Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: AL: Konduktööri haukkui 78 -vuotiaan, koska ei omista älykännykkää  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« : Lokakuu 26, 2017, 22:09:01 »

No johan on huono käytös huipussaan!
Sen verran tärkeä aihe että teen pidemmän lainauksen jutusta alle.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ritva-keso-78-joutui-vrn-konduktoorin-haukkumaksi-koska-ei-omista-alypuhelinta-minua-ei-ole-ikina-noyryytetty-ja-halveerattu-niin-200486849/

Lainaus, AL 26.10.:
"Ritva Keso, 78, joutui VR:n konduktöörin haukkumaksi, koska ei omista älypuhelinta: "Minua ei ole ikinä nöyryytetty ja halveerattu niin.
78-vuotias Ritva Keso joutui junan konduktöörin ryöpytyksen kohteeksi, kun hän tuli junaan vanhan puhelimensa ja tekstiviestilipun kanssa."
:
"Syyskuun 21. päivä Keso oli junalla matkalla Tampereelle. Hän oli tuttuun tapaansa varannut itselleen sarjalipulla paikan junasta soittamalla VR:n tukikeskukseen ja sai lipun puhelimeensa tekstiviestillä. Konduktöörin tarkastaessa lippua hän järkyttyi.
–Konduktööri alkoi suorastaan räyhätä minulle ja sanoi kovaan ääneen, että ei tällaisella puhelimella mitään lippuja ostella, ei tällaisia puhelimia ole enää kellään.
Mies teki selväksi, että vanhan puhelimen kanssa ei junaan ole asiaa. Konduktööri muun muassa komensi häntä menemään R-kioskille tai pyytämään ystäväänsä tulostamaan hänelle lipun. "
:
"Keso kertoo, että hän oli itse tarkistanut VR:n asiakaspalvelusta, että puhelimeen tullut tekstiviesti riittää hyvin todisteeksi lipusta. Tekstiviestiin tulee lipun numerosarja ja kaikki matkan muut tiedot, mutta viivakoodimainen QR-koodi, jolla konduktöörin lipunlukulaite tunnistaa lipun, puuttuu viestistä.
–Kai meitä nyt on muitakin, joilla on tavalliset puhelimet! VR:n tekstiviestissä näkyy, että olen virallisesti ostanut lipun. Konduktööri voi varmistaa sen laittamalla laitteeseensa koodin, joka minulla on tekstiviestissä, Keso sanoo.
Keso kertoo puolustautuneensa ryöpytystä vastaan. Konduktööri oli silti vahvasti sitä mieltä, että lippu ei käy. Matkan aikana muut matkustajat osoittivat myötätuntoaan Kesoa kohtaan."

tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2017, 22:34:20 »

Uutisessa huomio kiinnittyy erittäin täsmälliseen ohjeeseen:

"Tampereen rautatieaseman asiakaspalvelussa hänelle sanottiin, että ohjeistuksen mukaan tekstiviestilipun pitäisi kyllä käydä, etenkin jos kyseessä on iäkkäämpi henkilö."

"pitäisi" ja "iäkkäämpi"? Mitä jos joku asiakas on vain lähes iäkäs, muttei kuitenkaan aivan? Onko silloin mitään mahdollisuuksia, että tekstiviestilippu voisi käydä?

Kuka näitä ohjeita keksii?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Lokakuu 27, 2017, 12:16:42 »

Minäkin olen kerran matkustanut pelkällä tekstiviestillä, jossa siis on lipun varmennukseen erityinen merkkisarja. Konduktöörin olisi pitänyt näppäillä se merkkisarja myyntilaitteeseen, mutta hän ei niin tehnyt vaan lähinnä ärsyyntyi tilanteesta ja antoi olla. Onhan siinä kyllä pitkä jono vaikeita merkkejä kirjoitettavaksi.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2017, 17:55:10 »

Kerran näin kun konduktööri haukkui matkustajan, joka yritti maksaa Visa Electronilla. Se onkin ainoa kerta, kun muistan nähneeni epäystävällisen konduktöörin.
tallennettu
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2017, 18:22:05 »

Tässäkin tapauksessa lienee syytä kuitenkin huomata että luemme vain matkustajan näkemyksen asiasta. En missään tapauksessa vähättele sitä ja kaikilla on huonoja päiviä jotka valitettavasti voivat asiakaspalveluammatissa näkyä asiakkaalle vaikka ei pitäisi.. Siltikin tässä on vain asiakkaan kertomus. Mitäs jos hänellä on ollut huono päivä. Sitä emme voi tietää.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2017, 21:24:24 »

Tietysti kuuluu konduktööriä kuulla, mutta esitettyjen tietojen perusteella moittiminen/haukkuminen on ollut käsittämätöntä.
Konduktöörin reaktiota hyvinkin luultavasti voi selittää, että asia (tekstiviestimuotoinen kuittaus) on VR:n ohjeistuksissa ja käytännöissä hoidettu puolivillaisesti, jos lainkaan.

Sitä suuremmalla syyllä olisi pahoittelu sekä lupaus menettelyjen ohjeistuksen selvittämisestä tullut hereillä olevassa yrityksessä viimeistään tunnin kuluessa jopa tänne Vorgiin.
Hiljaisuus vahvistaa käsitystäni johtoportaan pätevyydestä. Kun palkka juoksee, kenties optiotkin, ei anneta unen häiriintyä mokomien asiakkaiden vuoksi !
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2017, 21:29:52 »

Katujunaan saa ostettua tekstiviestillä lipun, olen aina sellaisella matkustaessani sen hankkinut. Tarkastajat ovat kuulema armottomia, ja julmuudessaan verrattavissa saksalaisen keskitysleirin vartijoihin, toki ei joudu kaasukammioon, mutta muuten. En ole koskaan moisen hirviön kanssa joutunut kyllä asioimaan, enkä haluakkaan.

Mikä ihme tässä oikean junan lipussa nyt on sen hankalampaa, ei oikein ymmärrä? Ei minulla ole käytössä älypuhelinta, kun ei se käyttööni oikein sovi. Ehkä on syytä valita matkustajaystävällisempiä kulkuneuvoja, kuten oma auto, kaverin kyyti tai vaikka taksi. Ehkä linja-autoa ajavan ahmetinkin kanssa saattaisin saada asiani hoidettua elekielellä, armottomolla molottamisella ja rahan tyrkyttämisellä.

No eräs asiakas ei kyllä ollut aikoinaan tyytyväinen saamaansa autoansa koskevaan palveluun, ja potki kaikki pihan lumikokkareet pahasti kiroten tohjoksi. Oli varmasti mielestään oikeassa, sitä en epäile hetkeäkään.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #7 : Marraskuu 14, 2017, 03:22:28 »

Eipä ole älykännyä mullakaan ja ikää 51v jos ei hommat hoidu muulla tavalla niin sitte nsaa olla hoitumatta!
Kummaa on tää nykymaailma kun KAIKILLA pitäis olla kaikkea...ei en ole tekniikkaa vastaan mutta kun olen tähänikään mennessä nähny kuinka heikosti nykyajan kamat on tehty niin eipä himoita niihin vähiä rahojaan tuhlailla ja se minkä nyt hankit onkin JO huomenna luokiteltu vanhaksi.
Jospa itselle käy joskus että ei hommat hoidu niin taidan sanoa että mites sitte käy jos hiukka tässä pyörähdän?
Taitaapi tulla noutajat sillon paikalle ja hommat hoituu VARMASTI ilman omaa nykytehniikkaa heeh!
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #8 : Marraskuu 14, 2017, 10:38:01 »

Katujunaan saa ostettua tekstiviestillä lipun, olen aina sellaisella matkustaessani sen hankkinut. Tarkastajat ovat kuulema armottomia, ja julmuudessaan verrattavissa saksalaisen keskitysleirin vartijoihin, toki ei joudu kaasukammioon, mutta muuten. En ole koskaan moisen hirviön kanssa joutunut kyllä asioimaan, enkä haluakkaan.

Mikä ihme tässä oikean junan lipussa nyt on sen hankalampaa, ei oikein ymmärrä?

Jos katujunalla tarkoita ratikkaa niin niihin myytävä lippu on voimassa kaikkiin ratikoihin, junaliput pääsääntöisesti vain yhteen junaan, tällöin tulee tarve erotella liput toisistaan, jotta ne voidaan olla varmoja että matkustajalla on oikeus juuri siihen junaan.

Tokihan se on mahdollista kuten aikaisemmin kerrottiin, mutta kuitenkin melko monimutkaisesti. Selkeästi konduktööri olisi voinut toimia toisinkin, mutta mielestäni on tärkeää kannustaa ihmisiä käyttämään uutta tekniikkaa, ei se kuitenkaan loputtoman vaikeaa ole. Yksittäistapaukset ovat toki erikseen
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Marraskuu 14, 2017, 13:29:05 »

Pelkän koodin avulla lipun kyllä saa luettua,  mutta teknisistä syistä se on todella vaikeaa - menee helposti yli viisi minuuttia.

Ongelmana on, että ne lipunmyyntilaitteenjärkäleet toimivat tähtitieteellisestä hinnastaan huolimatta vain 2G- eli GPRS-verkossa. Ja se on hi-.....-das. Siinä, missä 2D-viivakoodi sisältää kaiken mahdollisen tiedon junavuorosta, päivämäärästä ja lipputyypistä, se lyhytkoodi on vain linkki VR:n palvelimella olevaan varsinaiseen lippuun. Jos liikkuvassa junassa tulee missään vaiheessa lyhytkin katvealue, koko lipputietokysely epäonnistuu ja täytyy aloittaa alusta. Ja kun yhteys on hidas, kysely kestää pitkään, mikä tekee katvealueen osumisesta kohdalle ikävän todennäköistä.
Tämän takia siis ei sallita lipun nostamista palvelimelta myyntilaitteelle koodin avulla muuten kuin poikkeustilanteissa. Lipun tulostaminen tai näyttäminen älypuhelimen ruudulta kun on poikkeustapauksia lukuun ottamatta aina mahdollista.

Tietysti tässä oli kyse poikkeustilanteesta. Periaatteessa se ensisijainen poikkeustilanne on, että viivakoodin luku ei onnistu, eli käytännössä että matkustajan älypuhelimen näytössä on särö. On kuitenkin vähemmän epäasiallista vaatia näyttönsä rikkonutta pistämään näyttönsä kuntoon kuin vaatia ikäihmistä hankkimaan älypuhelin ja opettelemaan sen käyttö. Kaukoliikennekonduktööri on siis toiminut koulutuksensa vastaisesti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: AL: Konduktööri haukkui 78 -vuotiaan, koska ei omista älykännykkää  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina