Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Novosobirskistä uskomaton kaappaus Porin Tahkoluotoon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 206


« : Syyskuu 15, 2017, 13:19:41 »

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/siperian-hiilesta-uskomaton-kaappaus-poriin-ja-lisaa-on-luvassa-200392413/

Linkissä uutinen jopa miljoonan vuosittaisen hiilitonnin tuomisesta Poriin.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2017, 23:45:32 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".
tallennettu

Skiffari 40
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 206


« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2017, 06:54:55 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".


Itse sain kyllä ymmärryksen, että ei haluta tai saada kertoa asiakkaasta.
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2017, 08:56:50 »

"Suomen junat kulkevat samanlaisilla eurooppalaista standardia kapearaiteisemmilla radoilla kuin Venäjällä, joten telivaihdoksia tai välilastauksia ei tarvita." Luenko nyt oikein että suomessa ja venäjällä on yleisstandardia kapeampi raideleveys?
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 206


« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2017, 09:39:33 »

"Suomen junat kulkevat samanlaisilla eurooppalaista standardia kapearaiteisemmilla radoilla kuin Venäjällä, joten telivaihdoksia tai välilastauksia ei tarvita." Luenko nyt oikein että suomessa ja venäjällä on yleisstandardia kapeampi raideleveys?

Tuossa kyllä toimittajalla tullut selvä virhe. Tuskin on rautatieliikenteestä kovin hyvin perillä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1125


« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2017, 21:27:48 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".

Taitaa olla hiilibisnes nykyisin sellaista, ettei kukaan halua tietää tai kertoa mistään mitään. Me ollaan täällä vaan töissä..

Hiilijalanjälki on sen verran musta, ettei haluta greenpeacen aktivisteja kiinnittymään yhtään mihinkään.

Millä numeroilla nuo salaperäiset jokaöiset hiiilijunat kulkevat?
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2017, 23:08:55 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".
Taitaa olla hiilibisnes nykyisin sellaista, ettei kukaan halua tietää tai kertoa mistään mitään. Me ollaan täällä vaan töissä..

Niin ja muutenkin. Kaikessa bisneksessä peruslähtökohta on se, että arvoketjun yksittäinen palvelutoimittaja pitää suunsa kiinni asiakkaansa asioista, ellei toisin ole sovittu.

Lörppö palvelutoimittaja ja entinen palvelutoimittaja ovat käsitteinä synonyymejä.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 206


« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2017, 10:21:17 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".

Taitaa olla hiilibisnes nykyisin sellaista, ettei kukaan halua tietää tai kertoa mistään mitään. Me ollaan täällä vaan töissä..

Hiilijalanjälki on sen verran musta, ettei haluta greenpeacen aktivisteja kiinnittymään yhtään mihinkään.

Millä numeroilla nuo salaperäiset jokaöiset hiiilijunat kulkevat?

Poriin taitavat tulla ja lähteä pääasiassa Kouvolasta junalla 52058 ja pois 52059.
Tahkoluotoon taitaa mennä juna 52061 puolenyön jälkeen.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2017, 10:35:03 »


Novosibirskista näyttää olevan kartasta katsoen linnuntietä aika tarkkaan sama matka Poriin tai Vladivostokkiin, ja kiskoleveyshän on sama. Se myös kertoo jotain määränpäästä (eteläinen pallonpuolisko?), että hiiltä noutavat laivat ovat ns. kanavaluokiteltuja (Panama7Suez). Ja tosiaan, eihän tällaisen "törkytavaran" ostaminen näinä ilmastomuutoksen aikoina kenellekään kunniaksi ole. Mutta ei tämän "uskomattoman kaappauksen" perusteella nyt ainakaan kannata alkaa Poriin mitään investointeja tekemään. Tulevaisuushan näyttää aikanaan miten tässä lopulta käy/kävi.
tallennettu

Skiffari 40
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1125


« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2017, 17:37:44 »

Mutta ei tämän "uskomattoman kaappauksen" perusteella nyt ainakaan kannata alkaa Poriin mitään investointeja tekemään. Tulevaisuushan näyttää aikanaan miten tässä lopulta käy/kävi.

Ei se ehkä täysin uskomaton ole, mutta melkoinen suoritus kuitenkin. Siis suomalaisille palvelutuottajille kaapata tuollaisen bulkkitavaran kuljetus, kun saman rautatien ja meren äärellä on muitakin kustannustasoltaan melkolailla eri tasolla olevia palveluntuottajia.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1125


« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2017, 17:38:57 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".
Taitaa olla hiilibisnes nykyisin sellaista, ettei kukaan halua tietää tai kertoa mistään mitään. Me ollaan täällä vaan töissä..

Niin ja muutenkin. Kaikessa bisneksessä peruslähtökohta on se, että arvoketjun yksittäinen palvelutoimittaja pitää suunsa kiinni asiakkaansa asioista, ellei toisin ole sovittu.

Lörppö palvelutoimittaja ja entinen palvelutoimittaja ovat käsitteinä synonyymejä.

Näin on, mutta tekniikka auttaa. Nyt vaan laivalistaa seuraamaan ja sitten netin reaaliaikaisista palveluista kollaamaan mihin satamaan laivat Porista ajavat.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #11 : Syyskuu 17, 2017, 18:55:54 »

Netin ihmeellisestä maailmasta voi tarkastella, että ei näitä "kanavaluokiteltuja" bulkkilastilaivoja vastaanottavia satamia ei ole  Euroopassa pilvin pimein. Suomessa taitaa Porin lisäksi olla Kokkola ja Vuosaari, ja jos näistä hakee vajaakäytöllä olevia halukkaita "törkytavaran" vastaanottajia, mihinkä johtaa "600 millin rillirata" Siperiasta, niin vähiin käyvät vaihtoehdot. Lisäys 20.34, tähän kun lisää vielä sen, että hiiltä tuodaan Porin  satamaan Siperiasta junalla varastoon kuukauden ajan, jolloin laiva lastaa sen  muutamassa päivässä poisvietäväksi. Tämä onnistuu varmaan myös Hampurissa?.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2017, 15:04:45 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1125


« Vastaus #12 : Syyskuu 17, 2017, 19:57:09 »

Tämä onnistuu varmaan myös Hampurissa?.

Hampuriko sitten on kustannustasoltaan reilusti Suomea halvempi ja vieläpä neukkulan raideleveyden päässä?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #13 : Syyskuu 17, 2017, 20:13:12 »

Sori Simo, toi oli raskasta ironiaa. Tarkoitin sillä että mistä yleensä ottaen löytyy tällainen kuukauden välivarasto "törkytavaralle". Pori nyt vaan taisi tällä kertaa korjata potin, eli kysyntä, tarjonta, vapaa varastokenttä, hinta ja raideleveys kohtasivat toisensa. Lisäys 21.37 On se aika kälyistä touhua, että ensin pyöräalustaisella kaivinkoneella kouritaan vaunut tyhjäksi varastokentälle kuukauden (30 junallista) aikana ja sitten ne lastataan muutamassa hetkessä lastia noutamaan tulleeseen alukseen, millähän tämä hoituu?. 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2017, 20:39:53 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #14 : Syyskuu 17, 2017, 22:01:31 »


Novosibirskista näyttää olevan kartasta katsoen linnuntietä aika tarkkaan sama matka Poriin tai Vladivostokkiin, ja kiskoleveyshän on sama. Se myös kertoo jotain määränpäästä (eteläinen pallonpuolisko?), että hiiltä noutavat laivat ovat ns. kanavaluokiteltuja (Panama7Suez). Ja tosiaan, eihän tällaisen "törkytavaran" ostaminen näinä ilmastomuutoksen aikoina kenellekään kunniaksi ole. Mutta ei tämän "uskomattoman kaappauksen" perusteella nyt ainakaan kannata alkaa Poriin mitään investointeja tekemään. Tulevaisuushan näyttää aikanaan miten tässä lopulta käy/kävi.

Nämähän eivät ole vain maantieteellisiä asioita. Esimerkiksi varsin iso osa Venäjän autotuonnista tapahtuu edelleenkin transitona Hangon sataman kautta. Tärkeimpänä syynä on, että Hangon satamassa "hävikki" on oleellisesti pienempi kuin Venäjän satamissa. Auto pääsee varmimmin perille, kun se kulkee periaatteessa koko ajan liikkuen autoauton kyydissä perille aitaukseen mahdollisesti käyden yöpymässä matkan varrelle järjestetyissä aitauksissa.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #15 : Syyskuu 17, 2017, 22:09:50 »

Haloo: Siperiasta tuodaan hiiltä Poriin 24/7, ja suomalaiset osapuolet eivät edes tiedä minne hiili Porista kuljetetaan ja uusia asiakkaita on tulossa kuulemma "pilvin pimein".
Taitaa olla hiilibisnes nykyisin sellaista, ettei kukaan halua tietää tai kertoa mistään mitään. Me ollaan täällä vaan töissä..

Niin ja muutenkin. Kaikessa bisneksessä peruslähtökohta on se, että arvoketjun yksittäinen palvelutoimittaja pitää suunsa kiinni asiakkaansa asioista, ellei toisin ole sovittu.

Lörppö palvelutoimittaja ja entinen palvelutoimittaja ovat käsitteinä synonyymejä.

Näin on, mutta tekniikka auttaa. Nyt vaan laivalistaa seuraamaan ja sitten netin reaaliaikaisista palveluista kollaamaan mihin satamaan laivat Porista ajavat.

Totta kai. Mutta tuolloinkin tieto on jonkin muun tahon kuin rautatiekuljetuksen ja välivarastoinnin tarjoavan tahon tuottama.

Lisäksi en oikein usko, että hiili nostattaa valtavia tunteita, koska sehän on ympäristöväen suosiossa. Saksassa, kun ympäristösyistä ajettiin ydinvoimaa alas, aukko korvataan ruskohiilellä, jonka ympäristövaikutus on todella karsea.

http://www.voxeurop.eu/files/images/article/garzweiler_tagebau.jpg
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #16 : Syyskuu 17, 2017, 23:52:05 »


Millä numeroilla nuo salaperäiset jokaöiset hiiilijunat kulkevat?

Poriin taitavat tulla ja lähteä pääasiassa Kouvolasta junalla 52058 ja pois 52059.
Tahkoluotoon taitaa mennä juna 52061 puolenyön jälkeen.

T52058 ei ole kovin paljon kulkenut ja usein se on tullut vain Tampereelta https://julia.dy.fi/timetables/history?s=52058

Tänään se oli T55058 https://julia.dy.fi/timetables/history?s=55058 , mutta se on kulkenut vielä harvemmin,

Kello on paljon, en jaksa nyt etsiä juliasta löytyykö vielä muita...
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 128


« Vastaus #17 : Syyskuu 18, 2017, 00:23:15 »

Netin ihmeellisestä maailmasta voi tarkastella, että ei näitä "kanavaluokiteltuja" bulkkilastilaivoja vastaanottavia satamia ei ole  Euroopassa pilvin pimein. Suomessa taitaa Porin lisäksi olla Kokkola ja Vuosaari, ja jos näistä hakee vajaakäytöllä olevia halukkaita "törkytavaran" vastaanottajia, mihinkä johtaa "600 millin rillirata" Siperiasta, niin vähiin käyvät vaihtoehdot. Vaimon serkkupoika on Porin kaupungilla juristina, täytyy pirauttaa hänelle, palaan asiaan.  Lisäys 20.34, tähän kun lisää vielä sen, että hiiltä tuodaan Porin  satamaan Siperiasta junalla varastoon kuukauden ajan, jolloin laiva lastaa sen  muutamassa päivässä poisvietäväksi. Tämä onnistuu varmaan myös Hampurissa?.

Niin, kuinka monta Länsi-Eurooppalaista tyhjää tilaa (hiilikentän) omaavaa Panamax-satamaa yleensäkin löytyy jonne pääsee 1520mm raideleveyden teleillä suoraan Novosibirskistä?
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #18 : Syyskuu 18, 2017, 22:57:28 »

Mietin tässä, kuinka monta junaa tarvitaan, kunnes semmoinen laiva tulee täyteen.

Panamax-laiva voi ottaa kuormaa noin 60000 tonnia (kuitenkin vain 50000 jos oikeasti aikoo Panamakanavan läpi).

Yksi Vok vaunu ottaa arvatakseni 60 t hiiltä. (73 kuutiota, mutta hiili on vettä keveämpää eikä sitä varmaan voi lastata ihan täyteen, jos ei halua, että tavara leveä tuuleen)

Yksi juna voi olla esim. 33 vaunua (oli myös lyhyempiä, jossa oli vain 20).

Siis tarvitaan vähän yli 30 junaa. Tai vähän yli 30 päivää, jos joka päivä tulee yksi.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 112


« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2017, 17:23:25 »

40 prosenttia maailman sähköstä tuotetaan hiilellä.

Jos sitä ei haluta polttaa Euroopassa, se poltetaan sitten kasvavissa talouksissa, kuten Vietnamissa, Malesiassa, Intiassa, Kiinassa ym ym.

Vihreä hulluus on juuri sitä mitä se on, eli hulluutta.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 912


« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2017, 17:36:12 »

40 prosenttia maailman sähköstä tuotetaan hiilellä.

Jos sitä ei haluta polttaa Euroopassa, se poltetaan sitten kasvavissa talouksissa, kuten Vietnamissa, Malesiassa, Intiassa, Kiinassa ym ym.

Vihreä hulluus on juuri sitä mitä se on, eli hulluutta.


Miten hiilen poltto Euroopassa vähentäisi hiilen polttoa kasvavissa talouksissa?

Onneksi ko talouksissa (ainakin Intiassa ja Kiinassa) myös panostetaan muuhun kuin hiileenkin.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #21 : Syyskuu 20, 2017, 10:44:31 »

40 prosenttia maailman sähköstä tuotetaan hiilellä.

Jos sitä ei haluta polttaa Euroopassa, se poltetaan sitten kasvavissa talouksissa, kuten Vietnamissa, Malesiassa, Intiassa, Kiinassa ym ym.

Vihreä hulluus on juuri sitä mitä se on, eli hulluutta.


Miten hiilen poltto Euroopassa vähentäisi hiilen polttoa kasvavissa talouksissa?

Onneksi ko talouksissa (ainakin Intiassa ja Kiinassa) myös panostetaan muuhun kuin hiileenkin.

Intiaa ei oikein voi millään mittarilla pitää energiatuotannon puhtauden mallimaana. Sähköstä 70% tuotetaan hiilellä ja maan sähköntuotannon CO2-päästöt ovat 926 g/kWh (globaali keskiarvo 533, Saksa 560, Suomi 230, Ranska 58, Norja 7) ja suunta on nouseva. Lisäksi maan sähkönsiirron häviöt ovat luokkaa 20%, kun esimerkiksi Suomessa ne ovat 4%:n tasolla.

Intiassa on noin 60 Suomen verran väkeä, jolla ei ole sähköä lainkaan. Elintason kehittyessä absoluuttinen kuormitus kasvaa, vaikka päästöä per tuotettu kWh saataisiinkin ruuvatuksi pienemmäksi.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #22 : Lokakuu 04, 2017, 22:06:16 »


"Hiilijalanjälki" tämäkin.   https://yle.fi/uutiset/3-9858425 
tallennettu

Skiffari 40
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 112


« Vastaus #23 : Lokakuu 07, 2017, 11:22:29 »

40 prosenttia maailman sähköstä tuotetaan hiilellä.

Jos sitä ei haluta polttaa Euroopassa, se poltetaan sitten kasvavissa talouksissa, kuten Vietnamissa, Malesiassa, Intiassa, Kiinassa ym ym.

Vihreä hulluus on juuri sitä mitä se on, eli hulluutta.


Miten hiilen poltto Euroopassa vähentäisi hiilen polttoa kasvavissa talouksissa?

Onneksi ko talouksissa (ainakin Intiassa ja Kiinassa) myös panostetaan muuhun kuin hiileenkin.

Niin mm ydinvoimaan Kiinassa ja myös Intiassa erittäin vahvasti.

Maailmassa on kuitenkin aivan tarpeeksi paljon maita ja alueita, joissa hiilen poltto tulee AINA olemaan edullisin  vaihtoehto tuottaa väestölle tarvittavaa energiaa.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 206


« Vastaus #24 : Lokakuu 25, 2017, 09:17:30 »

40 prosenttia maailman sähköstä tuotetaan hiilellä.

Jos sitä ei haluta polttaa Euroopassa, se poltetaan sitten kasvavissa talouksissa, kuten Vietnamissa, Malesiassa, Intiassa, Kiinassa ym ym.

Vihreä hulluus on juuri sitä mitä se on, eli hulluutta.




Miten hiilen poltto Euroopassa vähentäisi hiilen polttoa kasvavissa talouksissa?

Onneksi ko talouksissa (ainakin Intiassa ja Kiinassa) myös panostetaan muuhun kuin hiileenkin.

Niin mm ydinvoimaan Kiinassa ja myös Intiassa erittäin vahvasti.

Maailmassa on kuitenkin aivan tarpeeksi paljon maita ja alueita, joissa hiilen poltto tulee AINA olemaan edullisin  vaihtoehto tuottaa väestölle tarvittavaa energiaa.

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/siperialainen-hiili-lahti-porista-intiaan-200482450/

Uudempaa uutista aiheesta. Intiaan vie ainakin ensimmäisen laivan matka.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Novosobirskistä uskomaton kaappaus Porin Tahkoluotoon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina