Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Novosobirskistä uskomaton kaappaus Porin Tahkoluotoon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #50 : Marraskuu 23, 2018, 08:00:06 »

Porin sataman hiilijunien tärinä sapettaa asukkaita – "Talo nitisee ja natisee liitoksistaan kuin maanjäristyksessä"
https://yle.fi/uutiset/3-10520783?origin=rss
  
– Kivihiilijunat ovat laillista terrorismia. Vähemmän painoa, vähemmän junia, niin kaikilla säilyy mielenterveys ja talot ehijnä, Kojo sanoo. Hiilikuljetukset Porin satamaan lisääntyvät vielä tulevaisuudessa, kun Tahkoluodon uusi hiiliterminaali otetaan käyttöön.

Hänen laskujensa mukaan junia menee tällä hetkellä 5-6 vuorokaudessa, kun alun perin asukkaille oli kerrottu, että määrä olisi yksi päivällä ja yksi yöllä.

Mitenköhän on 20 luvun loppupuolella, kun hiilen käyttö Suomessa pitäisi lopettaa kokonaan. Eli sopiiko tähän kuvioon(imago), että Suomessa kuitenkin roudataan tätä ”törkytavaraa” vielä silloin suuria määriä.
No voipi käydä niinkin, että tähänkin pisnekseen löytyy sitä ennen "kustannustehokkaampi" vaihtoehto. No ompahan meillä Porissa sitten tulevaisuuden varalta huippunykyaikainen hiilisatama. Uushankintahinta 70 miljoonaa euroa, nythän se ostettiin halvemmalla konkkapesästä Virosta.    

Tässä vielä linkki edelliseen https://yle.fi/uutiset/3-10465244
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2018, 10:18:48 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #51 : Marraskuu 23, 2018, 15:20:39 »

"Kalliiksi käyvän kaksoisraiteen Kokemäki-Tampere välille, sekä myös Tampereen ratapihan ohittavan pohjoisen suunnan kolmioraiteen puute uhkaavat sekä Rauman ja Porin satamien kasvupotenttiaalia."
Siitä on hyvä aloittaa puheet. Kylkiäisenä uutuutena palaavat liikennepaikat ovat bonusta sille.

Jos ajatusleikkinä näin massiivinen investointi olisi nyt tai lähitulevaisuudessa realistinen, niin olisiko vaihtoehtoisesti järkevämpää rakentaa kaksoisraiteeksi vain osuus Kokemäki-Äetsä ja sen lisäksi (myös nopean henkilöliikenteen mahdollistava) osuus Äetsä-Toijala (yksiraiteisena)? Tästä olisi alkuperäiseen ehdotukseen verrattuna monia etuja, esimerkiksi Porista ja sähkömottiliityntäliikenteen kanssa myös Raumalta matka-ajat pääkaupunkiseudulle olisivat kumipyöriin verrattuna nykyistä huomattavasti kilpailukykyisemmät. Tavarajunien suunnat ovat sellaiset, että kapasiteetin näkökulmasta molemmat radat Kokemäeltä länteen kuin myös Äetsästä itään pelaisivat varmasti yksiraiteisina.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #52 : Marraskuu 23, 2018, 22:01:26 »

Porin sataman hiilijunien tärinä sapettaa asukkaita – "Talo nitisee ja natisee liitoksistaan kuin maanjäristyksessä"
https://yle.fi/uutiset/3-10520783?origin=rss
  
– Kivihiilijunat ovat laillista terrorismia. Vähemmän painoa, vähemmän junia, niin kaikilla säilyy mielenterveys ja talot ehijnä, Kojo sanoo. Hiilikuljetukset Porin satamaan lisääntyvät vielä tulevaisuudessa, kun Tahkoluodon uusi hiiliterminaali otetaan käyttöön.

Hänen laskujensa mukaan junia menee tällä hetkellä 5-6 vuorokaudessa, kun alun perin asukkaille oli kerrottu, että määrä olisi yksi päivällä ja yksi yöllä.

Mitenköhän on 20 luvun loppupuolella, kun hiilen käyttö Suomessa pitäisi lopettaa kokonaan. Eli sopiiko tähän kuvioon(imago), että Suomessa kuitenkin roudataan tätä ”törkytavaraa” vielä silloin suuria määriä.
No voipi käydä niinkin, että tähänkin pisnekseen löytyy sitä ennen "kustannustehokkaampi" vaihtoehto. No ompahan meillä Porissa sitten tulevaisuuden varalta huippunykyaikainen hiilisatama. Uushankintahinta 70 miljoonaa euroa, nythän se ostettiin halvemmalla konkkapesästä Virosta.    

Tässä vielä linkki edelliseen https://yle.fi/uutiset/3-10465244


Käsittääkseni näitä rauanheimon ostamia purkulaitteita voi käyttää myös muiden irtotavarien purkuun, jos hiili uhkaa loppua. Onneksi he ovat ooeraattorina Hacklinin sijaan niin homma varmaan tuleekin toimimaan.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #53 : Joulukuu 16, 2019, 19:51:40 »

https://youtu.be/RCsaFV4_S24

Linkki vie animaation Tahkoluotoon valmistuvasta hiiliterminaalista. Remontin johdosta onkin taidettu junat ohjata pääasiassa etelän satamaan.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #54 : Joulukuu 16, 2019, 20:23:12 »

https://youtu.be/RCsaFV4_S24

Linkki vie animaation Tahkoluotoon valmistuvasta hiiliterminaalista. Remontin johdosta onkin taidettu junat ohjata pääasiassa etelän satamaan.

Mielenkiintoista, vielä kun rataa jatkettaisiin muutama kilometri lisää niin Tahkoluotoon saataisiin "pisararata?"  Hymyilee leveästi
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2019, 20:39:25 kirjoittanut Jani Keskinen » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Novosobirskistä uskomaton kaappaus Porin Tahkoluotoon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina