuorolle, myöhempien vuorojen lisäämistä Helsinki-Vantaan liikenteen takia ja lisäksi Z-junien aikataulun muuttamista puolen tunnin välein kulkevaksi. Noinhan tuo kasvu sitten suurenisi ja tarvittaisiin lisävuoroja jne. M-juna Mäntsälään Iskee silmää

Olisikohan meillä nykyisellään edes kalustoa tuollaiseen, vai jos palvelutasoa näillä varmaan ihan kohtuullisesti käyttöön tuleville vuoroille parannetaan, joudutaanko nuo ajamaan sitten Sm2:lla, kunnes vaikka kaksivaunuisia Flirttejä / Reginoita Bombardierilta / Alstomin Coradia Nordiceja saadaan hankittua. Ehkä Skodakin voisi tarjota jotain...kunhan nyt anna ajatuksen lentää Hymyilee

Ehkä seuraavaksin lausunto ilmestyy lähiaikoina tuonne, kenties tällä kertaa jonkin rautatietoimijan?

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2017, 09:40:08 »

Mielenkiintoinen tuo Mäntsälän lausunto: kasvava kunta toivoo aikaistamista ensimmäiselle vuorolle, myöhempien vuorojen lisäämistä Helsinki-Vantaan liikenteen takia ja lisäksi Z-junien aikataulun muuttamista puolen tunnin välein kulkevaksi. Noinhan tuo kasvu sitten suurenisi ja tarvittaisiin lisävuoroja jne. M-juna Mäntsälään Iskee silmää

Olisikohan meillä nykyisellään edes kalustoa tuollaiseen, vai jos palvelutasoa näillä varmaan ihan kohtuullisesti käyttöön tuleville vuoroille parannetaan, joudutaanko nuo ajamaan sitten Sm2:lla, kunnes vaikka kaksivaunuisia Flirttejä / Reginoita Bombardierilta / Alstomin Coradia Nordiceja saadaan hankittua. Ehkä Skodakin voisi tarjota jotain...kunhan nyt anna ajatuksen lentää Hymyilee

Ehkä seuraavaksin lausunto ilmestyy lähiaikoina tuonne, kenties tällä kertaa jonkin rautatietoimijan?


sm2-kaluston uusimisen yhteydessä tämäkin asia on syytä pitää mielessä. Saa nähdä miten sitten lisä Z-vuorot mahtuvat Kerava-Helsinki välille ?

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2017, 14:30:52 »


uusia lausuntoja kirjattu ja osa katkeria ?

https://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestyksessa/-/mahti/asianasiakirjat/74611

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2017, 17:11:39 »

Mielenkiintoisia nuo toiveet että jopa "junasta voisi osaa lipun" ja se, että Kotka - Kouvola ilmeisesti ajetaan yhdellä loppuunkuluneella vanhalla yksiköllä Hymyilee    Ihmeen vähän on lausuntoja tullut tähän mennessä.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #10 : Joulukuu 11, 2017, 20:32:06 »

Mielenkiintoisia nuo toiveet että jopa "junasta voisi osaa lipun" ja se, että Kotka - Kouvola ilmeisesti ajetaan yhdellä loppuunkuluneella vanhalla yksiköllä Hymyilee    Ihmeen vähän on lausuntoja tullut tähän mennessä.


Sinne voi myös kansalaiset lähettää lausuntojaan, saa nähdä tuleeko keltään  ?

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2017, 17:34:18 »


uusia lausuntoja kirjattu ja Pirkanmaalta jopa 4 eri lausuntoa, vaikka edes viranomaiset eivät ole vielä kommentoineet ? 

https://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestyksessa/-/mahti/asianasiakirjat/74611
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #12 : Joulukuu 18, 2017, 17:46:31 »

Sammon Yrittäjät, Pirkanmaan Yrittäjät, Tampereen Käsityö ja Teollisuusyhdistys ja Härmälä Sarankulman yrittäjät ovat tainneet kopioida toinen toisiaan. Olisivat nyt edes hiukan nähneet vaivaa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2018, 18:09:53 »


Kalustoyhtiö aloittaa 1.1.2019

https://yle.fi/uutiset/3-10225474

tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #14 : Kesäkuu 05, 2018, 09:41:16 »

Junaliikenteen avaaminen kilpailulle etenee – ministeriö ja VR sopivat yhtiöjärjestelyistä
https://yle.fi/uutiset/3-10238380
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #15 : Kesäkuu 06, 2018, 07:26:35 »

LVM:n tiedote kilpailun avaamisesta:

https://www.lvm.fi/-/rautateiden-henkiloliikenteen-kilpailun-avaaminen-etenee-yhtiojarjestelyilla-976098

Kalustoyhtiö aloittaa uuden taajamajunakaluston kilpailuttamisen . Sm7 ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #16 : Kesäkuu 06, 2018, 08:00:52 »


VRGroupin tiedote asiasta

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-ja-liikenne--ja-viestintaministerio-yhteisymmarrykseen-kilpailun-avaamisen-periaatteista-050620180816/

Yhteenveto VR:n ja LVM:n sopimasta henkilöliikenteen kilpailun
avaamisen etenemissuunnitelmasta

* YhteenvetoVRnjaLVMnsopimastahenkilliikenteenkilpailunavaamisenetenemissuunnitelmasta.pdf (159.57 kilotavua - ladattu 201 kertaa.)
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #17 : Kesäkuu 06, 2018, 16:54:38 »

Miten olisi SDm1? Vai onko se sitten Hm1? H niin kuin Hybridi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #18 : Kesäkuu 07, 2018, 07:35:23 »

Miten olisi SDm1? Vai onko se sitten Hm1? H niin kuin Hybridi.

Kalustoyhtiö voi aloittaa jo 2019 alussa kilpailutuksen, sitten tiedetään miten uutta kalustoa kutsutaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #19 : Kesäkuu 30, 2018, 15:16:28 »

Rambolin selvitys rautateiden kilpailun avaamisesta tavaraliikenteessä

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/b74f6d69-54f1-4e8c-8f57-88b3f93dd684/24cfefa1-64bb-4aa8-8f3d-565c2abf16e8/RAPORTTI_20180607072000.PDF

raportit liitteet:  https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/b74f6d69-54f1-4e8c-8f57-88b3f93dd684/24040fe4-5400-4c36-b2ad-5cb399c5b100/RAPORTTI_20180607072000.PDF

Muut asiakirjat löytyvät: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM046:00/2017
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2018, 15:30:55 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #20 : Helmikuu 02, 2019, 16:40:45 »


Valtion kalustoyhtiö saa 71 miljoonaa euroa alkurahoitusta

https://www.lvm.fi/-/raideliikenteen-kilpailutus-etenee-hankeyhtiot-rahoittamaan-investointeja-997477
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #21 : Helmikuu 17, 2019, 11:27:52 »


Valtion kalustoyhtiön emoyhtiö päätetty perustaa perjantaisessa Valtioneuvoston yleisistunnossa:

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80612303
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #22 : Helmikuu 20, 2019, 17:17:47 »


Valtion kalustoyhtiön emoyhtiö päätetty perustaa perjantaisessa Valtioneuvoston yleisistunnossa:

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80612303

Yhtiö on perustettu https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2805478&tarkiste=114CCCBE5F83F30CB9BC005B4B7A552763892AD9
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #23 : Helmikuu 20, 2019, 17:28:43 »


Yhtiön toiminimestä ja aputoiminimistä päätellen tämä Jarin linkkaama lafka lienee hanke-, ei kalustoyhtiö.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 835


« Vastaus #24 : Helmikuu 20, 2019, 17:33:25 »

tulevan kalustoyhtiön emoyhtiö samoin kuin hankeyhtiöiden.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Valtion kalustoyhtiö  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina