Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Silkkitien MePa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« : Lokakuu 06, 2017, 20:18:33 »

Silkkitie-rautatieyhteys Kiinasta Suomeen on avautumassa

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3604871/Silkkitierautatieyhteys+Kiinasta+Suomeen+on+avautumassa
 
Havaintoja artikkelista

”Kiinasta tulevassa junassa kulkisi Husun mukaan kaikenlainen tavara, mitä kontteihin menee. Tavarajuna ajaa reitin 10 päivässä, kun laivakuljetukset kestävät kaksi kuukautta”.

-Tällä tavalla saadaan kuljetettua nopeasti Eurooppaan arvokasta tavaraa joka vie vähän tilaa (aletaan kilpailla osin lentoliikenteen kanssa). Esim. eräiden tietokonekomponenttien osalta niiden arvo voi ( verrattuna siihen mitä ne  maksavat  Aasiassa ko. laivan saavuttua Eurooppaan) laskea pitkän merimatkan aikana. Eli jos toinen toimija lähettää samat komponentit lentoteitse, se saa siitä hintaedun.

”Husun mukaan viennissä sellukuljetukset ovat lupaavia, koska Kiinassa kasvaa voimakkaasti nettikaupan tarvitsemien kartonkien sekä pehmopapereiden kulutus. Niiden valmistuksessa tarvitaan pohjoismaista pitkäkuituista sellua”.

-Tämähän ei ole niinkään arvotavaraa (mutta on se Me tai sitten Pa, miten päin vaan), mutta on muuten simppeliä kuljetettavaa, sovitaan vain ostajan kanssa milloin X määrä paaleja (koko junallinen) pitää olla hänen tontillaan. Voidaan käyttää myös kätevästi viikkoa aikaisemmin saapuneen junan tyhjennettyjä kontteja.

-Tämä konttiasiahan on maailmanlaajuisesti suuri ongelma, kontteja on kokonaisuudessaan aivan riittävästi, mutta ne ovat usein väärässä paikassa (mm. Eurooppa ja Usa). Esimerkkinä tästä on IsonOmpun satamien 3 kärki vientitilastossa (tonneissa) jätepaperi, tyhjät kontit ja romumetalli.

 ”Silkkitieyhteyttä pitkin kulkee Kiinasta jo noin sata junaa kuukaudessa eri puolille Eurooppaa. Etäisin päätepiste on Madrid Espanjassa Kasvuprosentit ovat olleet yli sataa prosenttia vuodessa, Husu kertoo”.

-Jos homma jo toimii muualle Eurooppaa, niin miksi ei myös Suomeen. Näihin juniin voi myös olla vaikeaa löytää paluurahtia, ja yhteys tarvitsee myös 2 telinvaihtoa. Ratakapasiteettia on varmaan myös enemmän käytettävissä Suomeen päin. Myös konttien toimittaminen Suomesta eteenpäin laivakuljetuksina käy nopeasti ja helposti. Ja jos se jonkun ”märkä uni” joskus toteutuu, niin rautatiekuljetukset meren alitse muualle Eurooppaan myös onnistuisivat.

” Silkkitieyhteydellä Xi'anista Kouvolaan on Husun mukaan mittaa hieman yli 8000 kilometriä. Rata on sähköistetty koko pituudeltaan. Raideleveys on Kiinassa kapeampi, mutta siitä eteenpäin Kouvolaan on sama raideleveys. Muualle Eurooppaan kulkevilla radoilla raideleveys muuttuu Valko-Venäjän ja Puolan rajalla”.

-Se että rata on sähköistetty koko osuudeltaan tarkoittaa varmaan myös sitä että se on muutenkin hyvässä kuosissa?, eli liikenne on sujuvaa ja myös energiatehokasta ja ympäristöystävällistä. Kokonaismatkasta kuljetaan 7900  kilometriä halvemman kustannustason maissa (joissa myös telit vaihdetaan),  loput  vajaa 100 kilometriä ovat sitten kylläkin kalliimpia.

Miten tässä on mahdollista järjestää se että EU-alueella liikkuu "kaikenkarvaista" itämaiden tavaravaunukalustoa?.

Eli kuulostaa vähän liiankin hyvältä ollakseen totta. On kuitenkin esim. Porin ”hiilipuuhasteluun” verrattuna aivan eri mittaluokan mahdollisuus järkevään liiketoimintaan, niin yritysten kuin myös ympäristön kannaltakin.         
tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2017, 21:19:13 »

Kyse ei ole kaikenkarvaisesta kalustosta, vaan kalustosta, jolla saa liikennöidä Euroopassa. Kyllähän olet usein Suomessa nähnyt Venäjän järjestelmiin rekisteröityjä vaunuja, kuten Vok-vaunuja. Samalla tavalla ne liikkuvat muuallakin Euroopassa - mitä nyt telit tarvitsee toki vaihtaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2017, 21:56:19 »

Okei, mulla vaan oli sellainen mielikuva, että Sovjet kalusto liikkuu/liikkui Suomessa jonkinlaisella kahdenvälisellä sopimukselle (ns. pakkorako, jotta tavara liikkuu). Ja eikö yksi syy ollut myös, että VR ei halua/uskalla lähettää omaa kalustoaan Venäjänmaalle.
 Ja jos nyt vaunuja alkaa virtaamaan Kiinasta asti, niin miten homma saadaan pelittämään. Mutta uudempaa kalustoa on sitten idässäkin rakennettu tarvittavissa  määrin EU normien mukaisiksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2017, 22:20:15 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2017, 11:12:49 »

Okei, mulla vaan oli sellainen mielikuva, että Sovjet kalusto liikkuu/liikkui Suomessa jonkinlaisella kahdenvälisellä

Sovjet loppui 1990. ja siitä on nyt 27 vuotta. Ehkä terminologiaa voisi päivittää?

tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2017, 11:20:50 »

Ja jos nyt vaunuja alkaa virtaamaan Kiinasta asti, niin miten homma saadaan pelittämään. Mutta uudempaa kalustoa on sitten idässäkin rakennettu tarvittavissa  määrin EU normien mukaisiksi.

Kiina tekee tietenkin oman kalustonsa omien normiensa mukaan.

Silkkitien kv kalusto tehdään yhteistyössä kaikkien osapuolten kanssa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Silkkitien MePa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina