Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Iltalehti: Keskustan siltarumpusuhmurointi kävi kalliiksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« : Elokuu 27, 2017, 18:58:05 »

Keskustan siltarumpusuhmurointi kävi kalliiksi: Kymmeniä miljoonia veroeuroja hassattiin junarataan, jota ei enää koskaan käytetä

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708252200348182_pi.shtml
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2017, 23:27:52 kirjoittanut Martti Pulkkinen » tallennettu
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2017, 19:16:34 »

Ratafarssin käynnistänyt ex-liikenneministeri Vehviläinen myöntää: "Harmittaa ihan vietävästi"

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708252200350073_pi.shtml
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2017, 19:25:50 »

Tuosta löytyy iltalukemista aihetta hieman sivuten:
--
https://vrleaks.files.wordpress.com/2012/04/savonlinna-pieksc3a4mc3a4ki-selvitys.pdf
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2017, 19:39:15 »

Iltalehden juttuun on eksynyt ainakin yksi virhe: henkilöliikenne loppui vuonna 1998. Henkilöliikennehän loppui kymmenenvuotta aikaisemmin lättähattujen poistuessa vakinuisesta liikenteestä. Lisäksi jutusta löytyi taas yksi uusi juna vs rautatie-pari nimittäin junakisko. Muutenkin jutussa on käytetty lähes poikkeuksetta sanaa juna rautatien sijasta.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 220


« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2017, 07:51:47 »

Investointirahan pumppaaminen kotimaakuntaan on ollut kulloisenkin liikenneministerin ns. saavutettu oikeus. Jos Vehviläinen ei olisi korjauttanut Huutokosken-Savonlinnan rataa muistomerkikseen, hänen ainoaksi saavutuksekseen olisi jäänyt valtatie 17:n uudelleen numerointi valtatieksi 9.

Vielä ei tiedetä, mikä tulee olemaan nykyisen kontribuutio Sveitsin rata- ja tieverkkoon.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 235


« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2017, 13:32:44 »


Tekstistä lainaten "Investoinnin perusteisiin laskettua junaliikennettä ei radalla kuitenkaan koskaan saatu kulkemaan" ja "Radan kunnostuksesta huolimatta henkilöliikennettä ei saatu enää koskaan käyntiin."

Hieno osoitus valtion nykyisestä ja ennen kaikkea "aktiivisesta" omistajanohjauspolitiikasta, jossa vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi tekee, saati että tehdyt päätökset millään tapaa olisivat pitkäjänteisiä ja tukisivat toisiaan.

Ratainfran kunnostus sinänsä on ok, koska liikennöintikelvottomalle radalle ei ole muuta käyttöä kuin joko sen purkaminen tai saneeraus. Sen sijaan, meillä on ollut koko ajan VR-niminen monopolifirma, jonka kyvykkyys Suomen kiskoilla tapahtuvaan henkilöliikenteen kehittämiseen on jo moneen kertaan nähty. Tälläkään kertaa lopputulos ei mitenkään yllätä, kun ottaa huomioon, miten lyhytjänteisesti joukkoliikennettä tällä hetkellä "kehitetään". Tällekin sektorille on ujutettu ajattelutapa "kyllä markkinat hoitaa", vaikka esimerkiksi telepuolella nekin tulokset on jo nähty.

Eikös VR (nykyisin maksimaaliseen kermankuorintaan keskittynyt Oy) aikanaan perustettu juurikin siksi, että valtio satsaa yhteiskunnan toimivaan ratainfraan sekä edesauttaa muuta yhteiskuntaa palvelevan matkustaja- ja tavaraliikenteen edellytysten luomisessa. Virnistää
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1104


« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2017, 14:38:34 »

Investointirahan pumppaaminen kotimaakuntaan on ollut kulloisenkin liikenneministerin ns. saavutettu oikeus. Jos Vehviläinen ei olisi korjauttanut Huutokosken-Savonlinnan rataa muistomerkikseen, hänen ainoaksi saavutuksekseen olisi jäänyt valtatie 17:n uudelleen numerointi valtatieksi 9.

Vehviläinen on pohjoiskarjalainen. Savonlinna-Ropfors on Etelä-Savon maakuntaa.

Ei siis osunut hanke Vehviläisen kotimaakuntaan, vaikka Hesasta ehkä siltä näyttääkin.

Edes vaalipiiriuudistus ei tuonut rataa Vehviläisen vaalipiiriin, koska Pohjois-Karjala naitettiin Pohjois-Savon kanssa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2017, 14:01:48 »

Tämä ei liity Savonlinna–Huutokoski-rataosaan, mutta Pohjanmaan radan remonttihinta oli silti hämmästyttävän samaa suuruusluokkaa. Poiminta STT:n jutusta 16.1.2012:
--
"VR rahoitti muutama vuosi sitten 40 miljoonalla eurolla ratojen korjausta, muun muassa Oulu–Seinäjoki-radan kunnostusta. Valtion omistajaohjauksesta vastannut ministeri Jyri Häkämies (kok.) sanoi tuolloin, että olisi aika lopettaa keskustelu henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle.

:

Lehtipuun mukaan VR on avoimesti ostanut yksinoikeuden."
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2017, 16:21:16 »

https://yle.fi/uutiset/3-9818159
Jos tuo toteutuu niin vaikuttaakohan se liikennemääriin?
tallennettu

Don't panic.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Iltalehti: Keskustan siltarumpusuhmurointi kävi kalliiksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina