Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hankkii lisäkalustoa – tilauksen arvo on yli 50 miljoonaa euroa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« : Elokuu 31, 2017, 10:32:33 »

31.8.2017 Savon Sanomat
VR hankkii uutta kaukoliikenteen kalustoa. Yhtiö tilaa 20 kaksikerroksista intercity-päivävaunua Transtechin tehtaalta Otanmäestä. Nyt julkistetun vaunutilauksen arvo on yli 50 miljoonaa euroa.

Vaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2019 aikana. Niitä on tarkoitus lisätä etenkin kysytyimmille kaukoliikenteen vuoroille.
http://www.savonsanomat.fi/talous/VR-hankkii-lis%C3%A4kalustoa-%E2%80%93-tilauksen-arvo-on-yli-50-miljoonaa-euroa/1035569
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2017, 11:03:56 »

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kainuu/vrlta-50-miljoonan-euron-vaunutilaus-kainuuseen-investointi-jatkuu-epavarmuudesta-huolimatta/
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2017, 16:22:04 »

Ei taida tälle hankinnalle olla tarvetta, koska käyttämättömiä Ex- ja Expt-vaunuja on yllin kyllin. Niillä voitaisiin hoitaa hitaiden rataosien kuten Tampere-Pori liikennettä, koska 200 km/h nopeutta ei pystytä kuitenkaan hyödyntämään. VR vaikuttaa pyrkivän siihen, että Suomen päivävaunukalusto olisi Euroopan uusinta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2017, 19:59:32 »

Ei taida tälle hankinnalle olla tarvetta, koska käyttämättömiä Ex- ja Expt-vaunuja on yllin kyllin. Niillä voitaisiin hoitaa hitaiden rataosien kuten Tampere-Pori liikennettä, koska 200 km/h nopeutta ei pystytä kuitenkaan hyödyntämään. VR vaikuttaa pyrkivän siihen, että Suomen päivävaunukalusto olisi Euroopan uusinta.
Näin on, harakoille menevät jos VR pilkotaan, ja toisaalta kalusto on jo Euroopan uusinta.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2017, 22:14:54 »

Hyvä että uusiivat kalustoa. Ei ne kumipyöräpuolellakaan kuljeta ihmisiä -60 tai -70 lukujen kalustoilla,uusi siisti kalusto järkevillä lippuhinnoilla ruokkii matkustajamäärän kasvua.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2017, 22:05:13 »

Hienoa! Taas saadaan työtä suomalaisille kainuuseen ja matkustajille paremmat puitteet matkustaa. En tiedä mikä meissä harrastajissa on kun juna- sekä laiva puolella fanitamme niitä mitkä pitäisi mennä Kuusakoskelle tai Intian rannikolle? Normaali työssäkäyvä junamatkustaja ei paljoa arvosta sinisiä vaunuja. Sinisten ja yksikerros IC-vaunujen päivittäminen tulisi maksamaan niin paljon ja sillä rahalla saadaan uudempaa kalustoa iso rivistöllinen. Kustannustehokkuus on varmasti toista luokkaa, kun operoidaan yhden mallisella kalustolla kolmen sijaan. Ja onhan nämä ensimmäiset kaksi kerroksiset jo ajokortti iässä. Mitäköhän nämä 20 vaunua on? Kaikkiko Ed-vaunuja?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2017, 22:28:26 »

Niin. Suomessa ei ajeta yli 30-vuotiaalla kalustolla kuten muualla Euroopassa. Kertakäyttökulttuuriako? No sitä mitä suuremmissa määrin! Olkaamme siis ylpeitä siitä. On parempi säilyttää 30-vuotiasta kalustoa nuorison vandalisoitavana Turussa kuin korjata niitä taas käyttöön. Tai siis nehän vasta korjattiin...

PS. Vanhojen saneeraaminen ei ole lähellekään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin täysin uusi kalusto.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Syyskuu 01, 2017, 22:33:19 »

Hienoa! Taas saadaan työtä suomalaisille kainuuseen ja matkustajille paremmat puitteet matkustaa. En tiedä mikä meissä harrastajissa on kun juna- sekä laiva puolella fanitamme niitä mitkä pitäisi mennä Kuusakoskelle tai Intian rannikolle? Normaali työssäkäyvä junamatkustaja ei paljoa arvosta sinisiä vaunuja. Sinisten ja yksikerros IC-vaunujen päivittäminen tulisi maksamaan niin paljon ja sillä rahalla saadaan uudempaa kalustoa iso rivistöllinen. Kustannustehokkuus on varmasti toista luokkaa, kun operoidaan yhden mallisella kalustolla kolmen sijaan. Ja onhan nämä ensimmäiset kaksi kerroksiset jo ajokortti iässä. Mitäköhän nämä 20 vaunua on? Kaikkiko Ed-vaunuja?

Ne 20 vaunua ovat juuri niitä, joiden hankinta laitettiin jäihin jo kertaalleen vastalauseena Sipilän hallituksen asettamaan toimenpidekieltoon. Nyt kun toimitusjohtaja on vaihtunut ja vaunuja oikeasti tarvitaan, on viimein tilaus laitettu eteenpäin...
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2017, 12:32:05 »

Niin. Suomessa ei ajeta yli 30-vuotiaalla kalustolla kuten muualla Euroopassa.....
PS. Vanhojen saneeraaminen ei ole lähellekään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin täysin uusi kalusto.

Missä määrin muualla Euroopassa ajetaan yli 30 vuotiaalla kalustolla verrattuna uuteen kalustoon? Vaikkapa prosentteina...
Mikä tässä kiskokalustossa tekee erilaisen kuin linja-autokaluston?
Miksi Suomessa ei juurikaan ajeta yli 30 vuotiailla linja-autoilla?
Miksi yli 30 vuotiaita linja-autoja ei saneerata nykyaikaisiksi ja ajeta niillä?
Sen saneerauksenhan ei pitäisi olla läheskään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin on täysin uusi kalusto.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2017, 14:23:36 »

Missä määrin muualla Euroopassa ajetaan yli 30 vuotiaalla kalustolla verrattuna uuteen kalustoon? Vaikkapa prosentteina...
Prosentteja ei suoraan löydy, mutta EU:n mukaan kiskokaluston keski-ikä olisi euroopassa noin 30 vuotta. Office of Road and Rail:n tilastojen mukaan UK:ssa keski-ikä on 21 vuotta ja sen on ennustettu laskevan 15 vuoteen seuraavan viiden vuoden aikana.

Lainaus
Mikä tässä kiskokalustossa tekee erilaisen kuin linja-autokaluston?

Rakenne ja sen hinta. Kiskokaluston korirakenne on poikkeuksetta materiaaleiltaan raskaampi ja kestävämpi kuin linja-autoissa. Junavaunun hinnalla (2,5 M€) saa kymmenen linja-autoa (0,25 M€).

Lainaus
Miksi Suomessa ei juurikaan ajeta yli 30 vuotiailla linja-autoilla?

Linja-autojen käyttöikä on yleensä enintään 25 vuotta. Joukkoliikenteessä on myös asetettu ikärajoja, jolloin autoilla voi ajaa vain 10-15 vuotta.

Lainaus
Miksi yli 30 vuotiaita linja-autoja ei saneerata nykyaikaisiksi ja ajeta niillä?

Sen saneerauksenhan ei pitäisi olla läheskään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin on täysin uusi kalusto.

No eihän se kiskokaluston osalta ole paljoa hankintahinnasta. Linja-autojakin kyllä saneerataan (esim. Virossa on Busland), mutta siitä ei Suomessa ole juuri hyötyä ikärajojen takia. Siispä kun Suomesta linja-auto lähtee 15-vuotiaana, se voi jatkaa ajoa jossain muualla maailmassa vielä pidempään.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #10 : Syyskuu 02, 2017, 17:58:08 »

Lisävaunujen hankinnassa on ideana se että junia voidaan pidentää kun Hki-Psl ratakapasiteetti on jo ylärajalla, joten lisävaunut junissa on ainoa vaihtoehto.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2017, 20:53:50 »

Prosentteja ei suoraan löydy, mutta EU:n mukaan kiskokaluston keski-ikä olisi euroopassa noin 30 vuotta. Office of Road and Rail:n tilastojen mukaan UK:ssa keski-ikä on 21 vuotta ja sen on ennustettu laskevan 15 vuoteen seuraavan viiden vuoden aikana.
En silti oikein ymmärrä miksi täällä pidetään VR:n kaluston uusintaa huonona asiana. Miksi Suomessa pitäisi ajaa 30-vuotiaalla kalustolla, vaikka se on EU:n rautatiekaluston keski-ikä? Minusta voittoa tuottavan yrityksen on järkevää uusia tuotannontekijöitä, jos toisena vaihtoehtona on että nekin voittorahat luovutettaisiin valtion pohjattomaan kaivoon. Uudella hyvällä kalustolla edullisten lipunhintojen kera on omat vetovoimatekijänsä kilpailtaessa matkustajavirroista.

Sitä paitsi jos tuossa EU:n keskiarvossa on mukana myös tavaravaunukalusto, on vaikeaa vetää linjoja ihmistenkuljetuskaluston keski-iästä.

Eipä se saneerauskaan aina ihan tipitii-homma ole. Esim "sinisistä" vaunuista nykypäivän vaunuksi soveliasta kalustoa tehtäessä on iso homma rakentaa kokonaan uusi vaunu niiden penkkien ympärille. Ai miten niinkö? Kun siinä kiskoille paskovasta hitaasta vaunusta ei muuta säilyttämisen arvoista oikein ole kuin ne penkit. Ne ovatkin parhaita jakkaroita istuinmukavuudeltaan, sarja sarjalta istuimet ovat päivävaunuissa huonontuneet, kaikkein surkeimpien jakkaroiden ollessa Pendossa.  Iskee silmää
tallennettu
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #12 : Syyskuu 02, 2017, 21:40:43 »

Kun Sr1 vetureiden käyttö päivä ic-junissa päättyy mihin ei varmaan kovin kauaa mene, vetureita tuskin enää kierrätetään edon eteen. Tällöin vanhaa yksikerroista kalustoa ei voida enää käyttää.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #13 : Syyskuu 02, 2017, 22:34:47 »

Miksi Suomessa ei juurikaan ajeta yli 30 vuotiailla linja-autoilla?

Linja-autojen käyttöikä on yleensä enintään 25 vuotta.

Ja edelleen juurisyitä tähän ovat sellaiset kuin teräksen ruostuminen, korin pehmytrakenteiden homehtuminen sekä muovien yms. materiaalien hapertuminen aikojen saatossa. Tätä harmittavaista materiaalien kulumista ja rakenteiden säistymistä edesauttavat ja jouduttavat Suomen erityisolosuhteet, kuten ankara ja ailahtelevainen talvi sekä valtateiden rospuuttoaikainen suolapitoisuus. Sen näkee siitäkin, että mannereurooppalaiset vaunut ‒ olkootkin sitten varustellut teräs- tai kumipyörin ‒ eivät tahdo ottaa senkään vertaa menestyäkseen Suomessa.

Miksi yli 30 vuotiaita linja-autoja ei saneerata nykyaikaisiksi ja ajeta niillä?

Sen saneerauksenhan ei pitäisi olla läheskään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin on täysin uusi kalusto.

No eihän se kiskokaluston osalta ole paljoa hankintahinnasta. Linja-autojakin kyllä saneerataan (esim. Virossa on Busland), mutta siitä ei Suomessa ole juuri hyötyä ikärajojen takia. Siispä kun Suomesta linja-auto lähtee 15-vuotiaana, se voi jatkaa ajoa jossain muualla maailmassa vielä pidempään.

Rikkinäisiä osia voidaan toki korjata tai loppuun kuluneita osia vaihtaa moneen kertaan ‒ kuten esim. renkaita pinnoittaa uudelleen miltei vuosittain ‒ mutta lopulta ollaan sen tilanteen edessä, että jokseenkin kaikki vaunun osat olisi syytä vaihtaa. Viimeistään silloin lienee edullisempaa hankkia vallan uusi kulkulaitos, joka on sitten myös teknisesti sen 20-25 vuotta edistyneempi; mikä voi jossain mielessä olla etu, jossain toisessa tosin ehkä haittakin.

Buslandin uudisverhoilut näyttävät kyllä aluksi siisteiltä, mutta rispaantuvat ja alkavat irvistellä luvattoman äkkiä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #14 : Syyskuu 03, 2017, 09:15:18 »

Kun Sr1 vetureiden käyttö päivä ic-junissa päättyy mihin ei varmaan kovin kauaa mene, vetureita tuskin enää kierrätetään edon eteen. Tällöin vanhaa yksikerroista kalustoa ei voida enää käyttää.
Edo-kaapelointien tekeminen yksikerroskalustoon maksaa mitättömän murto-osa uuden kaluston hinnasta. Nyt kun Ed-vaunujen tilaus ehdittiin tehdä, tämä on jo myöhäistä. Kuitenkin kaapelointi kannattaisi tehdä muutamaan Rx:ään, jotta mm. Porin juniin saataisiin ravintolavaunut takaisin.
tallennettu
Markku Keinänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #15 : Syyskuu 03, 2017, 13:05:55 »

Niin. Suomessa ei ajeta yli 30-vuotiaalla kalustolla kuten muualla Euroopassa. Kertakäyttökulttuuriako? No sitä mitä suuremmissa määrin! Olkaamme siis ylpeitä siitä. On parempi säilyttää 30-vuotiasta kalustoa nuorison vandalisoitavana Turussa kuin korjata niitä taas käyttöön. Tai siis nehän vasta korjattiin...

PS. Vanhojen saneeraaminen ei ole lähellekään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin täysin uusi kalusto.

Jos pyritään kilpailemaan ympäristöä kuormittavan yksityisautoilun kanssa, on parempi tehdä se uudella kalustolla.
tallennettu
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #16 : Syyskuu 03, 2017, 14:28:03 »

Rx vaunut ovat jo menneet yöjuniin ja vararunkoihin korvaamaan todennäköisesti käytöstä poistettavia rk-vaunuja
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2017, 14:56:32 »

Rx vaunut ovat jo menneet yöjuniin ja vararunkoihin korvaamaan todennäköisesti käytöstä poistettavia rk-vaunuja
Kai niitä Rx-vaunuja on enemmän? Yöjuniin ja vararunkoihin tarvitaan alle 10 vaunua. Vai eivätkö muut Rx:t ole enää ajokuntoisia?
tallennettu
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2017, 15:10:23 »

Rx vaunuja  on 12kpl. Nyt niitä käytetään Rovaniemen yöjunissa, vararungoissa ja junaparissa IC 65/70  ja varmaan lähitulevaisuudessa myös Kolarin yöjunissa. kYllä se siinä sitten melkein on. Toki ravintolavaunun muuttuminen kärrymyynniksi on aina heikennys.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #19 : Syyskuu 03, 2017, 16:13:32 »

Niin. Suomessa ei ajeta yli 30-vuotiaalla kalustolla kuten muualla Euroopassa. Kertakäyttökulttuuriako? No sitä mitä suuremmissa määrin! Olkaamme siis ylpeitä siitä. On parempi säilyttää 30-vuotiasta kalustoa nuorison vandalisoitavana Turussa kuin korjata niitä taas käyttöön. Tai siis nehän vasta korjattiin...

PS. Vanhojen saneeraaminen ei ole lähellekään niin kallista ja ympäristöä kuormittavaa kuin täysin uusi kalusto.

Jos pyritään kilpailemaan ympäristöä kuormittavan yksityisautoilun kanssa, on parempi tehdä se uudella kalustolla.

Nyt on tietysti hyvä hetki hankkia uutta. 30-50 vuotta eteenpäin voi olla tilanne aivan toinen, kun maapallon resursseja on syöty siihen tahtiin kuin nyt syödään... Sitten ollaan tyytyväisiä siihen, että edes jossain kulkee juna. Pyörittää silmiään
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #20 : Syyskuu 03, 2017, 16:56:25 »

En tiedä mikä meissä harrastajissa on kun juna- sekä laiva puolella fanitamme niitä mitkä pitäisi mennä Kuusakoskelle tai Intian rannikolle? Normaali työssäkäyvä junamatkustaja ei paljoa arvosta sinisiä vaunuja. Sinisten ja yksikerros IC-vaunujen päivittäminen tulisi maksamaan niin paljon ja sillä rahalla saadaan uudempaa kalustoa iso rivistöllinen.

Toisaalta, tavallinen töissä käyvä ihminen (ihan siinä missä opiskelija, työtön tai eläkeläinen) miettii tänä KIKYilyn ja muun sipilöinnin luvattuna aikakautena hyvin tarkaan joukkoliikennematkustamisen kustannustehokkuutta eli mitä lysti tulee omalle kukkarolle maksamaan. Turhasta krumeluurista ei kannata maksaa vain sen vuoksi, että pääsee matkustamaan kalustolla, joka on suunniteltu ensisijaisesti firmojen bisneskäyttäjille, joiden matkat maksaa firma tai asiakas.

Siksi myös vanhalle, ensisijaisesta käytöstä poistuneelle kalustolle olisi saneerattuna ja modifioituna hyvinkin käyttöä edellyttäen tietysti, että kaluston huoltoa ei ole aikanaan laiminlyöty. Suomessa - varsin pienessä maassa erilaisia kaluston saneerauksia ja muutoksia (muuallakin kuin rautateillä) on tehty maailman sivu. Kaikki vanha, mutta toimiva ei ole automaattisesti käyttökelvotonta, ja eikös vielä Helsingissäkin käytetty taannoin vanhaa ratikkakalustoa siksi, kun ulkomailta tuli hankittua tänne sopimatonta kuraa?!

Luulisi Suomesta löytyvän käytännön suunnittelu- ja insinööriosaamista, jonka avulla vaikka niitä sinisiä vaunuja paremmasta päästä olisi voinut modifioida sarjan kiskobusseiksi vähäliikenteisille radoille sen sijaan, että keksitään pyörä joka kerta uudelleen eli ostetaan ulkomailta halvinta bulkkikuraa täysin alamittainen määrä käyttöön. Samalla olisi työllistynyt muutama suomalainen siinä sivussa, ja olisi saatu vaihteeksi kartutettua omaa jo monelta osin kadotettua osaamista.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #21 : Syyskuu 06, 2017, 09:42:39 »

Onhan linja-auto puolellakin tehty vanhan rungon päälle uusia koreja melko hiljattaen. Sitä ei varmaan enää tehdä Suomessa kovinkaan paljoo.
Mahtasko tätä Euroopan junakaluston keski-ikää nostaa Itä Euroopan kalusto, tavarara liikenteen vaunut sekä veturit. Mitä olen Länsi Euroopassa katsonut kalustoa niin se mitä olen nähnytniin alle 30 vuotta vanhaa se suurimmaksi osaksi on. Kyllä Suomenkin ikää nostaa kummasti Ku otetaan Dieselit ja Sr1 mukaan laskuun.
Suomessa ollaan kuitenkin Murrosvaiheessa tällä hetkellä kaluston suhteen. Yli puolet sähkö vetureista uusitaan seuraavien vuosien aikana. Pääkaupunkiseudun kalusto on lähestulkoon uusittu ja matkustaja vaunuissa ollaan pääsemässä yhtenäiseen kalustoon ja 200 km tuntinopeuteen. Nopeuden nostoja varmasti radoilla tapahtuu lähivuosina paljon. Kestääkö vanhat remontoidut vaunut tulevaisuudessa näitä nopeuksia jos ne korjataan.
No miksei näitä vanhoja vaunuja myydä esim. Afrikkaan mihin viedään esim. Toyotaa Suomesta paljon? No taitaa saada romuna paremman hinnan.
No hienointa tässä on, että VR on tällä vuosikymmenellä tilannut koko ajan pieniä eriä vaunuja Kainuusta ja siellä ei olla jouduttu lyömään lappua luukulle niin paljoa kuin viime vuosikymmenellä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2122


« Vastaus #22 : Syyskuu 06, 2017, 12:12:46 »

Mitä olen Länsi Euroopassa katsonut kalustoa niin se mitä olen nähnytniin alle 30 vuotta vanhaa se suurimmaksi osaksi on. Kyllä Suomenkin ikää nostaa kummasti Ku otetaan Dieselit ja Sr1 mukaan laskuun.

Mikähän lienee päivä- makuu- sekä lepovaunujen keski-ikä Saksan, Itävallan  Luxenburgin, sekä Ruotsin eri operaattoreilla.  Entä vanhimman 1/10 kaluston keski-ikä, entä vanhin käytössä (Ei siis seisomassa (´Saksassa -z) olevan kaluston eikä museokaluston). Tuo olisi hyvä pointti keskusteluihin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #23 : Syyskuu 06, 2017, 14:35:55 »

Pari kaaviota löytyi brittikalustosta operaattoreittain tai sektoreittain jaoteltuna. Mukana ei ole avoimen kilpailun operaattoreita eikä rahtikalustoa.

Sikäläiset makuuvaunut ovat jo 40 vuotta vanhoja ja uusia makuuvaunuja tulee ajoon ensi vuonna.

Ääripäänä kaavioista puuttuva Island Line liikennöi 80 vuotta vanhalla kalustolla.


* Clipboard01.png (111.56 kilotavua, 692x703 - tarkasteltu 275 kertaa.)

* Clipboard02.png (73.98 kilotavua, 716x490 - tarkasteltu 239 kertaa.)
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #24 : Syyskuu 08, 2017, 09:03:19 »

Mutta oltaisko nyt tyytyväisiä, et VR on laskenut lipun hintoja ja nopeudet ovat nousseet radoilla ja uskalletaan tilata uutta kalustoa joka on yhteneväistä vanhemman kaluston kanssa. Mikä parasta ovat tilattu Suomesta eikä ruveta tilaamaan mitään eriävää kalustoa muualta.
Sähköveturihankinta meni saksaan ja Diesel veturi hanke varmasti menee sinnepäin, jos Skoda ei saa aikaiseksi jotain kivaa ja valmistus sitä kautta jopa Suomeen. Ovathan nämä vaunut sit varmaankin seuraavat 30 vuotta meidän perseemme alla.

Onko jossain linkki siihen vaunulistaa? Olikohan se jonkun vaasalaisen tekele?
Mitkä Ed- vaunut muutettiin Edilx luokkaan?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hankkii lisäkalustoa – tilauksen arvo on yli 50 miljoonaa euroa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina