Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Lipunmyynti junassa ulkomailla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« : Syyskuu 13, 2017, 07:38:30 »

VR:n päätös lopettaa lippujen myynti lähijunissa on herättänyt keskustelua. Miten lipunmyynti muissa maissa tapahtuu? Ruotsissahan missään junissa ei enää myydä lippuja.

Huomasin, että Unkarissa lipun voi ostaa etukäteen netistä, mutta se pitää ilmeisesti tulostaa lippuautomaatista asemalla. Kai junassa voi ostaa lipun?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2017, 08:43:46 »

Omia havaintoja:
Süd-Thüringen-Bahn: Lippuautomaatit moottorivaunuissa, myös käteinen toimii

DB Lippuautomaatit asemilla ja seisakkeilla, toimivat myös käteisellä. Angermünde -  Szczecin Glowny konduktööri myi lippuja ilman lisämaksua Puolan alueelta tulleille.

ALEX: Lipunmyynti tapahtuu kahvila-vaunussa (alextreff) + omia lipunmyyntipisteitä (esim Hof Hbf:n kirjakauppa)

tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 21:34:05 »

Kuultua:  Helsingissä ratikat kulkee minne sattuu, junaan ei saa lippuja ja metro länteen ei kulje ollenkaan.

Jännä puute on että HSL alueelle saa lippuja asemilla, kaukoliikenteeseen saa lippuja netistä mutta Z-junaan pitää ostaa lippu R-kioskista.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2017, 11:52:02 »

Kuultua:  Helsingissä ratikat kulkee minne sattuu, junaan ei saa lippuja ja metro länteen ei kulje ollenkaan.

Jännä puute on että HSL alueelle saa lippuja asemilla, kaukoliikenteeseen saa lippuja netistä mutta Z-junaan pitää ostaa lippu R-kioskista.

Joo, tilanne on tosiaan niin, että noilta vihdoin HSL-asemille asennetuilta HSL-lippuautomaateilta saa vain HSL-alueen lippuja. Tosin vain pankkikorteilla, siinähän matkustajat (esim pankkikorttia vailla olevat lapset) turhaan etsivät automaateista raha-aukkoja. Mutta jos nouset junaan HSL-alueelta ja matkasi lopullinen pääteasema on VR-lähiliikennealueen asema, oikea lippulaji on VR-lähilliikennelippu (ei HSL-lippu). Ellei matkustaja omista älypuhelinta, niin sellaista lippua ei vain esim. omalta kotiasemaltani Rekolasta saa mistään lähimailtakaan, kun lähimmät R-kioskitkin ovat Korsossa ja Koivukylässä. VR:n omia lippuautomaatteja taitaa olla vain Helsigissä, Pasilassa, Tikkurilassa, Lentoasemalla ja Keravalla.  Siinähän sitten esim.  Rekolan asemalle viereisestä Peijaksen sairaalasta kävelleet potilaat ja omaiset kyselevät hämmästyneinä muilta matkustajilta, mistä saa ostettua lipun Järvenpäähän tai Hyvinkäälle tai Lahteen jne. Itsekin kysyin samaa VR:n asiakaspalvelusta ja vastaus oli, että minun eläkeläisen pitäisi ensin kävellä Rekolan asemalta Korson aseman lähelle  R-kioskille ja ostaa sieltä lippu (jos kioski on auki) ja sitten nousta junaan Korsosta.  Kuitenkin junissa kävelee pareittain konduktöörejä, mutta he vain tarkastavat lippuja ja muutoin "palvelevat" matkustajia, mutta eivät myy edes VR-lähiliikennelippuja. No katsotaan nyt miten liikenneministeriön juuri HSL:lle lähettämä nootti vaikuttaa tilanteeseen.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2017, 12:17:36 »

Malagan lähiliikenteessä joka asemalla/seisakkeella on lippuautomaatti,toimii kolikoilla,seteleillä ja kortilla.Toimii.Täällä ei ehkä toimisi kun terroristit särkisivät ne...
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2017, 14:49:25 »

Lainaus
kaukoliikenteeseen saa lippuja netistä mutta Z-junaan pitää ostaa lippu R-kioskista.

Saa Z-junaankin lipun netistä.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2017, 17:39:49 »

Lainaus
kaukoliikenteeseen saa lippuja netistä mutta Z-junaan pitää ostaa lippu R-kioskista.

Saa Z-junaankin lipun netistä.

Joo, nykyisin saa, nimittäin edellytyksin että olet kotona nettisi luona, osaat käyttää tietokonetta (kaikki eivät osaa), sinulla on tarvittavat pankkitunnukset käsillä ja sinulla on vielä toimiva tulostinkin käytössä. Mutta jos olet esim. sairaalan potilas tai sairaalassa vierailija, joka olet esim. kävellyt sairaalasta Rekolan seisakkeelle eikä sinulla ole älypuhelinta, ja siinä sitten asemalaiturilla alat ihmetellä, mistä saisit tarvittavan VR-lähiliikennelipun, niin kotona olevasta netistä ei ole mitään hyötyä. Kysymyshän on siis nimenomaan ennen junaan nousemista tarvittavan paikallisliikenteen lipun ostamismahdollisuudesta aivan tavallista paikallisjunamatkaa varten. Lehden toimittajan haastattelema Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori totesi kesällä, että ei voida vaatia, että jokaisella matkustajalla yleensä on olemassa älypuhelin lipunostoa varten tai toimiva älypuhelin on edes aina mukana matkustettaessa paikallisjunalla. Saman täytyy olla voimassa kun kysymys on tietokoneella ostettavasta paikallisjunalipusta.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2017, 19:02:51 »

Kaikkein helpointahan se olisi jos lipun voisi ostaa junasta mutta onko se nykymaailmassa liian kallis systeemi...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2017, 20:21:12 »

Kaikkein helpointahan se olisi jos lipun voisi ostaa junasta mutta onko se nykymaailmassa liian kallis systeemi...
En tiedä Suomesta, mutta SJ:n X2000-junissa ainakin Tukholman ja Malmön välillä oli neljä konduktööriä silloin kun lipunmyynti junassa lakkautettiin (yksi 1. luokassa, yksi bistrossa ja kaksi toisen luokan vaunuissa). Nyt on säästökuuri purrut ja junissa on vain kolme konduktööriä: yksi 1. luokassa jakaa tilattuja aterioita, huolehtii vaunun seisovasta pöydästä, myy viiniä ja olutta (ja tarkastaa liput), yksi bistrossa ja yksi 2. luokan vaunuja varten; kaksi viimemainittua jakavat kuulutukset ja myöhästymistapauksissa jatkoyhteyksien selvittelyn. Bistrossa toimiva voisi minusta myydä lippuja ihan hyvin, sillä siellä viettämäni ajan perustella aikaa kyllä olisi (ehkä poikkeuksena kausi, jolloin maahantulijoita kuljetettiin veloituksetta kohti pohjoista, he kun kaikki maksoivat euroilla ja isoilla seteleillä, niin oli jonoja). SJ:n ja Snälltågin ravintolassa (kuten monissa kaupoissa) saa maksaa myös euroilla jo monilla muillakin valuutoilla, mutta yleensä vaihtoraha annetaan ruotsin kruunuissa. Lipun myynnin lakkauttamisessa oli kyse lafkan johdon tahdosta, vaan ei ainakaan resursseista. Tiedä sitten miten Suomen puolella.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2017, 21:32:35 »

(Länsi-)Saksassa HSL-tyyppiset yhteistariffit (Verkehrsverbünde) alkoivat yleistymään 1970-luvulla. Yleinen malli on ollut, että raideliikenteessä (sis. raitiovaunut) ei myydä lippuja junassa. Myös kertalippujen myynti lippuluukuissa lopetettiin usein heti kun yhteistariffi tuli voimaan. Ainoa myyntikanava oli lippuautomaatit. Kaikki automaatit ottivat kolikoita, harvat ottivat seteleitä. (Pienin yleisesti käytetty seteli oli 10 DM, Stuttgartin yhteistariffin kallein lippu oli 1978 muistaakseni 6,60 DM)  Kortinlukijat tulivat hyvin hitaasti vielä 2000-luvulla, en usko, että ne ovat nytkään vielä kovin kattavia. Automaatti oli tietysti alusta lähtien kaikkialla, jossa raideliikenne pysähtyi, muuta myyntikanava ei ollut olemassa. Bussissa kuljettaja myi lipun vain, jos pysäkillä ei ollut automaatti.

Kun matkustin 1995 ensi kerta Helsingissä lähijunalla, se tuntui kuin aikamatka 20 vuotta taaksepäin, kun konduktööri myi lippuja. 

Siinä valossa tuntuu oudolta, että 40 vuotta myöhemmin lipunmyynnin junassa lopettaminen herää keskustelua. Vielä oudoimmalta, ettei automaatti löydy jokaiselta seisakkeelta. Ja vaikka löytyisikin kortiton nuorukainen tai turisti ei pysty maksamaan. Siinä mielessä keskustelu olisikin ymmärettävä, mutta en kulle sitä argumenttia kovin usein. Vai onko se todellakin näin, että HSL:n alueella on aina joku automaatti, joka ottaa myös kolikoita?

Paikallisia eroja kuitenkin oli Saksassakin. Esim. Berliinissä bussikuski sai ainakin vielä 90-luvulla myyntiprovisio myydyistä lipuista. Ei ollut iloinen, kun minä näytin lentokentän automaatista ostetun lipun. Minä olin tottunut siihen, että automaatti on pakko käyttää aina, kun se on olemassa.

DB:n junissa yhteistariffialueiden ulkopuolella lippu oli kalliimpaa (Nachlösezuschlag) jo 1970-luvulla, aina kun lähtöasemalla oli joko lipputoimisto avoinna tai sitten automaatti. DB:n automaatit yleistivät vähän hitaammin kuin yhteistariffialueiden. Mutta jo ehkä 15 vuotta sitten ne olivat aika kattavia.

Nykyisin DB:n junissa ei voi ostaa enää lippuja. En muista yhtään milloin se on tullut voimaan, mutta tuntuu siltä, että se on voinut olla kauan sitten. Jos automaatti ei toimi, se on ilmoitettava viipymättä konduktöörille. Saattaa olla, että joissakin seisakkeissa ei ole automaatti, koska DB:n sivuilla lukee, että niitä löytyy melkein kaikkialta. Luulisin kuitenkin, että se koskee hyvin harvoja paikkoja. Joissakin paikoissa lippuja voi myös ostaa muista liikkeistä, joilla on DB-lisenssi. Nykyisin on myös kännykkälippu. En ole ihan varma löytyykö DB:n lähijunista automaatteja missään. Jos löytyy, ei kovin usein.

Paljon, varsinkin uudelleen avatuilla, sivuradoilla liikennöitsijä ei ole enää DB, mutta niin sanottu yksityinen rautatieyhtiö (vaikka se voikin olla piirikunnan tai osavaltion omistama). Heillä on omia käytäntöjä. Konduktööri pienillä linjoilla yleisesti edes ole. Automaatti (moottori-)junan sisällä on aika yleinen. Kolikot käyvät aina, kortteja ei varmaankaan aina. Yksityisten yhtiöiden isoimmilla linjoilla on usein henkilökunta, joka myy myös lippuja.

Hauskana lisäyksenä voi kertoa, että välillä matkustajat ovat voittaneet oikeudessa, kun he ovat valittaneet tarkastusmaksuistaan. Tuomioistuin on katsonut, että automaatti on ollut liian vaikea käyttää, eikä väärän lipun osto ollut matkustajan vika. Ainakin kerran muistan lukeneeni, että matkustaja voitti oikeudessa sillä perusteella, että juna olisi lähtenyt ennen kuin lipunosto olisi onnistunut vaikeakäyttöiseltä automaatilta. En kuitenkaan usko, että ne olivat kovin yleisiä tapauksia, mutta hauskoja lehtiartikkeleita niistä syntyy. Olikin aika yleinen, että kokeneena matkustajana sai auttaa vähän kokeneempia lipun oston kanssa. Ei tietysti silloin ollut näyttö, jossa oli (enemmän tai vähemmän selkeä teksti). Piti vain osata lukea ohjetta, pysäkkiluetteloa tai karttaa ja paina oikeat numeronapit.

DR:llä (siis DDR:n rautateillä) oli itse asiassa jo 80-luvulla automaatteja, joissa oli tietokonenäyttö (mustavihreä putkinäyttö tietysti siihen aikaan). Ne olivat siis modernimpia kuin lännen mallit. Mutta käytännössä ne toimivat huonosti, koska napit olivat jollakin kosketustekniikalla toteutettuja, ja se ei toiminut luotettavasti käyttäjien tahdon mukaan. En kuitenkaan usko, että DR:llä automaatti ole koskaan ollut ainoa myyntikanava.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #10 : Syyskuu 15, 2017, 07:00:44 »

Uwen hämmästelyihin voin vakuuttaa, että noissa "myöhässä asennetuissa" uusissa HSL-automaatteissa kelpaavat maksuksi vain kortit, niissä ei edes ole raha-aukkoa. Rahan kelpaamattomuus uusissa HSL-automaateissa on tullut kaikille täysin selväksi myös kondutöörien suorittamissa lippujentarkastuksissa. HSL-alueella on toki vuosia ollut eräin paikoin myös rahaa kelpuuttavia HSL-lippuautomaatteja, mutta nyt HSL-asemille asennetut uudet HSL-automaatit eivät ole sellaisia.

Ja nimenomaan HSL:n tarkoistuksenakin on ollut, että näistä uusista HSL-automaateista saa vain HSL-lippuja. Niistä ei ole tarkoitettukaan saatavan HSL-alueelta  VR-lähiliikennealueelle matkustavien matkustajien  junamatkaansa  tarvitsemia VR-lähiliikennelippuja. HSL:n minulle antaman vastauksen mukaan VR:n asiana on järjestää omien VR-lähiliikennelippujensa myynti. VR:n antaman vastauksen mukaan HSL on tilannut oman HSL-liikenteensä ja  HSL:n asiana on järjestää lipunmyynti omilla HSL-asemillaan, joilla VR:n omat lähiliikennejunat eivät edes pysähdy.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #11 : Syyskuu 15, 2017, 07:59:27 »

Lainaus
kaukoliikenteeseen saa lippuja netistä mutta Z-junaan pitää ostaa lippu R-kioskista.

Saa Z-junaankin lipun netistä.
Kysymyshän on siis nimenomaan ennen junaan nousemista tarvittavan paikallisliikenteen lipun ostamismahdollisuudesta aivan tavallista paikallisjunamatkaa varten.

Vastasin Ilkka Hovin väärään kommenttiin, ettei Z-junaan saisi netistä lippua.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #12 : Syyskuu 15, 2017, 08:18:38 »

Vähän offtopic:Tänään selvisi ettei VR:n kaukoliikenteessäkään kelpaa konnarille raha,pakko maksaa luotolla...Mihin tämä maailma menee?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #13 : Syyskuu 15, 2017, 08:48:20 »

On selvää että JOKAISESSA matkalippuautomaatissa pitää olla maksumahdollisuus valtakunnan (vieläpä koko EU-alueen) VIRALLISELLA RAHALLA, siis euroilla - käytännössä siis kolikoilla.

Tästä pitää Eduskunnan huolehtia saattamalla tämä asia sitovasti lakiin.
Hallituksen tulee palauttaa vastoin toimineet pelleporukat VR:llä, HSL:llä ja muualla päiväjärjestykseen.
Asian korjaaminen organisaatioissa, jotka tätä asiakkaiden haistattelua harjoittavat sujuu vähin kustannuksin verrattuna esimerkiksi Länsimetron sohlailun loputtomaan korjailuun.

Olemme jo tarpeeksi kärsineet keskentekoisten ja puutteellisten systeemien riesasta, tuoreena esimerkkinä Oriolan bittipelleporukan ja osaamattoman johdon aiheuttama katastrofi.

Kuulun suureen ja jatkuvasti suurentuvaan osaan kansasta , joka ei aio olla asioissa sellaisten yritysten kanssa, jotka tuputtavat keskentekoisia kotkotuksiaan asiakkaittensa riesaksi.  
Millä oikeutuksella nämä pakottavat asiakkaan kuluttamaan arvoaikaa epäselvien ja puutteellisten ohjeiden tulkitsemiseen melkein vuosittain muuttuvissa systeemeissään.  Vaihtoehtoja löytyy!

Saksasta otettakoon oppia. Sielläkin tyhjätasku-bittipellet saavat leikkiä "applikaatioiden" kanssa, mutta automaateissa on varmasti jäljellä kolikkoreikä meille ei-tyhjätaskuille, tai vaihtoehtoinen palvelu.

Riistotouhu ei ole siellä edennyt niin, että automaattien kolikkoliikenteen kustannuksen vuoksi olisi uhrattu kansalaisten ja turistien peruspalvelut. Kolikkoliikenne myös varmistaa, että automaattien toimintaa valvotaan konkreettisesti ja riittävän usein.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #14 : Syyskuu 15, 2017, 11:17:02 »

Vähän offtopic:Tänään selvisi ettei VR:n kaukoliikenteessäkään kelpaa konnarille raha,pakko maksaa luotolla...Mihin tämä maailma menee?

Taisi olla joku erikoinen tilanne, koska käteinen kaukojunissa kelpaa kyllä.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #15 : Syyskuu 15, 2017, 12:24:27 »

Eipä ole tuolla enää mahdollisuutta maksaa käteisellä konduktöörille: https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kaukoliikenteen-lippujen-osto-ja-maksu
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #16 : Syyskuu 15, 2017, 13:54:51 »

Eipä ole tuolla enää mahdollisuutta maksaa käteisellä konduktöörille: https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kaukoliikenteen-lippujen-osto-ja-maksu

Tuolla ei, mutta junassa kyllä...
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2017, 20:32:06 »

Lainaus
kaukoliikenteeseen saa lippuja netistä mutta Z-junaan pitää ostaa lippu R-kioskista.

Saa Z-junaankin lipun netistä.
Kysymyshän on siis nimenomaan ennen junaan nousemista tarvittavan paikallisliikenteen lipun ostamismahdollisuudesta aivan tavallista paikallisjunamatkaa varten.

Vastasin Ilkka Hovin väärään kommenttiin, ettei Z-junaan saisi netistä lippua.

Tosiaan tänään saa, viikko sitten oli huomautus ettei nettilippuja Z-juniin. Piti mennä Hki-Mäntsälä ( ei Hki - Ke jolloin olisi saanut lipun)
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #18 : Syyskuu 16, 2017, 13:40:05 »

Ensikäden tieto matkalaiselta:Konnarille kelpasi selvä seteliraha,vaikka VR:n verkkosivu muuta väittääkin.Tuollainen tieto on varmaan laitettu julki sentakia ettei yksinäistä työn puurtajaa rasitettaisi kohtuuttomasti vaan hiekkaa matkustamoon tuovat ostaisivat lippunsa valmiiksi muualta...
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #19 : Syyskuu 16, 2017, 21:14:19 »

Ensikäden tieto matkalaiselta:Konnarille kelpasi selvä seteliraha,vaikka VR:n verkkosivu muuta väittääkin.

Sivu on ristiriitainen. Toisaalta käteistä ei mainita konduktöörien kohdalla. Mutta toisaalta lukee, että "Junassa konduktööri vastaanottaa korkeintaan 50 euron seteleitä."
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #20 : Syyskuu 17, 2017, 10:15:26 »

Ensikäden tieto matkalaiselta:Konnarille kelpasi selvä seteliraha,vaikka VR:n verkkosivu muuta väittääkin.

Sivu on ristiriitainen. Toisaalta käteistä ei mainita konduktöörien kohdalla. Mutta toisaalta lukee, että "Junassa konduktööri vastaanottaa korkeintaan 50 euron seteleitä."

Siellä on virhe, joka korjataan. Sen suuremmasta salaliitosta ei ole kyse.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2017, 07:34:19 »

Vastaus minulle sähköpostissa tulleeseen kysymykseen: Kyllä  Rekolan seisakkeelle asennettiin joskus kevään 2017 aikana yksityinen juoma- ja makeisautomaatti. Tämän automaatin tuotteet asiakas voi maksaa joko kortilla tai kolikoilla, tarran mukaan kaikki 0,05 - 2 euron kolikot kelpaavat. Näitä automaatteja on viime aikoina asennettu useille muillekin HSL-seisakkeille. Sen sijaan viereisessä loppukesällä 2017 asennetussa HSL-matkalippuautomaatissa maksun voi siis suorittaa vain kortilla ja automaatista myydään vain HSL-kertalippuja.  Siis namikauppiaalla on varaa palvella asiakkaitaan myös vastaanottamalla kolikoita, mutta  julkisen joukkoliikenteen harjottajilla ei ole. Tämä kuvaa hyvin HSL:n matkustajiensa arvostusta. Tulee mieleen, että voisiko tuo palvelualtis namikauppias ehkä alkaa myydä automaatistaan toista HSL-asemien matkustajien tarvitsemaa lippulajia eli VR-lähiliikennelippua, kun HSL ei ole matkustajien tarvitsemien toisen  lippulajin myynnistä lainkaan kiinnostunut.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #22 : Syyskuu 22, 2017, 23:22:27 »

Takaisin aiheeseen, myyddänkö lippuja junassa ulkomaalla:

Norrtåg (Ruotsin 4 pohjoisen läänin "HSL", siis tilaaja) kirjoittaa:

Men självklart kan du köpa din biljett av tågvärden ombord på tåget om det kniper, bara du är medveten om att den kostar lite mer.

Siis tietysti voi ostaa, jos on pulassa, mutta maksaa hieman enemmän.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2017, 09:24:57 »

Olisiko siinä selitys tälle tapahtumalle:

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5084.msg73941.html#msg73941
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #24 : Marraskuu 11, 2017, 22:06:07 »

Takaisin aiheeseen, myyddänkö lippuja junassa ulkomaalla:

Norrtåg (Ruotsin 4 pohjoisen läänin "HSL", siis tilaaja) kirjoittaa:

Men självklart kan du köpa din biljett av tågvärden ombord på tåget om det kniper, bara du är medveten om att den kostar lite mer.

Siis tietysti voi ostaa, jos on pulassa, mutta maksaa hieman enemmän.

Ei kestänyt kuin 8 päivää sen jälkeen, kuin olin kirjoittanut kommenttini, että hekin lopettivat käteisen hyväksymisen. Ilmeisesti eivät Ruotsinkaan byrokraatit tajua, etteivät kaikki alaikäiset ja ulkomaalaiset voi edes saada korttia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Lipunmyynti junassa ulkomailla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina