Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturien jarruja jäätynyt pakkasissa - VR hankkii luotettavammat jarrut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Marraskuu 03, 2017, 07:37:48 »

VR vaihtaa Sr2-tyypin sähkövetureihin luotettavammat jarrut vuoteen 2021 mennessä. Uusien tönkkäjarrujen asennus vetureihin aloitetaan vuoden 2018 alkupuolella.

VR:n viestintäasiantuntija Juulia Piirainen kertoo, että veturien nykyiset jarrut vaihdetaan kunnossapito-ongelmien takia. VR hakee mallia, jolla jarrujen huoltotarvetta pystytään vähentämään.

- Nykyiset tönkät vaativat erityisesti talvella paljon huoltoa ja aiheuttavat ylimääräisiä kunnossapitokustannuksia.
 
Piiraisen mukaan varsinaiset jarrujen huoltotoimenpiteet eivät viivästytä junaliikennettä. Jarrut saattavat kuitenkin joskus jäätyä, mitä tapahtuu varsinkin talvella.

- Jarrut pitää silloin irrottaa käsipelillä veturinkuljettajan toimesta, mikä aiheuttaa viivästyksiä junaliikenteessä. Uusien jarrujen hankinta parantaa veturien toimintakykyä talviolosuhteissa.

Piirainen korostaa, että nykyiset jarrut ovat turvallisia ja viranomaisten hyväksymiä. Hänen mukaansa niistä ei aiheudu mitään varsinaista vaaraa junaliikenteessä. Uudet jarrutönkät otetaan käyttöön sitä mukaan, kun ne on asennettu vetureihin.

VR:n kilpailutuksesta vastaava Tarja Pahkasalo on vähäsanainen, kun häneltä kysyy syitä uusien jarrujen hankintaan. Pahkasalon mukaan uusien jarruyksikköjen ostamisella VR pystyy jatkamaan vanhojen sähkövetureiden käyttöikää pitkälle tulevaisuuteen.

VR hankkii uudet tönkkäjarruyksiköt saksalaiselta Knorr-Bremseltä, joka on johtava hyötyajoneuvojen jarru- ja ohjausjärjestelmien valmistaja. VR on tehnyt sopimuksen ruotsalaisen Knorr-Bremse Nordic Rail Services AB:n kanssa, joka vastaa yhtiön pohjoismaisten asiakkaiden jälleenmyyntitoiminnasta.


http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/veturien-jarruja-jaatynyt-pakkasissa-vr-joutui-hankkimaan-luotettavammat-jarrut/774976/
tallennettu

Don't panic.
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2017, 07:48:04 »

"Uudet jarrutönkät otetaan käyttöön sitä mukaan, kun ne on asennettu vetureihin."...varsin mielenkiintoinen lauseenrakenne.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2017, 10:36:57 »

Uudet tönkkäjarrut, mikähän estää näiden jäätymisen? Ovatkohan sähkölämmitteiset, vaiko jotain uutta hienoa pitävää mutta jäätymätöntä materiaalia?
Tämä "ongelma" ei liene aivan uusi ja ainutlaatuinen talvella rautatieliikenteessä. Miten noin yleisesti vetureissa missä on tönkkäjarrut, mikäli kaikki akselit ovat vetäviä rapsahtaako tönkät irti tehoja käyttämällä? Tokihan sopivasti sileiden pintojen väliin jäätynyt vesi sitoo kovastikin. Kuten Dm-7 kalustossa hyvin huomaa jos pääsee hyvin jäätymään, ei inahdakaan.

Missähän tilanteessa Sr2 -veturien jarrut jäätyy, vaikea kuvitella että väliasemalle pysähtymisessä tämä kävisi. Välittömästi pysähtyessä veturin jarrut irti ettei jäädy, juna pidetään paikallaan vaunujen levyjarruilla? Vai onko tuossa ajatuksessa riski että myös levyjarruihin mahdollisesti päässyt vesi jäädyttäisi koko rungon jarrut... Eli parempi jämäyttää vain veturi, vähemmän kopistelua että matka jatkuu?
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #3 : Marraskuu 09, 2017, 13:02:25 »

Muistelisin että Sr 2:ssa automatiikka ilmoittaa jarrujen laahaamisesta ja taitaa se puuttua tehonsäätöönkin,ja nimenomaan tämä laahaus-osio temppuilee kovilla pakkasilla estäen normaalin liikennöinnin...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturien jarruja jäätynyt pakkasissa - VR hankkii luotettavammat jarrut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina