Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #75 : Marraskuu 04, 2017, 20:22:46 »

Asiassa on syyllisiksi epäiltyjen osalta otettava huomioon, että kukaan ei ole lain mukaan syyllinen ennen kuin hänet on tuomittu oikeudessa syylliseksi. Nythän kranaatinheitinonnettomuuden rikostutkinnassa mm. eräitä varusmiehiä on epäilty huolimattomuudesta ja valtionsyyttäjä on syyttämättäjättämispäätöksessään katsonutkin eräiden varusmiesten syyksi huolimattomuutta. Kuitenkaan siis valtionsyyttäjän päätös on hänen henkilökohtainen mielipiteensä eikä se suinkaan ole mikään oikeuden tuomio.

Virkamies ei virkatehtävissään ilmaise "henkilökohtaista mielipidettään" vaan kyse on viranomaisen päätöksestä.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #76 : Marraskuu 05, 2017, 07:17:14 »

Jarmon kommentin jälkeen ajattelin, ettei kannata edes vastata tällaiseen provosointiin, mutta kun Simokin vielä vaivautuu puuttumaan Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta varsin kaukana olevaan asiaan, niin täytynee lyhyesti vastata.

Kaikki lukijat ovat kyllä ymmärtäneet, että kysymys on ollut nimenomaan valtionsyyttäjä Jukka Rappen virallisesta päätöksestä. Virallisessa päätöksessään hän on virallisesti ja virkavastuulla ilmaissut oman henkilökohtaisen kantansa asian suhteen.  Siis päätökseensä hän on kirjoittanut oman mielipiteensä mm. tapahtumankulusta ja oikeudellisista seuraamuksista. Syyttäjän ratkaisu on mahdollista saattaa valtakunnansyyttäjän tutkittavaksi. Tällöin ylempi syyttäjä kirjoittaa uuden virallisen päätöksen, johon valtakunnansyyttäjä tai useimmin apulaisvaltakunnansyyttäjä kirjoittaa oman kantansa eli mielipiteensä asiassa, joka asian ratkaisijan kanta saattaa ollakin aivan toisenlainen kuin aikaisemmin asian virallisella päätöksellä ratkaisseen alemman syyttäjän.  On myös muita tapauksia, joissa esim entisen syyttäjän siirryttyä muihin tehtäviin, uusi syyttäjä on syytteen sisällöstä eri mieltä, ja uusi syyttäjä esim oikeudessa virallisesti muuttaa aikaisempaa virallista syytettä oman mielipiteensä mukaiseksi.

Syyttäjän syytteestä ovat oikeusoppineet kyllä kirjoitelleetkin paljonkin ja kirjoituksissa ovat esiintyneet mm. ilmaisut "syyttäjän henkilökohtainen mielipide" ja "syyttäjän henkilökohtainen kanta", vaikka siis kysymys on tietenkin kunkin syyttäjän virallisesta päätöksestä. En katso aiheelliseksi avata enempää tätä oikeustieteellistä keskustelua aiheesta, joka on kovin pitkällä pääasiasta eli otsikosta "Tasoristeysonnettomuus Raaseporista".  Halukkaat voivat jatkaa oikeustieteellistä keskustelua syyttäjän syytteestä, mutta mielellään toisen otsikon alla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2017, 11:56:10 kirjoittanut Eero Karttunen » tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #77 : Marraskuu 05, 2017, 19:22:07 »

Syyttäjällä on monia perusteita jättää syyte nostamatta, saa ihan itse harkita asiaa. Kai se on sitä oikeusjärjestelmän riippumattomuutta tai jotain.

Puolustusvoimat on melko hierarkinen laitos, ja se tuo muutamia muuttujia normaali maantallaajiin verrattuna. Sama periaate on osittain työelämässäkin, aina jos joku onnistuu tunkemaan itsensä jonkin aparaatin liikkuvien osasten väliin menettäen henkensä, on esimiehet aina syytteessä. Usein myös saavat jonkin tuomionkin, ehkä muutaman päiväsakon, syyttäjä voittaa melkein aina. Jos ei voita niin ainakaan ei saa oikeudessa kunnolla köniinsä. Toki jokunen juttu on hävittävä, muuten menee oikeuslaitokselta uskottavuus, ja ihan kansainvälisestikkin olisi kummallista jos syyttäjä voittaisi Suomessa aina kaikki juttunsa. No menee jo suomalaisen oikeusjärjestelmän yleisen arvostelun puolelle, joten se siitä.

Esitutkinta nyt ainakin on suoritettava, ja siitä ei mikään somekansan huutoäänestys päätä yhtään mitään. Varmaan oikeusjärjestelmän perusperiaatteet on monille niin vieraita, etteivät osaa suhtautua asiaan oikealla tavalla. Esitutkinnanhan suorittaa poliisi ja syyttäjä yhdessä, ja siinä tutkinnassa ei tuomioita kenellekkään jaeta, ainakaan teoriassa ei pitäisi näin tapahtua. Käytännössähän syyllisyys todetaan jo siinä vaiheessa, perusteet sille sitten kaivetaan jostain yleisen syytäjän "mustasta raamatusta"...no joo, taas mentiin sivuraiteille.

Omalle kohdalle on sattunut muutamakin juttu, joissa syyttäjä on jättänyt syytteen nostamatta kovin kummallisista syistä. Olen myös saanut tuomion jossa minut on todettu syylliseksi, mutta jätetty tuomitsematta rangaistukseen. Ehkä olen niin mitätön eläjä, että mun jutut menee siihen prosenttiin jonka poliisi, syyttäjä ja oikeuslaitos väkisinkin joutuu jättämään tuomitsematta, tai jotain. Ainahan päätöksistä voi valittaa, noin teoriassa. Käytännössä se ei ole vaan mahdollista.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #78 : Marraskuu 05, 2017, 21:42:00 »

Tässähän tapauksessa ei ollut näkemä sillä kintaalla, kyllä STOP-merkki olisi ihan paikallaan. Miksi tasoristeystä ei ole muutettu kohtisuoraan ylittäväksi - sekin olisi parantanut varsinkin kuljettajan mahdollisuutta nähdä juna.

Tässä näkemä oikealle etelästä tultaessa on 420 m, ei se ole hirveän paljon; jos se ei ole vielä 'kintaalla', mikä sitten on? Tasoristeyksen muodosta johtuen kuorma-auton kuljettaja joutuu oikealle nähdäkseen ilmeisesti nousemaan istuimeltaan ja tietysti myös palaamaan sille; siihenkin kuluu aikaa.   
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #79 : Marraskuu 05, 2017, 23:05:23 »

Turha kai syyllisyydestä on mitään spekuloida, jos sitä katsotaan tieliikennelain kautta. Tuomiot näissä tapauksissa, joissa kyse on inhimillisestä erehdyksestä, eivät kuitenkaan yleensä ole kohtuuttoman ankaria. Esimerkkitapaus: https://yle.fi/uutiset/3-5582434

Erikseen on sitten onnettomuustutkintatyö, jonka tarkoitus ei ole löytää syyllisiä, vaan syitä. Havaintojen perusteella sitten yritetään parantaa käytäntöjä, vaikkapa sitten ison kuljetusorganisaation turvallisuushallinnassa, kun on pidetty normaalina käytäntönä tehdä ihmiskuljetuksia vaikeassa säässä hankalan tasoristeyksen kautta.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #80 : Marraskuu 06, 2017, 08:35:35 »

Petri puhuu täyttä asiaa. Petrin löytämä esimerkkitapaus on käsittääkseni aivan yleisen oikeuskäytännön mukainen rangaistuksen suhteen. Sakkojuttujahan nämä "tavalliset" liikenteen vaarantamis- ja kuolemantuottamusjutut yleensä ovat. Tosin joskus näihin tasoristeysjuttuihin liittyy lisäksi vahingonkorvauspuoltakin mutta se on sitten aivan toinen juttu. Ensisijaisestihan valtio on maksumiehenä.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #81 : Marraskuu 06, 2017, 11:10:12 »

Jarmon kommentin jälkeen ajattelin, ettei kannata edes vastata tällaiseen provosointiin, mutta kun Simokin vielä vaivautuu puuttumaan Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta varsin kaukana olevaan asiaan, niin täytynee lyhyesti vastata.



Kiitos Eero kun silti vastauduit tänne alhaiselle lattiatasolle vastaamaan! Ja nöinkin pitkään kirjoittamaan asiaan joka ei liity mihinkään.

Nythän on siis se, että tämä em. henkilö on aivan selvästi ja empaattisen kirjoituksensa pohjalta kokenut saaneensa Suomen oikeusjärjestyksestä syyllisyydestään tuomion, jota kuitenkaan EI oikeasti ole olemassa.

Ns tuomion on antanut syyttäjälaitos, jolle se ei lain mukaan kuulu. Minun olisi tietty pitänyt tarkastaa tämäkin "virkamiesoikeuden" mahdollisuus.

Virkamiehellä ei voi olla "henkilökohtaisia mielipiteitä", joiden mukaan "tuomioita" jaetaan. Tai yhtään mitään muutakaan "henkilökohtaista" joiden taakse voisi mennä lakipykäliä suojaan.

Kun varmaan olet oikeushistoriaa Eero lukenut, niin katso sellainen kuin "Trial by Jury of Peers" ja Magna Charta" ja miksi se on anglosaksisen oikeusjärjestyksen perusta. Venäjällä tietenkin tsaari ja virkamieskunta määräsivät.
 
Tässä on meilla nyt tullut tilanne, jossa tavallinen köyhä kansa ei enää pääse oikeaan tuomioistuimeen junttikeisseineen ollenkaan eikä lainkaan, vaan kokoomus-demlalainen virkamiesklikki sanelee tuomiot suoraan virkamiesoikeudessa kunkin vihapuheindeksin perusteella!

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2017, 12:15:58 kirjoittanut Jarmo Puntanen » tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #82 : Marraskuu 06, 2017, 23:03:38 »

Oikeudenkäynti on aivan hiton kallista hommaa. Syyttäjää vastaan käydyissä jutuissa et ole muu kuin maksaja, ei vaikka olit oikeaesse ja todennäköisyyttä vastaan voitit juttus. Syyttäjälaitos ei koskaan maksa häviöistään.

Riita-asioissahan tämä on yksinkertaisempaa, hävinnyt artisti maksaa myös ne vastapuolen kulut. Vastapuolen asianajaja esittää kulut täysin todellisuudesta vieraantuneelle tuomioistuimelle, ja se oli siinä. Maksat mielikuvituksenkin ylittävät kulut...

Koko asetelma on niin järjetön, että oikeusvaltiosta voidaan esittää eriävä mielipide. Toki jos on maksukykyä ja summat ovat suuria, niin oikeus ehkä toteutuu.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #83 : Marraskuu 15, 2017, 13:17:31 »

Onnettomuustutkintakeskus vaatii tasoristeyksen sulkemista välittömästi turvallisuuden parantamisen ajaksi: https://yle.fi/uutiset/3-9932230
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #84 : Marraskuu 15, 2017, 13:33:00 »

Onnettomuustutkintakeskus vaatii tasoristeyksen sulkemista välittömästi turvallisuuden parantamisen ajaksi: https://yle.fi/uutiset/3-9932230
Ja linkki Onnettomuustutkintakeskuksen tiedotteeseen: http://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2017/11/onnettomuusuhkailmoitusraaseporinskogbyntasoristeyksesta-tasoristeyssuljettavavalittomastiliikenteeltakunnesolosuhteitaonparannettu.html
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #85 : Marraskuu 16, 2017, 11:20:34 »

Liikennevirasto sulkee tasoristeyksen: https://yle.fi/uutiset/3-9933767
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #86 : Marraskuu 16, 2017, 11:21:13 »


nyt se suljetaan !

https://www.lvm.fi/-/skogbyn-tasoristeys-raaseporissa-suljetaan-toistaiseksi-957054
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #87 : Marraskuu 16, 2017, 19:08:28 »

Jos Skogbyn tasoristeyksen ongelma on nimenomaan liian pieni kohtauskulma, tässä tapauksessa sen korjaaminen on ainakin poikkeuksellisen helppoa ja halpaa, kun kysymykseen tuleva alue jo nyt on ainakin pääosin tie- ja rautatiealuetta, eikä sillä ole mitään rakennuksia tai rakenteita, jotka sen muuttamista hankaloittaisivat. Saa sitten nähdä, kauanko kestää ja paljonko maksaa tai mihin toimenpiteeseen lopulta päädytään.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #88 : Marraskuu 22, 2017, 07:03:34 »

Raaseporin turmaristeys avattaneen – lii­ken­ne­vi­ras­ton tavoitteena ei ole lopullinen sulkeminen
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/raaseporin-turmaristeys-avattaneen-liikenneviraston-tavoitteena-ei-ole-lopullinen-sulkeminen/776948/
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #89 : Tammikuu 17, 2018, 14:57:52 »

Raaseporin tasoristeysonnettomuuden tutkinnanjohtaja Ilkka Kantola on tavannut tänään keskiviikkona syyttäjän.

Tutkinnanjohtaja ja syyttäjä ovat käyneet läpi tutkinnan teknistä aineistoa, kuulustelujen sisältöä ja korvausvaatimuksia.

Asia lähtee pian loppulausunnoille ja siirtyy syyteharkintaan todennäköisesti helmikuun alkupuolella.

Puolustusvoimien miehistönkuljetusauto ja henkilöjuna törmäsivät Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa lokakuun lopulla.

Turmassa kuoli kolme varusmiestä.

Auton kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta vammantuottamuksesta ja kolmesta kuolemantuottamuksesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10027196
tallennettu

Don't panic.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #90 : Kesäkuu 07, 2018, 15:49:32 »

Ja nyt Onnettomuustutkintakeskuksen raportti tapahtumasta on julkaistu: http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2017/J4JG5WeSt/R2017-03_Raasepori_TUTKINTASELOSTUS.pdf
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #91 : Kesäkuu 07, 2018, 20:33:20 »

Kyllä, ja raportissa on lausuttu painavaa asiaa useammankin viranomaisen suuntaan.
Nyt varmaan kohtapuolin - varmaan viimeistään kesälomien mentyä - kuullaan syyttäjän syyteharkinnan lopputulos.

Ehkä tässä kohdin on syytä oikeista eräässä kommentissa aikaisemmin esitetty täysin väärä uskomus "Syyttäjälaitos ei koskaan maksa häviostään". Totta kai valtion varoista maksetaan syytteestä vapautetun vastaajan oikeudenkäyntikulut, jos syytteestä vapautettu vastaaja on niitä vaatinut.  Ks Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa, 9 luku. Tämäkin tällä palstalla esitetty väärä uskomus olisi ollut erittäin helposti tarkistettavissa muutamalla haulla.

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #92 : Kesäkuu 07, 2018, 21:35:34 »

Turvavöitä ei ollut päällä kenelläkään auton takaosassa olleista.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #93 : Kesäkuu 08, 2018, 05:57:59 »

Turvavöitä ei ollut päällä kenelläkään auton takaosassa olleista.

Ei ollut kuljettajallakaan, eikä muilla ohjaamossa matkustaneilla. Kuvastaa hyvin asennetta.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #94 : Kesäkuu 08, 2018, 12:00:28 »

Sinällään vähän ihmettelen turmaraportin johtopäätöksiä, ihan asiallisia pohteita mutta minusta yksi asia on jäänyt melko lailla pois.

Auton kuljettajan vastuu ja tähystäjän vastuuttaminen. (raportissa tämä oli mainittu sivulauseessa)  Ehkä puolustusvoimat terästää tätä omassa koulutuksessaan. Muistan omalta ajalta miten tärkeää oli huolehtia mukana olevan tähystäjän opastamisesta, eli aina kun tarve on tähystäjä tarkastaa ja ilmoittaa oikea vapaa/varattu.

Kaikista muista tekijöistä jos tämä olisi hoitunut, ei olisi onnettomuutta ensinkään tapahtunut. Taikka vastaavasti puolustusvoimat olisi asettanut vahdin ylikäytävään ajoneuvojen ylityksen ajaksi.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #95 : Kesäkuu 09, 2018, 18:32:07 »

Turvavöitä ei ollut päällä kenelläkään auton takaosassa olleista.

Ei ollut kuljettajallakaan, eikä muilla ohjaamossa matkustaneilla. Kuvastaa hyvin asennetta.
Olin itse viime vuonna sotilaskuljettajana Vekaralla, asenteet siellä olivat hyvin toiset. Turvavöiden pakollista käyttöä painotettiin kuljettajille koulutuksissa ja myös ennen siirtymisiä. Kuljettajat siellä opastivat aina miehistötilassa matkustavia turvavöiden oikein kiinnittämisessä, jos niitä ei osannut käyttää.
tallennettu

Antti Häyhänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #96 : Kesäkuu 15, 2018, 17:00:37 »

Kävin tässä jokunen aika sitten kertausharjoituksissa joissa pääsin tutustumaan tähän moduulimatkustamiseen. Sen voin todeta että jäi kyllä vyöt käyttämättä. En saanut käsiropelolla niitä pimeässä säädettyä sopivan mittaisiksi. Niiden käyttöä ei kyllä kukaan opastanutkaan saati vaatinutkaan.

Moduuli on varmasti parannus palveluturvallisuuteen. Muistan kun aikanaan nk. läskiluvat omanneena kuljettajana pressukapellin lavalla oli kolmisenkymmentä soturia tappituntumalla ja kevään kaljamilla ajeltiin. Kyllä siinä kuljettajaa jo vastuu painoi väsymyksen ohella. Sotaharjoituksissa ja joskus muulloinkin lavalla oli yleensä kalustoa ja henkilöstöä sekaisin, tavarat etuseinää vasten ja henkilöstö perässä. Määräys oli sitoa kuorma mutta henkilöstö sai olla irrallaan. Aikanani sattuikin tapaus, jossa pakettiauton mennessä pituusakselinsa ympäri ojan pohjan kautta tavaratilassa olleet varusmiehet loukkaantuivat.

Muistaakseni silloinkin oli määräys käyttää ohjaamossa vöitä mikäli sellaiset löytyivät, muistelen vain että ei niitä kyllä aina käytetty. Olen myöhemmin siviilipuolellakin nähnyt vöiden käyttämättä jättämistä työkoneissa, vaikka niissäkin sen käyttö olisi aiheellista. Läheltä piti -kokemuksia on itsellänikin. Äkkipysäyksen tai pyörähtämisen yhteydessä kuljettaja jatkaa matkaansa vähintään ohjaamon sisällä. Kummasti kyllä vyön käyttöön tottuu jos siihen on vain totuttautunut. Henkilöautolla ajaessa tulee laitettua automaattisesti vyöt päälle lyhyilläkin siirroilla.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina