Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #25 : Lokakuu 28, 2017, 13:36:07 »

Kaiken järjen mukaan Puolustusvoimilla on voimassa määräys, että ainakin miehistökuljetuksissa tulee ohjaamossa olla oikealla penkillä henkilö, tähystäjä.

En muista että ainakaan meille olisi tuollaista opetettu Riksussa 2013.
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #26 : Lokakuu 28, 2017, 15:47:25 »

Demari (HDM 382) on jysäyttänyt kunnolla, kun vastekin nostettu suureksi.

Raasepori    26.10.2017 8:01:06    raideliikenneonnettomuus: suuri   
oli: raideliikenneonnettomuus: keskisuuri

Virallisia uutisia odotellaan.

Hm. Eikö kolonnassa kulkemisenkin pitäisi olla harjoitusta sodan varalle? Pitää harjoitella huonoissa olosuhteissa ja myös väsyneenä. Harjoituksen suunnittelun pitää vastata sen tarkoitusta ja olosuhteita. Myös turvamääräysten osalta.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 200


« Vastaus #27 : Lokakuu 28, 2017, 18:36:27 »

Ainakin 1998 vielä oli ohje että henkilökuljetuksessa piti aina olla tähystäjä ohjaamossa. Tosin lähes aina varsinkin leirioloissa kun lämmityslaite alkoi toimimaan yhdessä dieselin hurinaan oli apukuski tillin tallin. Varsinkin tuolloin ei ollut mitään lepoaikoja apukuskille ja kuskillakin ne oli varsin viitteellisiä.. Usein ainoa hereillä oleva ajoneuvossa oli vain valppaana aina pysyttelevä kuljettaja, vastuu oli kova.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2017, 18:53:57 kirjoittanut Mikko Herpman » tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #28 : Lokakuu 28, 2017, 18:46:07 »

Paikalla oli kova lumisade, ja juna tuli auton kulkusuunnasta nähden hieman takaviistosta. Auton kuljettaja saanee kuitenkin rikossytteen.
X-muotoinen tasoristeys ja radassa kaarre tulosuunnassa.
Geometria sellainen että sisäänrakennettuna isompi riski tasarionnettomuuteen. 90 ast kulmassa tulisi tien ylittää rata. Paljonkohan näitä vastaavia tasareita löytyy tieverkolta?

Luvuton määrä.

Liikaa löytyy sellaisiakin ylikäytäviä, joissa ainakin raskas ajoneuvo joutuu raiteen kaarteesta aiheutuvasta näkemän alimittaisuudesta johtuen ylittämään rautatien puhtaasti tuurilla, koska tasoristeysnäkemän ja rataosan Sn:n osamäärä on pienempi kuin ajoneuvolta rautatien ylittämiseen vähintäänkin kuluva aika. Sää- ja keliolosuhteiden pahentuessa tällaisten ylikäytävien määrä toki hetkellisesti moninkertaistuu.

Onnettomuustutkintakeskus on dokumentoinut ainakin yhden tällaisesta syystä sattuneen ylikäytäväonnettomuuden: Vaihtotyöyksikön ja sementtiä kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän törmäys Lappeenrannassa 1.7.2003: »Tyypillinen tasoristeyksen ylitys kestää 12-13 sekuntia. Onnettomuustapauksessa junan veturi oli nähtävissä tasoristeyksellä enintään 14,8 sekuntia ennen sen saapumista tasoristeykselle. Näin ollen on selvää, ettei tasoristeyksen turvallinen ylittäminen ole mahdollista. Huonoissa sääolosuhteissa, kuten jäisellä kelillä se voi olla myös mahdotonta. Edellytys 14,8 sekunnin havaitsemisajalle on se, että lähtö tapahtuu juuri ennen junan tuloa näkyviin. Turvalliseen tasoristeyksen ylitykseen tulisi aina sisältyä myös riittävä turvamarginaali, jolla ylityksen turvallisuus kyetään takaamaan ilman kuljettajan poikkeuksellisen hyvää havainnointi- ja ajosuoritusta ylityksen aikana. Ihalaisen tasoristeyksessä ei nykyisillä näkemäalueilla ja junien nopeusrajoituksilla ole saavutettavissa tällaista turvamarginaalia. Näin ollen tasoristeyksen ylityksen turvallisuutta ei kyetä kaikissa tapauksissa takaamaan.» (s. 9)

Kävin lukemassa muutaman aihetta käsittelevän pääkirjoituksen tämän päivän lehdistä. Ei mitenkään yllättävää, että artikkelitoimittajasedät ovat kaikkialla maassa halukkaita ratkaisemaan asioita lisäämällä rahoitusta. Oikeastaan missään mediassa ei ole käsitelty aihetta nolla euroa maksavan aktiivisen turvallisuusajattelun näkökulmasta.
Puolustusvoimissa ei ole pulaa sen enempää ajasta kuin sotilaista, joten tällaisen tasoristeyksen ylitys voitaisiin vaivattomasti hoitaa näin:

- Kuorma-autokulkueen ensimmäinen auto pysähtyy ennen tasoristeystä

- Kyydistä jää yksi sotilas, jonka tehtävä on seurata radan liikennettä ja antaa ylityslupa kullekin kuorma-autolle erikseen

- Turvahenkilö nousee kyytiin viimeiseen autoon

Tälle toimintatavan muutokselle tarvitaan rahoitusta: 0 euroa. Mitä kertoo ajan todellisuudesta, ettei tällainen näkökulma esiinny keskustelussa lainkaan, vaan sedät ja tädit puhuvat rahoituksesta?

Tilanteissa, joissa tasoristeysnäkemä on riittävä, ei voi liikaa painottaa autonkuljettajien tarkkaavaisuuden ja huolellisuuden merkitystä. Autonkuljettajan huolimattomuus on varmastikin edelleen ylivoimaisesti yleisin pääsyypää niissä onnettomuuksissa, joissa maantie- ja rautatieliikenne ovat päässeet sekaantumaan toisiinsa.

Armeijan moottorimarssirivistön ajattaminen rautatien yli PPP:n kuvaamalla tavalla olisi epäilemättä turvallisuutta edistävä operaatio. Muistan omalta inttiajalta v. 2002 tilanteita, jossa polkupyörin jonomuodostelmassa siirtyvän komppanian edellä sotkenut m/62-asuinen kapteeni jättäytyi valtateitä ylitettäessä turvaamaan tien ylitystä väkisin väännettävillä kulkeneita varusmiehiä käsimerkein ja huutokomennoin ajattamalla.

Sen sijaan edellä kuvaamissani tilanteissa, joissa tasoristeysnäkemä ei joko pysyväisluonteisesti tai tilapäisistä sää- ja keliolosuhteista johtuen ole riittävä, tarvitaan autonkuljettajien tarkkaavaisuuden lisäksi muitakin toimia, jos onnettomuuden todennäköisyyttä halutaan pienentää. Tämä tarkoittaa yleensä jonkinlaisia kiinteitä ylikäytäväjärjestelyjä. Olen kirjoitellut tämän tänne vaunusomeen ennenkin, mutta uudistanpa jälleen asiani: »Halvin ratatekninen ylikäytävän turvallisuuslaitos on nimeltään vihellysmerkki.» Se esiintyi junaturvallisuussäännöissä vuosikymmenet, vielä vuoden 1996 Jt:ssä, mutta valitettavasti vuoden 2005 Jt:stä sitä ei enää löydy. Rautateidemme varsien asutus koki junien jatkuvan viheltelyn aiheuttaman äänisaasteen siksi merkittäväksi haitaksi mukavuudelleen, että tästä jatkuvasta ylikäytäväturvallisuustoimenpiteestä päätettiin valitettavasti luopua. Vihellysmerkit (yksi kumpaankin suuntaan) vaativat pari kolmen metrin pätkää liikennemerkkiputkea tai vanhaa rautatiekiskoa sekä pari pellinpalasta, joita voisivat leikkailla ja teippailla vaikkapa vankeinhoitolaitoksen liikennemerkkipajoilla; sellaisen ei luulisi kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön vuosibudjettiin suhteutettuna juuri mitään maksavan. Vastaavasti puolipuomilaitoksen hinnaksi on kerrottu 100 000 - 150 000 euroa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Juha Lahtinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #29 : Lokakuu 28, 2017, 19:02:45 »

Ei vaan tainnut se viheltimen käyttökään auttaa tällä kertaa?
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #30 : Lokakuu 28, 2017, 19:03:32 »

Kaiken järjen mukaan Puolustusvoimilla on voimassa määräys, että ainakin miehistökuljetuksissa tulee ohjaamossa olla oikealla penkillä henkilö, tähystäjä.

En muista että ainakaan meille olisi tuollaista opetettu Riksussa 2013.

Kontiorannassa 2001 oli tämä käytäntö. Muistaakseni, jos maastosta tultiin yleiselle tielle tai se ylitettiin, oli joku varmistamassa tien ylitystä, mutta rautatien tasoristeyksien ylityksestä en muista olleen mitään ohjetta. Tähystäjä jalkautui myös hankalissa paikoissa ja ajatti käsimerkein (kun peilit piti kääntää eikä sivuikkunasta saanut katsoa, ettei pää kolahda puuhun).
tallennettu
Pyry Parvikko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 191


« Vastaus #31 : Lokakuu 28, 2017, 19:29:15 »

Eikö voisi täällä Suomessakin tehdä niin kuin esim. Yhdysvalloissa, jossa yleensä torvea soitetaan jo monta sataa metriä ennen tasoristeystä, vaikka siinä olisikin puomit. Nytkin kiskobussin kuljettaja olisi voinut soittaa torvea ennen kuin edes tuli kulman takaa tai ainakin heti kun näki ajoneuvon. Jos vain viheltää viime tingassa hätäjarrunkin ollessa jo päällä, niin on usein(tai lähes aina) liian myöhäistä, etenkin kun edessä on iso armeija-ajoneuvo. Täällä Suomessa tunnutaan olevan kovin nuukia torven käytön kanssa, vaikka ikinä ei pitäisi tinkiä turvallisuudesta.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 565


« Vastaus #32 : Lokakuu 28, 2017, 20:02:12 »

Virossa junat viheltävät ahkerasti.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 666


« Vastaus #33 : Lokakuu 28, 2017, 20:58:45 »

Suomessa museojunatkin kulkevat nykyään ilman vihellyksiä, ja se oikein harmittaa. Vislauksilla saisivat Diesel-junatkin ihan normitilanteessa asemien ja tasoristeyksien ohituksissa lisää huomiota, kun ei ole käytössä savutehosteita.

Kesällä HMVY:n junaa Pollarinmäessä kuvatessani olisi ollut kiva saada lisää vanhan ajan tunnelmaa tasoristeysvislauksilla, mutta mykkänähän tuo Evakkojuna kipusi mäkeä. Kaksi höyryä ja yksi diesel.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #34 : Lokakuu 28, 2017, 21:46:32 »

Ei vaan tainnut se viheltimen käyttökään auttaa tällä kertaa?

Olen saanut sen käsityksen, että tässä tapauksessa vihellin tuli mukaan vasta kun vaaratilanne oli ehtinyt edetä niin pitkälle, että yhteentörmäys oli käytännössä väistämätön. Vanhan ajan vihellysmerkit oli muistaakseni pyritty sijoittamaan maastoon sillä ajatuksella, että »Juna tulee» -vihellinopaste kuuluisi risteävälle maantielle riittävän aikaisin ja toimisi ennakoivana varotoimenpiteenä; ennen kuin koko vaaratilannetta on vielä ehtinyt muodostua.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 200


« Vastaus #35 : Lokakuu 28, 2017, 23:19:22 »

Kävin lukemassa muutaman aihetta käsittelevän pääkirjoituksen tämän päivän lehdistä. Ei mitenkään yllättävää, että artikkelitoimittajasedät ovat kaikkialla maassa halukkaita ratkaisemaan asioita lisäämällä rahoitusta. Oikeastaan missään mediassa ei ole käsitelty aihetta nolla euroa maksavan aktiivisen turvallisuusajattelun näkökulmasta.

Tässä tapauksessa aktiivista turvallisuusajattelua olisi poikkeuksellisen helppo toteuttaa, kun kysymyksessä on iso yhteiskunnallinen toimija:

- Todetaan, että varuskunnan kuorma-autoilla tapahtuvia henkilökuljetuksia ajetaan säännöllisesti, huonoissakin säissä, näkemältään vaikean ja melko vilkkaasti junaliikennöidyn tasoristeyksen yli
- Matkustajien turvallisuus on poikkeuksellisen huono, koska he ovat pressun sisällä, eivätkä siksi tiedä lainkaan yrittää pelastautua vaaran uhatessa
- Kuljettajat ovat poikkeuksetta nuoria ja kokemattomia
- Todetaan, että tämä on liian suuri turvallisuusriski, eikä sellaista voi ottaa
- Tehdään aktiivisia turvallisuustoimenpiteitä riskin poistamiseksi

Puolustusvoimissa ei ole pulaa sen enempää ajasta kuin sotilaista, joten tällaisen tasoristeyksen ylitys voitaisiin vaivattomasti hoitaa näin:

- Kuorma-autokulkueen ensimmäinen auto pysähtyy ennen tasoristeystä
- Kyydistä jää yksi sotilas, jonka tehtävä on seurata radan liikennettä ja antaa ylityslupa kullekin kuorma-autolle erikseen
- Turvahenkilö nousee kyytiin viimeiseen autoon

Tälle toimintatavan muutokselle tarvitaan rahoitusta: 0 euroa. Mitä kertoo ajan todellisuudesta, ettei tällainen näkökulma esiinny keskustelussa lainkaan, vaan sedät ja tädit puhuvat rahoituksesta?

Tässä ollaan asian ytimessä, toivottavasti PV:n henkilö sattuu tämän lukemaan ja viesti pullahtaisi tarpeeksi korkealle ja ohjeistukseen. PV:n tehokkuus voisi saada tästä nopeastikin keinon estää sotilaiden junan eteen ajamiset, miksei sama myös aina kun tarvitaan ylittää vaikkapa valtatie. Valitettavasti tämä korjaa asian vain sotilaiden palveluksessa ajoilta, muu liikenne ajaa edelleen tasoylikäytävissä kuin puupäät.

Varmasti tasoristeyskäyttäytymisessä on parannettavaa koko maassa, mutta jotenkin pistää silmään täällä pohjois-karjalassa varsinainen piittaamattomuus, todella harvoin näkee pään kääntyvän, vieläkin harvemmin jarruvalot vilahtaa rautatien tasoylikäytävässä. Täällä osataan törmätä jopa Dm12 vaunun kylkeenkin.. Voisi olla aika tehdä "tappavan" tehokkaita tv/netti -valistusvideoita tuvallisesta radan ylittämisestä.

Saivathan poliitikot joilla on kesämökki Puumalan seudulla, koko suomen keskijänniteverkon maahan kaivamisen aikaan pakotettuna aikatakalauta vielä kirittimenä. Ei väliä onko linjalla vielä vaikkapa 20v teknistä käyttöikää, purkuun vaan ja kaivetaan maahan. Eittämättä säävarmaa hommaa mutta kalliiksi tulee, jokainen tämän voi huomata siirtohinnoissa. Lisäksi sinne mökille ja niihin maatiloille ei sitä maakaapelointia sittenkään tule..
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #36 : Lokakuu 28, 2017, 23:53:33 »

Eikö voisi täällä Suomessakin tehdä niin kuin esim. Yhdysvalloissa, jossa yleensä torvea soitetaan jo monta sataa metriä ennen tasoristeystä, vaikka siinä olisikin puomit.

Tosin Yhdysvalloissakin on "silent zoneja" asuinalueilla, mikä oli hyvä. Ei sitä möykkää jaksa kovin kauaa.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 200


« Vastaus #37 : Lokakuu 29, 2017, 00:00:00 »

Jenkkilän malli tosiaan on ehkä jo hiukan överiksi vetäisty.. Ja siitäkin viheltimien soitosta huolimatta ainakin YouTubessa näkyy löytyvän kaheleita josta kurvaavat alle..

Mutta tosiaan viheltimien käyttö olisi suotavaa, mieluummin pakollista, etenkin näkyvyyden ollessa rajoittunut.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 386


« Vastaus #38 : Lokakuu 29, 2017, 00:19:50 »

Vihellysmerkit (yksi kumpaankin suuntaan) vaativat pari kolmen metrin pätkää liikennemerkkiputkea tai vanhaa rautatiekiskoa sekä pari pellinpalasta, joita voisivat leikkailla ja teippailla vaikkapa vankeinhoitolaitoksen liikennemerkkipajoilla; sellaisen ei luulisi kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön vuosibudjettiin suhteutettuna juuri mitään maksavan. Vastaavasti puolipuomilaitoksen hinnaksi on kerrottu 100 000 - 150 000 euroa.

Mikä sitten mahtaa olla puomittoman varoituslaitoksen hinta? Varoituslaitos taitaa kuitenkin olla ainoa ratkaisu, jos näkemä on riittämätön tai marginaalinen.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #39 : Lokakuu 29, 2017, 08:26:49 »

Vihellysmerkit (yksi kumpaankin suuntaan) vaativat pari kolmen metrin pätkää liikennemerkkiputkea tai vanhaa rautatiekiskoa sekä pari pellinpalasta, joita voisivat leikkailla ja teippailla vaikkapa vankeinhoitolaitoksen liikennemerkkipajoilla; sellaisen ei luulisi kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön vuosibudjettiin suhteutettuna juuri mitään maksavan. Vastaavasti puolipuomilaitoksen hinnaksi on kerrottu 100 000 - 150 000 euroa.

Mikä sitten mahtaa olla puomittoman varoituslaitoksen hinta? Varoituslaitos taitaa kuitenkin olla ainoa ratkaisu, jos näkemä on riittämätön tai marginaalinen.

Näköjään väittävät »satasen» maksavan sellaisenkin laitoksen... Saman lehtijutun mukaan puolipuomilaitoksenkin hintaan on uudemman tiedon valossa tullut satanen lisää verrattuna vanhempiin lähteisiin. Ylikäytävän lakkauttaminen ‒ tai mahdollisen näkemäesteen poistaminen, jos se on mahdollista ‒ on toki toinen vaihtoehto. Ylikäytävän lakkauttamisen hinta vaihtelee kymppitonneista miljooniin riippuen siitä, ohjataanko maantien liikenne muualle vai rakennetaanko paikalle eritasoristeys.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #40 : Lokakuu 29, 2017, 12:17:11 »

Kaiken järjen mukaan Puolustusvoimilla on voimassa määräys, että ainakin miehistökuljetuksissa tulee ohjaamossa olla oikealla penkillä henkilö, tähystäjä.

En muista että ainakaan meille olisi tuollaista opetettu Riksussa 2013.
Asevelvollisuusaika on niin lyhyt, että kaikessa koulutuksessakin on puristettava ajankäytöstä. Siispä pidennetään palvelusaikaa.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #41 : Lokakuu 29, 2017, 13:40:44 »

Mikä sitten mahtaa olla puomittoman varoituslaitoksen hinta? Varoituslaitos taitaa kuitenkin olla ainoa ratkaisu, jos näkemä on riittämätön tai marginaalinen.

Joskus olen kuullut, että tasoristeysvalo (http://vaunut.org/kuva/42318) maksaa reilut 20 000 euroa. En sitten tiedä, onko siinä jotain käytön rajoitteita tai vaatimuksia.

Jälkikäteen on tietenkin helppo sanoa, mutta tällainen hankalassa kulmassa risteävä rata tai tie kannattaa ylittää mahdollisimman suorassa kulmassa, koska kuorma-autosta on rajoittunut näkyvyys oikealle. Tämä onnistuu koukkauksella ajoradan vasemman laidan kautta edellyttäen ettei vastaantulijoita ole.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1171


« Vastaus #42 : Lokakuu 29, 2017, 14:26:47 »

Jos oikeanpuoleisella etupenkillä istuvan tehtävänä oli tarkkailla liikennettä siellä, mihin kuljettaja ei näe, eikö hänenkin pitäisi saada rikossyyte?

Mielenkiintoinen kysymys. Ehkä tätäkin selvitetään.

Vaikka minusta, jos jotakuta täytyy välttämättä syyttää oikeudessa, olisi ehkä parempi syyttää varusmiesten esimiehiä.  Huh

En käsitä mistä näitä puheita oikein syntyy ja niitä näkyy riittävän kaikissa medioissa.

Onko jotenkin mahdoton tunnustaa, että tieliikennelaki velvoittaa kuljettajaa antamaan junalle esteettömän kulun? Jos sokkona ajaa tasoristeyksen ylitse, niin on junan alle jääminen mitä suuremmissa määrin kuljettajan syytä.

Olkoon taustalla millaisia sotaherroja tahansa, niin se ei tuota kuviota muuta mihinkään.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #43 : Lokakuu 29, 2017, 14:32:56 »

Jos ei näe, tuleeko juna, niin ajoneuvo on pysäytettävä ennen rataa. Tiedotusvälineiden mukaan ajoneuvo ei pysähtynyt.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #44 : Lokakuu 29, 2017, 14:54:10 »

Luokan 6 ja 7 eritasoristeykset ovat niitä vaarallisimpia. Mikä estää laittamasta junille nopeusrajoitusta vaikkapa 50 km/h tuollaiselle tasoristeykselle?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #45 : Lokakuu 29, 2017, 18:19:42 »

Luokan 6 ja 7 eritasoristeykset ovat niitä vaarallisimpia. Mikä estää laittamasta junille nopeusrajoitusta vaikkapa 50 km/h tuollaiselle tasoristeykselle?

Tai STOP-merkkiä tielle?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 676


« Vastaus #46 : Lokakuu 29, 2017, 19:44:54 »

Näköjään väittävät »satasen» maksavan sellaisenkin laitoksen... Saman lehtijutun mukaan puolipuomilaitoksenkin hintaan on uudemman tiedon valossa tullut satanen lisää verrattuna vanhempiin lähteisiin.
Kiitettävän informatiivinen ja kiihkoton artikkeli julkaisulta, jonka jutut yleensä on kirjoitettu elämänkoululaisille.

Sitä voi ihmetellä, miksi sata vuotta vanhaan, yksinkertaiseen ratkaisuun perustuvan valo- ja äänivaroituslaitoksen hinta vastaa omakotitalon rakentamista.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #47 : Lokakuu 29, 2017, 22:03:13 »

Sitä voi ihmetellä, miksi sata vuotta vanhaan, yksinkertaiseen ratkaisuun perustuvan valo- ja äänivaroituslaitoksen hinta vastaa omakotitalon rakentamista.

Eiköhän tämäkin järjestelmä ole korkean SIL-luokituksen vaativa, ja jo se pelkästään nostanee kustannuksia.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #48 : Lokakuu 29, 2017, 22:33:57 »

Luokan 6 ja 7 eritasoristeykset ovat niitä vaarallisimpia. Mikä estää laittamasta junille nopeusrajoitusta vaikkapa 50 km/h tuollaiselle tasoristeykselle?

Tai STOP-merkkiä tielle?

Sitä ei voi suositella, jos tasoristeysnäkemän riittävyys on jo valmiiksi siinä kintaalla. Fysiikan lakien mukaan pysähtyminen  ja liikkeellelähtö nollasta pidentää merkittävästi ylimenoaikaa erityisesti raskailla ajoneuvoilla ja yhdistelmillä, erittäinkin liukkaalla kelillä; mikä luonnollisesti lisää onnettomuuden todennäköisyyttä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #49 : Lokakuu 29, 2017, 22:37:51 »

Ei se viheltimen käyttö tasoristeystä lähestyttäessä mitään hyödytä, ei se käytännössä kuulu sinne auton sisälle. Hevoisaikakauden juttui se. Tuskin tien pinnallakaan on ollut suurta merkitystä, eiköhän maastokuorma-auto ole varsin kykenevä etenemään vaikka olisi vähän loskaa tienpinnassa. On kohtuutonta väittää kuljettajan ajaneen "sokkona" radan yli, kun tässä tapauksessa voi olla monta muutakin vaihtoehtoa jotka ovat onnettomuuteen johtaneet! Kenties auton kuljettalta läks muutama kaverikin, ja vaikkei olis lähtenytkään, niin tuskin tunnelma kovin kovin korkealla on. No mutta auton kuljettajahan on aina paha ihminen, hiilidioksiidia ja kaikea semmoista...absoluuttisen pahuuden ruummillistuma.

PS. Sotiminen on sen verran hengenvaarallista hommaa, että varmaan muutama harjoittelija/vuosi on aivan hyväksyttävä uhriluku
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina