Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Novosobirskistä uskomaton kaappaus Porin Tahkoluotoon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2500


« Vastaus #25 : Lokakuu 25, 2017, 11:41:27 »

Katselin kilometrejä:
Porin kautta Mumbaihin 18000 km, josta junalla n. 2000 km.
Vladivostokin kautta Kolkataan 13000 km, josta junalla n. 4000 km.

Luultavasti ne junat maksavat todella paljon enemmän, joten tuo junamatkan puolittuminen lienee merkittävä tekijä.

Etäisyydet mittasin hyvin karkeasti tämän avulla https://www.daftlogic.com/projects-google-maps-distance-calculator.htm hyvin karkeasti kartalle tökkien. Kilometrit eivät liene oikeat, mutta lukujen väliset suhteet ovat keskenään riittävän oikeat vertailun kannalta. Esim. artikkelissa puhuttiin 4000 km junamatkasta, kun mun linnuntie Novosibirsk-Pietari ja Pietari-Pori näyttäisi olevan 2000 km.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #26 : Lokakuu 25, 2017, 12:48:21 »

Jos karttoja selailee ja koittaa tulkita miten pääsisi Novosibirskista Mumbaihin junalla. Matkaa olisi varmaankin 6000-8000km, riippuen reitistä. Ja toki eri raideleveyttä, joten telit pitäisi vaihtaa ainakin kerran tai siirtokuormata tavara.

Joten, lieneekö laskelmat niin että kannattaa ajaa hiili melko lailla kolme kertaa pitemmän matkan Porin kautta. Ilmeisesti kannattaa mutta kuten oli jo aiemmassa kommentissa että liikenne voi loppua yhtä nopsaan kuin alkaakin lienee täysin todellinen seikka. Jos ja kun laskelmat alkaakin näyttää toista, hiilivirta todennäköisesti kääntyy.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2500


« Vastaus #27 : Lokakuu 25, 2017, 13:49:31 »

telit pitäisi vaihtaa ainakin kerran tai siirtokuormata tavara.

Kahdesti, koska välissä on Iran 1435 mm raideleveytensä kanssa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 685


« Vastaus #28 : Marraskuu 01, 2017, 15:59:00 »

Fossiilisten polttoaineiden käyttöä haihatteleville: eilen Euroopan laajuisesti (siis ne maat jotka ovat raportissa mukana) tuotettiin pelkästään tuulivoimalla huimat 14,8% sähköntarpeesta:

https://windeurope.org/about-wind/daily-wind/

Minä pidän tätä lukua melkoisen suurena, kun määrä on 1300 Gigawattituntia voimantuottomuodolle, joka on yleistynyt rajusti vasta kymmenen viime vuoden kuluessa. Tuulivoima on niin kehittynyttä että se ei tarvitse Brittien rannikkoalueilla enää tukea, vaan on voitollista ihan ilman tukiaisiakin. Muutos tässä tapahtui 2016.

Tästä kuvasta taas näkyy nominaalikapasiteetti, joka rakennettiin vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana pelkästään tuulelle:

https://www.statista.com/statistics/731358/new-european-wind-power-capacity/
 
4775 Megawattia maan päälle ja
1344 Megawattia merelle

Suuruusluokka selviää kun näitä vertaa esim. uuden Olkiluoto 3:n 1600 Megawatin tehoon. Maalla ei tosin aina tuule, joten joku määrä säätövoimaa tarvitaan edelleen. Mutta kuulemma Atlantilla tuulee aina, ja suhteellisen voimakkaasti, joten merimyllyt ovat tuottoisia niiden omistajille.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2017, 16:17:22 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1116


« Vastaus #29 : Marraskuu 04, 2017, 20:33:21 »

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/siperialainen-hiili-lahti-porista-intiaan-200482450/

Uudempaa uutista aiheesta. Intiaan vie ainakin ensimmäisen laivan matka.

Hiililasti näkyy juuri sivuuttaneen Gibraltarin ja siirtyneen Välimerelle. Matkaa Intian itärannikolla, lähes Bangladeshin rajalla sijaitsevaan Paradipin satamaan on vielä ihan jonkin verran jäljellä. Matkalla on vielä merirosvojakin.

Hiilijunat on pantu merkille Pispalassakin ja parikin naapuria on ihmetellyt ääneen, että mikä täällä oikein jyrisee ajoittain. Olen kertonut, että vanjan hiilivaunuja ne vain..
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #30 : Marraskuu 04, 2017, 21:54:16 »

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/siperialainen-hiili-lahti-porista-intiaan-200482450/

Uudempaa uutista aiheesta. Intiaan vie ainakin ensimmäisen laivan matka.

Hiililasti näkyy juuri sivuuttaneen Gibraltarin ja siirtyneen Välimerelle. Matkaa Intian itärannikolla, lähes Bangladeshin rajalla sijaitsevaan Paradipin satamaan on vielä ihan jonkin verran jäljellä. Matkalla on vielä merirosvojakin.

Hiilijunat on pantu merkille Pispalassakin ja parikin naapuria on ihmetellyt ääneen, että mikä täällä oikein jyrisee ajoittain. Olen kertonut, että vanjan hiilivaunuja ne vain..

Joo, tänään taas jatkui tauon jälkeen kuljetukset. Aikalailla porua tärinästä ollut myös lehdistä. Aika vaikuttavasti maa kyllä tärisee kolmella dv12 veturilla ja 33 vokilla hiiltä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 685


« Vastaus #31 : Marraskuu 05, 2017, 11:18:44 »

Mielenkiintoista raportointia! Jännää että logistiset yhteydet ovat ilmeisesti paremmassa kunnossa meille kuin Vladivostokiin...sieltä ympäri laivalla matka on ehkä 10000 kilometriä lyhyempi. Hyvä että tällä kertaa kävi näin. Kun katsoo karttaa niin voi vain ihmetellä miksi tämä järjestelmä toimii näin; ehkä se kertoo meidän suomalaisten kyvystä saada asiat rullaamaan oikeasti. Hyvä suomaialaiset!  Hymyilee

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/siperialainen-hiili-lahti-porista-intiaan-200482450/

Uudempaa uutista aiheesta. Intiaan vie ainakin ensimmäisen laivan matka.

Hiililasti näkyy juuri sivuuttaneen Gibraltarin ja siirtyneen Välimerelle. Matkaa Intian itärannikolla, lähes Bangladeshin rajalla sijaitsevaan Paradipin satamaan on vielä ihan jonkin verran jäljellä. Matkalla on vielä merirosvojakin.

Hiilijunat on pantu merkille Pispalassakin ja parikin naapuria on ihmetellyt ääneen, että mikä täällä oikein jyrisee ajoittain. Olen kertonut, että vanjan hiilivaunuja ne vain..

Joo, tänään taas jatkui tauon jälkeen kuljetukset. Aikalailla porua tärinästä ollut myös lehdistä. Aika vaikuttavasti maa kyllä tärisee kolmella dv12 veturilla ja 33 vokilla hiiltä.

Taustaksi: Eestissä on ollut ajoittain paljonkin näitä transito-kuljetuksia - tulevat ja menevät, joten noiden varaan ei kannata juuri infraa rakentaa. Tässä hiilijuna Sillamäessä/Vaivarassa. Kuten näkyy, aina ei tasoylikäytäviä korvata silloilla, vaan tässä on käynyt suhteellisen vilkkaalla radalla toisin päin kun neuvostosillan elinkaari on tullut loppuun...luulisi että tuollaisen järkevän rakenteen osaset olisi saanut vaihdettua samalla vaivalla kuin automatisoidun tasoylikäytävän rakentamisen paikan vierestä. EVR Cargon GE C36-7ai on kulkee tässä jostain syystä höyryveturimaisesti pitkä nokka edellä. Takana noin 70 vaunua täynnä hiiltä. 

 
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2500


« Vastaus #32 : Marraskuu 05, 2017, 12:07:41 »

Juha, annat ymmärtää yllä olevan kuvan olevan sinun ottamasi.  Vasemmasta yläreunasta tarkkaan tihrustaen kuitenkin voi nähdä,  että kuvan on todellisuudessa ottanut John McKeys. Älä lähetä muiden kuvia ominasi!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #33 : Marraskuu 05, 2017, 23:03:36 »

Mielenkiintoista raportointia! Jännää että logistiset yhteydet ovat ilmeisesti paremmassa kunnossa meille kuin Vladivostokiin...sieltä ympäri laivalla matka on ehkä 10000 kilometriä lyhyempi. Hyvä että tällä kertaa kävi näin. Kun katsoo karttaa niin voi vain ihmetellä miksi tämä järjestelmä toimii näin; ehkä se kertoo meidän suomalaisten kyvystä saada asiat rullaamaan oikeasti. Hyvä suomaialaiset!  Hymyilee

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/siperialainen-hiili-lahti-porista-intiaan-200482450/

Uudempaa uutista aiheesta. Intiaan vie ainakin ensimmäisen laivan matka.

Hiililasti näkyy juuri sivuuttaneen Gibraltarin ja siirtyneen Välimerelle. Matkaa Intian itärannikolla, lähes Bangladeshin rajalla sijaitsevaan Paradipin satamaan on vielä ihan jonkin verran jäljellä. Matkalla on vielä merirosvojakin.

Hiilijunat on pantu merkille Pispalassakin ja parikin naapuria on ihmetellyt ääneen, että mikä täällä oikein jyrisee ajoittain. Olen kertonut, että vanjan hiilivaunuja ne vain..

Joo, tänään taas jatkui tauon jälkeen kuljetukset. Aikalailla porua tärinästä ollut myös lehdistä. Aika vaikuttavasti maa kyllä tärisee kolmella dv12 veturilla ja 33 vokilla hiiltä.

Taustaksi: Eestissä on ollut ajoittain paljonkin näitä transito-kuljetuksia - tulevat ja menevät, joten noiden varaan ei kannata juuri infraa rakentaa. Tässä hiilijuna Sillamäessä/Vaivarassa. Kuten näkyy, aina ei tasoylikäytäviä korvata silloilla, vaan tässä on käynyt suhteellisen vilkkaalla radalla toisin päin kun neuvostosillan elinkaari on tullut loppuun...luulisi että tuollaisen järkevän rakenteen osaset olisi saanut vaihdettua samalla vaivalla kuin automatisoidun tasoylikäytävän rakentamisen paikan vierestä. EVR Cargon GE C36-7ai on kulkee tässä jostain syystä höyryveturimaisesti pitkä nokka edellä. Takana noin 70 vaunua täynnä hiiltä. 

 



Kyllä tuo kuitenkin on niin Tahkoluodon satamalle kuin Porin radallekin hyvä referenssi ja hyvä kuljetus näyttää, kun jaetaan rahaa niin kaupungin(satama) kuin valtionkin (rata).
Tonnimäärä on niin suuri mitä tuossa kulkee.
Eiköhän tässä ole takana ainakin ripaus politiikkaakin. En usko Putinin olevan pahoillaan, kun saa kuljetuksia pois NATO maista ja saa vähän kurittaa Baltian maita.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Novosobirskistä uskomaton kaappaus Porin Tahkoluotoon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina